כנסת מליאת הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת החוקה אישרה לקריאות שנייה ושלישית: הארכת החוק לעיכוב הליכים במו"מ להסדרי חוב

החוק יאפשר לבעל עסק הנכנס לקשיים להיכנס למשא ומתן עם הנושים ולנסות לפתור את זה מבלי להגיע לחדלות פירעון
אדיר בן עמי |

על פי ההסדר, חייבים יכולים לקבל עד ארבעה חודשים של "עיכוב הליכים" לצורך ניהול משא ומתן עם הנושים על מנת להגיע להסדר חוב מוסכם. ואולם בהסדר זה, לא ממונה להם נאמן בשונה מהליך חדלות פירעון. והם ממשיכים לנהל את ענייניהם הכספיים השוטפים בעצמם תחת מגבלות.

משמעות עיכוב ההליכים לפי ההסדר, היא שלא ניתן לפתוח נגד החייב בהליכי גבייה של חובות עבר, לא ניתן להטיל עיקול על נכסיו וכלל לא ניתן לפתוח או להמשיך בהליכים משפטיים נגדו ועוד. בעל עסק לא יכול למכור נכסים או לעסוק בפעילות כלכלית לא רגילה. במידה ומדובר בפעילות לא רגילה הוא נדרש לאישור בית המשפט.

בתהליך זה ממונה סוג של מתווך שנקרא "מנהל הסדר", שתפקידו הוא לנהל את תהליך גיבוש הסדר החוב ולקיים ישיבת הסדר משותפת בין בעל העסק לבין הנושים. במידה והתהליך יצליח ויגיעו להסכם, יועבר ההסכם לאישור בית המשפט. במידה ולא יהיה הסדר, אז התהליך עובר למסלול הרגיל של החוק לאישור הסדרי חוב.

"אם הבנקים שהם הנושים הגדולים ביותר, בעלי ההשפעה הגדולה ביותר בהליך, היו מתנגדים, לא היו עוברים כמעט 50% מההסדרים המוצעים. עמדת הבנקים לא מסתדרת עם איך שהם פועלים במציאות" אמר עו"ד אשר אנגלמן הממונה על הליכי חדלות פירעון במשרד המשפטים. לעומתו אמר עו"ד אורי גאון מאיגוד הבנקים: "הוראת השעה מאפשרת גם לחברות שיש להן בעיות מאזניות עמוקות, שאינן בהכרח קשורות לקורונה, לנצל את התיקון לטובתן. כך שאנו רואים כאן יותר נזק מאשר תועלת לכלל הנושים"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתניהו אנגלמן מבקר המדינה
צילום: יחצ

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן (

דוח המבקר מאתמול חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון, אבל המבקר צריך לתת דוחות צמודים לאירועים ולא שנה-שנתיים אחרי ולתת בדיקות עומק, לא מה שעושה כותרות; והכי חשוב לתת תמונה מלאה ואובייקטיבית: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאיםומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת קרה בכלכלה ומה העלות לעומת מה התועלת במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. 

 בתמונה המלאה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.