TSMC
צילום: אתר החברה

מנכ"ל TSMC צופה ביקוש חזק לשבבי AI ורואה שלושה אתגרים

"עלינו לפתח טכנולוגיה שלא רק מספקת ביצועים אלא שולטת ביעילות באנרגיה". TSMC מחזיקה בנתח שוק של 56% בעסקי ייצור השבבים על ידי צד שלישי כשאחריה נמצאת סמסונג עם נתח שוק של 12%
אדיר בן עמי |

מנכ"ל טייוואן סמיקונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , צ'ונג צ'ינג ויי, אומר כי הביקוש הגואה לשבבי בינה מלאכותית יוצר בעיות חדשות לתעשיית המוליכים למחצה שיש לפתור בהקדם. 

"אנחנו צריכים לתת לתעשייה מספיק קיבולת על מנת לעמוד בביקוש ה-AI ואנחנו גם צריכים לעבוד יחד על העלויות", אמר המנכ"ל. "עלינו לפתח טכנולוגיה שלא רק מספקת ביצועים אלא שולטת ביעילות באנרגיה". צ'ונג צ'ינג ויי לא ציין אם העלייה בביקוש לשבבי AI יהיה מונע על ידי מספר רב יותר של יחידות שימכרו או מדרישות הולכות וגדלות למערכות בינה מלאכותית. ככה או ככה, המנכ"ל רואה צמיחה חזקה עבור מוליכים למחצה לבינה מלאכותית. 

"הפחתת צריכת החשמל הפכה לחשובה יותר מכיוון שדרישות האנרגיה של מערכות AI עשויות לגדול פי 3 בקלות תוך שנתיים", הוסיף המנכ"ל. ויי ציין גם כי בינה מלאכותית מסוגלת לעזור לרופאים לעשות את עבודתם טוב יותר, לשפר את הבטיחות ברכבים ולעזור לחברות להפחית את צריכת המשאבים. 

חברת TSMC שולטת בשוק השבבים המתקדמים ומשמשת כספקית העיקרית לשבבי בינה מלאכותית עבור אנבידיה, המובילה את שוק המוליכים למחצה המשמשים ליישומי AI. החברה גם מייצרת את המעבדים במכשירי האייפון של אפל, שבבים לקוואלקום ומעבדים תוצרת AMD. לפי הערכות בוול-סטריט, TSMC מחזיקה בנתח שוק של 56% בעסקי ייצור השבבים על ידי צד שלישי כשאחריה נמצאת סמסונג עם נתח שוק של 12%.

למרות האתגרים הבאים בייצור שבבי AI, מנכ"ל TSMC אופטימי שהחברה ושותפותיה ישיגו את המטרות. "2024 היא שנה עם חוסר וודאות כאשר האינפלציה נשארת גבוהה. העלות של הכל גדלה בגלל כמה גורמים חיצוניים", אמר ווי. "בעבודה משותפת, אני יודע שאנחנו יכולים לעשות את זה".

 

הדוחות לרבעון השלישי

בתוצאותיה לרבעון השלישי עקפה החברה את תחזיות האנליסטים. ההכנסות צנחו ב-11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועמדו על 16.89 מיליארד דולר, בהתאם לצפי האנליסטים. בסעיף הרווח הנקי הצליחה TSMC לעקוף בגדול ורשמה רווח של 6.51 מיליארד דולר לעומת הצפי ל-5.9 מיליארד דולר. בנוסף, החברה צופה שההכנסות ברבעון הרביעי יעמדו על בין 18.8-19.6 מיליארד דולר.

החברה ציינה שלקוחות מצפון אמריקה היו אחראים לכ-69% מההכנסות - לעומת 66% ברבעון השני. הנתון הזה מלמד אותנו שחברות אמריקאיות כמו אינטל ואפל הגדילו את הרכישות שלהן מ-TSMC, דבר שיכול לרמוז לנו מה הן צופות בצד הביקושים בשווקים שלהן. לאור העליה בהיקפי הפעילות מול הלקוחות האמריקנים, TSMC פועלת לבנות מספר מרכזי ייצור באריזונה בשווי 40 מיליארד דולר, שצפויים להתחיל לספק שבבים לאפל החל משנת 2025.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.