שר הכלכלה רומז - מה שער הדולר ללא התערבות פלוג? ומספק תחזית לשוק הדיור

בכנס לשכת רואי החשבון אלי כהן חשף בנוסף את החלופה שנבדקה על מנת להתמודד עם השקל החזק - שימו לב
אלי כהן, צילום: פלג אלקלעי
הדולר נסחר הבוקר תחת לחץ סביב רמת שפל של 3 שנים ברקע לדו"ח התעסוקה החלש שפורסם ביום שישי בארה"ב. כעת נותר לראות באיזו רמה בנק ישראל יתערב בשוק במסגרת תכנית הרכישות שמתבטאת מעת לעת ברכישות דולרים על מנת להחליש את השקל. עם זאת, לצד הביקורת על התנהלות בנק ישראל, קשה שלא לחשוב עד לאן היה צולל הדולר ללא ההתערבות בשוק. בהקשר זה שר הכלכלה, אלי כהן, התייחס היום בכנס לשכת רואי החשבון באילת לעניין, לחלופה שנבדקה על מנת להתמודד עם השקל החזק ובנוסף לכיוון מחירי הדירות על רקע נתוני הלמ"ס.
כך אמר כהן: "היו לי לא מעט מחלוקות עם בנק ישראל, אבל בעניין שערי החליפין אני חושב שבנק ישראל עושה פעילות מצוינת. אם הוא לא היה רוכש דולרים בשוק שער החליפין היה נמוך משמעותית, אנו לא רוצים לחשוף עד כמה, כי אנו לא רוצים לעודד ספקולנטים".
אמרו שהשער היה יורד ל-3.2 שקלים, זה נכון? 
"תמיד אמרו עליך שיכולת לעבוד בשירות הביטחון", אמר כהן לשואל השאלה יהודה שרוני ברמיזה שמאששת את שער החליפין המדובר. "אנו רוכשים מט"ח במיליארד דולר מדי חודש, זה סכום עצום, והיו לנו גם הפסדים של 5 מיליארד שקל כתוצאה מהרכישות. אנו משלמים מחיר מאד גבוה אך מה היה קורה אם לא היו מבוצעות רכישות? יוקר המחיה היה יורד, השקל היה חזק יותר ב-10% ואז המוצרים מחו"ל היו יותר יקרים, ובסופו של דבר ירידה נוספת במחירי הדלקים, ובעלות חומרי הגלם. לכן, לשקל חזק יש יתרונות ברורים בהוזלת יוקר המחיה. יחד עם זאת, אחד הדברים שרציתי לבדוק זה לקבוע שער חליפין לייצוא, בדקנו את זה בפועל, אבל לפי אמנות בינלאומיות אסור לנו לעשות את זה. פעם זה היה אפשרי אבל אנו חתומים במסגרת הסכמים בינלאומיים לפיהם אי אפשר לעשות שער חליפין רק לייצוא. אוכל לסכם זאת כך, בנק ישראל עושה לדעתי התחזקות זוחלת".
האם אתה בעד שינוי חוק עידוד השקעות הון?
"עשינו בדיוק הפוך מהממשלה לפנינו שהעלתה מסים. אנחנו נייצר וודאות שהמסים יהיו במגמה אחת - ירידה. הורדנו מס חברות, מע"מ, הורדנו את המס על אינטלקטואל פרופרטי ב-6%, וזה מעודד הגעה של חברות בינלאומיות. טראמפ מדבר על כך שחברות ישלמו בארה"ב מס של 15% בעוד שאצלנו יצואן בפריפריה אצלנו משלם 7.5% בלבד. הורדת המסים מוכיחה את עצמה, הצמיחה ב-2016 הגיעה ל-4%".
אז אם כל כך טוב בשביל מה צריך מס על דירה 3?
"אני מאמין בשוק חופשי אך מי שיגיע לגיל בגרות (67) בלי דירה בבעלותו יהיה עני, בטח כשיש מי שרוכש דירה שנייה, שלישית ויותר. לי יש את האפשרות לרכוש דירה שלישית ורביעית אך לא אעשה כך שכן דירות בישראל זה מוצר במחסור. הצעירים לא יכולים להתמודד עם השוק בתנאים האלה. לק ממי שקנו דירות זה שכירים במגזר הציבורי, בסוף היום לצעירים אין אפשרות לרכוש דירה. אני מסופק אם בג"צ יפסול את החוק, יש הפרדת רשויות ונמתין להחלטתו. בחוק על מיסוי דירה שלישית אמנם יש התערבות בשוק חופשי, אבל אנחנו הגענו כדי לעזור לאותם אנשים צעירים להשאיר אותם כאן, גם עם דירה גם עם תעסוקה".
