כדי להקטין את ההשפעה של המוסדיים: שינוי בתגמול של סוכני ביטוח
הצוות הבין משרדי, שהוקם על רקע המגמה של רכישת סוכנויות ביטוח בידי גופים מוסדיים, המליץ לעבור למודל תגמול סוכנים אובייקטיבי, הכולל תשלום ישיר מהצרכן לסוכן; קביעת עמלה שאינה תלויה בגובה הפוליסה, בזהות המבטח או המבוטח
כמעט שנתיים אחרי שהוקם, הצוות הבין משרדי של משרד האוצר, רשות שוק ההון ורשות התחרות לבחינת אחזקת גופים מוסדיים בסוכנויות ביטוח, המליץ לעבור למודל תגמול סוכנים אובייקטיבי, הכולל תשלום ישיר מהצרכן לסוכן, וקביעת עמלה שאינה תלויה בגובה הפוליסה, בזהות המבטח או המבוטח. עוד הוסכם כי יש צורך בהגברת השקיפות והמודעות של הצרכן לתשלום הנגבה ממנו.
הצוות, שהוקם בהחלטת ממשלה בפברואר 2023, ביצע ניתוח כלכלי ותחרותי של השפעת החזקת חברת ביטוח בסוכנות ביטוח ובחינת החששות התחרותיים העולים מכך. בנוסף, הצוות ניתח נתונים על מכירותיהן של סוכנויות ביטוח, והגיע למסקנה כי החששות הנובעים מזיקת הבעלות בין חברת ביטוח לסוכנות ביטוח הן מקרה נקודתי של בעיה רחבה בהרבה הנוגעת למודל התגמול של סוכני ביטוח. כלל הרגולטורים החברים בצוות היו תמימי דעים כי מודל התגמול הנוכחי של סוכני הביטוח מוביל לפגיעה בצרכן, וכי ישנו צורך אקוטי לתקן את מודל התגמול כך שיוביל לאובייקטיביות של סוכן הביטוח ולהתאמה טובה יותר לצרכי הלקוח.
עוד הסכים הצוות כי בכדי להימנע מיצירת עיוותים נוספים בשוק התיווך יש לשנות את מודל התגמול לכלל הסוכנים. לאור זאת, הצוות המליץ על שני צעדים מרכזיים: שינוי מודל התגמול של סוכני הביטוח והטלת חובות גילוי מוגברות על הסוכנויות. מודל התגמול האלטרנטיבי שנבחן על ידי הצוות כולל תשלום ישיר מהצרכן לסוכן; קביעת עמלה שאינה תלויה בגובה הפוליסה, בזהות המבטח או המבוטח; והגברת השקיפות והמודעות של הצרכן לתשלום הנגבה ממנו. הטמעת מודל תגמול חלופי לסוכנים צפוי להוביל לשינוי בשוק, ולהגדיל את רווחת הצרכן ואת התאמת המוצרים הביטוחיים לצרכיו. בהתייחס לסוגית אחזקת הבעלות של גופים מוסדיים בסוכנויות הביטוח, הצוות המליץ על הטלת חובות גילוי מוגברות לסוכנויות בבעלות גוף מוסדי, לרבות שילוב שמו של הגוף המוסדי בשם הסוכנות, וכן במשרדי הסוכנות, במשרדיה ובלוגו המסחרי שלה.
הצוות הבין-משרדי הוקם בהחלטת ממשלה בפברואר 2023, בעקבות זיהוי מגמה של רכישת סוכנויות ביטוח בידי גופים מוסדיים. בראש הצוות עמד מנכ"ל משרד האוצר עו"ד שלומי הייזלר, ועל חבריו נמנו הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, עמית גל; הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן; סגנית הממונה על התקציבים, תמר לוי-בונה; וסגנית הכלכלן הראשי מורן משה-חנציס.
- סוכני הביטוח נגד השינויים: מכתב אזהרה לשר האוצר לפני פנייה לבג"ץ
- לאחר קריסת יונט קרדיט: המשקיעים דורשים להדיח את שלמה אייזיק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלשכת סוכני הביטוח נמסר: "תנאי התגמול של סוכני הביטוח הוא עניין מסחרי של הסכמים בין החברות לסוכנים עצמם. אנו מציעים וממליצים שהגורמים השונים יעסקו בהפחתת יוקר המחיה והנטל הכלכלי הכבד שיש על הציבור הישראלי כתוצאה מהיעדר התחרות בענף הביטוח. הגיע הזמן שיקדישו זמן בפיתוח התחרות, כניסת חברות בינלאומיות חדשות לישראל והוזלת פרמיות הביטוח בענפים השונים.״
״הציבור הישראלי לא נפגע ולא מזיל דמעה כתוצאה מכך שגוף מוסדי משלם לסוכני הביטוח עמלה בגין השירות שהם מעניקים ללקוחות על בסיס הידע, הניסיון והמקצועיות שלהם. בנוסף, חשוב לציין, כי על פי הנתונים, למעלה ממחצית מציבור סוכני הביטוח משתכרים פחות מהשכר הממוצע במשק.״
״לא ברורה לנו 'מוטיבציית' הצוות שבחן את הקשר בין חברות הביטוח לבין סוכנויות בבעלותן ואיך זה במפתיע התגלגל למסקנה שיש לפגוע בעמלות הסוכנים ולחסוך כספים לחברות הביטוח ובתי ההשקעות. מצב אבסורדי ולא סביר שיוציא מהשוק את ציבור סוכני הביטוח העצמאיים שהינם הגורם היחיד לתחרות בשוק הריכוזי הקיים. הציבור יהפוך להיות שבוי בחסדי הגופים המוסדיים, כמות המשווקים הישירים בחברות שבחלקם הגדול עובדים ללא רישיונות ומרווחים סכומי עתק יגדל משמעותית ועשרות אלפי עובדים מובטלים יציפו את שוק העבודה.״
- 27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה
- הפרשים של עשרות אלפי שקלים בביטוח החיים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- 27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל...
״הנושאים שהוועדה גיבשה המלצות בעניינם, נדונים מזו תקופה ארוכה בין הלשכה
לבין הרגולטור ולמקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת, וחלקם אף מקודמים במספר תחומים לקראת חקיקה בכנסת בימים אלו ממש.״
- 3.פשוט מאוד 16/01/2025 22:41הגב לתגובה זופשוט שכל חברה תשלם את אותה העמלה ולא חברה א 5000 וחברה ב 6000 עמלה קבןעה ונפתרה הבעיה לא צריך להיות גאון
- 2.טובת הלקוח 16/01/2025 22:19הגב לתגובה זולא מספיק העם הזה מוכה לא מספיק עושקים אותו
- 1.סוכן ביטוח 16/01/2025 18:47הגב לתגובה זואלה המסקנות אחרי שנתיים!

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה
בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"
פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.
המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.
"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור
בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".
הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".
- רוטשטיין תפצה רוכשי דירה - אך לא על הג'קוזי
- המוכר סיפר על הרטיבות - למה יפצה בכל זאת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".