קלישאת עונת המלפפונים: חפשו את הקהל שלכם במרחב הדיגיטלי
מיליוני ישראלים פותחים הבוקר (יום ב') את החופש הגדול ונראה לי שזו השנה הראשונה שבה המרחב הדיגיטלי הוא חלק בלתי נפרד מהחופש, בכל שכבות הגיל וברוב חתכי האוכלוסייה. הרשת נכנסה לחיינו בצורה כל כך סימביוטית ואבולוציונית, שברור שבחופש הזה אנחנו לא הולכים להיעדר ממנה ואפילו להיפך - אנחנו רק הולכים לבלות קצת יותר במרחבים דיגיטליים.
רגע לפני שאנחנו נכנסים למה שנהוג לכנות בתעשייה "עונת המלפפונים", לזמן המת של התעשייה, בואו ניזכר שהמרחב הדיגיטלי לא מתרוקן לעולם. גם לא בחופש. במקום להיכנס לתרדמת קיץ, בואו נעצור ונבחן איך וכמה אנחנו צריכים לפעול בנדל"ן הדיגיטלי בבעלותנו, ואילו מהלכים אנחנו צריכים לעשות בסביבה הדיגיטלית שבה נמצא הקיץ את הלקוחות שלנו.
תכנון ליצירת ROI
נתחיל מהסוף: מותגים, גופים חברתיים וציבוריים בסוף רוצים לייצר ROI ולמכור, כל אחד בדרכו הוא. כדי לשפר את המכירות, אין צורך להמציא את הגלגל, רק לתכנן אותו כך שהוא יסתובב במהירות הנכונה. חברים, זו לא ההמצאה הכי דיגיטלית או חדשנית אבל תכירו - לוח השנה. תסתכלו על היומן שלכם - לפנינו 3 חודשים מלאים באירועים מקומיים, ישראלים ובינ"ל. תחשבו כיצד אירועים אלו משתלבים עם מבצעי המכירות או פיקים שתרצו לייצר. בהתאם לכך תראו כיצד משנה את צבעו ואופיו הנדל"ן הדיגיטלי שלכם: שינוי באנר באתר, פוסט לבלוג, תמונת COVER בפייסבוק ואפילו, וואלה, קמפיין חדש. סנכרנו את הפיקים ברבעון הקרוב לפעילות הדיגיטלית שלכם ונסו להתאים את אסטרטגיית התוכן והמדיה הפרסומית לאווירת החופש.
במילים אחרות, יולי-אוגוסט הוא לא רק 9 באב ובין המצרים ואף אחד לא בארץ, אלא גם חג האהבה וזמן איכות עם המשפחה וחזרה לבית הספר. ה-ROI הוא בעיני המתבונן.
איפה נמצא קהל היעד שלנו?
לאחר שיצרנו את לוח האירועים והמבצעים / הטבות / מסרים מותאמים של המותג לחודשי הקיץ והחגים, צריך לבחון מחדש את זירות הפעילות הדיגיטלית שלנו. בני נוער יבלו שעות וימים ביוטיוב, פייסבוק ואתרים בינ"ל נוספים; הורים מודאגים יחפשו פעילויות לקיץ באתרים נישתיים שונים ומשפחות שלמות יבלו את חודשי הקיץ בחופשות קצרות וארוכות בחו"ל.
קיץ, חופש ופעילויות לילדים (צילום: Getty images Israel)
בהסתכלות על היכן נמצא קהל היעד, יש לבחון האם הוא יבלה שעות בדסקטופ שדורש טקטיקת דיגיטל מסוימת או במובייל שדורשת טקטיקת דיגיטל שונה. אפשר יהיה לייצר קמפיינים מבוססי מיקום גם ב-ווייז ואפילו באתרים מקומיים נישתיים. כדאי ורצוי לייצר תוכן וקמפיינים מותאמים מובייל על מנת לוודא שלא נפספס קהל יעד רלוונטי ולהתאים עמודי נחיתה סלולאריים, קופונים סלולאריים ואפילו תוכן ממותג מותאם מובייל.
