עישון סיגריה
צילום: Reza Mehrad on Unsplash
כסף ואני

בן 29, מעשן. הוצאתי עד היום 100 אלף שקל על סיגריות, אבל אני לא מתחרט

אני רואה זקנים מעשנים ומבסוטים וזה עושה לי טוב, אני גם מודע לסכנות, אבל כנראה לא באמת רוצה להפסיק? מול הסיבות למה להפסיק יש סיבות נגדיות - למה לא. וכסף? גם אם היה לי עוד כסף בחשבון - הוא כנראה היה הולך על דברים אחרים
נמרוד סופרין | (21)
נושאים בכתבה סיגריות עישון

תמיד האזהרות על הסיגריות עושות אותי פילוסוף בשקל - ״הסיגריות גורמות למחלות ומוות בטרם עת״, ואני שואל את עצמי - מה העת? איזה עת? מי קבע את העת? מתי מישהו מת בעת שלו? רעידת אדמה, תאונות דרכים, התקפי לב, סרטן, מה, מה העת המקורי? ממתי כאמל מאמינים באלוהים? במכתוב? ולעזאזל, צריך לחיות כל יום כאילו הוא האחרון או הראשון?

אני בן עשרים ותשע. אני מעשן קצת יותר מקופסת סיגריות ביום. כבר עשר שנים. בחישוב גס, עם עליות וירידות במחירים, הוצאתי באזור המאה אלף שקל על סיגריות בחיי. כנראה שקצת יותר.

כשאני חושב על עוד מאה אלף שקל בחשבון שלי זה באמת עושה תחושה כזו קצת נעימה ומפתה, אבל לטוב ולרע, כסף הוא אף פעם לא העניין מבחינתי.

אז מה כן העניין? שאני מת על זה. יש סיגריות שהן כל כך כיפיות שאני אומר לעצמי שהלוואי ואני לא אפסיק לעולם, אלא אעשן רק אותן. הבעיה היא, כמובן, שרוב הסיגריות הן סתם. פשוט סתם. כאילו, אם אני מוציא משהו כמו חמש סיגריות ביום, כולן סתם. את רוב הסיגריות שאני מעשן ביום אני מוחץ בעצבים ומתפלל שהן יחזרו לגודל המקורי שלהן ואפילו יגדלו יותר מזה כדי שאני אוכל למחוץ אותן בעצבים אמיתיים. להראות להן שאני שונא אותן. אלו סיגריות שאני מוצא את עצמי מעשן כדי להפסיק לרצות לעשן ולחזור לעניינים שלי.

יש בערך מיליון ואחת סיבות להפסיק לעשן, וכולן נכונות באופן מופתי. אם זה הכסף, אם זו הבריאות שלי, אם זה הריח, אם זה השיניים, אם זה ההתעסקות, אם זה התלות, אם זו הידיעה שיש משהו שאני מכור אליו ואפילו אם זו האובססיביות ללדעת איפה המצית שלי כל הזמן וכמה סיגריות עוד נשארו לי בקופסא. ומצד שני, יש לי בערך מיליון ואחת תשובות ללמה הסיבות האלה לא רלוונטיות.

אני חושב לעצמי שהכסף שלי בחיים לא יקום וייפול על זה, ושגם ככה יקר פה בצורה פשוט רשלנית ומגוחכת, ואם זה הריח אז מאווררים קצת, ואם זה השיניים אז מטפלים ומצחצחים יותר, ואם זו התלות או הידיעה שיש משהו שאני מכור אליו, אז יאללה, מי יישמע, אז יש משהו שאני מכור אליו. וזה לא שאני רואה את חברים שלי שלא מעשנים עם פרארי בחצר, כן? כאילו, לכל אחד יש את הדבר הזה שהוא מוציא עליו כסף שאם הוא לא היה מוציא עליו היו לו עוד מאה אלף שקל בחשבון. זה כאילו הראש שלי אומר לי שאם זה פתיר אז מה זה משנה, ואם זה לא פתיר אז מה זה משנה? וזו הבעיה, שאני לא מצליח לרצות להפסיק. לא מצליח. מנסה לשכנע את עצמי, לעבוד על עצמי, להסביר לעצמי וכלום. לא מצליח לרצות להפסיק.

