רובוט הומנואידיי של אמזון. קרדיט: רשתות חברתיותרובוט הומנואידיי של אמזון. קרדיט: רשתות חברתיות

אמזון מקימה פארק אימונים לרובוטים דמויי אדם

המרוץ בתחום הרובוטי - ארה"ב מול סין;  על חברות הטכנולוגיה בתחום ועל ההשקעה של אמזון שבונה מסלול מכשולים בסן פרנסיסקו כדי לבדוק רובוטים הומנואידיים שיביאו חבילות עד הדלת, בסיוע מכוניות חשמליות

רן קידר |

החזון שבו אתם מזמינים חבילה ותוך זמן קצר רובוט שולף אותה ממחסן עצום, מעביר אותה לרובוט דמוי אדם שנוסע ברכב אוטונומי ודופק לכם בדלת עם החבילה ועם קול אנושי ושיחה שמבוססת על מודל בינה מלאכותית הולך ומתקרב. אמזון Amazon.com Inc. , ענקית הקמעונאות, בונה פארק ענק בסן פרנסיסקו שישמש כמסלול מכשולים שמדמה סביבה אורבנית, ומיועד לבחון כיצד רובוטים ינועו, יתמודדו עם מכשולים, ויביאו חבילות ללקוחות, ממש כמו שליח אנושי. הם ישונעו בסיוע המכוניות חשמליות של ריביאן. מדובר בניסוי בקנה מידה קטן שעשוי לשנות את תעשיית הלוגיסטיקה כולה.


אמזון כבר רכשה יותר מ-20,000 יחידות של מכוניות חשמליות ואוטונומיות של ריביאן, ואלה ישנעו את הרובוטים דמויי האדם ויובילו את החבילות לדלתות הבתים. המטרה הסופית היא להחליף חלק ניכר מעבודת המסירה האנושית. 

בשלב הראשון, הניסויים ייערכו בשטח הפנימי של המתחם החדש בסן פרנסיסקו, אך לפי הדיווחים כבר מתקיימות שיחות על יציאה לניסויי שדה מציאותיים בעתיד הקרוב.


אמזון עצמה מפתחת את תוכנת הבינה המלאכותית שתפעיל את הרובוטים, כשהיא נשענת, ככל הנראה, על מודלים סיניים מתקדמים כמו Qwen (של עליבאבא) ו-DeepSeek-VL2. לפי הדיווחים, בשלב זה החומרה מגיעה מגורמים חיצוניים, בין היתר מחברת Unitree הסינית, אך לא מן הנמנע כי בעתיד תפתח אמזון גם את החומרה בעצמה. למרות הניסיון הנרחב של אמזון עם רובוטיקה במחסנים (למשל רכבים אוטונומיים בתוך מרכזי הפצה), מדובר בפעם הראשונה שהיא בוחנת רובוטים הומנואידיים הפועלים במרחב הציבורי, ומבצעים אינטראקציה ישירה עם הסביבה ועם בני אדם.


               רובוטים של אמזון במחסנים. קרדיט: רשתות חברתיות

הרובוטים צפויים להשתלב עם מערך שליחויות שמבוסס על רכבים חשמליים מתוצרת ריביאן, שותפה אסטרטגית של אמזון בתחום הקיימות והלוגיסטיקה. החברה הציבה רכב כזה גם בתוך מתחם הניסוי, במטרה לבדוק תסריטים של "ירידת רובוט מהוואן", ממש כמו בסרט מדע בדיוני. "אמזון מקווה שרובוטים הומנואידיים יוכלו לרכב על הרכבים החשמליים, לקפוץ מהם, ולהביא את החבילות ישירות לדלתות," נכתב בדיווח המקורי של אמזון.

אמנם הניסוי עוד בשלבים מוקדמים, אך הוא מצביע על מגמה ברורה: שילוב בין בינה מלאכותית, אוטומציה ורובוטיקה במקומות עבודה שפעם היו אנושיים בלבד. הצלחה בפרויקט עשויה להשפיע דרמטית על תעשיות כמו לוגיסטיקה, תחבורה, ואפילו רגולציה עירונית. אמזון לא הגיבה לדיווחים בשלב זה, אך הכריזה בשבוע שעבר על שורה של צעדים לשילוב AI במרכזי לוגיסטיקה, חדרי מלאי ושרשראות אספקה – מה שמעיד כי תחום זה נמצא בראש סדר העדיפויות של החברה.


