
עושר שלא ביושר - התופעה שמתפשטת בזירה העסקית בישראל
במהלך השנים האחרונות נחשפנו לשורה ארוכה של פרשות הונאה שהותירו אחריהן שובל של עשרות אלפי נפגעים והפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים: מקריסת קרן קלע של אמיר ברמלי, דרך פרשות נטו פיננסים, סלייס, גלובל פייננס, ועד למיזמים רבים של חברות השקעה למיניהן, שהוכיחו כי חלום העושר המהיר מסתיים באסון למשקיעים
גם בעולם פרשות כמו קריסת אנרון, נפילתו של ברני מיידוף או מעלליו של ברני קורנפלד, שבהן נפלו גם משקיעים ישראלים, מחזקות את אותה מסקנה: יש אנשים שלא כדאי להשקיע איתם. וורן באפט היטיב לנסח זאת כשאמר "כשאתה מחפש אנשים להשקיע איתם, חפש שלוש תכונות: יושרה, אינטליגנציה ומרץ. ואם אין להם את הראשונה – השתיים האחרות יחסלו אותך."
בעולם ההשקעות, שבו החלטה אחת עשויה לייצר ערך עצום או למחוק הון שנצבר, דברי באפט מקבלים משנה תוקף. אינטליגנציה ומרץ הם אמנם תנאי הכרחי להצלחה, אך ללא יושרה, הם עלולים להפוך לחרב פיפיות.
גם בתנ"ך יש נגיעה בנקודה זו. ירמיהו הנביא אמר "עֹשֶׂה עֹשֶׁר וְלֹא בְמִשְׁפָּט, בַּחֲצִי יָמָיו יַעַזְבֶנּוּ, וּבְאַחֲרִיתוֹ יִהְיֶה נָבָל". פסוק שרלוונטי גם להיום: עושר שלא ביושר פשוט לא מחזיק. הוא מתפורר, ומשאיר אחריו רק חרפה.
הבעיה אינה מסתכמת בכך שהעושר המושג בתרמית מתקבל לעיתים ללא סנקציה אלא שהוא אף זוכה לא פעם להערכה ולהערצה. בעולם שבו הצלחה נמדדת בעיקר בכסף, משקיעים, לקוחות והציבור מתרשמים מהמספרים בלבד, מבלי לשאול כיצד הושגו. כך הופכים לעיתים הרמאים לאייקוני הצלחה, דמויות מופת כביכול. ההערצה הזו מסוכנת במיוחד, משום שהיא יוצרת תמריץ לדור חדש של רמאים ללכת בדרכם.
- זהירות - הפצת דוחות חניה מזויפים עם קישור לתשלום באתר מתחזה
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למעשה, משקיעים פרטיים נגררים אחרי "סיפורי הצלחה" חריגים, גם אם מודעים לכך שהשיטה לא לגמרי נקייה. במספר הזדמנויות עסקתי בסוגיה "למה משקיעים עם נוכלים", והצגתי סיפורים שמוכיחים שההערצה לרווחיות מיידית מקנה לגיטימציה לרמאות.
אחד ההסברים המרכזיים לכך שרמאים ממשיכים לפעול ללא מורא הוא מערכת משפט חלשה ומוחלשת, חסרת שיניים, שלעיתים קרובות אינה אוכפת ענישה אפקטיבית. הליכים נמשכים שנים, בתי הדין לעבודה נוטים להעדיף עובדים גם כאשר מתגלות גניבות ועדויות שקריות, והענישה על מעשי תרמית או גזל כמעט ואינה מרתיעה. כאשר עובד גונב בלחיצת מקש את כל רשימת הלקוחות, פרי השקעות של שנים רבות ומיליוני שקלים, ובית המשפט מטיל עליו קנס מגוחך של מאה אלף שקל, מועבר מסר חד: גניבה של עבודה בשווי מיליונים היא צעד משתלם. ואם כך, איזה מנהל יחשוב שיש הצדקה לתבוע עובד אחר שיעשה זאת. המסר הוא שאפשר להרוויח הרבה, ו"ימי המשפט" יגיעו לאיטם, אם בכלל.
