קלישאת עונת המלפפונים: חפשו את הקהל שלכם במרחב הדיגיטלי

קיץ או חופש דיגיטלי גדול? קובי גמליאל מסביר איך להפוך לימון ללימונדה ולמקסם את הפוטנציאל הקייצי של המדיה הדיגיטלית. טיפים על חשבון הבית
קובי גמליאל | (8)

מיליוני ישראלים פותחים הבוקר (יום ב') את החופש הגדול ונראה לי שזו השנה הראשונה שבה המרחב הדיגיטלי הוא חלק בלתי נפרד מהחופש, בכל שכבות הגיל וברוב חתכי האוכלוסייה. הרשת נכנסה לחיינו בצורה כל כך סימביוטית ואבולוציונית, שברור שבחופש הזה אנחנו לא הולכים להיעדר ממנה ואפילו להיפך - אנחנו רק הולכים לבלות קצת יותר במרחבים דיגיטליים.

רגע לפני שאנחנו נכנסים למה שנהוג לכנות בתעשייה "עונת המלפפונים", לזמן המת של התעשייה, בואו ניזכר שהמרחב הדיגיטלי לא מתרוקן לעולם. גם לא בחופש. במקום להיכנס לתרדמת קיץ, בואו נעצור ונבחן איך וכמה אנחנו צריכים לפעול בנדל"ן הדיגיטלי בבעלותנו, ואילו מהלכים אנחנו צריכים לעשות בסביבה הדיגיטלית שבה נמצא הקיץ את הלקוחות שלנו.

תכנון ליצירת ROI

נתחיל מהסוף: מותגים, גופים חברתיים וציבוריים בסוף רוצים לייצר ROI ולמכור, כל אחד בדרכו הוא. כדי לשפר את המכירות, אין צורך להמציא את הגלגל, רק לתכנן אותו כך שהוא יסתובב במהירות הנכונה. חברים, זו לא ההמצאה הכי דיגיטלית או חדשנית אבל תכירו - לוח השנה. תסתכלו על היומן שלכם - לפנינו 3 חודשים מלאים באירועים מקומיים, ישראלים ובינ"ל. תחשבו כיצד אירועים אלו משתלבים עם מבצעי המכירות או פיקים שתרצו לייצר. בהתאם לכך תראו כיצד משנה את צבעו ואופיו הנדל"ן הדיגיטלי שלכם: שינוי באנר באתר, פוסט לבלוג, תמונת COVER בפייסבוק ואפילו, וואלה, קמפיין חדש. סנכרנו את הפיקים ברבעון הקרוב לפעילות הדיגיטלית שלכם ונסו להתאים את אסטרטגיית התוכן והמדיה הפרסומית לאווירת החופש.

במילים אחרות, יולי-אוגוסט הוא לא רק 9 באב ובין המצרים ואף אחד לא בארץ, אלא גם חג האהבה וזמן איכות עם המשפחה וחזרה לבית הספר. ה-ROI הוא בעיני המתבונן.

איפה נמצא קהל היעד שלנו?

לאחר שיצרנו את לוח האירועים והמבצעים / הטבות / מסרים מותאמים של המותג לחודשי הקיץ והחגים, צריך לבחון מחדש את זירות הפעילות הדיגיטלית שלנו. בני נוער יבלו שעות וימים ביוטיוב, פייסבוק ואתרים בינ"ל נוספים; הורים מודאגים יחפשו פעילויות לקיץ באתרים נישתיים שונים ומשפחות שלמות יבלו את חודשי הקיץ בחופשות קצרות וארוכות בחו"ל.

קיץ, חופש ופעילויות לילדים (צילום: Getty images Israel)

בהסתכלות על היכן נמצא קהל היעד, יש לבחון האם הוא יבלה שעות בדסקטופ שדורש טקטיקת דיגיטל מסוימת או במובייל שדורשת טקטיקת דיגיטל שונה. אפשר יהיה לייצר קמפיינים מבוססי מיקום גם ב-ווייז ואפילו באתרים מקומיים נישתיים. כדאי ורצוי לייצר תוכן וקמפיינים מותאמים מובייל על מנת לוודא שלא נפספס קהל יעד רלוונטי ולהתאים עמודי נחיתה סלולאריים, קופונים סלולאריים ואפילו תוכן ממותג מותאם מובייל.

