אמזון מקימה פארק אימונים לרובוטים דמויי אדם
המרוץ בתחום הרובוטי - ארה"ב מול סין; על חברות הטכנולוגיה בתחום ועל ההשקעה של אמזון שבונה מסלול מכשולים בסן פרנסיסקו כדי לבדוק רובוטים הומנואידיים שיביאו חבילות עד הדלת, בסיוע מכוניות חשמליות
החזון שבו אתם מזמינים חבילה ותוך זמן קצר רובוט שולף אותה ממחסן עצום, מעביר אותה לרובוט דמוי אדם שנוסע ברכב אוטונומי ודופק לכם בדלת עם החבילה ועם קול אנושי ושיחה שמבוססת על מודל בינה מלאכותית הולך ומתקרב. אמזון Amazon.com Inc. , ענקית הקמעונאות, בונה פארק ענק בסן פרנסיסקו שישמש כמסלול מכשולים שמדמה סביבה אורבנית, ומיועד לבחון כיצד רובוטים ינועו, יתמודדו עם מכשולים, ויביאו חבילות ללקוחות, ממש כמו שליח אנושי. הם ישונעו בסיוע המכוניות חשמליות של ריביאן. מדובר בניסוי בקנה מידה קטן שעשוי לשנות את תעשיית הלוגיסטיקה כולה.
אמזון כבר רכשה יותר מ-20,000 יחידות של מכוניות חשמליות ואוטונומיות של ריביאן, ואלה ישנעו את הרובוטים דמויי האדם ויובילו את החבילות לדלתות הבתים. המטרה הסופית היא להחליף חלק ניכר מעבודת המסירה האנושית.
בשלב הראשון, הניסויים ייערכו בשטח הפנימי של המתחם החדש בסן פרנסיסקו, אך לפי הדיווחים כבר מתקיימות שיחות על יציאה לניסויי שדה מציאותיים בעתיד הקרוב.
אמזון עצמה מפתחת את תוכנת הבינה המלאכותית
שתפעיל את הרובוטים, כשהיא נשענת, ככל הנראה, על מודלים סיניים מתקדמים כמו Qwen (של עליבאבא) ו-DeepSeek-VL2. לפי הדיווחים, בשלב זה החומרה מגיעה מגורמים חיצוניים, בין היתר מחברת Unitree הסינית, אך לא מן הנמנע כי בעתיד תפתח אמזון גם את החומרה בעצמה. למרות הניסיון
הנרחב של אמזון עם רובוטיקה במחסנים (למשל רכבים אוטונומיים בתוך מרכזי הפצה), מדובר בפעם הראשונה שהיא בוחנת רובוטים הומנואידיים הפועלים במרחב הציבורי, ומבצעים אינטראקציה ישירה עם הסביבה ועם בני אדם.
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- אמזון מוכיחה: ההימור על הבינה המלאכותית משתלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרובוטים צפויים להשתלב עם מערך שליחויות שמבוסס על רכבים חשמליים מתוצרת ריביאן, שותפה אסטרטגית של אמזון בתחום הקיימות והלוגיסטיקה. החברה הציבה רכב כזה
גם בתוך מתחם הניסוי, במטרה לבדוק תסריטים של "ירידת רובוט מהוואן", ממש כמו בסרט מדע בדיוני. "אמזון מקווה שרובוטים הומנואידיים יוכלו לרכב על הרכבים החשמליים, לקפוץ מהם, ולהביא את החבילות ישירות לדלתות," נכתב בדיווח המקורי של אמזון.
אמנם הניסוי
עוד בשלבים מוקדמים, אך הוא מצביע על מגמה ברורה: שילוב בין בינה מלאכותית, אוטומציה ורובוטיקה במקומות עבודה שפעם היו אנושיים בלבד. הצלחה בפרויקט עשויה להשפיע דרמטית על תעשיות כמו לוגיסטיקה, תחבורה, ואפילו רגולציה עירונית. אמזון לא הגיבה לדיווחים בשלב זה, אך
הכריזה בשבוע שעבר על שורה של צעדים לשילוב AI במרכזי לוגיסטיקה, חדרי מלאי ושרשראות אספקה – מה שמעיד כי תחום זה נמצא בראש סדר העדיפויות של החברה.
המרוץ הרובוטי
כל ענקיות הטק משתמשות ברובוטים, אמזון ממש לא לבד. במקביל גם חברות רבות נוספות מפתחות יכולות רובוטיות וכלים, כך למשל בתחום הצבאי יש פיתוחים רבים של כלים ורובוטים במטרה להחליף ולעזור לחיילים בשדה הקרב.
- דיילייט מגייסת 33 מיליון דולר, 3 חודשים לאחר הסיד
- אנבידיה בשת״פ עם פורטליקס הישראלית: "ה-AI הוא הנהג החדש ואנחנו אלה שבודקים אם הוא יודע לנהוג"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
בין ארה"ב וסין מתפתח מרוץ בתחום במקביל למרוץ בתחום הבינה המלאכותית. סין אומנם בפיגור בתחום ה-AI מול ארה"ב (אם כי הפער מצטמצם), אבל נראה שברובוטיקה היא מאוד חזקה.
מנכ"ל טסלה אילון מאסק, הזהיר לאחרונה: "המהירות שבה סין מתקדמת ברובוטיקה ובינה מלאכותית – מדאיגה. אם לא נתגייס עכשיו, נאבד את היתרון". מאסק, שמעורב בפיתוח רובוטים הומנואידים במסגרת פרויקט Optimus של טסלה, התייחס לאחרונה לחשש גובר במערב: שליטת סין לא רק בטכנולוגיה – אלא גם בתשתיות, חומרים קריטיים ושיטות ייצור שיכולות להטות את מאזן הכוחות. לדבריו, "שליטה בשבבי AI – קריטית. אם נאבד את זה, נאבד הכול".
