מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI
במסר שמיועד למשקיעים הגדולים, מספר מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס, איך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד, באמצעות פלטפורמת ה־AI Agentforce, שמאפשרת שינוי מיקוד תעסוקתי ומעלה שאלות לגבי עתיד העבודה בהייטק ואולי עתיד העבודה בכלל
לפני כחודשיים, הצהיר מנכ"ל ומייסד סיילספורס Salesforce.com -0.09% , מארק בניוף, כי בין 30% ל-50% מהעבודה הפנימית בחברה מבוצעת על ידי מערכות AI. בניוף הדגיש כי המהלך אינו נועד להחליף עובדים, אלא לשחרר אותם ממשימות שגרתיות ולאפשר להם להתמקד בעבודה בעלת ערך מוסף גבוה יותר. ולמרות ההצהרה, כעת חשף בניוף כי מחלקת התמיכה צומצמה מ-9,000 עובדים ל-5,000 בלבד, ואת מקומם של 4,000 עובדים תפסו סוכני AI. השינוי התבצע בחודשים האחרונים, ובניוף טוען כי ההשפעה על איכות השירות כמעט ואינה מורגשת. לדבריו, שביעות הרצון של הלקוחות נותרה יציבה, על אף שחלק מהשיחות מתנהלות כיום מול סוכן אלגוריתמי ולא מול עובד אנושי.
סיילספורס פיתחה את Agentforce, פלטפורמה שמאפשרת לארגונים להטמיע סוכני AI שיכולים לטפל באופן אוטונומי במשימות שהיו עד כה נחלתם של עובדים: החל במענה ללקוחות על שאלות תימחור, דרך יצירת חומרים שיווקיים, וכלה בניהול תכנים באתרים. בשונה מכלי תוכנה מסורתיים, הסוכנים אינם דורשים התערבות אנושית מתמדת, אלא פועלים ביוזמתם ומבצעים פעולות מורכבות מקצה לקצה. לפי נתוני החברה, הפלטפורמה כבר טיפלה ביותר ממיליון וחצי פניות, כאשר מחצית השיחות כיום מתנהלות על ידי AI.
המהלך אינו מתרחש בחלל ריק וברקע אנחנו רואים מגמה רחבה: חברות טכנולוגיה רבות מצמצמות מצבת כוח אדם במקביל להגדלת ההשקעה ב-AI. השוק אוהב הודעות מהסוג של בניוף, ורוב ההודעות מרוככות בצורה כזו או אחרת, ומאזכרות שהמהלך מלווה בצמיחה, התייעלות והפניית המשאב האנושי למשימות אחרות. כפי שניתן לראות מהזיגזג שבהודעות בניוף, קשה לדעת מהי בדיוק האמת.
לא אמרתי גל פיטורין
בניוף ציין כי לא מדובר בצמצום נטו, אלא בהעברת עובדים ממחלקות התמיכה לתחומים אחרים. מאות עובדים שהיו מיועדים לתפקידים טכניים שגרתיים הוסבו למחלקות מכירות, שירותי ייעוץ והצלחת לקוח. וכך, סיילספורס לא רק מקטינה הוצאות אלא גם מגדילה את יכולתה ליצור ערך ישיר, לצורך העניין, החברה מצהירה שהיא מסוגלת לנהל כעת יותר מ-10,000 לידים חדשים בשבוע ולמלא את הפייפליין בקצב שובר שיאים. עם זאת, השינוי מעלה שאלות מורכבות לגבי העתיד. בניוף אמנם מצהיר כי "בני האדם לא הולכים לשום מקום" וכי העבודה מתבצעת בשיתוף פעולה בין סוכנים אנושיים ודיגיטליים, אך קשה להתעלם מכך שהחברה, שמעסיקה יותר מ-76 עובדים ברחבי העולם, חוסכת אלפי משרות.
- סיילספורס מבטיחה להגדיל את ההכנסות ב-60% תוך 5 שנים
- קראודסטרייק מזנקת 10% לאור עדכון תחזית של 20 מיליארד דולר ARR עד 2036
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נסתכל על ההודעות האחרונות של מובילות הטק, נוכל לומר שניתן לזהות מגמה ברורה של היעלמותם של תפקידי כניסה בתחום התמיכה. או במלים פשוטות, לא מגייסים עובדים זוטרים. המגמה, כמובן, אינה ייחודית לסיילספורס. מנכ"ל אמזון Amazon.com Inc. 1.41% , אנדי ג'סי, הודיע גם הוא כי החברה תוכל להצטמצם במספר עובדים בזכות "שיפורי היעילות" שנובעים מהטמעת AI בהיקף רחב. הסיפור של סיילספורס הוא חלק מדיון (או משבר, תלוי מאיזה צד אתם מסתכלים) לגבי השינוי הדרמטי שמייצרת ה-AI במבנה שוק העבודה. המחקרים שנערכו מצביעים על כך ש-8 מתוך 10 חברות כבר הטמיעו טכנולוגיות Gen AI, אך רבות מהן לא מדווחות על השפעה משמעותית על רווחיות. הטענה היא שהשימוש בטכנולוגיה מתבצע לרוב באופן נקודתי או מוגבל במדיניות פנימית. לעומת תוצאות המחקרים, סיילספורס מטמיעה את ה-AI באופן מלא במוקדי התמיכה והשירות, ומדגימה כיצד ניתן לייצר שינוי ממשי בפריון.
