רדיט עקפה את הציפיות בגדול - מזנקת ב-40%
פלטפורמת המדיה החברתית רדיט REDDIT רשמה הצלחה מסחררת ברבעון השלישי של 2024, עם תוצאות שהפתיעו לטובה את המשקיעים והובילו לזינוק דרמטי של 22% במחיר המניה במסחר המוקדם, לרמה של 99.68 דולר.
רדיט, שמקור שמה במשחק המילים "read it" (קראתי את זה), רשמה הצלחה מסחררת ברבעון השלישי של 2024, שהנפיקה את מניותיה לראשונה במרץ השנה, הציגה הכנסות של 348.4 מיליון דולר ברבעון השלישי, סכום הגבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 313.6 מיליון דולר בלבד. הישג זה מסמן נקודת מפנה משמעותית בהיסטוריה העסקית של החברה.
הזינוק של מניית רדיט הוא עדות ברורה לאמון הגובר של השוק בפלטפורמה. המעבר מ-47 דולר ל-117 דולר משקף הערכה מחודשת של היכולת של רדיט להמיר את בסיס המשתמשים העצום שלה להכנסות משמעותיות. ההנהלה הצליחה לשכנע את המשקיעים כי הפלטפורמה אינה רק עוד רשת חברתית, אלא מנוע צמיחה כלכלי משמעותי.
לראשונה מאז הפיכתה לחברה ציבורית, רדיט הצליחה להציג רווח למניה חיובי של 16 סנט, תוצאה מרשימה במיוחד בהתחשב בכך שהאנליסטים צפו הפסד של 7 סנט למניה. הרווח הנקי הסתכם ב-29.9 מיליון דולר, בניגוד בולט לתחזיות שצפו הפסד של 8 מיליון דולר.
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- רדיט ממריאה אחרי הרבעון הרווחי ביותר מאז הנפקתה ועם תחזית צמיחה של 55% ברבעון השלישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סימן חיובי נוסף הגיע מתחזית החברה לרבעון הרביעי, שבה היא צופה הכנסות בטווח שבין 385 ל-400 מיליון דולר. תחזית זו צפויה להביא את סך ההכנסות השנתיות ל-2024 לטווח של 1.26-1.27 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.20 מיליארד דולר.
פרסום הוא מקור ההכנסה העיקרי
מנהל הכספים של רדיט, אנדרו וולרו, הדגיש בשיחה עם משקיעים כי "רדיט מתרחבת באופן רווחי". הצהרה זו משקפת את המעבר המוצלח של החברה ממודל צמיחה ממוקד משתמשים למודל עסקי בר-קיימא.
פרסום ממשיך להיות מקור ההכנסה העיקרי של החברה, עם הכנסות של 315.1 מיליון דולר מתחום זה. יתרת ההכנסות, כ-33 מיליון דולר, נבעה בעיקר מעסקאות רישוי שהוכרזו מוקדם יותר השנה, במסגרתן העניקה רדיט רישיונות לשימוש בנתוניה לאימון מודלים של בינה מלאכותית, כולל אלו המפעילים את Google Gemini ו-ChatGPT של OpenAI.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נקודת אכזבה קלה נרשמה במספר המשתמשים היומיים הפעילים, שהגיע ל-97.2 מיליון, מעט מתחת לציפיות האנליסטים שעמדו על 97.9 מיליון. למרות שמדובר בעלייה של 6.6% לעומת הרבעון השני ו-47% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, קצב הגידול האט בהשוואה לקפיצה של 10% שנרשמה ברבעונים הקודמים.
לאחר שהפכה לציבורית, רדיט יזמה שינויים משמעותיים שעוררו זעם רב בקרב המשתמשים. אחד השינויים המרכזיים היה הגבלת הגישה ל-API, שבעבר אפשר למפתחים חיצוניים לבנות אפליקציות צד שלישי לפלטפורמה. המדיניות החדשה דרשה תשלומים גבוהים עבור הגישה, מה שפגע בקהילות שנעזרו באפליקציות חיצוניות, וגרם ל"כיבוי" זמני של תת-פורומים רבים במחאה. בנוסף, החברה החלה לאכוף הגבלות קפדניות יותר על תוכן, מה שגרם למשתמשים להרגיש שהחברה זונחת את עקרון חופש הביטוי שאפיין אותה בעבר. בעקבות השינויים והתחושה שהפלטפורמה הפכה ממוקדת רווחיות על חשבון המשתמשים, המחאה החריפה, ובתגובה רדיט נקטה קו נוקשה כלפי המתנגדים, מה שהעצים את המתח בין ההנהלה לבין הקהילה.
מרבית הצמיחה הגיעה מחיפושים באינטרנט
מעניין לציין כי מרבית הצמיחה במשתמשים הגיעה מגולשים שאינם מחוברים לחשבון, כאלו המגיעים לאתר בעיקר דרך חיפושים באינטרנט. מספר המשתמשים ה"לא מחוברים" זינק ב-70% בהשוואה לשנה שעברה, בעוד שמספר המשתמשים המחוברים גדל ב-27% בלבד.
רדיט, שלאורך שנים נחשבה ל"אנדרדוג" בתחום המדיה החברתית לעומת ענקיות כמו פייסבוק וטיקטוק, זכתה לתשומת לב מחודשת השנה בזכות עסקאות הרישוי שחתמה עם גוגל ו-OpenAI בתחום הבינה המלאכותית.
המהלכים האסטרטגיים הללו תרמו משמעותית לביצועי המניה, שהכפילה את ערכה מאז ההנפקה במרץ, כאשר נסחרה במחיר של 34 דולר. המניה סגרה את המסחר ביום שלישי בשיא היסטורי של 81.74 דולר, שיא שצפוי להישבר אם העליות במסחר המוקדם יישמרו.
התוצאות החיוביות מדגישות את ההצלחה עד כה של האסטרטגיה של רדיט בגיוון מקורות ההכנסה שלה, במיוחד דרך שותפויות בתחום הבינה המלאכותית, תוך שמירה על בסיס המשתמשים הנאמן שלה. לאור ההצלחה הנוכחית, משקיעים ואנליסטים צופים בעניין רב את המשך התפתחות החברה, במיוחד את יכולתה לשמר את הרווחיות תוך המשך הצמיחה בתחום המשתמשים והרחבת שיתופי הפעולה בתחום הבינה המלאכותית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
