רועי לחמנוביץ
צילום: יח"צ
טור

אחרי הריב עם אלי ישי: דרעי הפשיל שרוולים - והפיק את קמפיין "השקופים"

את הרב יוסף ז"ל השאירו בש"ס לזירה החרדית, אבל בפניה למגזר הכללי שמו דגש על הסוגיה החברתית. רועי לחמנוביץ' , לשעבר דובר ש"ס, מנתח
רועי לחמנוביץ | (1)

לאחר תקופה ארוכה בה תנועת ש"ס והיו"ר שלה היו עסוקים במריבות בחצר האחורית, אנחנו רואים מצד אריה דרעי שינוי מגמה. השינוי התרחש כאשר דרעי החליט להשאיר את דמותו של הרב עובדיה יוסף בתוך הזירה החרדית, ובזירה הכללית להתעקש ולמרכז את הסוגיה החברתית.

מדובר במשימה שהיא כמעט בלתי אפשרית. המפלגות הגדולות - הליכוד, העבודה עם התנועה, וגם הבית היהודי, עסוקות מבוקר עד ערב בנושאים המדיניים והביטחוניים, החל בפעולת החיסול המשויכת לישראל, דרך התחממות החזית הצפונית וכלה בנסיעת ראש הממשלה לנאום בקונגרס.

ההתעקשות הש"סניקית נעשתה בשלבים. ראשית בחר דרעי להחדיר מילה לתוככי השיח - "השקופים". החדרת המילה לוותה עם סרטון שהופץ ברשתות החברתיות. ההצלחה נמדדת בכך שאין צורך להסביר את כוונת המשורר דרעי. שקוף זה אחד שלא רואים אותו. ומי לא רואה אותו? ברור - השלטון, ראש הממשלה ושר האוצר.

לאחר יצירת הסרט והלווי היחצני שלו, קיבלנו בגל נוסף קמפיין מחזק: אם אתה גר ברמת אביב, אל תצביע ש"ס. אם אתה עובד בשביל מי שגר ברמת אביב, אז רק ש"ס. הזיהוי הנכון בקמפיין המתמשך הוא זיהוי השסע. בנקודה אחת - לצורך העניין רמת אביב - נמצא המפגש בין מי שרואים אותו לבין מי שלא רואים אותו. החזק והחלש נמצאים ברמת אביב, קיסריה, שוהם, רעננה, אבל לא יהיו במגדל העמק, אופקים או שדרות.

הקמפיין מוצלח גם בגלל שהכיל - בצד שלט החוצות - אלמנטים נוספים מעולם תקשורת השיווקית, כגון פעולות גרילה של שלטים קטנים יותר, וגם אירוע - הפגנה מול ביתו של שר האוצר שהולידה שיח ציוצים בין לפיד לדרעי ששרת את 2 הצדדים. נכון היה לעבות את קמפיין בפעולות יחסי ציבור שמטרתן הייתה להעצים את השיח החברתי ושיח השקופים.

במבחן התוצאה, למרות סקרים שהראו כי הסוגיה החברתית והסוגיה המדינית מטרידים את הציבור במידה שווה, כלל הציבור לא נמצא בשיח החברתי. כדי שקמפיין מוצלח - וקמפיין השקופים הוא אכן מוצלח - יהפוך להיות סדר יום, הוא צריך להיות מקיף. הוא צריך לפגוש את קהל המטרה שהוא קם בבוקר, יוצא להפסקת צהרים ולפני שהוא הולך לישון. צריכה להיות "מחסנית מלאה" של רעיונות ואירועי יחסי ציבור שאמורים לקבע את השיח ולהופכו לסדר יום.

במערכת בחירות שבה כולם עסוקים בפרויקט ח"כ נולד או בשיבוש המונח בחירות מקדימות, אני - בעיקר כאזרח, מברך על כל ניסיון לקיים מערכת בחירות בעלת תוכן המדברת על מה ולא רק על מי. כוכבית לדרעי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

רועי לחמנוביץ הוא יועץ תקשורת, ולשעבר דובר ש"ס

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גיל 29/01/2015 09:56
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהפסיד לאלי ישי והובך ע"י הקלטת של הרב עובדיה, דרעי מחפש מישהו לריב איתו ובחר בקמפיין אווילי לעשות זאת.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה

טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס? 

רן קידר |

הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים. 

המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים. 

פריים טיים

גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם 6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף צופים.