גינגי פרידמן
צילום: יח"צ
דעה

התקשורת של לפיד בפייסבוק: העיתונאים חוששים לעתידם

גינגי פרידמן לא הצביע ללפיד אבל תולה בו תקוות ויוצא להגנתו. "הפוליטיקאים לועגים לו וקוראים לו איש הפייסבוק אך לא מבינים שהלעג הוא עליהם"
גינגי פרידמן |

למען הגילוי הנאות: לא הצבעתי עבור יאיר לפיד אבל אני תולה בו תקוות רבות ואני מעודד מהפוליטיקה החדשה שהנהיג והפגין בעת המו"מ הקואליציוני. עכשיו אני חש צורך לשים את נפשי בכפי ולצאת להגנתו אל מול כל הנהנים לתקוף אותו בגין התקשורת החדשה שהוא נוקט. מה היא התקשורת החדשה אליבא דיאיר לפיד? הפייסבוק. מרגע יציאתו למסעו הפוליטי אימץ לעצמו את הפייסבוק כערוץ התקשורת הישיר, הבלתי אמצעי והמיידי עם הציבור. כך הוא נהג לכל אורך מערכת הבחירות והוא ממשיך לדבוק בערוץ זה גם עתה כשהוא כבר משמש כשר אוצר במשרה מלאה. בחירתו של לפיד בערוץ הפייסבוק תוך עקיפת אמצעי התקשורת המסורתיים (עיתונות, טלוויזיה, רדיו וכ"ו) קוממה עליו, כצפוי ובאורח הטבעי ביותר, את כל העיתונאים שחשים, בצדק, שיאיר לפיד מייתר אותם. הם נעלבים עד עמקי נשמתם אבל יותר מזה הם חוששים לעתידם. כי אם לפיד הוא רק החלוץ שלפני המחנה ובעתיד כל הפוליטיקאים יעשו כמוהו, מה יהיה עליהם? מי יזדקק להם? אנה הם באים? העיתונאים התרגלו לאורך השנים לשמש כצינור התקשורת הבלעדי של הפוליטיקאים עם הציבור. הברז היה בידיהם והפוליטיקאים שיחרו לפתחיהם, התחנפו אליהם ושתפו אותם בסודותיהם, כדי להתחבב עליהם ולזכות בשירותיהם. מצב עניינים זה הקנה לעיתונאים תחושת כוח יחידה במינה. משכרת. ממכרת. במו ידיהם ומקלדותיהם יכלו לרומם, להשפיל או להעלים כל פוליטיקאי. הם מסתכלים על הרשתות החברתיות, על מה שעושה יאיר לפיד והם מרגישים כמו נרקומנים היודעים שעוד מעט קט הם עומדים להיות מנותקים מצינורות האספקה שלהם. הדרך היחידה שלהם להגן על נחלתם היא ע"י תקיפתו של האויב המאיים. גם הפוליטיקאים הישנים מסתכלים על התנהלותו של לפיד ונתקפים חלחלה, ברור להם שהוא מקדים אותם ואחרי הפוליטיקה החדשה שלו הוא בא עם תקשורת חדשה והלעג הוא כלי הנשק היחידי שנותר בידיהם כדי להילחם בו. כמו שהם לועגים לפוליטיקה החדשה שלו כך הם לועגים לתקשורת שלו ומכנים אותו "איש הפייסבוק". הם לא מבינים עדיין שהלעג הוא עליהם ועל האנכרוניזם שהם תקועים בו. הם עולים, זה אחרי זה, אל דוכן הכנסת ואל אולפני הטלוויזיה ומלגלגים על לפיד העסוק בפייסבוק. הם נדמים, בעיניי, לכל אותם עיתונאי הפרינט שלגלגו, בזמנו, על עיתונאי האינטרנט. הבעיה היחידה של לפיד היא שהוא כותב את הפוסטים והסטטוסים שלו בעצמו ומעלה אותם באופן מיידי. ללא מגע יד עורך או יועץ תקשורת שהיו יכולים לחסוך ממנו כמה מהמבוכות שהוא הביא על עצמו, בחפזונו. אם היה נעזר ביועצת התקשורת שלו היא היתה מעמידה אותו על טעותו בכל התייחסותו לריקי כהן, מעמדה והכנסותיה. הוא לא היה מזדרז להכחיש את מה שאמר אחד מבכירי משרדו ליו"ר הסטודנטים, טרם שבירר את הדברים אתו והוא אפילו היה נמנע מהטעות השולית כשכתב על דון קישוט הרוכב על דולצינאה. (דון קישוט רכב על רוסיננדה. דולצינאה היתה אהובתו) כיוון שלפיד הוא בחור אינטליגנטי הלומד מהר אני מקווה, בשבילו, שלמד מטעויותיו ובעתיד יסתייע ביועצת התקשורת שלו טרם שהוא מעלה את דבריו לפייסבוק. ובאשר לעיתונאים? לא תהיה להם ברירה אלא להמציא את עצמם מחדש. התקשורת החדשה כבר כאן וכל ממזר עיתונאי. כן, גם הפוליטיקאים הישנים הלועגים לאיש הפייסבוק ימצאו את עצמם הולכים בדרכיו. הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.