ה"פיל הלבן" במרכז הזירה: בעלי חנויות תובעים 150 מיליון שקל מבעלי התחנה המרכזית החדשה
ארגון בעלי עסקים בתחנה המרכזית בת"א (בת"ם) הגיש הבוקר תביעת חוב בהיקף של כ- 150 מיליון שקל נגד חברת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב ונגד החברה לניהול התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, בדרישה לפצות את התובעים, אשר רכשו חנויות במתחם לפני למעלה מ- 40 שנה ועד לימים אלו טרם קיבלו חזקה בחנויות, לטענתם חנויות אלו סגורות בשל מעשיהן ומחדליהן של הנתבעות.
161 התובעים (הם או מורישיהם) רכשו בשנות השישים המאוחרות שטחים מסחריים בפרויקט התחנה המרכזית בתל אביב מאת החברה שיזמה את הפרויקט , חב' כיכר לוינסקי. התובעים כחלק מקבוצה של כ- 700 בעלי החנויות, רכשו את החנויות במיטב כספם בסכום כולל של למעלה מ- 130 מיליון דולר. במהלך שנות ה- 70 נקלעה כיכר לוינסקי לקשיים ומונו לה מפרקים. התמח"ת רכשה את הפרויקט, תוך התחייבות להשלים את בניית החנויות עבור הרוכשים, ומסירתן כשהן מהוות חלק מאזור מסחרי כשיר להפעלה מסחרית.
עד לימים אלו עומדות חנויות הרוכשים בלתי גמורות, רובן באגפים שוממים סגורים ומסוגרים של הפרויקט, ללא כל גישה סבירה אליהם. כמו כן, עד לימים אלו טרם עמדה התמח"ת בהתחייבותה החוזית לרשום החנויות על שם הרוכשים בלשכת רישום המקרקעין, ולמעלה מכך טרם השלימה רישום הזכויות בפרויקט על שמה היא.
בכתב התביעה נכתב: "תכנית בניין העיר התקפה, התירה בנייה של 40,000 מ"ר בייעוד מסחרי, אך התמח"ת בסדרת מהלכים, להם נתנו יד גם עיריית תל אביב יפו וועדות התכנון, בנתה ושווקה למעלה מ- 35,000 מ"ר של שטח מסחרי נוסף תוך חריגה מתכנית וההיתר שניתן, תוך שהיא הופכת שטחים שהיו מיועדים לרציפי תחבורה ציבורית חניונים ושטחי ציבור לשטחים מסחריים, פעולות אלו הביאו לפגיעה קשה בקניינם של התובעים ורוכשי חנויות אחרים . בסופו של דבר בפרויקט שאמור היה להכיל כ- 750 בתי עסק, נבנו ושווקו למעלה מ- 1000 בתי עסק."
התמח"ת בסדרת פעולות, הסיטה את תנועת הנוסעים שהיו אמורים לעבור בסמוך לחנויות התובעים, לחלקים בפרויקט ששווקו ונבנו על ידה, בניגוד להתחייבויות ולמצגים שהוצגו בפני הרוכשים, תוך שהיא חוסמת מעברים ומבטלת גרמי מדרגות, דרגנועים וכניסות לתחנה המרכזית החדשה, ומותירה את קניינם של התובעים בחלקים שוממים של הפרויקט אליהם אין כל גישה או תנועת נוסעים.
לדברי עו"ד צבי שוב, המייצג את התובעים: "התמח"ת מוליכה שולל את התובעים, עושקת את קניינם ופועלת בדרכי מרמה וכחש מעת שקיבלה לידיה את הפרויקט. בשל מעשיהן ומחדליהן של התמח"ת וחברת הניהול נגרם לקניינם של התובעים הפסד ונזק כבד, והם זכאים להטבתו הן בשל ירידת שווי הנכס והן בשל הפסד דמי שימוש שהיו ראויים להתקבל במהלך כל השנים."
- 2.איכס 12/03/2012 13:55הגב לתגובה זומקום של מסוממים, זונות ופשע
- 1.להרוס את כל המתחם 12/03/2012 13:54הגב לתגובה זומי נתן יד לפשע האיום הזה?

המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
במסגרת הצו החדש ייבנו 14.9 אלף דירות חדשות במקום כ-4.45 אלף דירות ישנות, עם דגש על אזור ירושלים וגם על טירה, שדרות, פתח-תקווה, רמת גן וקריית גת; המהלך מעניק הטבות מס ומסלול תכנון מואץ לפרויקטים
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון מרחיבים את היקף ההתחדשות ברחבי הארץ: מנכ״ל המשרד ומ״מ ראש הרשות, יהודה מורגנשטרן, חתם על צו הכרזה ל-25 מתחמי פינוי-בינוי חדשים, שבמסגרתם ייהרסו כ-4.5 אלף דירות ישנות ובמקומן ייבנו 14,897 דירות חדשות, תוספת רחבה של דירות לשוק. ההכרזות פזורות במגוון מוקדים, החל מירושלים ויישובי המרכז ועד טירה, שדרות וקריית גת, ומבטאות שילוב בין אזורי ביקוש לבין יישובי פריפריה ויישובים ערביים שנכנסים לראשונה למפת ההתחדשות המוסדרת.
מהלך ההכרזה מאפשר קידום תכנוני במסלולים ייעודיים לצד הענקת הטבות מס, והוא בעצם שלב מרכזי בהפיכת יוזמות רעיוניות לפרויקטים שעשויים לצאת לפועל בשנים הקרובות. בנוסף, במקרים שבהם ייווצרו מחלוקות מול דיירים סרבנים, החוק מאפשר פרוצדורה מוסדרת לאחר ההכרזה, מה שמצמצם את הסיכוי לפרויקטים תקועים ומעלה את סיכויי הביצוע.
אילו ערים נמצאות ברשימה?
ירושלים מובילה את רשימת היישובים, עם חלק ניכר מההכרזות. בין המתחמים בבירה נכללים אזורים לאורך דרך חברון, מתחם “הצוף”, מתחם קטמונים 11, רחוב קדושי בבל, ומתחם קוסטה ריקה. כולם במיקומים ותיקים שבהם קיימת תשתית עירונית אך עם בניינים ישנים ואחוזי בנייה נמוכים. ההכרזה נועדה לאפשר חידוש בנייני שיכון ישנים, תוספת זכויות, והחלפת תשתיות עירוניות מיושנות, תוך הגדלת הצפיפות במקומות שבהם קיימת נגישות לתחבורה ציבורית ותעסוקה.
לצד ירושלים נכללה גם פתח-תקוה עם אחד המתחמים הגדולים בסבב: “מטרו ארלוזורוב”. במתחם זה מתוכננת הריסה של 1,271 דירות ובניית 4,355 דירות חדשות, כחלק מהיערכות ארוכת טווח לקראת פרויקט המטרו וההתפתחות העירונית סביבו. מדובר במהלך משמעותי עבור האזור, שמקודם בשיתוף עם העירייה במסגרת מסלול רשויות, וצפוי לשלב מגורים לצד שטחי ציבור ותשתיות תומכות.
- זיתוני השיגה רוב במתחם בהרצליה; תקדם פרויקט פינוי בינוי עם 60 דירות
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגוש דן נכללים גם מתחמים בתל אביב ורמת גן, בהם מתחמים בשכונות ותיקות הזקוקות לשדרוג כולל. בתל אביב הוכרז מתחם יפת בדרום העיר, המיועד לשדרוג רחובות ותיקים וליצירת רצף עירוני מודרני יותר. ברמת גן נכלל מתחם נוסף במסגרת מסלול מיסוי, המכוון לקידום יזמות פרטית בשילוב כלי מס שמאפשרים פרויקט כלכלי יותר במגרשים קיימים.מבשרת ציון מצטרפת גם היא עם מתחם “הכלנית”, שמקודם במסגרת מסלול רשויות.
