שבבים ארצות הברית סין
צילום: טוויטר

למרות ההגבלות של ארה"ב - סין רוכשת שבבים מתקדמים מאנבידיה

למרות החמרת ההגבלות מצד ממשל ביידן על חברות שבבים אמריקאיות בנושא של מכירת שבבים מתקדמים לסין, מסמכים רגישים שנחשפו מעידים על כך שממשל וצבא סין אכן רכש שבבים כאלה מספקים שונים
רוי שיינמן | (4)

המתיחות בין ארה"ב לסין מתגברת - מסמכים חדשים שנחשפו בסוכנות רויטרס מעידים על כך שממשל סין רכש שבבים מתקדמים, בינהם כאלה עליהם הוטל איסור מכירה לסין על ידי ארה"ב. כזכור, בחודשים האחרונים ממשל ביידן פועל להגביל את כמות השבבים המתקדמים המיוצאים לסין על ידי חברות אמריקאיות, במטרה למנוע מסין לשים את ידיה על כלים שיכולים לשמש אותה כנגד ארה"ב. מהמסמכים שנחשפו לא עולים המקורות מהם הסוחרים השיגו את השבבים, כאשר אין עדות למעורבות של אנבידיה עצמה או של הקמעונאים איתם היא עובדת.

אחת מהחברות שתופסות מיקום מרכזי במחלוקת הגיאו-פוליטית הזאת היא אנבידיה  NVIDIA COR , ששבבי ה-AI שלה נחשבים לטובים ביותר. מהמסמכים שנחשפו עולה כי סוחרים עצמאיים רכשו שבבים של אנבידיה, בעיקר השבבים המתקדמים הנחוצים לבניית מודלים מבוססי בינה מלאכותית, מסוג A100 ו-H100, ולאחר מכן מכרו אותם בסין. חשוב להדגיש שעל השבבים האלה הוטל איסור מכירה בסין ובהונג קונג כבר בספטמבר 2022.

השבבים של אנבידיה טובים בהרבה מאלה של המתחרות, והביקושים הגדולים בסין הם רק עוד הוכחה לכך שלממשל הסיני אין אלטרנטיבה טובה יותר. לשם המחשה, לפני שממשל ארה"ב החל להטיל את ההגבלות, נתח השוק של אנבידיה בסין היה מעל ל-90%. 

בין הגופים שרכשו את השבבים מאנבידיה נמצאים אוניברסיטאות, כמו האוניברסיטה הטכנולוגית של סין, שכבר הואשמה בעבר בקשרים עם צבא סין. אחת האוניברסיטאות רכשה 6 שבבי A100 במאי במטרה לאמן מודלי בינה מלאכותית, ואוניברסיטה אחרת רכשה שבב A100 אחד בדצמבר 2022, כאשר היא לא הצהירה על השימוש המתוכנן.

מהמסמכים שנחשפו עולה כי מעל 100 גופים הקשורים לצבא סין שמו את ידיהם על שבבי ה-A100 מאז שהוטלו ההגבלות הראשונות ועוד עשרות גופים נוספים ששמו את ידיהם על שבבי A800. ממשל סין שולח את זרועותיו בצורות שונות, כמו למשל דרך מעבדה באוניברסיטת צ'ינגווה שמנוהלת על ידי משרד התעשייה והמידע הסיני, מעבדה שלפי המסמכים רכשה שבב H100 אחד.

רוכש נוסף שרכש מספר שבבים הוא אדם מהעיר וו-שי, שמהמסמכים עולה שהוא קשור לצבא סין. בעוד ההתפתחויות האלה אכן צריכות להדאיג את הממשל האמריקני, חשוב לציין שההזמנות נעשות בכמויות מאוד קטנות, ולא כאלה שיכולות להעיד על בנייה של מערכת עוצמתית אמיתית.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נארוטו 19/01/2024 19:26
    הגב לתגובה זו
    מהנדסים לאחור ובונים בעצמם חיקויים
  • 3.
    ולכן אנבידיה היא ההשקעה הכי טובה בבורסה (ל"ת)
    יאיר 16/01/2024 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מדינה מגוחכת! 16/01/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
    כיום כל סמארפון, חזק פי-100 מפנטיום-4. לפי הלוגיקה של ארה"ב, כל מדינה החפצה בכך יכולה לפתח פצצת אטום עם סמרטפון.
  • 1.
    איסור מכירה לא נתן לפיקוח ואכיפה (ל"ת)
    ילדי ישראל 16/01/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.