המרוץ הרובוטי

כל ענקיות הטק משתמשות ברובוטים, אמזון ממש לא לבד. במקביל גם חברות רבות נוספות מפתחות יכולות רובוטיות וכלים, כך למשל בתחום הצבאי יש פיתוחים רבים של כלים ורובוטים במטרה להחליף ולעזור לחיילים בשדה הקרב. 

קיראו עוד ב"BizTech"

בין ארה"ב וסין מתפתח מרוץ בתחום במקביל למרוץ בתחום הבינה המלאכותית.  סין אומנם בפיגור בתחום ה-AI מול ארה"ב (אם כי הפער מצטמצם), אבל נראה שברובוטיקה היא מאוד חזקה. 

מנכ"ל טסלה אילון מאסק, הזהיר לאחרונה: "המהירות שבה סין מתקדמת ברובוטיקה ובינה מלאכותית – מדאיגה. אם לא נתגייס עכשיו, נאבד את היתרון". מאסק, שמעורב בפיתוח רובוטים הומנואידים במסגרת פרויקט Optimus של טסלה, התייחס לאחרונה לחשש גובר במערב: שליטת סין לא רק בטכנולוגיה – אלא גם בתשתיות, חומרים קריטיים ושיטות ייצור שיכולות להטות את מאזן הכוחות. לדבריו, "שליטה בשבבי AI – קריטית. אם נאבד את זה, נאבד הכול".

סין לא מחכה לאף אחד

ההתקדמות של סין בתחום הזה איננה אקראית. מדובר באסטרטגיה לאומית ממוסדת. תוכניות ממשלתיות כמו “Made in China 2025” לא מסתפקות בפיתוח – הן מכוונות לשליטה מוחלטת בתעשייה הרובוטית הגלובלית. ההשקעה כוללת מימון למחקר, סבסוד חברות, תמריצים לפריסה בשוק האזרחי והצבאי, וגישה כמעט בלתי מוגבלת למשאבים טבעיים – כולל מתכות נדירות שמשמשות לייצור מנועים, מעבדים וחיישנים מתקדמים.

חברות כמו Unitree Robotics מדגימות את התוצאה: רובוטים שמבצעים פעולות מורכבות דוגמת ריצה, תמרון, ריקוד והשתתפות במרתונים, לא רק כהדגמה טכנולוגית אלא כשימושים ממשיים בבדיקות שדה, לוגיסטיקה, תעשייה וצבא. סין מצליחה לייצר רובוטים זולים, פונקציונליים ורב-תכליתיים, בקצב מסחרר. יתרון העלות והכמות הפך למרכיב שמערער את יכולת התחרות האמריקאית.

והמטרה ברורה: פחות תלות בכוח עבודה אנושי, יותר שליטה במערכות צבאיות חכמות, והפיכת סין למובילה עולמית באוטומציה. מנקודת מבט אמריקאית – מדובר לא רק באתגר כלכלי, אלא באיום אסטרטגי.

אמריקה עדיין מובילה – אבל הגבול דק

מן העבר השני של האוקיינוס, ארה"ב מציגה חדשנות מדהימה – אך בקצב פחות עקבי. חברות כמו Boston Dynamics יצרו רובוטים מהמתקדמים בעולם (כמו Atlas), המסוגלים לפעול בסביבות כאוטיות, ללמוד משינויים ולהגיב בזמן אמת. פרויקט Optimus של טסלה, שואף להפוך את הרובוט לעובד פס ייצור אוניברסלי – ולימים גם לעוזר אישי בבית. אלו טכנולוגיות שמציתות את הדמיון.

אבל מאסק אינו רגוע. לדבריו, “הפער הטכנולוגי מצטמצם מהר מדי. בעוד הסינים מייצרים יותר בפחות, אנחנו נלחמים על כל רכיב". ההישענות של ארה"ב על רשתות אספקה חיצוניות ועל ייצור שבבים באסיה הפכה אותה לחשופה.

גם ג’נסן הואנג, מנכ"ל NVIDIA, התריע: "סין סוגרת פערים. זה רק עניין של זמן עד שנראה מערכות רובוטיות סיניות מתמודדות ראש בראש עם מערכות אמריקאיות – גם בשדה הקרב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה