למרות ההגבלות של ארה"ב - סין רוכשת שבבים מתקדמים מאנבידיה
המתיחות בין ארה"ב לסין מתגברת - מסמכים חדשים שנחשפו בסוכנות רויטרס מעידים על כך שממשל סין רכש שבבים מתקדמים, בינהם כאלה עליהם הוטל איסור מכירה לסין על ידי ארה"ב. כזכור, בחודשים האחרונים ממשל ביידן פועל להגביל את כמות השבבים המתקדמים המיוצאים לסין על ידי חברות אמריקאיות, במטרה למנוע מסין לשים את ידיה על כלים שיכולים לשמש אותה כנגד ארה"ב. מהמסמכים שנחשפו לא עולים המקורות מהם הסוחרים השיגו את השבבים, כאשר אין עדות למעורבות של אנבידיה עצמה או של הקמעונאים איתם היא עובדת.
אחת מהחברות שתופסות מיקום מרכזי במחלוקת הגיאו-פוליטית הזאת היא אנבידיה NVIDIA COR , ששבבי ה-AI שלה נחשבים לטובים ביותר. מהמסמכים שנחשפו עולה כי סוחרים עצמאיים רכשו שבבים של אנבידיה, בעיקר השבבים המתקדמים הנחוצים לבניית מודלים מבוססי בינה מלאכותית, מסוג A100 ו-H100, ולאחר מכן מכרו אותם בסין. חשוב להדגיש שעל השבבים האלה הוטל איסור מכירה בסין ובהונג קונג כבר בספטמבר 2022.
השבבים של אנבידיה טובים בהרבה מאלה של המתחרות, והביקושים הגדולים בסין הם רק עוד הוכחה לכך שלממשל הסיני אין אלטרנטיבה טובה יותר. לשם המחשה, לפני שממשל ארה"ב החל להטיל את ההגבלות, נתח השוק של אנבידיה בסין היה מעל ל-90%.
בין הגופים שרכשו את השבבים מאנבידיה נמצאים אוניברסיטאות, כמו האוניברסיטה הטכנולוגית של סין, שכבר הואשמה בעבר בקשרים עם צבא סין. אחת האוניברסיטאות רכשה 6 שבבי A100 במאי במטרה לאמן מודלי בינה מלאכותית, ואוניברסיטה אחרת רכשה שבב A100 אחד בדצמבר 2022, כאשר היא לא הצהירה על השימוש המתוכנן.
- מניית אנבידיה יורדת בעקבות דוחות אורקל ומה זה "נייטרליות השבבים"
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהמסמכים שנחשפו עולה כי מעל 100 גופים הקשורים לצבא סין שמו את ידיהם על שבבי ה-A100 מאז שהוטלו ההגבלות הראשונות ועוד עשרות גופים נוספים ששמו את ידיהם על שבבי A800. ממשל סין שולח את זרועותיו בצורות שונות, כמו למשל דרך מעבדה באוניברסיטת צ'ינגווה שמנוהלת על ידי משרד התעשייה והמידע הסיני, מעבדה שלפי המסמכים רכשה שבב H100 אחד.
רוכש נוסף שרכש מספר שבבים הוא אדם מהעיר וו-שי, שמהמסמכים עולה שהוא קשור לצבא סין. בעוד ההתפתחויות האלה אכן צריכות להדאיג את הממשל האמריקני, חשוב לציין שההזמנות נעשות בכמויות מאוד קטנות, ולא כאלה שיכולות להעיד על בנייה של מערכת עוצמתית אמיתית.
- 4.נארוטו 19/01/2024 19:26הגב לתגובה זומהנדסים לאחור ובונים בעצמם חיקויים
- 3.ולכן אנבידיה היא ההשקעה הכי טובה בבורסה (ל"ת)יאיר 16/01/2024 14:19הגב לתגובה זו
- 2.מדינה מגוחכת! 16/01/2024 10:34הגב לתגובה זוכיום כל סמארפון, חזק פי-100 מפנטיום-4. לפי הלוגיקה של ארה"ב, כל מדינה החפצה בכך יכולה לפתח פצצת אטום עם סמרטפון.
- 1.איסור מכירה לא נתן לפיקוח ואכיפה (ל"ת)ילדי ישראל 16/01/2024 09:03הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
