האקר סייבר האקרים פריצה מחשבים הייטק אבטחת מידע
צילום: Istock

בלומברג: NSO רוצה להשבית את פגסוס ולמכור את החברה

לאחר שהחברה הוכנסה לרשימה השחורה של הממשל האמריקני, הצעד היה מתבקש. השאלה עתה אם יהיה מי שירצה לקחת אליו חברה עם עננה כה גדולה על פעילותה
איתי פת-יה | (9)

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת בשעה זו כי חברת הסייבר ההתקפי מישראל, NSO, שוקלת להשבית את פעילות תכנת הפריצה שלה לטלפונים ניידים, פגסוס, ולאחר מכן לחפש רוכש לחברה כולה.

אחרי שורת דיווחים שהציגו את החברה באור בעייתי ביותר בכל הנוגע למכירת השירותים למשטרים המפרים זכויות אדם ועוקבים אחר פעילים חברתיים וכן עיתונאים, באחרונה פורסם כי החברה הוכנה לרשימה השחורה של הממשל האמריקני. משם, קצרה הדרך לדיווח זה שיוצא עתה בבלומברג. עוד חדשה מהעת האחרונה הייתה על כך שתכנת פגסוס של NSO נמצאה בטלפונים של עובדי משרד החוץ האמריקאי שהוצבו באוגנדה.

ההכנסה לרשימה השחורה משמעה סנקציות על חברות אמריקאיות שיעשו עסקים מול NSO. הסיבה לכך שצורפה לרשימה הזו, כך לפי הדיווחים, הייתה בכלל הבקשה מטעם משרד הבטחון הישראלי להכיר במספר ארגונים הפועלים בשטחי הרשות הפלסטינית כארגוני טרור. הממשל לא התרצה מהבקשה ספציפית שנגעה לאחד מהם - ארגון זכויות האדם אלחק. עוד לפי הדיווחים, במכשירים של פעילי הארגון הותקה תכנת פגסוס.

זה אם כן רק הקש ששבר את גב הגמל עבור האמריקאים. החברה סיפקה לישראל מבוכה דיפלומטית נוספת, כשבתחקיר "פרויקט פגסוס" הבינלאומי של פורבידן סטוריז בו נטלו חלק עיתונאים מכל העולם (שזכו על כך בפרס פוליצר), דווח על רשימה של 50 אלף יעדים אפשריים שנפלו קורבן לתכנת החברה. מתוכם נחקרו לעומד 67 יעדים ולפי עורכי התחקיר נמצאו עדויות לפריצה ל-37 מתוכם: ברשימה היו דמויות בכירות - ובהם הנשיא עמנואל מקרון.

הכלי נמצא בשימוש מדינות שונות בעולם, לא פעם מדינות עולם שלישי או כאלה שכאמור זכויות אדם אינן נר לרגלן. ואולם - הייצוא לכל אותם יעדים אושר על ידי אגף הפיקוח על היצוא הבטחוני במשרד הבטחון. המטרה המוצהרת, ויאמר כי התכנה אכן שימשה גם לכך, הייתה למנוע פעילות טרור ביעדים שונים בעולם. אלא שב-NSO אולי מספקים שירותי תחזוקה ללקוחות, אך לפחות בשלבים מוקדמים יותר לא בחנו את רשימת היעדים שלהם והשימוש שלהם בפועל בתכנה.

אחרי הנזק התדמיתי שנגרם גם לישראל שהתירה את יצוא התכנה לחלק מהלקוחות, באגף הפיקוח התעוררו ובאחרונה הודיעו על הידוק הפיקוח על תכנות סייבר התקפי. עוד יוזכר כי גם ב-NSO עצמה ניסו להציג תדמית נקייה יותר והתהדרו בוועדת ביקורת - בין היתר אחרי טענות שהתגלגלו לכדי תביעה על מעורבות התכנה שלה ברצח העיתונאי הסעודי הגולה ומתנגד המשטר ג'מאל חשוקג'י, וזאת על ידי כנופיה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. בהמשך הגיעו טענות גם מצד גורמי אופוזיציה בספרד - ואף פייסבוק השביתה חשבונות של עובדי החברה, שכן הפריצה ליעדים נעשתה בעיקר דרך חולשת אבטחה בוואטסאטפ שבבעלותה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    פתי-יה מאמין לכל דבר....לחתול ולעכבר :) (ל"ת)
    איתי 14/12/2021 14:18
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שלומי 14/12/2021 05:35
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחשוב שהאמריקאים לא עוקבים אחרי אנשים. רוצים לחסל מתחרה.
  • 7.
    נשמע כמו תרגיל הטעיה, זה פורסם בו זמנית בכל מקום (ל"ת)
    יוגב 13/12/2021 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ברוק 13/12/2021 22:37
    הגב לתגובה זו
    חברה הביאה ועדיין מביאה ערך עצום לישראל ו לארה״ב, מקווים שיעבור זעם בקרוב.
  • 5.
    הפרת זכויות אדם 13/12/2021 22:32
    הגב לתגובה זו
    48 חברות ריגול וסייבר מרעיל
  • 4.
    שואת נתניהו 20 אנו רק בתחילת קץ אחרית הימין (ל"ת)
    משטר פשע ציוני 13/12/2021 22:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נגף ופגעי טבע העולם משלם על פשעי הציונות דין הבורא (ל"ת)
    משטר פשע ציוני 13/12/2021 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברה שהיא נכס למדינה (ל"ת)
    שי 13/12/2021 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמה 13/12/2021 21:53
    הגב לתגובה זו
    וגם יציעו הרבה הרבה הרבה תהיה תחרות עם איזו סינית "לא ידועה"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.