ארהב ארצות הברית
צילום: mromerorta, Pixabay

למה הבנקים הפדרליים מתקשים להעריך את מצב הכלכלה בארה"ב?

כיום רוב האינדיקטורים מצביעים על איבוד המומנטום של כלכלת ארה"ב, אך לא ברמה מספקת בכדי לדחוף את המדינה למיתון
אדיר בן עמי | (3)

לפי המודל של הפד של אטלנטה, הצמיחה הריאלית בתוצר המקומי הגולמי עומדת על 4.9% לרבעון השלישי. לעומת זאת, בפד של סנט לואיס רואים דווקא צמיחה שלילית של 0.25% לאותה התקופה. הבנקים האחרים נמצאים איפשהו באמצע. לפי הכלכלן הראשי ב-LPL, ג'פרי רואץ', השוני הגדול בהערכות התמ"ג מראה כמה קשה לחזות את הכלכלה שלאחר מגפת הקורונה. 

חלק מהבנקים כמו הפד של אטלנטה, לא מנסים בכלל לצפות קדימה אלא מתבססים אך ורק על נתונים כלכליים שכבר פורסמו. הפער בין הבנקים משקף את המתודולוגיות השונות של הבנקים ואת העובדה שכל מודל משלב נתונים בצורה שונה. לדוגמה, הפד של סנט לואיס מסתמך יותר על נתונים "רכים" המבוססים על סקרים ומורכבים מנתוני אמון הצרכנים, העסקים והמשקיעים, בעוד הפד של אטלנטה מסתמך יותר על נתונים "קשים" כמו מדדי תוצר, הוצאות, השקעות ואינפלציה. באטלנטה גם מאמצים גישה חשבונאית על מנת לבנות את התחזיות שלהם.

כבר ברבעון הנוכחי, מודל התמ"ג GDPNow של הפד של אטלנטה, ירד באחוז משיעור של 5.9% בסוף אוגוסט. "ההחמצה הגדולה ביותר של המודל, למעט 2020, הייתה ב-17 באוגוסט 2021. מודל ה-GDPNow עמד על 6.2%, בעוד ההערכה של הממשלה לתמ"ג עמדה על 2%, אמר הכלכלן ג'ייסון פורמן. ככל והרבעון מתקרב לסיום, הערכות ה-GDPNow נוטות להיות מדויקות יותר כשהן מסתמכות על טכניקות לחישוב צמיחה כלכלית דומות לאלו המשמשות את החזאים הרשמיים בלשכה לניתוח כלכלי. 

לעומת זאת, לפי הכלכלן הראשי של EY-Parthenon, גרגורי דאקו, הערכת הפד של סנט לואיס צפויה להיות "רחוקה מאוד" מהנתונים בפועל. לפי דאקו, המודל של סנט לואיס מתחיל באומדן הקונצנזוס של ה-Blue chip - ממוצע תחזיות כלכליות אינדבידואליות המורכב מתחזיות של כלכלנים בבנקי השקעות גדולים, תאגידים, חברות ייעוץ ומוסדות אקדמיים ולאחר מכן עובר לצמיחה המבוססת על הפתעות כלכליות חיוביות או שליליות.

בכל הקשור לתחזיות התמ"ג יוג'ינו אלמן, הכלכלן הראשי של ריימונד ג'יימס, אומר כי הוא מתמקד בכיוון מגמות הצמיחה של התמ"ג ולא ברמות ספציפיות. נכון לעכשיו רוב האינדיקטורים מצביעים אומנם על איבוד מומנטום כלכלת ארה"ב, אך לא ברמה מספקת בכדי לדחוף את המדינה למיתון. "זה מסתכם במה שהחזאים חושבים שהם זעזועים זמניים כתוצאה מהמגפה ומה שיכול להיות שינויים קבועים בהתנהגות הצרכנים והעסקים", אמר רואץ'.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שי 19/09/2023 18:27
    הגב לתגובה זו
    בשכבות החלשות. שהיינו ב 9 אחוז אינפלציה היה נכונה המדיניות. אבל היום באינפלציה הקטנה הנוכחית, הנזק גדול מהתועלת ואנשים חלשים קורסים כלכלית. הפד וביידן אנשים צבועים ושקרנים
  • המגיב 19/09/2023 22:24
    הגב לתגובה זו
    מעל רמת האינפלציה. מצב שבו הריבית אפסית, או מתחת לרמת האינפלציה - היא מצב לא נכון.
  • 1.
    המגיב 18/09/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    ואחר משתמש בתחושות, בהרגשה, ובקסמים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.