דגל איטליה
צילום: Istock

משבר החובות חוזר לאירופה? התשואות של איטליה וספרד מזנקות

ברקע להקמת הקואליציה הקיצונית באיטליה, ולקראת סיום  תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי, התשואה על אגרות החוב האיטלקיות מזנקת לשיא של שנתיים
עמית טל | (1)
שוק האג"ח האירופאי חוזר בימים האחרונים לכותרות ברקע לזינוק חד בתשואות האג"חים במדינות החלשות באיחוד, זינוק שמאיים להחזיר את משבר החובות ליבשת הישנה. והערב במוקד, איטליה וספרד. התשואה על האג"ח של איטליה לתקופה של שנתיים מזנקת הערב לשיא מאז יולי 2015. בספרד, התשואה ל-10 שנים קופצת בכ-4.5% לרמה של 1.5%. ברקע לזינוק הערב, הקואליציה החדשה באיטליה חשפה אמש את תכוניותיה, שכללו בין היתר הגדלה משמעותית של תקציב המדינה (החורג ממגבלות האיחוד), והשקה של מטבע מקביל למטבע האירו בשם mini-BoTs. הקואליציה הקיצונית החדשה במדינה מצליחה בימים האחרונים להחזיר למרכז הבמה את שאלת היציבות של האיחוד האירופאי. התשואה על אג"ח לתקופה של שנתיים של איטליה: שיא מאז יולי 2015     למרות שהכותרות סביב עמדותיה הקיצונית של הקואליציה תופסות את מירב תשומת הלב, חשוב להזכיר כי הבעיה הגדולה של האיחוד האירופאי היום היא שהבנק המרכזי צפוי לסיים את תוכנית הרכישות שביצע בשנים האחרונות. כזכור, הבנק המרכזי באירופה הוא הרוכש היחידי של האג"חים של המדינות החלשות בגוש, ולכן זה צפוי שהלחץ על מדינות אלו יתחדש ככל  שנתקרב לתאריך סיום הרכישות בספטמבר הקרוב (לכתבה המלאה). הבנק המרכזי באירופה (ECB) הוא הרכוש היחידי בשוק  האג"ח בשנים האחרונות
  בנוגע לספרד, נזכיר כי היא המדינה הפגיעה ביותר באיחוד האירופאי למשבר שמתרחש בשבועות האחרונים בשווקים המתעוררים. מדינות אלו מספקות היום כ-46% מההכנסות של 2 הבנקים הגדולים בספרד (Santander,  BBVA), . ענקית הטלפונים Telefónica מייצרת היום כ-44.9% מהכנסותיה מהשווקים המתעוררים, כ-3.5 מיליארד אירו מגיעים מארגנטינה וכ-12 מיליארד דולר מגיעים מברזיל. (לכתבה המלאה).  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אם יהיו בעיות אז ימשיכו עם הרכישות... (ל"ת)
    סוחר 22/05/2018 04:48
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.