"חוששים שה-AI יוביל לפיטורים - יקרה ההיפך"
צעד לפני פיטורין? גוגל מציעה בייאאוט לעובדים במגוון חטיבות
קראודסטרייק יורדת ב-3% בעקבות פיטורים של 5% מהעובדים
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
אמזון מקימה פארק אימונים לרובוטים דמויי אדם
קוראים לזה הסבה מקצועית
אז לפי סיילספורס, הדרך להתייעלות אמיתית והגברת הפריון כבר נסללה, אבל זו אינה השאלה היחידה. כאמור, עניין התעסוקה הולך ותופס נפח. מגזרים שלמים, החל מתסריטאות ועד קידוד, כבר חווים חוסר ביטחון תעסוקתי בשל ההתקדמות המהירה של הבינה המלאכותית. אמזון הכריזה על בניית פארק ענק בסן פרנסיסקו שישמש כמסלול מכשולים שמדמה סביבה אורבנית, ומיועד לבחון כיצד רובוטים ינועו, יתמודדו עם מכשולים, ויביאו חבילות ללקוחות, ממש כמו שליח אנושי, וכמובן היעד הוא החלפת העובדים ברובוטים. אותו המהלך התרחש במחסני אמזון, שהצהירה שהעובדים האנושיים יעברו הכשרה מקצועית ויוסבו למפקחים. עוד בסן פרנסיסקו, עיר הבית של סיילספורס, רואים מגמה שבה חברות AI משתלטות על משרדים ריקים ומשנות את מפת הביקוש לעובדים. אם בעבר העיר נחשבה למוקד כוח האדם של ההייטק, כיום היא הופכת בהדרגה למרכז שבו האלגוריתמים מקבלים קדימות.
בניוף עצמו מדגיש כי למרות כל זה, הבינה המלאכותית עדיין אינה מסוגלת לעשות הכל. "אנחנו חיים בתקופה המרגשת ביותר בקריירה שלי", אמר, אך הוסיף כי המערכות החדשות זקוקות עדיין לפיקוח אנושי, בין אם
מדובר ב"מפקח רב ערוצי" שתפקידו לתאם בין אדם למכונה, ובין אם במומחים שמכוונים את הסוכנים הדיגיטליים במשימות מורכבות. היעד הנוכחי הוא מודל עבודה היברידי שמאפשר מצד אחד קיצוץ נרחב בעלויות, ומצד שני מונע ויתור מוחלט על ההון האנושי. העולם העסקי כולו צופה מקרוב
במודל של סיילספורס. והשאלה הגדולה היא אינה עד כמה ניתן לשכפל אותו בחברות אחרות, אלא כמה מהר זה יקרה. וכתוצאה מכך, השאלה הקריטית היא לגבי מבנה שוק עבודה שבו מערכות AI מסוגלות לבצע 30% עד 50% מהעבודה. סיילספורס מדגימה את אחד המקרים הראשונים של מעבר לחברה "סוכנית",
שבה חלק גדול מהפעילות העסקית מבוצע על ידי ישויות אוטונומיות דיגיטליות, וכנראה שזהו תחילת העידן הבא, בתעשיית התוכנה ובכלל.
- 4.אנונימי 03/09/2025 15:39הגב לתגובה זו4000 עובדים נחשבו לעובדי תמיכה ועכשיו הם נמצאים ב מחלקות מכירות שירותי ייעוץ והצלחת לקוח.עד כמה העבודה של אותם עובדים השתנה ועד כמה רק הטייטל שלהם השתנה
- לא... הלכו הביתה. מכיר חלק מהם (ל"ת)אנונימי 04/09/2025 09:22הגב לתגובה זו
- 3.החורף מגיע 03/09/2025 12:53הגב לתגובה זוכולנו פיתה על הגז.
- 2.נקווה שיחליפו גם אותך (ל"ת)אנונימי 03/09/2025 12:28הגב לתגובה זו
- אנונימי 04/09/2025 11:32הגב לתגובה זוהשוק משווע לאלטרטיבה למוצר שהיה כביכול מבטיח וכעת הוא מחלבת כספים מכל לקוח.
- 1.שמואל 03/09/2025 11:48הגב לתגובה זוהשאלה שלא שעל את עצמו מתי AI יחליף אותו.
- אנונימי 03/09/2025 12:41הגב לתגובה זומנסה להקפיץ הודעות על מנת שיתעלמו מהדוח שלו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
