מכתב לאמיר גיא: קדנציה אפורה או קידום הפרסום כמקצוע
אמיר גיא מכובדי, לפני 4 שנים כשמודי כידון נכנס לכהונתו השנייה כתבתי לו מכתב פתוח בו איחלתי לו הצלחה וניסיתי להשיא לו מספר עצות. לצערי ולצערם של העוסקים בתעשייה הוא בחר שלא לאמץ אף אחת מהמלצותיי. לכן, אני שולח לך את אותו המכתב עצמו, תוך עדכונים קלים, בתקווה שתמצא לנכון לנהוג אחרת.
הרשה לי לברך אותך לרגל כניסתך לכהונה כיו"ר האיגוד הישראלי לפרסום ובהזדמנות זו אף להשיא לך עצה או שתיים. ביום שנכנסת ללשכתך החדשה מצאת על שולחנך ערימה גבוהה של תיקיות הממתינות לטיפולך הדחוף.
על האחת כתוב: ועדת שחם - המאבק נגד הכוונה להגביל את עמלות הטלוויזיה. על השנייה: שינוי שיטת התגמול. על השלישית: קידום הסטנדרטים הקריאייטיביים (או מה שזה לא יהיה). על הרביעית: שיקום תחרות הקקטוס, ועל החמישית: שיקום היחסים עם המפרסמים.
קדנציה בגווני אפור עמוק
עכשיו, עומדת בפניך הברירה ובידיך להכריע את גורל כהונתך. הבחירה הטבעית והצפויה היא להישאב רובך ככולך בטיפול בתיקיות שעל שולחנך ובכך תיקבע 2 עובדות. האחת: אתה תמלא, לכאורה, את חובתך לשולחיך/ עמיתיך, בעלי משרדי הפרסום, ותדאג לאינטרסים הכלכליים המידיים שלהם/שלך, והשנייה: כהונתך תיצבע בגווני אפור עמוק ולא תיבדל בהרבה מקודמיך.
לחלופין אתה יכול להחליט שכנציג הראוי של הדור הבא ברצונך למלא כהונה שתיזכר כרבת השראה וחזון אשר הטביעה חותם על הענף. היום ולעתיד לבוא. אם כך תחליט (והלוואי), אתה תפתח תיקייה חדשה ותניח אותה בראש הערימה. על התיקייה אתה תכתוב: קידום הפרסום כמקצוע ושדרוג מעמד העוסקים בו. אין כאן אמנם אינטרס כלכלי מידי אבל זהו אינטרס מובהק של התעשייה כולה, שהראשונים שייהנו ממנו הם בעלי המשרדים, עצמם. ועם כל הכבוד לחשיבותן של התיקיות המונחות כבר על שולחנך, זאת התיקייה החשובה והדחופה מכולן.
מרבית הבעיות הקשות והחמורות ביותר, המעיקות על תעשיית הפרסום בארץ נובעות מהמעמד הנחות של המקצוע. בעיני המפרסמים, בעיני הציבור ואפילו בעיני העוסקים בענף, עצמם.
כל פרסומאי מחפש את הדרך החוצה אחרי שנתיים
בעיני המפרסמים נתפס הפרסומאי כספק שרות שכל מטרתו והצדקת קיומו היא הולכת שולל. הם היו מוותרים עליו ברצון, אילו רק היה להם זמן לעשות את העבודה בעצמם. בעיני הצרכנים נתפסים הפרסומאים כאוכלי חינם שכל תפקידם הוא למכור להם מוצרים שהם לא צריכים. ובעיני העוסקים בפרסום נחשב העיסוק כמשהו זמני בלבד וכקרש קפיצה לתפקידים נחשקים בחברות השונות. מעטים בלבד, אם בכלל, רואים בפרסום מקצוע לחיים.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
כל פרסומאי (בכל קשת התפקידים) עם שנה-שנתיים ניסיון מאחוריו כבר מחפש את דרכו אל מחוץ לתעשייה לעבר ה"צד של הלקוח". מה עוד שאלה ש"איתרע מזלם" ומגיעים לסביבות גיל 40 בעולם הפרסום, נפלטים ממנו, בעל כורחם, מפאת גילם המתקדם. כי פרסום "זה מקצוע לצעירים". אין לזה אח ורע בעולם או אפילו בשום תעשייה אחרת בארץ. וכאשר תעשייה, כל תעשייה, איננה מבטיחה עתיד לעוסקים בה, דבק בה דימוי של עיסוק זמני, לא רציני ולא בשל. משהו כמו מלצרות.
הגיע הזמן להשיג ל'בצפר' הכרה אקדמית
אשר על כן, אמיר מכובדי, אני הייתי מציע לך להשתמש ב'בצפר' כבסיס
לקידום ולמינוף הענף. 'הבצפר' הוקם בזמנו כמיזם עסקי של חברי האיגוד לפרסום. הוא מעביר קורסים למקצועות הפרסום ומכשיר עובדים חדשים. הגיע הזמן להשיג לו הכרה אקדמית ולהפוך את מקצועות הפרסום למקצועות אקדמיים. אולי בשיתוף עם מכללה קיימת. אבל זאת רק ההתחלה. הבצפר צריך לשמש מרכז להפצת התורה. מרכז שייזום ויפיק ימי עיון, סדנאות, קורסי העשרה, השתלמויות ועוד. שייועדו כולם לעוסקים בענף. (כפי שאיגוד המפרסמים נהג בזמנו).
