איך יראה העולם ביום שאחרי הקורונה?
הפנטזיה האהובה עלי בימים אלו, היא מתי ולאן ניסע כשהסגר יגמר ומטוסים יחזרו לזהם את האוויר. הנחת העבודה שלנו כרגע, היא שביוני טיסות יהיו מאוד מאוד יקרות. ביולי, אוגוסט עדיף להימנע משדות תעופה למי שאין ילדים קטנים שצריך להעסיק, וזה מוביל אותנו בחלום הפרטי שלנו לחופשה של שבועיים בספטמבר.
חיסון עדיין לא יהיה עד הקיץ, אם כי אפשר לשמור על אופטימיות זהירה לגבי טיפול יעיל יותר. מה שיאפשר את החזרה לשגרה, אלו הבדיקות המהירות שפותחו לאבחון נשאים. כמו בקוריאה, בידוד הנשאים יאפשר חזרה לשגרה של מרבית המשק. בתסריט שלי, בכדי שנרגיש יותר בטוח כל הנוסעות והנוסעים יעברו בידוק בריאותי לצד הבידוק הביטחוני. המערכות החדשות שמפותחות, יאפשרו לכם לתת דגימה בכניסה לשדה התעופה בעודכם באוטו, כך שעד שתגיעו לטרמינל תקבלו תשובה. באותה הזדמנות, ימדדו לכם חום ויבדקו גם שפעת רגילה. הימים שבהם חזרנו עם שפעת מטיסה יהיו מאחורינו לעד.
חברות התעופה, אלו שיקבלו הלוואות עתק בערבות מדינה על מנת לעבור את המשבר, יחזירו בהדרגה מטוסים וצוותים לאוויר. הדלק עדיין יהיה זול, הביקוש יהיה עצום, ולכן הרווחיות ברבעון השני או השלישי, תהיה מרשימה. החברות שיספקו את הבדיקה הביולוגית ,Abbott Roche וכו' יזרקו לאוקיאנוס כחול של שווקים חדשים, והיקפי בדיקות שישבשו את עולמם אבל גם את עולמנו. עוד היבט חשוב במאבק על פרטיות, נמצא בתהליך שיבוש, כשמדינות ולא רק מפרסמים ופלטפורמות חברתיות יודעות עלינו הכל.
חלקת העולם לזה שלפני הקורונה ולאחריו
תומס פרידמן הציע ששנת 2020 תיזכר כשנה שהגדירה מחדש את המונח AC/BC (הספירה הנוצרית). להבנתי, הפנטזיה שלי מתאימה להגדרות השינוי שהקורונה עשויה להחיל על אורחות חיינו, גם אם האיום שהיא מהווה היום, ישכח בעוד מספר חודשים.
- המורשת של צבי לובצקי: "כל דבר שאתה עושה – תעשה אותו עד הסוף, גם על המגרש וגם בחדר הישיבות"
- תביעה נגד מיטב טרייד - לא ניתן היה לפעול דרך פלטפורמות המסחר של החברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרידמן, כבר הרבה שנים מפתח תובנות על ההשפעה של הגלובליזציה, הטכנולוגיה ושינויי האקלים על חיינו. הקורונה, תגרום כנראה לרבים נוספים להבין את השינוי ולהשתנות. היות שבאופן טבעי אנשים שונאים שינויים, נדרש אירוע כמו מלחמה או קורונה לגרום לכך שבזמן קצר יחסית נאמץ שינויים משמעותיים. ברמה כזו, שגם בעוד שנים ניזכר במה היה Before Corona - BC ומה היה After Corona - AC. איך טסנו לפני הקורונה ואיך נטוס לאחריה איך למדנו, לימדנו, עבדנו, העסקנו לפני ואחרי.
לימודים ועבודה מהבית נמצאים איתנו כבר לפחות שני עשורים, ובכל זאת מרבית האנשים במרבית הימים מתעקשים לשבת בפקקים. הנורמליזציה של שיחות ועידה, המיסוד של עבודה מרחוק על המידע שבענן או במחשב במשרד, היכולת לתת שרות ללקוחות מהמרפסת בבית ולא רק מהמשרד צריכה לשנות את התובנה, באילו תשתיות על מדינת ישראל להשקיע AC.
מהפכה נדרשת בעולם התקשרות
אחרי עשור+, שישראל כץ מלביש את ישראל בשמלת אספלט ומלט, אולי כדאי למנות אותו לתפקיד שר התקשורת. בעוד שמשרד התחבורה, ביצע מהפכה בתשתית הכבישים בישראל, משרד התקשורת חווה עשור אבוד. מרבית חברות ההיי-טק שהובילו את ישראל לחזית התקשורת העולמית בשנות ה-90, נעלמו מהנוף אבל AC עשוי להיות עידן חדש.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
אנחנו מדברים על דור 5 כבר כמה שנים, אבל אם לא נתעשת החברות שיובילו את המהפכה הזו, ויגרפו את פירותיה יגיעו מסקנדינביה, סין וארה"ב. כפי שנראה כיום בהיבט הזה אנחנו נישאר BC עם חבילת טריפל של הוט, בזק או פרטנר.
