סין משיקה תוכנית חילוץ כלכלית ענקית בשווי 839 מיליארד דולר
תוכנית החילוץ הכלכלית של סין: 839 מיליארד דולר להנפקת אג"ח ייעודיות לטובת ייצוב המשק
ממשלת סין הציגה תוכנית חילוץ כלכלית רחבה ומקיפה בהיקף 6 טריליון יואן (כ-839 מיליארד דולר), פריסה על פני שלוש שנים. מטרת התוכנית היא להתמודד עם הירידות בצמיחה הכלכלית ולספק פתרונות למשבר החוב ההולך ומחריף במחוזות המדינה. התוכנית כוללת צעדים שונים להגברת הביקוש המקומי, ייצוב שוק הנדל"ן, והרחבת האפשרות לממשלי המחוזות להנפיק אגרות חוב ייעודיות.
הרחבת תקרת החוב של המחוזות: אפשרות לנטל חוב נוסף
אחד הצעדים המרכזיים בתוכנית הוא הגדלת תקרת החוב של ממשלי המחוזות בסין מ-29.52 טריליון יואן ל-35.5 טריליון יואן (כ-4.95 טריליון דולר). הממשלה הסינית מתכוונת להקל על המחוזות בכך שתאפשר להם הנפקת אגרות חוב ייעודיות בהיקף של 6 טריליון יואן בשלוש השנים הקרובות, כחלק מעסקת "החלף חוב" על ההלוואות המצטברות של המחוזות. מהלך זה נועד להקל על המחוזות לשלם את חובותיהם הקיימים וליצור פתרונות נוספים למימון תוכניות פיתוח כלכליות.
צעדים נוספים מהבנק המרכזי והפוליטביורו
באמצע ספטמבר, הבנק המרכזי של סין (PBOC) הודיע על צעדים נוספים לתמיכה במשק, כולל הורדת יחס הרזרבה בבנקים ב-0.5%. הפוליטביורו של המפלגה הקומוניסטית הודיע במקביל על תוכנית להורדת ריביות והתאמות במדיניות הפיסקלית והמוניטרית. צעדים אלו כוללים בין היתר הגבלה על בנייה של בתים חדשים מתוך כוונה למנוע ירידת מחירים חדה בשוק הנדל"ן ולמנוע קריסה של חברות בנייה שנכנסו לחובות כבדים.
מצוקת החוב של המחוזות: 60 טריליון יואן חוב ממיזמי תשתית
לפי קרן המטבע הבינלאומית, ממשלי המחוזות בסין נושאים חובות גדולים הנובעים ממיזמי תשתית אותם מימנו באמצעות מכשירים פיננסיים ייעודיים. סך החוב הזה הגיע ל-60 טריליון יואן (כ-47.6% מהתמ"ג של סין) עד סוף השנה שעברה. בעוד שההשקעות בפרויקטים גדולים נועדו לתמוך בצמיחה הכלכלית, הן הובילו להצטברות חובות מאסיבית ולבעיות ביכולת המחוזות לעמוד בהתחייבויותיהם. ממשלת סין קבעה יעד לצמצם את החובות הללו ל-2.3 טריליון יואן עד 2028, אך תהליך זה צפוי להיות מורכב ואורך זמן.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוח צמיחה נמוכה וההשפעה על תחזית הצמיחה השנתית
בסוף הרבעון השלישי של 2024 נרשמה צמיחה כלכלית של 4.6% בלבד, מה שמעלה סימן שאלה לגבי יכולתה של סין לעמוד ביעד הצמיחה של 5% שהוצב לשנה זו. ירידה בצמיחה הכלכלית עשויה להגביר את הלחץ על הממשלה לנקוט בצעדים נוספים, כך שהתוכנית החדשה אמורה לספק מענה ראשוני לבעיות אלה.
חזרתו של דונלד טראמפ והחשש ממלחמת סחר נוספת
חזרתו הצפויה של דונלד טראמפ לבית הלבן, עם כוונות להטיל מכסים חדשים על סחורות סיניות, עשויה לדחוף את בייג'ין להגביר את הביקוש המקומי ולהכין את הכלכלה להתמודדות עם השלכות של מלחמת סחר מחודשת. שגריר סין בארה"ב, שיה פנג, הזהיר כי "אין מנצחים במלחמות סחר" וקרא לשיתופי פעולה הדדיים בין המדינות. בממשלת סין מעריכים כי אם מלחמת סחר תחזור, הדבר עלול לפגוע בצורה קשה בכלכלה, ולכן ייתכן שיושקעו מאמצים רבים במאמצי ההתמודדות עם ההשלכות האפשריות.
יציבות לטווח ארוך או פתרון זמני? סימני שאלה לעתיד
בקרב כלכלנים, קיימים סימני שאלה לגבי היכולת של סין לשמר יציבות כלכלית לאורך זמן באמצעות התוכנית החדשה. מומחים מעריכים כי בעוד שהתוכנית תסייע בטווח הקצר, האתגרים ארוכי הטווח שעומדים בפני הכלכלה הסינית, ובמיוחד משבר החוב העצום, ימשיכו להוות בעיות משמעותיות.
קיראו עוד ב"גלובל"
הרחבת התמיכה - 1.4 טריליון דולר; הסיבה: טראמפ
הרשויות בסין הרחיבו את המידע על התוכנית הכללכית. מדובר בתוכנית בגובה 1.4 טריליון דולר במטרה לתמוך בכלכלה, לנוכח חשש להסלמת מלחמת הסחר עם ארה"ב, שעלולה להחמיר תחת נשיאותו של דונלד טראמפ. תוכנית החילוץ כוללת כאמור העלאת תקרת החוב של הממשלים המקומיים ב-6 טריליון יואן (כ-840 מיליארד דולר), מתוך כוונה להחליף את חובותיהם הנסתרים של הממשלות המקומיות באג"ח ממשלתיות פתוחות, וגם במקביל, ממשלי המחוזות יוכלו להשתמש ב-4 טריליון יואן נוספים (כ-560 מיליארד דולר) במסגרת תקציב אג"ח מקומי חדש לחמש השנים הבאות. התקציב יאפשר לממשלות המקומיות לגייס כספים עבור פרויקטים כלכליים, בעיקר לצורך ייצוב שוק הנדל"ן ולשיקום תחושת הביטחון הכלכלי.
על אף היקף ההשקעה המרשים, השווקים הגיבו באכזבה מסוימת - מדד המניות של חברות סיניות גדולות בארה"ב, FXC, צנח בכ-4% לפני פתיחת המסחר.
- 1.מגיע להם ללכת הביתה, לא שוכח את טיוח הקורונה. (ל"ת)דני 08/11/2024 13:55הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