בנייה. קרדיט: צלי אהרוןמס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' הכריז לאחרונה כי המס על קרקעות לא מנוצלות צפוי להיכלל בתקציב הקרוב ולהכניס כ-8 מיליארד שקל בשנה. המסר לבעלי הקרקעות אומר שמי שמחזיק קרקע "רדומה" יידרש לבחור: למכור, לבנות או לשלם מדי שנה מסים על שווי הנכס
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', התייחס באופן ישיר לסוגייה שחוזרת לשיח הכלכלי בחודשים האחרונים: החזרתו של מס הרכוש על קרקעות לא מפותחות. לדבריו, הכוונה היא לכלול את המס בתקציב המדינה הקרוב, והערכת העבודה היא שמדובר בכ-8 מיליארד שקל בשנה. נראה כי כעת לא מדובר על רעיון תיאורטי הנבחן באוצר, אלא מהלך שמתקדם לעבר מימוש ממשי - שעשוי להיות משמעותי מאד בעיקר עבור הקבלנים/יזמים שמחזיקים בקרקעות שכאלו.
אהרונוביץ' הדגיש בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז באילת כי מדובר ברפורמה משמעותית. מס רכוש בוטל בסוף שנת 1999, לפני למעלה משני עשורים. מאז, בעלי קרקעות בישראל, פרטיים וחברות - נהנו ממצב שבו החזקת קרקע ריקה ללא פיתוחה וקידום של הליכים לאורך שנים לא נשאה עלות שנתית מיוחדת. כלומר, בעלי הקרקעות לא היו צריכים לשלם כלום עבור אי-ייזום על הקרקע. מה שאומר כי אין להם תמריץ ממשי שיכול להביא לעוד בניה ודה פקטו עוד היצע בשוק. ניסינו לענות על השאלה - איך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם. באופן מהותי, הקבלנים מווסתים את היצע הדירות לפי איך שם רואים לנכון ״לנהל״ את כמות המלאי כדי להשפיע בפועל על הביקוש וההיצע בהתאם לכל תקופה ובכך ליצור מנגנון שיעבוד טוב יותר עבורם.
רשות המסים - יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל
החזרת המס צפויה להפוך את ההמתנה הארוכה לעליית ערך הקרקע לפחות משתלמת, וליצור תמריץ גדול למימוש קרקע או לקידום פיתוח עליה. הקונטקסט המדיני די ברור - המדינה מתמודדת עם הוצאות גבוהות מאוד: על רקע המלחמה וגם בשל הרחבת התחייבויות בתחומי הביטחון, השיקום הרחב שצפוי לנו וגם הפן החברתי. כאשר רשות המסים מציגה יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל, נדרשת מציאת מקורות הכנסה נוספים שיבטיחו יציבות תקציבית לאורך זמן.
מס רכוש חוזר להיות כלי מרכזי בקביעת המדיניות, לא רק לצורך הגדלת הכנסות אלא גם כאמצעי לעידוד שימוש יעיל בקרקע, משאב מוגבל בישראל. הרי רוב הקרקעות נשלטות בידי הממשלה עצמה על ידי רמ״י (כ-93%). בכך למעשה הממשלה תעודד את היזמים לצאת ומהלך זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם של בעלי קרקעות, בעיקר באזורים שבהם שווי הקרקע גבוה והפוטנציאל לפיתוח קיים. בו בזמן גם רמ״י צריכה לשווק יותר קרקעות - זה ברור. אבל גם פתרון בדרך של מס רכוש זה צעד חיובי למשקי הבית שרודפים אחרי חלום הדירה שהפך לבלתי מציאותי עבור רוב הציבור.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- מס רכוש חוזר לשולחן: הנה המשמעות לבעלי הקרקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב היום הוא שרוב המשקיעים (הפרטיים והחברות) בוחרים להמתין לשעת כושר, כאשר הקרקע נמצאת ״רדומה״ ואינה מפותחת לעיתים שנים רבות. הטלת מס שנתי תהפוך את אסטרטגיית ההמתנה הזו ליקרה יותר ותיצור לחץ לפעול. מס רכוש היה קיים בישראל לאורך עשרות שנים והוטל על קרקעות ונכסים לא מנוצלים מתוך מטרה למנוע ספסרות ולהגביר את היצע הקרקעות בשוק. הוא בוטל בשנת 2000 לאחר ביקורת על כך שלא נאכף באופן אחיד ופגע גם בבעלי קרקעות קטנים. במקומו התבססה מערכת המיסוי על מס שבח ומס רכישה בעת מכירה.