טיפ: שיתופיות פרסומית

קיץ מחזק את תחושת ה"ביחד" וזו הזדמנות טובה להמליץ על חיבור אינטרסנטי בין מותגים. לא כל המותגים מתחברים ומייצרים מצב של win win, וצריך לשים לב שמהלך פרסומי משולב לא מביא מותג אחד לאור הזרקורים ומשאיר את האחר מאחורי הקלעים, אבל החדשות הטובות הן שבדיגיטל אין סיבה לאובר-חשיבה. לכו על שילובים עם ריטיילרים בנקודות המכירה, על פעילות משולבת במתחמי אירועים שלקחתם בהם חסות, נצלו את הקיץ להתחבר למותגים שאהבתם בחורף.

אם יש לכם למשל מותג אופנה בקניון, חברו אליו עוד מותג באותו חלל ממוזג וכמובן את הקניון עצמו; לחילופין חברו 2 בילויים במחיר אטרקטיבי - בקיץ אף פעם אין יותר מדי מהחיבורים האלה. תהיו מקוריים, רעננים, ודאו שבכל שיתוף פעולה אתם מנצלים את הנדל"ן הדיגיטלי של השותף הפרסומי שלכם, לכולם יש אתר אינטרנט, ניוזלטר, עמוד פייסבוק, ערוץ יוטיוב ועוד, ואין סיבה שלא תנצלו אחד את השני מראש. אם 30 איש יכולים לקנות מטוס יחד, אין סיבה ש-2 מותגים לפחות בדיגיטל לא ישקיעו יחד ויקטפו יחד את פירות ההצלחה.

מקיץ יצא מתוק ומובייל

אנחנו לפני תקופה רבעונית שכולנו מחפשים להשקיע בה פחות אבל לא מוותרים על קבלת תוצאות. כולנו מחפשים לתפוס בפינצטה את קהל היעד שלנו במקומות בהם הוא מסתובב וכולנו חוששים מהלך הרוח של "אין מה להרים עכשיו קמפיין, כולם בחו"ל". שאלה רגע, עם יד על הלב: כשאתם בחו"ל, אתם לא גולשים? גם בחו"ל אנחנו גולשים, בעיקר מהמובייל, וזה זמן מצוין להרים את הראש מהשוטף ולחשוב איך המותג שלי מתנהג ומתאים עצמו בצורה שונה בדיגיטל בחופש הגדול.

קובי גמליאל הוא מנכ"ל ומייסד iSocia, חברה המתמחה בניהול מוניטין חברתי

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יוסף 02/07/2013 17:50
    הגב לתגובה זו
    לקיץ. אנשים יוצאים מהקליפה בקיץ ומוכנים להיפתח לדברים חדשים. מנסיון. אני מריץ מקום חדש ואיך שיצאה השמש הפעילות בפייס תפסה תאוצה
  • 7.
    joe 02/07/2013 17:49
    הגב לתגובה זו
    אנשים צאו לים קצת, לכו לקניונים, רדו מהמחשב באמאשלכם
  • 6.
    ממשרד פרסום 01/07/2013 16:57
    הגב לתגובה זו
    אבל כמו כל שנה, תמיד החודשים האלו קשים בפרסום, נקווה שיהיה טוב
  • 5.
    טל 01/07/2013 16:25
    הגב לתגובה זו
    הלוואי ויותר שכמותו בארץ...
  • 4.
    מילים כמו חול ואין מה לאכול (ל"ת)
    שרון 01/07/2013 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש משהו בדבריו (ל"ת)
    תומר 01/07/2013 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שחר 01/07/2013 15:44
    הגב לתגובה זו
    אבל במציאות קיץ לא כזה זמן טוב לפרסום
  • 1.
    בובו חלסטרא 01/07/2013 15:23
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לסגור את המדיה הדיגיטלית כי חוץ מבאז ליום יומיים היא לא עושה כלום חוץ מלידים וגוגל המדיה הדיגיטלית לא תורמת בימים אלו כלום ללקוחות
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.