משבר הקורונה – כך נראית מדינה בלי שר אוצר
בימים האחרונים אנו רואים את משרד הבריאות נוהג בצעדים חסרי תקדים על מנת למנוע בכל מחיר (ממש בכל מחיר) את התפרצות מגיפת הקורונה כאשר השיא למגמה זו הגיע אמש עם הנחייה לבידוד גורף לכל השבים מחו"ל.
>>כחלון תשמיע קול - לאן נעלם שר האוצר?
למרות שהמוטיבציה של משרד הבריאות מובנת ומטרתה לוודא שמערכת הבריאות תעמוד בהשלכות המחלה, פעולות משרד הבריאות מעלות לאחרונה תהיה האם בכלל נשקלים שיקולים כלכליים ביחס לשיקולים הבריאותיים ואולי אף ייתכן כי בסופו של דבר נגלה שהנזק הכלכלי שגרם משרד הבריאות בשל בהלת הקורונה עולה על הנזק הבריאותי.
נראה כי צורת הטיפול במשבר הנוכחי והפעולות חסרות התקדים שנוקט משרד הבריאות, אשר עלולות לפגוע קשות בכלכלת ישראל, נובעות מהכאוס הפוליטי והעובדה שאין במערכת גורמים מאזנים לעמדת משרד הבריאות.
ישנה תחושה כי הסיבה לכך היא בשל העובדה שהעומדים בראש מערכת הבריאות כיום דומיננטיים יותר מהעומד בראש מערכת האוצר וייתכן כי במידה והיינו בתקופה בה שר האוצר היה דומיננטי יותר – הטיפול במשבר הקורונה היה נראה אחרת.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
 - אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
כחלון אמור להיות גורם מאזן - הוא לא
במשבר הנוכחי חסר את אותו גורם שיעמוד ויאזן בין האינטרסים של מערכת הבריאות לאינטרסים של כלכלת ישראל, עליהם אמון שר האוצר. משרד הבריאות מבחינתו עושה את שלו – המטרה שהציב לעצמו היא למזער את מספר החולים בכל דרך ומבחינתו "המטרה מקדשת את האמצעים".
אולם מלבד שיקולים בריאותיים, שהם כמובן חשובים ביותר, כל מדינה חייבת לשקול גם שיקולים כלכליים שיכולים להביא להשפעה אסטרטגית על ישראל. שר האוצר כחלון, עם כל רצונו הטוב, אינו ח"כ ואין לו בסיס כוח כמו שהיה לו בעבר. לכן, נוצר וואקום שמאפשר למשרד הבריאות לקחת את ההובלה באירוע כה אסטרטגי למדינת ישראל ופה מורגש הצורך באותו "גורם מאזן" שיעמוד במרכז המשבר ויאזן בין המערכות. אולם, במצב הנוכחי, גורם מאזן שכזה לא בדיוק קיים, וגם אם יש, לא בטוח שהאינטרס שלו הוא להרגיע....
החשש העקרי הוא שאם נמשיך במצב הקיים נגיע למשבר כלכלי חסר תקדים: מצב בו ישראל מבודדת מן העולם – חברות תעופה ותיירות עלולות לקרוס והמשק הישראלי כולו לא יוכל "למשוך עוד הרבה" במצב כזה. מעבר לכך, חשוב לזכור שהכלכלה הישראלית כיום גלובאלית מאי פעם, רוב רובן של חברות ההיטק, הקטר שמוביל את הכלכלה הישראלית, מחוברות באופן הדוק לחברות בחו"ל ופעולות מערכת הבריאות (הגם שבאות מכוונה טובה) יוצרות מצב בו היא מטילה על חברות ישראליות מעמסה גדולה יותר מהמשקולת העולמית שקיימת גם כך בשל הקורונה דוגמת הירידות החדות בבורסה ומצב השווקים העולמי.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
 - מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
 
כיום, ישראל מבודדת ממדינות רבות ומשמעותיות באירופה ובאסיה, ועכשיו מדברים גם על מדיניות דומה כלפי ארצות הברית. בנוסף, אנו כרגע במצב בו 80 אלף מצויים בבידוד ונראה שמספרים אלו יכולים לעלות במידה רבה בקרוב - אם למשל יוחלט לבודד את הבאים מארה"ב.