הסימנים הראשונים של עצירת מחירי הדיור ואולי ירידה במספר המשקיעים, מבחינתך הם סימן לירידת המחירים?
"רואים שיש בלימה. לדעתי נראה ירידה עוד השנה הזו במחירי הדירות, אבל מעבר לזה: זוג צעיר פחות צריך לעניין אותו המדד הכללי - עליו להירשם ל'מחיר למשתכן'".
תגובות לכתבה(37):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    מלחמה והשקל מתרסק 1$=13ש"ח
    דוד 05/06/2017 23:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סבלנות
    סגור
  • 22.
    גישה מוטעית
    ותיק 05/06/2017 19:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעניין הדיור, לדעתי עשתה הממשלה כל טעות אפשרית. החל מההתעקשות להחזיק 95% מקרקעות המדינה באמצעות גוף מסורבל (ולא חף משחיתות), דרך ועדות תכנון המוציאות ליזמים את החשק לבנות, מיסוי של כ 60% על דירה חדשה והר של מיסים אגרות והיטלים על שוק הדירות מיד שניה. כך, במקום לשחרר את השוק ולתת לו לפעול המדינה תוקעת מקלות בגלגלים. ואשר למיסוי דירה 3, אינני מבין מה רע בך שבעלי יכולת יקנו שלוש ואפילו מאה דירות, וישכירו אותן למי שאינם יכולים לקנות דירה. מה הרע בהיצע עצום של דירות להשכרה - מה שגם יוריד את מחירי השכירות. ומדוע להטיל מס על דמי שכירות, הרי צריך לתגמל את מי שמשכיר דירה ולא להעניש אותו (מה הממילא יביא גם לעליית שכה"ד.
    סגור
  • הורדת מחירי שכירות
    ליד 05/06/2017 20:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור מי שהחליפה 7 דירות ב-20 שנה מחירים לעולם לא ירדו. גרתי בבניין בו שוכרת הייתה בעלת 3 דירות, המחיר כלל וכלל לא היה אטרקטיבי. אם משכיר יכול לעלות מחיר (והוא יכול כי יש ביקוש) הוא יעשה זאת. ולכן זה רע. זוג צעיר שגר בשכירות יכול לחסוך פחות לדירה משלו. כשיגיע לגיל 60 פלוס יהיה לו מאוד קשה בלי נכס בסיסי כמו קורת גג במיוחד כשההכנוסת שלו ירדו עם השנים.
    סגור
  • 21.
    העלאת המע"מ ל-20%
    חיים 05/06/2017 17:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אפשר לתת לדולר לרדת עוד 3 % ולהעלות מע"מ ב-3 % ל-20% רוב המוצרים לא יתייקרו . מחיר הדלק לדוגמא ישאר זהה אבל המדינה תרוויח עוד 3 % מס. הארנונה תישאר זהה כי אין מע"מ מצד שני חופשות בחול יירדו וזה טוב למצביעים של כחלון. את עודפי המס העצומים שיהיו צריך יהיה להעביר ישירות ליצואנים החלשים לסיבסוד ארנונה , חשמל ומענקים אם צריך . הכשרה מקצועית לתעשייה לייצוא . וכדומה . בנוסף לתת הנחה 50 % באגרת רכב לכולם ולעשות גריטה לרכבים . שזה יקפיץ מכירות רכבים ושוב נקבל צמיחה ועוד מיסים .
    סגור
  • אל תכתוב שטויות
    לחיים הטיפש 18/06/2017 02:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואל תיתן רעיונות , אני מקווה שימסו אותך כהוגן .שפל שכמותך
    סגור
  • 20.
    סופבועה=שנים מונופול נדלניסט+תקשורת פסיכו-הרצה עם טיפש!
    קבלן,בנק,ממשל=חזירות 05/06/2017 17:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנים מונופול לפסיכו-הרצה= תירוץ החזירות הנדלניסטים למנועה פיצוץ סופבועה להגנת על הבנקים= שקר חזירי באישור הממשל ובנק ישראל להמשך ניצול עם טיפש שיהיה משועבד לבנקים ולממשלה במשכנתאות מטורפות של מיליון+( 70-90% )= הבנקים בישראל היו תמיד מפוקחים ל-% קטן למשכנתאות בנדל"ן=פישר ברח + עם פלוג יצרו סופבועה=אפילו פישר לאחר שברח הודע בפרסום לא מזמן שיש בישראל בועה =הם סיכנו את עתיד המדינה יצרו עדר של העם הטיפש הצעיר והוריהם לעבדות של דורי דורות! .... בושה וחרפה של מדינה שמנצל את אזרחיה!
    סגור
  • 19.