את היכולת להפסיק יש לי, אגב. אני יודע את זה. את היכולת לקבל החלטות ולהיגמל הוכחתי לעצמי כבר בכמה נקודות בחיים שלי. עובדה שעישנתי וויד בכמויות במשך כמעט חמש שנים ובשנייה, בשנייה שהפסקתי להדחיק כמה רע זה עושה לי, כמה זה מכפכף אותי ומכניס אותי לחרדות וחוסר ביטחון ולחץ, הפסקתי. אותו דבר עם פחמימות. שקלתי שלושים ושלוש קילו יותר ממה שאני שוקל עכשיו. הייתי גרגרן שלא יודע מה זה להיות רעב מרוב שהוא כל הזמן מנשנש, וברגע שהחלטתי שחאלס, הפסקתי. בעיקר כי לא אהבתי להיות שמן ורציתי להיראות טוב.

הבעיה שלי עם סיגריות, הבעיה הגדולה שלי עם סיגריות, אני חושב, היא שאין לזה תוצאה מידית. כאילו, כן, האוויר אולי יהיה נקי יותר והאוכל אולי יהיה טעים יותר ויהיה לי קצת יותר כסף, אבל זה לא כזה מעניין אותי, זה לא כזה מעניין אותי כי אין לזה השפעה מידית. ואגב, גם יכול להיות שאין לזה השפעה בכלל. עם כמה שזה יישמע מעוות, כשאני רואה אנשים זקנים יושבים בקיוסק ומעשנים ומבסוטים, זה עושה לי טוב בלב. זה מראה לי שאפשר.

קיראו עוד ב"בארץ"

אז כן, סבא שלי, עכשיו, בגיל תשעים, אחרי שהפסיק לעשן לפני ארבעים שנה, קיבל סרטן בפה. ואני רואה אותו סובל. אני באמת רואה אותו סובל. אמא כל הזמן אומרת לי להסתכל עליו ולראות שזה יכול לתקוף אותך תמיד. אני אומר לה שהיא צודקת ומהנהן אבל בתוך תוכי חושב שאם הוא כבר קיבל את זה אחרי ארבעים שנה, אז מה זה משנה אם אני אפסיק עכשיו? אולי כל עניין ההדחקה הזה הוא בגלל אבא שלי, שמת בתאונת דרכים, ועישן, ואין קשר בכלל בין השניים. ואולי זו הבעיה הפסיכולוגית שלי עם להפסיק לעשן. עם להפסיק לרצות לעשן. אולי המחשבה הזו שאם אתה יכול להפסיק וזה יתקוף אותך אחרי ארבעים שנה, או מנגד, אתה יכול לעשן ולמות מאלף ואחת דברים אחרים, היא שמונעת ממני לרצות להפסיק. היא שמסתירה לי את ההצדקה שבזה. את הערך שבזה.

אז איך, איך בן אדם יכול לגרום לעצמו לשנות את הזווית? איך בן אדם יכול לגרום לעצמו לרצות להפסיק משהו שהוא לא רואה את הערך שבלהפסיק אותו?

