הבורסה: נמשכות ירידות השערים - הבנקים נסחרים באדום

אימוץ מסקנות ועדת בכר לא עוזר לסנטימנט המשקיעים לגבי מניות הבנקים הגדולים. המדדים ממשיכים לרדת בצהרי היום, מסחר ער נערך באופציות המעו"ף, אישור חדש לליפמן שולח אותה לטפס ב-0.76%
חזי שטרנליכט |

יום של ירידות שערים עובר על הבורסה ברחוב אחד העם. עם זאת, הירידות התמתנו במעט מאז הפתיחה. הסיבות לירידות מגוונות. חלקן נובע מהרמות אליהן הגיעו המדדים המובילים, רמות שמובילות לתיקון ולמימוש רווחים. שאר הסיבות הן מעולם המאקרו וגם הן עוזרות למגמה השלילית. המהומות שמלבים המתנחלים בשטחים, התחממות בטחונית בשטחים עקב ירי פצצות מרגמה מצד הפלשתינאים, וירי פגז טנק בתגובה שהרג קבוצת פלשתינאים.

מדד ת"א 25 יורד ב-0.76% בקו 614.95 נקודות, מדד ת"א 100 מנמיך ב-0.81% לרמת 639.49 נקודות, מדד התל טק 15 מאבד כ-1.69% לקו 446.71 נקודות. המחזורים מסתכמים בכ-426 מיליוני שקלים, המחזורים באופציות המעו"ף מסתכמים בכ-82 מיליוני שקלים, מתוכם 80 מיליון שקל נמצאים באופציות הקרובות (ינואר).

עוד נציין כי יחס רכישות אופציות הרכש בטווח הקצר מול המכר, עומד על 1 ל-1 (40 מיליון שקל אופציות CALL נרכשו, מול 40 מיליון אופציות PUT). בבורסה: 146 מניות עולות, 231 מניות יורדות, 433 נותרו בלא שינוי. במדד המעו"ף: 18 מניות יורדות, 2 ללא שינוי, ו-5 יורדות.

המלצות ועדת בכר שאומצו אתמול בערב, מוצאות את מניות הבנקים נסחרות בירידות. מנכ"ל הבנק הפועלים, היה הראשון להגיב בין ראשי הבנקים אחרי פרסום ההחלטה. לדברי צבי זיו גבר הלהט האנטי בנקאי על השיקולים העניינים בהחלטה לאימוץ מסקנות הועדה. מניות הבינלאומי הראשון 5 יורדות ב-1.18%, מניות הפועלים מאדימות ויורדותב ב-0.84%, מניות מזרחי יורדות ב-0.61%, מניות דיסקונט מאבדות 0.37%, ומניות לאומי נסחרות בירידה של 0.94%.

מניית טבע שפתחה הבוקר בפער ארביטראז' שלילי של 2.5%, נסחרת כעת בירידה מתונה יותר של 1.76%. טבע מרכזת את המחזור השני בהיקפו בבורסה המסתכם בכ-33.3 מיליון שקל.

עוד בולטות במדד המעו"ף (לפי גודל משקלן במדד) בזק שיורדת ב-0.71%, כיל שמאבדת 0.97%, מכתשים אגן שעולה ב-1.01%, מגדל ביטוח שמוסיפה כ-1%, פרטנר שיורדת ב-0.69%, ואי.די.בי פיתוח שמנמיכה ב-0.95%.

מניות אורמת עולות ב-0.42% לאחר שהחברה הודיעה על חוזה חדש, שממתין להשלמה ולסדרה של תנאים נוספים. מדובר בהקמת תחנות כח שיספקו הכנסה של 5 מיליון דולר בשנה למשך 25 שנים.

ייתכן כי עוגות מסוג חדש של חברת אסם, מסייעות למניות החברה בבורסה. הללו טופחות קלות ב-0.2% במחזור של 1.62 מיליון שקל. החברה הודיעה על השקת קו 'עוגות הבית' חדשני מסוגו בו השקיעה 2 מיליון שקל.

אישור חדש לליפמן. חברת תוכנות הסליקה הודיעה כי חברת ויזה העולמית העניקה אישור בטיחות למכשירי הנורית 8100 שלה. האישור יאפשר לבצע עסקאות מקוונות ולא מקוונות בכרטיסים חכמים באמצעות המוצר. מניות החברה נסחרות בעליה של 0.73% במחזור של כ-5 מיליון שקל.

יצרנית המערכות לקופות רושמות, ריטליקס, הודיעה אתמול (ב') כי קבוצת הקמעונאות הצרפתית Mousquetaires-Intermarche תתקין את מערכת התוכנה StoreLine שלה, בכל 3,000 חנויות הסופרמרקט והרשתות הנוספות שלה ברחבי אירופה. קבוצת Intermarche היא הקמעונאית השניה בגודלה בצרפת, ונמנית על 15 תאגידי הקמעונאות הגדולים בעולם. מניות החברה נסחרות ללא שינוי במחזור של 12.4 מיליון שקל.

מניית שטראוס-עלית מאבדת 0.88% מערכה, על רקע ידיעה של ידיעות אחרונות לפיה היא מתכוונת להכנס לשוק חדש, ולהקים רשת מסעדות ולא סתם מסעדות - אלה מסעדות חומוס. בכוונת הקונצרן של מפשחת שטראוס, להקים מסעדות בקניונים ובחנויות רשת גדולות - שהראשונה בהן היא טיב טעם ברשל"צ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.