טיפ: שיתופיות פרסומית
קיץ מחזק את תחושת ה"ביחד" וזו הזדמנות טובה להמליץ על חיבור אינטרסנטי בין מותגים. לא כל המותגים מתחברים ומייצרים מצב של win win, וצריך לשים לב שמהלך פרסומי משולב לא מביא מותג אחד לאור הזרקורים ומשאיר את האחר מאחורי הקלעים, אבל החדשות הטובות הן שבדיגיטל אין סיבה לאובר-חשיבה. לכו על שילובים עם ריטיילרים בנקודות המכירה, על פעילות משולבת במתחמי אירועים שלקחתם בהם חסות, נצלו את הקיץ להתחבר למותגים שאהבתם בחורף.
אם יש לכם למשל מותג אופנה בקניון, חברו אליו עוד מותג באותו חלל ממוזג וכמובן את הקניון עצמו; לחילופין חברו 2 בילויים במחיר אטרקטיבי - בקיץ אף פעם אין יותר מדי מהחיבורים האלה. תהיו מקוריים, רעננים, ודאו שבכל שיתוף פעולה אתם מנצלים את הנדל"ן הדיגיטלי של השותף הפרסומי שלכם, לכולם יש אתר אינטרנט, ניוזלטר, עמוד פייסבוק, ערוץ יוטיוב ועוד, ואין סיבה שלא תנצלו אחד את השני מראש. אם 30 איש יכולים לקנות מטוס יחד, אין סיבה ש-2 מותגים לפחות בדיגיטל לא ישקיעו יחד ויקטפו יחד את פירות ההצלחה.
מקיץ יצא מתוק ומובייל
אנחנו לפני תקופה רבעונית שכולנו מחפשים להשקיע בה פחות אבל לא מוותרים על קבלת תוצאות. כולנו מחפשים לתפוס בפינצטה את קהל היעד שלנו במקומות בהם הוא מסתובב וכולנו חוששים מהלך הרוח של "אין מה להרים עכשיו קמפיין, כולם בחו"ל". שאלה רגע, עם יד על הלב: כשאתם בחו"ל, אתם לא גולשים? גם בחו"ל אנחנו גולשים, בעיקר מהמובייל, וזה זמן מצוין להרים את הראש מהשוטף ולחשוב איך המותג שלי מתנהג ומתאים עצמו בצורה שונה בדיגיטל בחופש הגדול.
קובי גמליאל הוא מנכ"ל ומייסד
- 8.יוסף 02/07/2013 17:50הגב לתגובה זולקיץ. אנשים יוצאים מהקליפה בקיץ ומוכנים להיפתח לדברים חדשים. מנסיון. אני מריץ מקום חדש ואיך שיצאה השמש הפעילות בפייס תפסה תאוצה
- 7.joe 02/07/2013 17:49הגב לתגובה זואנשים צאו לים קצת, לכו לקניונים, רדו מהמחשב באמאשלכם
- 6.ממשרד פרסום 01/07/2013 16:57הגב לתגובה זואבל כמו כל שנה, תמיד החודשים האלו קשים בפרסום, נקווה שיהיה טוב
- 5.טל 01/07/2013 16:25הגב לתגובה זוהלוואי ויותר שכמותו בארץ...
- 4.מילים כמו חול ואין מה לאכול (ל"ת)שרון 01/07/2013 16:15הגב לתגובה זו
- 3.יש משהו בדבריו (ל"ת)תומר 01/07/2013 15:57הגב לתגובה זו
- 2.שחר 01/07/2013 15:44הגב לתגובה זואבל במציאות קיץ לא כזה זמן טוב לפרסום
- 1.בובו חלסטרא 01/07/2013 15:23הגב לתגובה זוהגיע הזמן לסגור את המדיה הדיגיטלית כי חוץ מבאז ליום יומיים היא לא עושה כלום חוץ מלידים וגוגל המדיה הדיגיטלית לא תורמת בימים אלו כלום ללקוחות
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