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    שחור 01/03/2023 22:16
    הגב לתגובה זו
    אבל מי אני...
  • 19.
    אלי 28/02/2023 16:14
    הגב לתגובה זו
    וגם לילדים שלך ואתה גם מסריח בגחח הסיגריות . בתור מעשן לשעבר השכנוע העצמי זה מדהים אבל רק כשהפסקתי לעשן לא הבנתי איזה מיותר זה
  • 18.
    רן 26/02/2023 12:39
    הגב לתגובה זו
    אם לא כל כך אכפת לך על עצמך, תחשוב על הנזק ומטרד שאתה גורם לסובבים אותך, על המעשנים הפאסיביים, על הלכלוך שמייצרים בדלי הסיגריה לכולנו בכל כביש ומדרכה!
  • 17.
    טוקבקים 26/02/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    מנקה ריאות
  • אי אפשר 03/03/2023 10:01
    הגב לתגובה זו
    נכתב רעיון ,לא הושחל כלום
  • 16.
    טוקבקים 26/02/2023 10:14
    הגב לתגובה זו
    שהינך מעניין אנשים,המשך לכתוב!
  • 15.
    קק 26/02/2023 10:06
    הגב לתגובה זו
    אין כושר גופני שיעול סרחון
  • 14.
    עם תחליף טבק ליצירת 26/02/2023 08:33
    הגב לתגובה זו
    ובא לציון גואל. עישנתי גראס עד לפני 12 שנה וחזרתי בקורונה למרות שעברתי התקף לב. אגב טבק עדיין מעשן. פסיכולוגי הכל.
  • 13.
    אין גבול לטמטום (ל"ת)
    משה ראשל"צ 25/02/2023 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    נדב 25/02/2023 21:39
    הגב לתגובה זו
    מאיפה הבאתם את זה...את מי זה מעניין
  • 11.
    מגה 25/02/2023 20:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם יום אחד תחפש מי אתה או שתבלה את שארית חייך כמו עכשיו, חי סטנדרטים של אחרים
  • 10.
    תעשן 2-3 סיגריות ביום. יהיה לך כייף, תחסוך כסף וגם 25/02/2023 20:08
    הגב לתגובה זו
    תעשן 2-3 סיגריות ביום. יהיה לך כייף, תחסוך כסף וגם זה לא מזיק. אולי אפילו בריא.
  • 9.
    תעשן 2-3 סיגריות ביום. יהיה לך כייף, תחסוך כסף וגם 25/02/2023 20:06
    הגב לתגובה זו
    תעשן 2-3 סיגריות ביום. יהיה לך כייף, תחסוך כסף וגם זה לא מזיק. אולי אפילו בריא.
  • 8.
    לא חסר מטומטמים (ל"ת)
    שי 25/02/2023 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחד שהפסיק 25/02/2023 19:25
    הגב לתגובה זו
    אמור להוריד את החשק לעשן. וחוץ מזה יש אנשים שקופצים מקומה שלישית ולא נהרגים. זה אומר שכל אחד צריך לקפוץ מקומה שלישית?
  • 6.
    לילי 25/02/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    הסיגריות ממכרות ועל כך בונות יצרניות ומשווקות הסיגריות . גורם סיכון למחלות לב , סרטן וכו הן הסיגריות . נכון יש בודדים שמעשנים ונשארים חיים אבל הרוב מתים או חולים בגיל צעיר.
  • 5.
    סווינגר 25/02/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
    הכסף שלי מנותב להשקעות, קרנות חירום ומשמעת עצמית מגיל צעיר להסתפקות בסגנון חיים מינימאליסטי. מקווה לפחות שאתה מעשן משהו מבית פיליפ-מוריס, שהמשקיעים ישמחו שיש לקוחות נאמנים כמוך.
  • 4.
    ל 25/02/2023 17:49
    הגב לתגובה זו
    שנקבת,ואתה כן מתחרט
  • 3.
    תכין הרבה כסף לרופאים, ותתכונן לנשום דרך קשיות. (ל"ת)
    אאא 25/02/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קל 25/02/2023 17:04
    הגב לתגובה זו
    וגומי לעיסה,וכשתגיע למצב שאינך חושב על סיגריה=נגמלת
  • 1.
    מאלבורו 25/02/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
    לא חייב עוד מאה אלף בבנק
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?