נוקיה מנמיכה תחזיות לאור התחרות הגוברת; מניית החברה צוללת

ענקית התקשורת הפינית מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת על רשתות הדור החמישי ומתקשה מול וואווי ואריקסון; המניה נופלת בכ-18%, הירידיה החדה ביותר מאז שנת 1991
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה נוקיה

מניית חברת התקשורת הפינית נוקיה (סימול: NOK), צוללת כעת בכ-18%, לאחר שהחברה חתכה את תחזית הרווח שלה לשנים 2019 ו-2020 לאור התחרות הגוברת בענף וההוצאות הרבות איתן היא מתמודדת כדי להתגבר על יריבותיה בקרב על נתח שוק ברשתות הדור החמישי. מתחילת השנה, צנחה מניית נוקיה בכ-30%.

זוהי הנפילה החדה ביותר שרושמת מניית החברה מאז שנת 1991, כשבנוסף החברה הודיעה על כך שתשהה חלוקת דיבידנדים עד אשר המזומנים בקופתה יגיעו ל-2 מיליארד אירו . לדברי החברה, אין צפי לשיפור במצב לפחות עד שנת 2021 והיא צופה כעת רווח למניה שנתי של 18 סנט עד 24 סנט, לעומת צפי קודם ל-25 עד 29 סנט.

"עוצמת התחרות עלתה בצורה ניכרת, וחלק מהמתחרים מבקשים לקחת חלק כבר בשלב המוקדם של פיתוח רשתות הדור החמישי", נכתב בהצהרת החברה.

נוקיה, אשר יחד עם Ericsson השבדית  ו-Huawei הסינית, אחראיות לעיקר ציוד הרשת ההכרחי לרשתות הדור החמישי, מתמודדת בין היתר עם השפעות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, כאשר רשתות הדור החמישי עומדות במרכז הקונפליקט בין המעצמות, בעיקר לאור העובדה שרשתות אלה צפויות לשפר תשתיות של רשתות חשמל, תקשורת צבאית ובנוסף לשרת מגוון ענפי תעשייה, כמו למשל כלי רכב אוטונומיים.

חלק מהאנליסטים טוענים כי החברות הנורדיות עשויות להפיק תועלת מהאתגרים שעומדים בפני Huawei לאחר שוושינגטון טענה שהציוד שלה יכול לשמש את בייג'ינג לצורך ריגול - האשמה אותה מכחישה Huawei.

נוקיה אמרה כי חששות ביטחוניים עשויים לתת רוח גבית לעסקים חדשים, ובכך עלולים לקזז הפסדים צפויים ממיזוגים כדוגמת T-Mobile וספרינט, שבאוקטובר קיבל באישור רשמי של נציבות התקשורת הפדרלית. נוקיה היא ספקית מרכזית לשתי החברות, כאשר  המיזוג הפוטנציאלי שלהן, אשר עדיין עומד בפני אתגרים משפטיים, יוצר חוסר ודאות לגבי הביקושים בעתיד.

בנוקיה מסבירים כי "חלק מהלקוחות מעריכים מחדש את הספקים שלהם לאור חששות ביטחוניים ויוצרים לחץ להשקעה בטווח הקרוב כדי להבטיח הטבות לטווח הארוך".

הדו"ח של נוקיה מנוגד לזה של יריבתה אריקסון, שבשבוע שעבר הכתה את תחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות לשנת 2019 ואת יעדי המכירות שלה לשנת 2020. החברה השבדית אמרה כי הביקוש לרשתות הדור החמישי תופס תאוצה מהר מהצפוי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דגן 24/10/2019 14:06
    הגב לתגובה זו
    אם נוקיה תרד בשיעור חד כמו בפרה בנאסד"ק היא תהיה מענינת להשקעה.
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.