5G Network
צילום: בלומברג

נוקיה מנמיכה תחזיות לאור התחרות הגוברת; מניית החברה צוללת

ענקית התקשורת הפינית מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת על רשתות הדור החמישי ומתקשה מול וואווי ואריקסון; המניה נופלת בכ-18%, הירידיה החדה ביותר מאז שנת 1991
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה נוקיה

מניית חברת התקשורת הפינית נוקיה (סימול: NOK), צוללת כעת בכ-18%, לאחר שהחברה חתכה את תחזית הרווח שלה לשנים 2019 ו-2020 לאור התחרות הגוברת בענף וההוצאות הרבות איתן היא מתמודדת כדי להתגבר על יריבותיה בקרב על נתח שוק ברשתות הדור החמישי. מתחילת השנה, צנחה מניית נוקיה בכ-30%.

זוהי הנפילה החדה ביותר שרושמת מניית החברה מאז שנת 1991, כשבנוסף החברה הודיעה על כך שתשהה חלוקת דיבידנדים עד אשר המזומנים בקופתה יגיעו ל-2 מיליארד אירו . לדברי החברה, אין צפי לשיפור במצב לפחות עד שנת 2021 והיא צופה כעת רווח למניה שנתי של 18 סנט עד 24 סנט, לעומת צפי קודם ל-25 עד 29 סנט.

"עוצמת התחרות עלתה בצורה ניכרת, וחלק מהמתחרים מבקשים לקחת חלק כבר בשלב המוקדם של פיתוח רשתות הדור החמישי", נכתב בהצהרת החברה.

נוקיה, אשר יחד עם Ericsson השבדית  ו-Huawei הסינית, אחראיות לעיקר ציוד הרשת ההכרחי לרשתות הדור החמישי, מתמודדת בין היתר עם השפעות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, כאשר רשתות הדור החמישי עומדות במרכז הקונפליקט בין המעצמות, בעיקר לאור העובדה שרשתות אלה צפויות לשפר תשתיות של רשתות חשמל, תקשורת צבאית ובנוסף לשרת מגוון ענפי תעשייה, כמו למשל כלי רכב אוטונומיים.

חלק מהאנליסטים טוענים כי החברות הנורדיות עשויות להפיק תועלת מהאתגרים שעומדים בפני Huawei לאחר שוושינגטון טענה שהציוד שלה יכול לשמש את בייג'ינג לצורך ריגול - האשמה אותה מכחישה Huawei.

נוקיה אמרה כי חששות ביטחוניים עשויים לתת רוח גבית לעסקים חדשים, ובכך עלולים לקזז הפסדים צפויים ממיזוגים כדוגמת T-Mobile וספרינט, שבאוקטובר קיבל באישור רשמי של נציבות התקשורת הפדרלית. נוקיה היא ספקית מרכזית לשתי החברות, כאשר  המיזוג הפוטנציאלי שלהן, אשר עדיין עומד בפני אתגרים משפטיים, יוצר חוסר ודאות לגבי הביקושים בעתיד.

בנוקיה מסבירים כי "חלק מהלקוחות מעריכים מחדש את הספקים שלהם לאור חששות ביטחוניים ויוצרים לחץ להשקעה בטווח הקרוב כדי להבטיח הטבות לטווח הארוך".

הדו"ח של נוקיה מנוגד לזה של יריבתה אריקסון, שבשבוע שעבר הכתה את תחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות לשנת 2019 ואת יעדי המכירות שלה לשנת 2020. החברה השבדית אמרה כי הביקוש לרשתות הדור החמישי תופס תאוצה מהר מהצפוי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דגן 24/10/2019 14:06
    הגב לתגובה זו
    אם נוקיה תרד בשיעור חד כמו בפרה בנאסד"ק היא תהיה מענינת להשקעה.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש

הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי

מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54%   הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.

הדוחות שפורסמו לאחר נעילת המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה ביותר על ביצועי החברה ברבעון.

לא סיפור התפנית שהשוק חיפש

לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.

המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית. המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.

המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף

האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.