הנהלת הרכבת 'דורשת' ממשרד הפרסום שיגנוב אותה במקומות שהיא לא תרגיש
הנהלת רכבת ישראל הוציאה את תקציב הפרסום שלה למכרז והוכיחה שבדיוק כמו שהיא מנהלת את הרכבת כך היא מנהלת גם את יתר עסקיה . ובעצם, למה שיהיה שוני?
אין לי ספק בכלל שאילו הרכבת היתה מצטיינת בדיוק לוחות הזמנים שלה, באמינות השירות וברמת הבטיחות כי אז היא היתה גם מוציאה מתחת ידיה מכרז ראוי, אבל כמו שזה נראה המכרז שלה מגלה תאימות לא מפתיעה ליתר דפוסי התנהלותה.
תנאי מרכזי במכרז הרכבת מחייב את משרד הפרסום הזוכה להסתפק בעמלה בגובה 8% בלבד. מה המשמעות של התנאי הזה? הרי אפילו מנהלי הרכבת יודעים שבסכום הזה משרד פרסום הגון המספק את כל מגוון השירותים המודרניים, איננו יכול להרוויח. המשמעות היא אחת ואין להתחמק ממנה: הנהלת הרכבת דורשת, בעצם, ממשרד הפרסום שלה שיגנוב אותה במקומות שהיא לא תרגיש.
נשאלת, אם כן, השאלה למה? למה מנהלי הרכבת מעוניינים להפוך את הפרסומאי שלהם לגנב? מאותה סיבה המניעה את כל שאר המפרסמים הדורשים מפרסומאיהם הנחות מפליגות. הסיבה היא שכל מנהל כזה יכול לנופף בגובה ההנחה שהוא "הצליח" לסחוט מהפרסומאים שלו ולקטוף את הפירות בקרב הבעלים או מועצת המנהלים שלו בעוד שאת העלות האמיתית שהארגון משלם איש לא רואה ואיש לא מרגיש. וכך יוצאים שני הצדדים נשכרים.
למפרסם יש "הישגים" להתהדר בהם ולפרסומאים יש הכנסות סמויות המכסות את ההפסדים הגלויים. אם כך, מה הבעיה? הבעיה היא שההתנהלות הזאת אונסת את הפרסומאים להפוך לגנבים.
הפרסומאים הנוהגים כך טוענים להצדקתם שזאת הדרך היחידה שנותרה להם כדי להתפרנס ואני טוען שתירוץ זה אינו שונה מתירוצו של כל גנב מצוי הטוען שהוא גונב כי הוא חייב להתקיים.
המוצא היחידי למצב חולני זה הוא שכל הפרסומאים המכבדים את עצמם ואת מקצועם יעמדו על רגליהם האחוריות ויסרבו ליטול חלק במשחק המכוער הזה. אני קורא לכל הפרסומאים הישרים ובעלי היושרה המקצועית ליישר קו, כמו קו נבדל שיוצרת הגנה טובה על מגרש הכדורגל. הגיע הזמן שהמפרסם הישראלי המצוי ידע לכבד את מקצוע הפרסום ואת העוסקים בו. וזה המקום לשוב ולשאול : איפה האיגוד הישראלי לפרסום? האם אין זה מתפקידו להגן על המקצוע ועל העוסקים בו?
את המכרז המבזה של הרכבת יש לדחות בשאט נפש ולתת להנהלת הרכבת להתבוסס ברפש של עצמה. כשלא יהיה אף משרד פרסום ראוי שיאות להשתתף במשחק יבינו מנהלי הרכבת שאין להם ברירה אלא לאפשר לפרסומאי שלהם להתפרנס בהגינות ובכבוד.
ועוד עניין. מכרז הרכבת דורש מהזוכה במכרז שיפקיד ערבות בנקאית בסך 100000 שקלים להבטחת עמידתו בהתחייבויותיו במכרז. אם אני הייתי הפרסומאי הזוכה הייתי דורש מהרכבת להעמיד ערבות דומה להבטחת עמידתה בהיקף התקציב המובטח, (מה שמוטל בספק) ואם יש מישהו שלא מאמין לי אז יש לי הוכחה.
במשך כל שנותיי כפרסומאי לא היה לקוח אחד שקיבל ממני הנחה. כי תמיד טענתי בלהט ש"עוד לא נולד הלקוח שיעשה ממני גנב".
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
- 5.גינגי אתה לא רלבנטי (ל"ת)אני 01/03/2012 22:33הגב לתגובה זו
- הוא 04/03/2012 10:10הגב לתגובה זוואתה פחדן
- 4.מוהיקנית 29/02/2012 08:34הגב לתגובה זוצדק מי שאמר שהנייר סופג הכל, אבל לפעמים צריך לדעת לשים גבול גם לדברים הנכתבים. בואו נודה באמת: משרדי הפרסום אינם מסכנים ואף אחד אינו מצפה שיגנבו אותו - בגלוי או בנסתר. במחקי העמלות הקיימים בשוק הישראלי יש מרווח ביטחון ושומן המגיע לעשרות אחוזים. מפרמים שמקפידים לבקר את החשבונות המוגשים להם יודעים לזהות את המחיר האמיתי המשולם על ידי משרדי הפרסום למדיה - בהשוואה למחיר הנגבה מהם. הפערים מגיעים לפעמים ל-40%, 50% ולמעלה מכך, וכבר נתקלתי במקרים בהם הגיע הפער כמעט עד 100% - וכל זה במסגרת הנתונים הגלויים, לפני שהתחלנו לדבר בכלל על עמלות היתר וההחזרים של מתחת לשולחן. אז לשם מה ההיתממות?? הקריאה של ג'ינג'י להחרמת המכרז נשמעת כמו ניסיון להגן על מעוזם של משרדי הפרסום כדי להבטיח ולוודא שאף אחד מהם לא חורג מהגבולות "המוסכמים" ולא מעלה בדעתו להשתתף במכרז שעלול, רחמנא ליצלן, לגרד את קצה קצהו של השומן העודף שמשרדי הפרסום שומרים מכל משמר. אילו התנהלות ענף הפרסום בישראל היתה יכולה לנכס לעצמה עקרונות של שקיפות וגילוי נאות - אפשר היה להתעקש על תשלום עמלה ראויה המבטיחה הוגנות ותגמול ראוי למשרדים. אבל כל עוד נשמרים כללי המשחק המנפחים עלויות ומחירי מדיה, וכל עוד אנחנו מתמודדים עם פערים בסדרי גודל של עשרות אחוזים - טוב היה עושה ג'ינג'י אילו היה מחריש ולא בוחר להשתין מהמקפצה!
- גינגי פרידמן 29/02/2012 10:29הגב לתגובה זומוהיקנית מכובדתי, את כמובן צודקת וזה בדיוק מה שאני טוען. הדרישה החצופה של המפרסמים להנחות מהעמלות היא שהולידה את עמלות היתר וכל היתר. אבל במקרה של הרכבת מדובר בהתחייבות של המשרד להסתפק ב8%. את חושבת שזה ניתן מבלי להפסיד? מניסיוני, לא. אני מודה לך על התייחסותך
- 3.יובל המטורלל 28/02/2012 18:01הגב לתגובה זוצריך לפסיק את הזניית המקצוע
- 2.28/02/2012 17:41הגב לתגובה זובו אי פעם תושג הסכמה כדי להגיע להתאגדות ולמנוע הישנות של מקרים כמו מכרז הרכבת. האחרון!
- 1.יוסי 28/02/2012 16:49הגב לתגובה זואבל כנראה שמי שיתמודד סגר כבר משהו עם מישהו...
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
