צים ספינה
צילום: צים

צים מזנקת ב-15% - מה הסיבה?

ענקית הספנות מזנקת במסחר ללא הודעה מיוחדת - כנראה שהמשקיעים הגדולים יודעים משהו שאנחנו לא
רוי שיינמן | (7)

מנית ענקית הספנות הישראלית צים  צים רושמת היום זינוק חריג במסחר של 16% ללא שום הודעה מיוחד מטעם החברה. מה שניכר בתנועה סביב צים הוא המספר החריג של עסקאות באופציות שנעשו היום סביב צים, 11 במספר, כאשר בערך 10 מהעסקאות באופציות נעשו באופציות CALL, משמע המשקיעים אופטימיים לגבי מנית צים. סך הסכום של אופציות ה-CALL שנקנו על צים היום עומד על 393 אלף דולר בעוד אופציות ה-PUT נקנו ב-48 אלף דולר.

יכול להיות שהחברה עומדת להודיע על הסכם מסחרי חדש שיגדיל את ההכנסות או על מהלך תפעולי או עסקי שיתרום לרווחיות. החברה לא מסרה שום הודעה, אבל לפי הזינוק החריג אולי אפשר לצפות להודעה מהסוג הזה בימים הקרובים. סיבות נוספות לזינוק עשויות להיות עליה במחירי השילוח הימיים או שיעור שורטים גבוה שמביא לשורט סקוויז במניה.

לא ברור עדיין האם הרוכשים הם גופים מוסדיים או משקיעים אינדיבידואלים, אבל לרוב כאשר מתבצעות תנועות חריגות כאלה סביב אופציות צים זה מעיד על כך שמישהו יודע על משהו שצפוי לקרות עם החברה. לפי האופציות, נראה שהמשקיעים צופים למנית צים מחיר הנע בין 10-17.5 דולר במהלך 30 הימים הקרובים, כאשר כיום מחיר המניה עומד על 13 דולר. נכון לטרם המסחר, המניה של צים ירדה ב-32% מתחילת השנה.

הדוחות האחרונים של החברה היו אלה של הרבעון הרביעי של שנת 2023, אז היא דיווחה על הכנסות של 1.2 מיליארד דולר לעומת 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ירידה של 45% ומתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 1.28 מיליארד דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ברבעון ב-1.23 דולר, זאת לעומת רווח למניה של 3.44 דולר ברבעון המקביל וצפי האנליסטים שהיה להפסד של 1.29 דולר למניה. ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי צנח ב-80% לעומת הרבעון המקביל והסתכם בכ-190 מיליון דולר ובשנה כולה בכ-1.05 מיליארד דולר, ירידה של 86% לעומת 2022.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מקווה לעתיד טוב יותר 28/04/2024 05:15
    הגב לתגובה זו
    מקווה לעתיד טוב יותר
  • 4.
    יקי 27/04/2024 15:35
    הגב לתגובה זו
    הדוחות על הרבע הראשון של השנה מתקרבים. לא יפתיע אם תהיה רווחית ואולי אף תחלק דיבידנד. נראה שכל אלה שבשורט עם ראש על הכתפיים התחילו לברוח למזער הפסדים
  • 3.
    יוני המעגל 27/04/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    מחיר ממוצע למכולה עלה מ1200 דולר ל2800 דולר בין רבעון 4 2023 לרבעון ראשון 2024. צים מובילה כ800,000 מכולות ברבעון. המשמעות היא עליה בהכנסות ובקירוב ברווחיםשל 1.3 מיליארד דולר, למעשה הכפלת שווי החברה. רמת המחירים נשמרת גבוהה גם באפריל. המניה צריכה להגיע ל30.
  • 2.
    קלטתי את המשחק שלה חחחחחח 27/04/2024 06:28
    הגב לתגובה זו
    קלטתי את המשחק שלה חחחחחח
  • 1.
    עזורי 26/04/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
    זה לא משקיעים אלה בכירים בחברה קרוביהם וידידהם אותם סיפורים גם באוצר לגבי החלטות עתידיות לביצוע וככה זה בכל העולם מי שקרוב לצלחת אוכל ולאחרים רק השאריות
  • אחד 27/04/2024 16:08
    הגב לתגובה זו
    למה להתאמץ. פשוט יציעו להם שישתפו אותם גם.
  • בדיוק זה ככה בכל העולם. אבל בכל זאת אנחנו צ'כונה (ל"ת)
    אילן 26/04/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.