לפעילויות הללו יוזמנו אנשי מקצוע מובילים מרחבי העולם, יגויסו מרצים וברי סמכא מהתעשייה ומהאקדמיה בארץ, כאשר כל תכליתם המוצהרת של פעילויות אלה היא: הקידום המקצועי של העוסקים בתעשייה. כשהעוסקים בענף ישתכללו, יתמקצעו ויתעדכנו באופן שוטף בדומה לבעלי מקצועות אחרים ויזכו ליחס של אנשי מקצוע מאת מעסיקיהם, גם הם וגם לקוחותיהם יתייחסו אליהם כאל אנשי מקצוע ולא כאל "צעירים חסרי מנוח".
במקביל, אני ממליץ לך להוביל ולפתח יחד עם חבריך באיגוד תכניות לעידוד העוסקים להישאר ולהתפתח ולהבטיח להם עתיד בתעשייה. כאשר רוב העוסקים בענף יהיו בעלי תואר אקדמי בפרסום, שיווק, אמנות, כאשר הם יזכו לתכניות השתלמות מתקדמות על בסיס קבוע וכאשר הענף ידע להעסיק אנשי מקצוע מבוגרים בעלי ניסיון וידע מצטבר, לצד צעירים ובוגרים, כמו בכל מקצוע אחר, כמו בעריכת דין, בראיית חשבון, בארכיטקטורה וכדומה, רק אז ייחשב הפרסום למקצוע לגיטימי המבטיח לעוסקים בו עתיד הוגן, רווחה כלכלית וכבוד מקצועי. שלא לדבר על השבחת המקצוע עצמו ושכלולו.
כשכך יקרה, המפרסמים ילמדו להתייחס אל הפרסומאים כאל בעלי מקצוע ויותר עוסקים יהיו גאים בעבודתם ובמקצועם כפרסומאים ולא ישאפו לנטוש את המקצוע, בהזדמנות הראשונה.
תעשיית הפרסום בארץ משוועת למנהיגות סוחפת, בעלת חזון ושאר רוח שתישא אותה אל אופקים חדשים הרחק מעבר לאינטרסים הפיננסיים של בעלי המשרדים. אני מאחל לך ולנו שאתה תהיה האיש.
*הבהרה: ענף הפרסום מעסיק ישירות כ-4500 עוסקים אך מניע תעשיה שלמה של: אמצעי תקשורת מודפסים, אלקטרוניים ואחרים, בתי הפקה, בתי דפוס ונותני שירותים המונים יחד עשרות אלפי עובדים ולכן ההתייחסות אל הענף כתעשייה איננה סתם התיפיפות כי אם עובדה.
ועוד משהו. יש משרד פרסום אחד (בלבד), מהגדולים בארץ, המעסיק דרך קבע פרסומאים בני 50, 60 ומעלה, לצד צעירים יותר. אין שום סיבה שזה לא יקרה גם בשאר התעשייה.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
- 3.30/07/2013 13:41הגב לתגובה זוהוא בקושי מסוגל ללמד פרסום ברמה גרועה. איזו הכרה אקדמית? לא שאין מקום ללימודים אקדמיים לפרסום אבל בטח לא הבצפר ובטח לא כמו שהוא היום
- 2.וכל משפט מלמיליאן (ל"ת)ופל בלגי 29/07/2013 18:45הגב לתגובה זו
- 1.כל מילה בסלע! (ל"ת)יוסי צרפתי 29/07/2013 14:23הגב לתגובה זו
אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים
סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים,
, חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות
כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.
ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים
בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.
חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
המהדורה המרכזית של חדשות 13 ממשיכה לצנוח, והיא במקום האחרון מבין כל המהדורות, ולא רק שירדה מתחת לרף מאה אלף צופים, אלא עומדת על 66 אלף צופים בלבד
סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול ממשיך לרדת, כשאתמול עמד על 700 אלף צופים בדיוק (כמובן, בהתאם לנתוני המדידה), אבל הדרמה ממשיכה להתרחש במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שממשיך להתרסק מבחינת הרייטינג ונמצא במקום האחרון בטבלת המהדורות.
בראש, כמו
תמיד, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 14% רייטינג ו-353 אלף צופים, ואילו גם חדשות 14 שומרת על יציבות והיתה עם רייטינג של 7.7% ו-208 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות
12, אלא אף היה משמעותית פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של כאן11 עמדה על 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים ואילו חדשות 13 הגיעו לשפל חדש, ורשמו 2.6% רייטינג ו-66 אלף צופים בלבד.
פריים טיים
חזרתה של "ארץ נהדרת" ללוח השידורים היא גם חזרתה לראש הפריים טיים. התכנית הותיקה של קשת עמדה על נתון חריג של 18.9% ו-441 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה, היתה הפטריוטים, שנמצאת באופן קבוע בחמשת התכניות הנצפות ביותר, ועמדה על 8.3% רייטינג ו-264 אלף צופים. אחריה היה ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", שעמד על 5.9% רייטינג ו-128 אלף צופים. את הרשימה סגרה "סודות המטבח נחשפים", התכנית המקדימה ל-"משחקי השף" של רשת, שקיבלה 3.4% רייטינג ו-83 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-69 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחזקת מדי יום, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד,
אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