חז״ל מדגישים את הפגיעה המוסרית שבגזל: "הגוזל את חברו אפילו שווה פרוטה כאילו נוטל נשמתו". רמאות אינה רק פגיעה בכיס, היא פוגעת במהות האדם ובאמון שהוא בונה עם הסביבה. האמון הציבורי, שהוא המנוע המרכזי של חברה וכלכלה בריאה, נשחק כשעושר נצבר ללא משפט וצדק.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כך, מי שמוכן להרוויח תוך שיתוף פעולה עם רמאים או העלמת עין מתרמית, כדאי שידע כי אף תרמית לא נשארת חבויה לנצח. האמת תמיד מתגלה, גם אם באיחור. ההערצה לרמאים אינה מחפה על האמת. העולם העסקי עשוי להתפעל מהרווחיות, אך הזמן, האתיקה והחוק – גם אם באיחור רב – מציבים בסופו של דבר גבול ברור. מכאן שהצלחה אמיתית אינה נמדדת רק בכסף, אלא בעיקר בדרך שבה הוא הושג. כאשר ההצלחה מגיעה בדרך של מרמה ותרמית – את הנזק והמחיר היקר נושאת בסופו של דבר החברה כולה.
בשורה התחתונה, עושר שלא הושג ביושר, לא יעמוד – גם אם נראה כי הציבור מעריץ את מי שמציגים אותו. מי שמחפש הצלחה ברת-קיימא חייב לזכור: רמאות עשויה להניב רווח זמני, אך בסופו של דבר גם מי שחושב שהוא חוגג עם הרמאים, מוצא את עצמו משלם את החשבון במלואו – בהפסדים כספיים כבדים ובנזק בלתי הפיך למעמדו ולביטחונו האישי.
אלחנן רוזנהיים הוא מייסד ומנכ"ל פרופימקס
- 13.אנונימי 02/10/2025 10:50הגב לתגובה זובאמת. במדינה שיש לה בגץ עם חמאה על הראש
- 12.חננאל 01/10/2025 18:21הגב לתגובה זונתניהו המושחת הכושל הביא עלינו את מגפת השחיתות
- 11.בוריס 01/10/2025 18:19הגב לתגובה זוספר מומלץ
- 10.Business 01/10/2025 17:02הגב לתגובה זומדוע אין שמות פשוט להוסיף לכאורה . מה זה הפחדנות הזו של ביז ועיתונאים גם על נשיא שסרח ידעו שנים ולא דיברו מה שהופך אותם לאשמים . איך נדע להיזהר אם לא תגלו אומץ
- 9.ויקו למשפט והנה משפח לצדקה והנה צעקה (ל"ת)אנונימי 01/10/2025 16:54הגב לתגובה זו
- 8.אנונימי 01/10/2025 16:09הגב לתגובה זוהריבית הגבוהה גרמה להרבה פשיטות רגלמי שקורא לכולם נוכלים רואה את העולם דרך עיניים שלו
- 7.אנונימייחזקאל 01/10/2025 14:43הגב לתגובה זוממשלה מושחתת. חרדים מושחתים וחברי כנסת עם קומבינות
- 6.מעציב 01/10/2025 13:30הגב לתגובה זונתקלתי באינסוף חברות שמכרו לי מעשיות וחלומות. תלכו רק עם מי שבשוק יותר מ15 שנה לפחות!!!
- 5.ערן 01/10/2025 12:40הגב לתגובה זוכולל חילוט כל רכושו של הבן אדם.
- 4.צח 01/10/2025 12:12הגב לתגובה זובחול הפושעים האלו ירקבו בכלא עד המוות והארץ יקבלו עונש חמור של חמש שנים בכלא ולאחר מכן יחזרו לזירת הפשע
- 3.אנונימי 01/10/2025 12:09הגב לתגובה זוהמעסיק נלחם ומשקר ויש לו בדכ עדים שעובדים אצלו עורך דין ערמומי מכיר את כל התרגילים לדחיית משפט. להתיש את העובד בכל מיני דרישות. למעסיק יש גישה למצלמות ועוד. ובדכ המעסיק מבוסס ומקושר...
- 2.כמה שזה נכון!! (ל"ת)Richard R 01/10/2025 11:17הגב לתגובה זו
- 1.דברים כדורבנות בהחלט (ל"ת)אנונימי 01/10/2025 11:07הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
