טסלה ממשיכה במאמצים להגביר את הייצור, מפעל ברלין יעבור ל-2 משמרות

טסלה יודעת שהבעיה העיקרית שלה היא הייצור, למרות שהוא גבוה יחסית, הוא עדיין לא עומד בביקוש הגדול, אילון והמשקיעים יודעים כי כושר ייצור טוב יותר, יביא לניפוח בהכנסות וברווחים
עומר רוסו |

טסלה TESLA INC שדרגה לאחרונה את אחד מהמפעלים החדשים ביותר שלה, שנמצא בברלין, כעת, על פי הדיווחים יצרנית הרכבים החשמליים תעבור ללוח זמנים חדש של שתי משמרות בכדי להגביר את הייצור עוד יותר.

טסלה סוגרת מעת לעת כמה ממפעליה בכדי לשדרג את קווי הייצור והציוד הנלווה. היא שדרגה את קו דגם מודל Y במפעל הגיגה בשחנאי, והשיפורים בקו הייצור של מודל 3 לקראת סיום. גיגה ברלין מייצרת כרגע רק את הקרוסאובר מדגם Y. במהלך השדרוגים האחרונים בגרמניה, טסלה הפסיקה את הייצור למשך שבועיים כדי לעבוד על מכונות יציקה ולהתקין מכונות נוספות לשיפור ייצור דגם Y.

המפעל של טסלה בגרמניה מייצר כ-1,000 רכבים חשמליים בשבוע נכון לימים אלו, מה שנראה דומה למצב במפעל החדש ביותר של טסלה באוסטין, טקסס. אך מערך ה-2 משמרות ביום יגיע בנתיים רק למפעל בגרמניה. בגיגה ברלין עובדים כיום כ-5,000 עובדים. וכמובן, ברגע שמערך המשמרות יתחיל, טסלה תזדקק להרבה יותר עובדים בכדי לעבוד על קווי הייצור והציוד הנלווה.

כידוע, מגבלת המכירות של טסלה כעת היא אך ורק יכולת הייצור שלה, כשהביקוש עדיין גבוה בהרבה על ההיצע, וזאת ללא השקעה של דולר אחד בשיווק. הגדלת יכולת הייצור באופן משמעותי צפויה להקפיץ בצורה משמעותית את הכנסות ורווחי החברה ולכן זה כרגע המטרה אליה חותרת טסלה.

רק היום, נודע כי המנכ״ל, אילון מאסק, מכר כ-8 מיליון מניות בסכום כולל של 6.9 מיליארד דולר. המכירה שהתבצעה בין יום שישי בשבוע שעבר לשלישי השבוע היא הראשונה מאז אפריל, אז מכר מאסק 9.6 מיליון מניות תמורת 8.5 מיליארד דולר, המכירה על פי מאסק מתבצעת בעקבות רכישה אפשרית של טוויטר, שחוזרת שוב להיות על השולחן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

Wearable Devices. קרדיט: אתר החברהWearable Devices. קרדיט: אתר החברה

החברה הישראלית שמזנקת ב-70% בוול סטריט

מניית חברת Wearable Devices מיקנעם מזנקת בעשרות אחוזים במסחר המוקדם, לאחר שדיווחה על מחצית עם הכנסות של 294 אלף דולר, והראתה חדירה מסחרית ראשונה של מוצר הדגל החדש Mudra Link

רן קידר |
נושאים בכתבה Wearable Devices

חברת Wearable Devices Wearable Devices -0.97%  מיקנעם, המפתחת צמידי שליטה נוירליים מבוססי בינה מלאכותית, מזנקת במסחר המוקדם, לאחר שפרסמה את דוחותיה למחצית הראשונה של 2025 ודיווחה על הכנסות של 294 אלף דולר, שהם אמנם ירידה לעומת 394 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד, אך עם חדירה מסחרית ראשונה של מוצר הדגל החדש Mudra Link, שמאפשר שליטה אוניברסלית במחוות ידיים. 

החברה רשמה הפסד נקי של 3.7 מיליון דולר (2.30 דולר למניה), ירידה לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר (16.52 דולר למניה) אשתקד. הצמצום בהפסד נבע מירידה בהוצאות תפעול בתחומי המו"פ, השיווק וההנהלה הכללית. 

מיד לאחר פרסום הדוחות, מניית החברה זינקה ביותר מ-120% במסחר המאוחר, וטיפסה מרמה של 1.02 דולר ל-2.30 דולר למניה. זאת לאחר שביום המסחר הרגיל המניה סיימה בירידה קלה של כ-1%. כרגע המניה נסחרת ב-1.74 דולר, עם עלייה של כ-70%. 

הזינוק מגיע על רקע השנה הקשה שעברה על החברה: מאז ספטמבר 2024 צנחה המניה בכ-88%, לאחר שבשיא נסחרה ב-26.40 דולר למניה. שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-1 מיליון דולר בלבד, לאחר שבאוקטובר 2024 ביצעה החברה הפחתת הון (reverse split) ביחס של 1 ל-20, ובמרץ השנה עשתה הפחתת הון נוספת, ביחס של 1 ל-4. כיום נסחרות כ-1.03 מיליון מניות, עם ציבורי צף של 964 אלף מניות. 

אסטרטגיה מסחרית והתרחבות גלובלית 

לפני כחודש, הודיעה החברה כי קיבלה פטנט אמריקאי מהמשרד לרישום פטנטים וסימני מסחר (USPTO). הפטנט נושא את השם “Gesture and Voice-Controlled Interface Device”, והוא מגן על טכנולוגיית הממשק הנוירלי של החברה. הפטנט מאפשר זיהוי מחוות שליטה ושילוב מדידות פיזיולוגיות ישירות מהיד, ובכך מייצר יתרון אסטרטגי בהגנה על הקניין הרוחני של החברה. מדובר בתוספת משמעותית לתיק הפטנטים של Wearable Devices, שנועד לשמש בסיס לפעילותה בשווקים כמו XR (Extended Reality - מציאות מורחבת), בריאות דיגיטלית, טכנולוגיות צבאיות ויישומי בינה מלאכותית.