מעבר של טיפולים מבית החולים לבית הלקוח
בעוד שאנחנו רבים על בניית בתי חולים בפריפריה, העולם מתמקד במציאת פתרונות לטיפול מהבית. ברור שבתי חולים יישארו נחוצים ורלוונטיים שנים רבות, רק שחלק ניכר מהפרוצדורות ניתן יהיה לבצע ביתר יעילות בקליניקות או ממש בבית הלקוח. הקורונה בוודאי מסייעת לנו בהבנת היתרונות, המחירים ובבניית האבחנות במי כדאי לטפל איפה ואיך. יש חברות ישראליות שערוכות ל-AC, רובן חברות הזנק, אבל נובולוג 1.04% היא דוגמא טובה לחברה בורסאית שנערכה לשינוי.
שיבוש במעבר לאנרגיה מתחדשת
אחד השינויים שעושה רושם שהקורונה שיבשה הוא המעבר לאנרגיה מתחדשת. מגמה שהיה נראה שהיא בלתי הפיכה, כשהנפט היה ב-50 דולר, הפכה להיות לא כלכלית ב-20 דולר. יש מדינות שיישארו BC, גם בהיבט של אנרגיה, וישקיעו ממון רב בחילוץ החברות הגדולות שמובילות את תעשיית הנפט והגז. אצלנו נראה שישקיעו מאות מליוני שקלים בצנרת לייצוא גז, שאולי עדיף שיישאר באדמה.
לעומת זאת, יש מדינות שישקיעו בבניית תשתית, שתאפשר ניהול משק חשמל חכם עם איזונים בין היצע וביקוש בשעות שונות, באזורים שונים לצרכים שונים. שליטה ובקרה, ביזור מול מערכות מרכזיות, ייצור עצמי, משאבי טבע זמינים ומתחדשים אל מול משאבי טבע פרטיים ומתכלים גם בהיבט זה ועל אף שנדמה שהמגמה השתבשה סביר שב-AC נראה שינוי.
הקורונה כמו כל אסון גורמת לנו להתכנס ולחשוב על הרגע, איך לשרוד כאן ועכשיו אבל למי שרוצה לצאת מהמשבר עם ידו על העליונה כדאי להתמקד בבוקר שאחרי, ממה נוכל להרוויח ואיך נגיע לשם ביעילות המרבית.
הכותבת, הינה אלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות.
- 8.לרון 09/04/2020 09:27הגב לתגובה זומבית הפוליטיקל ק.של אובמה,"נוסעים"בעברית כולל גם את הנוסעות!!!
- דחפה באלגנטיות את נובולוג מעניין למה (ל"ת)ננו 09/04/2020 15:21הגב לתגובה זו
- 7.אסף 07/04/2020 07:25הגב לתגובה זועד למגפה הבאה...
- 6.הטריפולטאי 07/04/2020 00:19הגב לתגובה זוישראל כץ כבר מזמן לא שר התחבורה. את לא מחוברת למציאות נשמה
- 5.שחף 06/04/2020 20:08הגב לתגובה זונכון יש דברים שיתקדמו כמו תקשורת אבל בערבון מוגבל, אנשים יעדיפו להיפגש פנים אל פנים בדברים חשובים, זה לא שכל הטכנולוגיה לא היית לפני, פשוט העדיפו להיפגש ולא לעשות שיחות וידאו. הנפט בוודאי שיעלה ואנרגיה חלופית תמיד תהיה בראש הקידמה וישאפו להכניס אותה כמה שיותר מכמה סיבות, ליצר אנרגיה חלופית מיצר יותר מקומות עבודה, מה גם שהציבור יותר מודע לאיכות הסביבה. הנזק הכלכלי ימשיך ללוות אותנו עוד הרבה זמן, חברות סגרו מפעלים.
- 4.דירה=קורת גג 06/04/2020 19:47הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 3.אנונימי 06/04/2020 19:19הגב לתגובה זואפשר הסבר..
- אי.בי.אי (ל"ת)יודה 09/04/2020 14:45הגב לתגובה זו
- 2.לרון 06/04/2020 18:46הגב לתגובה זויש הרגשה ראשונית של יציאה מהמשבר!
- חדל בבקשה (ל"ת)ללרון 06/04/2020 20:34הגב לתגובה זו
- 1.עמית 06/04/2020 18:24הגב לתגובה זואיפה אפשר לעקוב אחרי הכתבות שלך, אני מאוד אוהב את קו המחשבה שלך..יש לך טוויטר או פייסבוק או אפשרות למעקב באחד האתרים?תודה על המאמר

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.