למרות ההגבלות של ארה"ב - סין רוכשת שבבים מתקדמים מאנבידיה
המתיחות בין ארה"ב לסין מתגברת - מסמכים חדשים שנחשפו בסוכנות רויטרס מעידים על כך שממשל סין רכש שבבים מתקדמים, בינהם כאלה עליהם הוטל איסור מכירה לסין על ידי ארה"ב. כזכור, בחודשים האחרונים ממשל ביידן פועל להגביל את כמות השבבים המתקדמים המיוצאים לסין על ידי חברות אמריקאיות, במטרה למנוע מסין לשים את ידיה על כלים שיכולים לשמש אותה כנגד ארה"ב. מהמסמכים שנחשפו לא עולים המקורות מהם הסוחרים השיגו את השבבים, כאשר אין עדות למעורבות של אנבידיה עצמה או של הקמעונאים איתם היא עובדת.
אחת מהחברות שתופסות מיקום מרכזי במחלוקת הגיאו-פוליטית הזאת היא אנבידיה NVIDIA COR , ששבבי ה-AI שלה נחשבים לטובים ביותר. מהמסמכים שנחשפו עולה כי סוחרים עצמאיים רכשו שבבים של אנבידיה, בעיקר השבבים המתקדמים הנחוצים לבניית מודלים מבוססי בינה מלאכותית, מסוג A100 ו-H100, ולאחר מכן מכרו אותם בסין. חשוב להדגיש שעל השבבים האלה הוטל איסור מכירה בסין ובהונג קונג כבר בספטמבר 2022.
השבבים של אנבידיה טובים בהרבה מאלה של המתחרות, והביקושים הגדולים בסין הם רק עוד הוכחה לכך שלממשל הסיני אין אלטרנטיבה טובה יותר. לשם המחשה, לפני שממשל ארה"ב החל להטיל את ההגבלות, נתח השוק של אנבידיה בסין היה מעל ל-90%.
בין הגופים שרכשו את השבבים מאנבידיה נמצאים אוניברסיטאות, כמו האוניברסיטה הטכנולוגית של סין, שכבר הואשמה בעבר בקשרים עם צבא סין. אחת האוניברסיטאות רכשה 6 שבבי A100 במאי במטרה לאמן מודלי בינה מלאכותית, ואוניברסיטה אחרת רכשה שבב A100 אחד בדצמבר 2022, כאשר היא לא הצהירה על השימוש המתוכנן.
- קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון
- AMD מזנקת, פורטינט יורדת והדאו בדרך לשיא חדש?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהמסמכים שנחשפו עולה כי מעל 100 גופים הקשורים לצבא סין שמו את ידיהם על שבבי ה-A100 מאז שהוטלו ההגבלות הראשונות ועוד עשרות גופים נוספים ששמו את ידיהם על שבבי A800. ממשל סין שולח את זרועותיו בצורות שונות, כמו למשל דרך מעבדה באוניברסיטת צ'ינגווה שמנוהלת על ידי משרד התעשייה והמידע הסיני, מעבדה שלפי המסמכים רכשה שבב H100 אחד.
רוכש נוסף שרכש מספר שבבים הוא אדם מהעיר וו-שי, שמהמסמכים עולה שהוא קשור לצבא סין. בעוד ההתפתחויות האלה אכן צריכות להדאיג את הממשל האמריקני, חשוב לציין שההזמנות נעשות בכמויות מאוד קטנות, ולא כאלה שיכולות להעיד על בנייה של מערכת עוצמתית אמיתית.
- 4.נארוטו 19/01/2024 19:26הגב לתגובה זומהנדסים לאחור ובונים בעצמם חיקויים
- 3.ולכן אנבידיה היא ההשקעה הכי טובה בבורסה (ל"ת)יאיר 16/01/2024 14:19הגב לתגובה זו
- 2.מדינה מגוחכת! 16/01/2024 10:34הגב לתגובה זוכיום כל סמארפון, חזק פי-100 מפנטיום-4. לפי הלוגיקה של ארה"ב, כל מדינה החפצה בכך יכולה לפתח פצצת אטום עם סמרטפון.
- 1.איסור מכירה לא נתן לפיקוח ואכיפה (ל"ת)ילדי ישראל 16/01/2024 09:03הגב לתגובה זו

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