סין לא מחכה לאף אחד
ההתקדמות של סין בתחום הזה איננה אקראית. מדובר באסטרטגיה לאומית ממוסדת. תוכניות ממשלתיות כמו “Made in China 2025” לא מסתפקות בפיתוח – הן מכוונות לשליטה מוחלטת בתעשייה הרובוטית הגלובלית. ההשקעה כוללת מימון למחקר, סבסוד חברות, תמריצים לפריסה בשוק האזרחי והצבאי, וגישה כמעט בלתי מוגבלת למשאבים טבעיים – כולל מתכות נדירות שמשמשות לייצור מנועים, מעבדים וחיישנים מתקדמים.
חברות כמו Unitree Robotics מדגימות את התוצאה: רובוטים שמבצעים פעולות מורכבות דוגמת ריצה, תמרון, ריקוד והשתתפות במרתונים, לא רק כהדגמה טכנולוגית אלא כשימושים ממשיים בבדיקות שדה, לוגיסטיקה, תעשייה וצבא. סין מצליחה לייצר רובוטים זולים, פונקציונליים ורב-תכליתיים, בקצב מסחרר. יתרון העלות והכמות הפך למרכיב שמערער את יכולת התחרות האמריקאית.
והמטרה ברורה: פחות תלות בכוח עבודה אנושי, יותר שליטה במערכות צבאיות חכמות, והפיכת סין למובילה עולמית באוטומציה. מנקודת מבט אמריקאית – מדובר לא רק באתגר כלכלי, אלא באיום אסטרטגי.
אמריקה עדיין מובילה – אבל הגבול דק
מן העבר השני של האוקיינוס, ארה"ב מציגה חדשנות מדהימה – אך בקצב פחות עקבי. חברות כמו Boston Dynamics יצרו רובוטים מהמתקדמים בעולם (כמו Atlas), המסוגלים לפעול בסביבות כאוטיות, ללמוד משינויים ולהגיב בזמן אמת. פרויקט Optimus של טסלה, שואף להפוך את הרובוט לעובד פס ייצור אוניברסלי – ולימים גם לעוזר אישי בבית. אלו טכנולוגיות שמציתות את הדמיון.
אבל מאסק אינו רגוע. לדבריו, “הפער הטכנולוגי מצטמצם מהר מדי. בעוד הסינים מייצרים יותר בפחות, אנחנו נלחמים על כל רכיב". ההישענות של ארה"ב על רשתות אספקה חיצוניות ועל ייצור שבבים באסיה הפכה אותה לחשופה.
גם ג’נסן הואנג, מנכ"ל NVIDIA, התריע: "סין סוגרת פערים. זה רק עניין של זמן עד שנראה מערכות רובוטיות סיניות מתמודדות ראש בראש עם מערכות אמריקאיות – גם בשדה הקרב".

אמזון נגד פרפלקסיטי: "אל תשלחו סוכני AI לקנות אצלנו"
אמזון מאיימת בצעדים משפטיים בעקבות פעילות סוכן ה־AI של פרפלקסיטי שטוענת מנגד לבריונות דיגיטלית וחסימת תחרות; הקרב על השליטה בחוויית הקנייה אונליין בעידן הסוכנים האוטונומיים יוצא לדרך
עימות חריג נרשם בימים האחרונים בין החברה החזקה בעולם במסחר המקוון, אמזון, לבין סטארט־אפ הבינה המלאכותית הצומח פרפלקסיטי (Perplexity), שזכה לתשומת לב בשנה האחרונה בזכות מנוע חיפוש מתקדם וסוכן דפדפן חדשני בשם Comet.
אמזון שלחה מכתב התראה (cease-and-desist) לפרפלקסיטי, ובו היא דורשת להפסיק מיד את השימוש בסוכן ה־AI, אשר לדבריה מבצע רכישות באתר אמזון בשם המשתמשים, בניגוד לתנאי השימוש וללא גילוי נאות. לדברי אמזון, הסוכן Comet פועל כאילו היה דפדפן רגיל, נכנס לחשבונות המשתמשים, מבצע רכישות ואף עוקף אמצעי הגנה שמטרתם למנוע בוטים בלתי מזוהים. החברה מתארת את הפעילות כהונאה דיגיטלית, טוענת לפגיעה בפרטיות המשתמשים ולהשחתת חוויית השופינג באתר.
פרפלקסיטי משיבה: "ניסיון לחסום חדשנות"
פרפלקסיטי, שמוערכת בשווי של כ־20 מיליארד דולר וזוכה למשקיעים בולטים לרבות ג'ף בזוס, בעל השליטה באמזון מסרה בתגובה כי מדובר בניסיון של אמזון להצר את צעדי החדשנות ולמנוע תחרות בתחום שבו גם היא עצמה פועלת.
"המשתמשים צריכים להיות חופשיים לבחור את הסוכן הדיגיטלי שלהם", כתב המנכ"ל ארווינד סריניוואס. "זה לא מתפקידה של אמזון לפקח על מי מקבל החלטות בשם המשתמש".
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- פרפלקסיטי מציעה 34.5 מיליארד דולר לרכישת דפדפן כרום מגוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד נטען כי Comet אינו שואב או מאמן את מערכות הבינה המלאכותית על בסיס נתונים מאמזון, אלא פועל אך ורק על פי הרשאות שהמשתמש נותן, בין אם זו קנייה, מעבר בין מוצרים או השוואת מחירים.