    אנחנו צריכים עוד שרים כאלה ,שר השרוכים ,שר התפוחים ,שר
    בא 05/06/2017 17:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבמבה , שר הביסלי והבמבה , זה מצחיק אתכם , ושר הכלכלה כאילו עושה משהו .
    סגור
  • 18.
    למה מגוננים על היצואנים
    יניב 05/06/2017 16:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירידת שער הדולר הייתה אכן פוגעת בייצוא אך מקלה מאוד על היבוא. מכוניות, דלק, מזון מיובא, רכבים, מכשירי חשמל, הכל היה יורד. וכך הייתה נשארת לכל משפחה הכנסה פנויה גדולה. הצריכה הפרטית הייתה עולה ואיתה גם הצמיחה. היינו נמצאים בצמיחה של 7%. כמה ייצוא יש מהמדינה. על מי אנו מגוננים וזה עולה למשלם המיסים 5 מיליארד דולר. התחלקנו על השכל.
    סגור
  • 17.
    סיוע ליצואנים
    אורן 05/06/2017 16:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש עוד כמה דרכים לעזור ליצואנים אבל רכישת דולרים עי בנק ישראל זה הנזק הכי גדול למשק
    סגור
  • 16.
    חשבתי שאתה מבין יותר בכלכלה.
    זאב 05/06/2017 16:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התחלת לפלוט שטויות כמו פשלון.
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    מה דעתכם להחזיר את מחיר הדירות לדולרים ?דבילים ומושחתי
    שושו 05/06/2017 16:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ברגע שמחיר הדירות יחזור למחיר דולרי אז הדולר יעלה והיצואנים יהיו מרוצים ופלוג האפס המריונטה של ביבי שלא הועילה דבר מהיום שמינו אותה לנגידה .חוץ מהכרזה חודשית על שער הריבית שלא משתנה כבר כמה שנים היא לא עושה דבר .אני מוכן לבצע את העבודה שלה במבצע של 10.000ש"ח לחודש וכך האוצר יחסוך את משכורתה .חבורת אפסים מושחתים אספני דירות
    סגור
  • 14.
    עצה....אל תדבר על דברים שאין לך מושג בהם
    משה 05/06/2017 16:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש כאן ספקולנטים יש כאן גן עדן בסופי שבוע כי בנק ישראל לא עובד יש כאן הטבות מס למשקיעי חוץ שמנצלים את המצב יש כאן רק יועצים גם בתפקיד ביצוע- תשאלו את המפקח על הבנקים נגיד בנק ישראל שר הכלכלה ולסיכום - סדום ועמורה זה כבר כאן . לא צריך לנסוע למקום הכי נמוך
    סגור
  • מה הכול אצלך שחור או לבן . (ל"ת)
    בא 05/06/2017 17:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    שמישהו מהמשק יוריד מהמשק היצרני את עול תשלום לרו"ח
    מס הכנסה 05/06/2017 15:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ויועץ מס ומחלקות כ"א והפקת תלושי שכר ו......
    סגור
  • 12.
    נותנים לטבע הטבות וההנהלה מתנהגת בזחיחות וגורמת הפסדי
    חוק עדוד השקעות הון 05/06/2017 15:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עתק למשקיעים. כעת גם תפטר עובדים ותמכור מפעלים לעומת זאת לכיל ביטלו את ההטבות הטילו שישנסקי וגם מחיר האשלג יורד . מה שחסר הוא מניות בכורה של כיל כפי שגאוני הבורסה מתכננים ואז כל משקיעי כיל יפסידו הכל.
    סגור
  • 11.
    שר כלכלה
    ברבור שחור 05/06/2017 15:28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תגיד לי - כשאתה קם בבוקר ומסתכל בראי - אתה באמת מאמין שאתה נחוץ? שר כלכלה? איזה כלכלה? שם אוצר לא מספיק? כאילו אין לך כבוד עצמי של להגיד לעצמך בשקט "איזה תפקיד חרטא - אבל אמא שלי תשמח שאני שר ובסוף גם אקבל פנסיה"
    סגור
  • אתה צודק 100 אחוז, עוד בטלן מושחת ,למה מושחת , זה
    בא 05/06/2017 17:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגלל שכול בטלנות היא שחיתות .
    סגור
  • 10.
    אלי אתה חולוני כמוני והתחלת לדבר בחוסר יושר.
    זאב 05/06/2017 14:19
    הגב לתגובה זו
    5 4
    תתבייש לך אתה וכל מפלגתך, מקווה שלא תעברו את אחוז החסימה בבחירות הבאות. לרדת לנכסיהם של אנשים שעבדו כל חייהם והגיעו למנוחה ולנחלה גועל נפש.
    סגור
  • הכול זמני זאב ,ואתה מושחת עלוב ,ולא תגיע למקום טוב אחרי
    בא 05/06/2017 17:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המוות , ככה שלשבת על צוואר האדם העובד והישר ולהוציא ממנו שכירות כול חודש זה לא כדאי .
    סגור
  • אז תמכור
    ששששששש..... 05/06/2017 16:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף אחד לא אמר לך לתרום את הדירה. אתה רוצה להחזיק דירה שלישית אז תשלם מיסים על הכנסה משכירות. כפי שמשלמים מסים על כל הכנסה אחרת.
    סגור
  • שנאת חינם
    שי 05/06/2017 15:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אז במקום פנסיה של 13000 מנדלם יהיה לך12000 חוץ מהפנסיה הרגילה שלך, יש פה דור שישתעבד לנדלן אבל מה איכפת לך, תמשיך להכניס 25000 אלף ולהוציא 10,000
    סגור
  • 9.
    יש לכולנו.עושים תחרות מי יותר דפאר מהשני
    איזה מפלגה 05/06/2017 14:15
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אין מנצח! כולם דפארים באופן שווה.
    סגור
  • 8.
    כמהנזק גרמה פלג שמלתה את החדר בדולרים בשוי 380
    דוד 05/06/2017 14:03
    הגב לתגובה זו
    2 2
    זה לו כישלון של מי שעושה את כלכלת ישראל חבל על המשכורת שהי מקבלת על חשבון הציבור בגלל זה הציבור סובל כסף לו שלה
    סגור
  • 7.
    אחרי שכולם מדברים ובטוחים ומשוכנעים כמה השקל חזק יבוא
    השינוי מעבר לפינה 05/06/2017 13:57
    הגב לתגובה זו
    6 1
    היפוך נמגמה קרוב מאוד מאוד השינוי יגיע בטיל תוך שלושה ימי מסחר השער יתקרב לארבע ואז יתחילו כל החכמים לספר לנו כמה שהדולר צריך להתחזק. תבינו אין חכמים אחרי שהדולר יורד כל כך הרבה מסבירים לנו למה הוא צריך להחלש ולאן הוא היה מגיע לולא ההתערבות. חכו חכו
    סגור
  • 6.
    מחירי הדיור צונחים
    ישראלי 05/06/2017 13:50
    הגב לתגובה זו
    10 0
    אי אפשר לשקר
    סגור
  • קשקשן, תראה לי איפה. באזור מגורי אין ירידה ויש אפילו
    יש ר א לי 05/06/2017 17:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשך עלייה, מדובר בעיר מודיעין. אם יש ירידה היא קטנה והיא רק בשולי הפריפריה היכן שכחלון מפזר דירות בהגרלה. באזורי ביקוש אין שום ירידה.
    סגור
  • אתה השקרן. מחירים עולים (ל"ת)
    חושף 05/06/2017 17:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    מחירי הדירות עולים
    monka 05/06/2017 13:18
    הגב לתגובה זו
    3 12
    בעולם נמדד מחיר דירה ממוצעת בדולרים, לפיכך בגלל השקל שמתחזק מחיר הדירה בישראל דולרית רק עולה.
    סגור
  • התכוונת הפוך
    יניב 05/06/2017 16:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקל מתחזק דולר נחלש. מחיר דירה בשקלים יורד
    סגור
  • תעבור למדור כדורגל. (ל"ת)
    חחח 05/06/2017 14:28
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • כן אבל הדירה בישראל ומשלמים עליה בשקלים,
    ממי 05/06/2017 13:58
    הגב לתגובה זו
    9 1
    או שאתה מתכוון לקחת איתך את הדירה שלך לחו"ל??
    סגור
  • 4.
    שקל חזק טוב לכל האוכלוסיה רק לא לחבורה של אינטרסנטים קרלצלחת (ל"ת)
    אדי 05/06/2017 13:12
    הגב לתגובה זו
    3 7
    סגור
  • רואים שאין לך מושג בכלכלה כמו לפשלון. (ל"ת)
    זאב 05/06/2017 14:20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • זאביק לך אין מושג. לישראל יש עודף עצום בחשבון השוטף
    אריק 05/06/2017 16:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אם שער החליפין ירד ל3 שקל הכלכלה לא תפגע ורמת החיים של כולנו תעלה פלאים. מי שלא ייצא ימצא עיסוק אחר.
    סגור
  • 3.
    לא הבנתי למה מחירי מוצרים מחול יעלו?
    מוש 05/06/2017 13:07
    הגב לתגובה זו
    14 1
    ההיפך, שקל חזק אומר מחירי מוצרים מחול ירדו ויוקר המחיה יירד.
    סגור
  • 2.
    פלג בנתיים חדר יש עוד מקום לקנות דולרים כסף לו שלך (ל"ת)
    דוד 05/06/2017 13:06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    שקל חזק עדיף לי