5G Network
צילום: בלומברג

נוקיה מנמיכה תחזיות לאור התחרות הגוברת; מניית החברה צוללת

ענקית התקשורת הפינית מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת על רשתות הדור החמישי ומתקשה מול וואווי ואריקסון; המניה נופלת בכ-18%, הירידיה החדה ביותר מאז שנת 1991
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה נוקיה

מניית חברת התקשורת הפינית נוקיה (סימול: NOK), צוללת כעת בכ-18%, לאחר שהחברה חתכה את תחזית הרווח שלה לשנים 2019 ו-2020 לאור התחרות הגוברת בענף וההוצאות הרבות איתן היא מתמודדת כדי להתגבר על יריבותיה בקרב על נתח שוק ברשתות הדור החמישי. מתחילת השנה, צנחה מניית נוקיה בכ-30%.

זוהי הנפילה החדה ביותר שרושמת מניית החברה מאז שנת 1991, כשבנוסף החברה הודיעה על כך שתשהה חלוקת דיבידנדים עד אשר המזומנים בקופתה יגיעו ל-2 מיליארד אירו . לדברי החברה, אין צפי לשיפור במצב לפחות עד שנת 2021 והיא צופה כעת רווח למניה שנתי של 18 סנט עד 24 סנט, לעומת צפי קודם ל-25 עד 29 סנט.

"עוצמת התחרות עלתה בצורה ניכרת, וחלק מהמתחרים מבקשים לקחת חלק כבר בשלב המוקדם של פיתוח רשתות הדור החמישי", נכתב בהצהרת החברה.

נוקיה, אשר יחד עם Ericsson השבדית  ו-Huawei הסינית, אחראיות לעיקר ציוד הרשת ההכרחי לרשתות הדור החמישי, מתמודדת בין היתר עם השפעות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, כאשר רשתות הדור החמישי עומדות במרכז הקונפליקט בין המעצמות, בעיקר לאור העובדה שרשתות אלה צפויות לשפר תשתיות של רשתות חשמל, תקשורת צבאית ובנוסף לשרת מגוון ענפי תעשייה, כמו למשל כלי רכב אוטונומיים.

חלק מהאנליסטים טוענים כי החברות הנורדיות עשויות להפיק תועלת מהאתגרים שעומדים בפני Huawei לאחר שוושינגטון טענה שהציוד שלה יכול לשמש את בייג'ינג לצורך ריגול - האשמה אותה מכחישה Huawei.

נוקיה אמרה כי חששות ביטחוניים עשויים לתת רוח גבית לעסקים חדשים, ובכך עלולים לקזז הפסדים צפויים ממיזוגים כדוגמת T-Mobile וספרינט, שבאוקטובר קיבל באישור רשמי של נציבות התקשורת הפדרלית. נוקיה היא ספקית מרכזית לשתי החברות, כאשר  המיזוג הפוטנציאלי שלהן, אשר עדיין עומד בפני אתגרים משפטיים, יוצר חוסר ודאות לגבי הביקושים בעתיד.

בנוקיה מסבירים כי "חלק מהלקוחות מעריכים מחדש את הספקים שלהם לאור חששות ביטחוניים ויוצרים לחץ להשקעה בטווח הקרוב כדי להבטיח הטבות לטווח הארוך".

הדו"ח של נוקיה מנוגד לזה של יריבתה אריקסון, שבשבוע שעבר הכתה את תחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות לשנת 2019 ואת יעדי המכירות שלה לשנת 2020. החברה השבדית אמרה כי הביקוש לרשתות הדור החמישי תופס תאוצה מהר מהצפוי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דגן 24/10/2019 14:06
    הגב לתגובה זו
    אם נוקיה תרד בשיעור חד כמו בפרה בנאסד"ק היא תהיה מענינת להשקעה.
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


נובו נורדיקס
צילום: Johan Wessman

נובו נורדיסק מקבלת אישור בארה״ב לגלולת ווגובי להפחתת משקל

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר סמגלוטיד בבליעה לשימוש כרוני, והחברה יוצאת להשקה בתחילת ינואר בזמן שאלי לילי מתקרבת עם גלולה מתחרה

ליאור דנקנר |

נובו נורדיסק Novo Nordisk 7.25%  , חברת תרופות דנית שמתמחה בטיפולים לסוכרת ולהשמנה, מקבלת אישור בארה״ב לשיווק גרסה בבליעה של ווגובי, תרופת הירידה במשקל שלה מקבוצת ג׳י אל פי אחת. מדובר בגלולה במינון 25 מיליגרם של סמגלוטיד, אותו חומר פעיל שנמצא גם בווגובי בהזרקה וגם באוזמפיק. הגלולה תימכר תחת המותג ווגובי, לצד פעילות קיימת של נובו בתחום סמגלוטיד בבליעה לסוכרת סוג 2 עם ריבלסוס.

המניה של נובו נורדיסק נסחרת סביב 48 דולר, אחרי שנה תנודתית. בשבוע האחרון היא יורדת בכ-2.6% ובחודש האחרון בכ-1.9%, כשמתחילת השנה הירידה עומדת על כ־44.1% וב-12 החודשים האחרונים על כ-53.5%. סביב הודעת האישור לגלולת ווגובי נרשמה קפיצה של כ-8% במסחר המאוחר בארה״ב, על רקע ניסיון של החברה לעצור שחיקה בנתח השוק מול זפבאונד של אלי לילי והלחץ מצד גרסאות מרקחת בשוק האמריקאי. שווי השוק של החברה עומד על כ-214.7 מיליארד דולר, והמכפיל הנוכחי סביב 12.6.


המספרים שמאחורי האישור ומה הוכיח הניסוי

האישור נשען על תוצאות ניסוי שלב מתקדם בשם אואזיס ארבע שנמשך 64 שבועות. המשתתפים שנטלו סמגלוטיד בבליעה במינון 25 מיליגרם פעם ביום ירדו בממוצע 16.6% ממשקל הגוף, לעומת 2.7% בקבוצת פלצבו. הנתונים מציבים את פורמט הבליעה קרוב לתוצאות שמקושרות לטיפולים בזריקה, אבל עם שגרת שימוש יומיומית אחרת.

ההתווייה המאושרת היא ניהול משקל כרוני למבוגרים עם השמנה או עודף משקל ולפחות מצב רפואי נלווה אחד. ההגדרה הזו מרחיבה את קבוצת היעד לעומת שיח שמתמקד רק במדד מסת הגוף, והיא מגיעה בתקופה שבה מבטחים, מעסיקים וממשלות מתמודדים עם עלויות בריאות שעולות סביב השמנה וסיבוכיה.

החברה מתכננת להתחיל למכור את הגלולה בארה״ב בתחילת ינואר, כחלק ממהלך שמטרתו להרחיב את היצע הפורמטים מעבר להזרקה. נובו גם מציינת שהגישה בקשות לאישור באירופה ובאזורים נוספים בעולם במחצית השנייה של השנה, כחלק מפריסה רחבה יותר של אותו מוצר.