פרופ' גל רז; קרדיט: לימור אהרון
מה ישראל צריכה לעשות?
פעולות אלו יכולות להביא להשפעה כלכלית עצומה ולקריסת עסקים קטנים ופיטורים המוניים. מניסיון העבר, לא ברור שהמדינה תיקח אחריות על כך ובמקרים רבים האזרחים ייצטרכו לשלם על כך מכיסם. לכל זה, צריך להוסיף את בעיית הגרעון הגבוה שברור שכל ממשלה תהיה חייבת לטפל בו. בתקווה שתוקם כזו בעתיד הקרוב.
לפי משרד הבריאות, הצעדים שננקטו עד היום מטרתם למנוע מצב של קריסת מערכת הבריאות כאשר המחלה תגיע לשלב הבא שלה שבו יהיו נדבקים רבים. אולם, לא ברור שהצעדים שננקטו מלבד עצירת ההדבקות אכן מכינים אותנו למצב זה: האם ננקטו צעדים לבניית תשתיות טיפול בחולים, כמו למשל הסבת בסיסי צבא לטיפול בחולים והכשרת צוותים רפואיים ופרא רפואיים לכך?
האם נבדקו דרכים כדי להגן ספיציפית על האוכלוסיה המבוגרת שלפי הממצאים עד עתה (לפיהם אחוז התמותה מתחת לגיל 40 או 50 הוא נמוך מאוד ודומה לשפעת, אך מעל גיל 60 ו 70 הוא גבוה מאוד) נמצאת במצב הקשה ביותר מבחינת הסיכון מהמחלה?
אין ספק שמשרד הבריאות עושה ככל יכולתו ובכוונה טובה כדי להגן על אזרחי ישראל ממחלת הקורונה, אך הוואקום במערכת הכלכלית והמצב הפוליטי הביאו לכך שלא נראה שיש גורם מאזן שמסתכל על הראיה הכוללת ולוקח בחשבון את כל השיקולים כדי לטפל במשבר במידתיות ותוך יצירת איזון וסינרגיה בין מערכת הבריאות למערכת הכלכלית לטובת מדינת ישראל.
*הכותב הוא דיקאן הפקולטה למנהל עסקים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן
- 6.ג'ק 11/03/2020 14:34הגב לתגובה זובמצבים כאלו מקבלים החלטות על הרע במיעוטו . קודם הבריאות וצמצום הנזק למערכת הבריאות ובמקביל פעולות להצלת הכלכלה .
 - 5.מה אפשר לצפות ממוסכניק מגבעת אולגה נו באמת ...? (ל"ת)משה 11/03/2020 13:14הגב לתגובה זו
 - דרור 11/03/2020 14:29הגב לתגובה זומה כל הזלזול הזה . בימים כאלו חייבים להתאחד ולפרגן . מצבנו הרבה יותר טוב ממדינות אחרות שנחשבות למעצמות . די לרדת נמוך כל כך .
 - 4.מיכאל 11/03/2020 12:40הגב לתגובה זואבל יש לנו ביבי הכלכלן הגדול
 - 3.מסכים עם כל מילה (ל"ת)זארקה 11/03/2020 12:24הגב לתגובה זו
 - 2.תשלחו את החשבון ל....מר נהנתניהו ... (ל"ת)אבי מזרחי 11/03/2020 12:18הגב לתגובה זו
 - 1.לא קונה 11/03/2020 12:12הגב לתגובה זועכשיו יש שם אלף מתים עשרת אלפים חולים וכלכלה הרוסה
 
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
 - בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
