חשמל
צילום: תמר מצפי

חברת החשמל משתמשת ב"רזרבות" שלה - האם זה לא יעלה לנו ביוקר בהמשך?

עליית מחירי האנרגיה הובילה את חברת החשמל להשתמש במיליארד מתוך 3 מיליארד שקל כדי להמשיך בפעילות רגילה - זאת בעקבות עצירת פעילות הפקת הגז וצפי להגדלת החוב לחברה, אבל מה יקרה כשהרזרבות ייגמרו? בינתיים, החברה מחכה למדינה ושולחת מסר עבה
איציק יצחקי | (12)

בשל עליית מחירי האנרגיה בעולם, דירקטוריון חברת החשמל החליט להשתמש במיליארד שקל שמוגדר "כרית הביטחון" - כזה שמאפשר לה להמשיך את הפעילות שלה ללא תלות במשרד האוצר. הדירקטוריון החליט כי בסכום זה תיכלל גם רכישה ואחסון של דלקים, אשר ישמשו את כלל יצרני החשמל במשק לטובת רציפות תפקודית. חשוב לציין כי "כרית הביטחון" עומדת כיום על 3 מיליארד שקל, כך שמדובר במשיכה של חלק מהכספים.

כספי "כרית הביטחון" נאספו במשך שנים ובחברת החשמל נמנעו מלהשתמש בה וייעדו אותה לתקופת חירום. כעת, החברה תמשוך מה"רזרבות" שלה כספים שיאפשרו לה להמשיך ולתפקד באופן רגיל לגמרי.

עליית מחירי האנרגיה מגיעה גם משום שבזמן המלחמה לא מפיקים גז. "השימוש בכרית הביטחון נדרש בשים לב לגידול בצורכי המזומנים של החברה בעת הנוכחית, הנובעים בין היתר מהגורמים הבאים: 1. שינוי תמהיל והיקף הדלקים של החברה, בין היתר בעקבות עצירת פעילות הפקת הגז ממאגר תמר בשל המצב הביטחוני, ופערי עיתוי בהכרה התעריפית בגין הוצאות הדלקים כאמור; 1. שינויים בהיקף הגבייה מלקוחות החברה וגידול צפוי בחוב הצרכני".

כלומר, שתי סיבות גורמות לחברת החשמל להשתמש ב"כרית הביטחון": הראשון היא עצירת פעילות הפקת הגז מתמר בשל המלחמה והשני - האנשים נשארים בבית וצורכים יותר חשמל, מה גם שחלק מהצרכנים עלולים, בשל העובדה שהם לא עובדים, לא לשלם את החשבון ובכך להגדיל את החוב לחברה.

עדיין לא ברור מה המדינה תעשה במקרה הזה והאם היא תסייע לחברת החשמל, אבל דבר אחד ברור: ייתכן שהשימוש ב"רזרבות" האלה יוביל, בסופו של תהליך, לעלייה נוספת בתעריף החשמל. זה לא יקרה עכשיו, וגם לא מיד אחרי המלחמה, אבל זה יכול לקרות בעתיד, כשיגמרו לחברה אותן רזרבות והיא תבין שאין לה ברירה, אלא להעלות מחירים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נשמע כמו בלבול ביצים !!!!! (ל"ת)
    משה ראשל"צ 15/10/2023 19:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ברק 15/10/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
    בשנה שעברה חברת החשמל הרוויחה 3 מיליארד ₪!!!!!שישתמשו ברווחים הצבורים!!!!!!!
  • 4.
    כרגע רק חברת החשמל מייצרת חשמל בפחם ודלק .הפרטי מושבת (ל"ת)
    אלי 15/10/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי עמר 15/10/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
    12 שנים זה עובד ככה .. הציבור משלם את המחיר
  • במתווה הגז גפקו את חברות הקידוח ששלמו 40% יותר מס (ל"ת)
    משה ראשל"צ 16/10/2023 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מבין2 15/10/2023 14:33
    הגב לתגובה זו
    אפשר לבטל את התחנות הפחמיות ולחסוך כסף וזיהום. שהמצרים יספקו להם מעכשיו, או שארדואן ישלח אבקת חשמל.
  • 1.
    מצד שני - לא מספקים חשמל לעזה (ל"ת)
    ישראלי 15/10/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
  • עזה לא צרכן משמעותי (ל"ת)
    15/10/2023 13:08
    הגב לתגובה זו
  • צחי 15/10/2023 13:59
    אין עזה היא כ5% בלבד מהיצור של חברת חשמל, אולם הגדה המערבית מהווה עוד כ25% מיצור החשמל של חברת החשמל. אציין שחברות נוספות בארץ מייצרות חשמל באחוזים ניכרים, החברות הפרטיות מספרות רק למשק הישראלי ולא למחבלים בשטחי השומרון.
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?