מי איש העסקים שחשוד בהרצת מניות במיליוני שקלים?

מדובר באיש עסקים שכבר הסתבך בעבר בעבירות דומות ואף ריצה מאסר בפועל; סך התרמית על פי חשד הרשות לניירות ערך עומד בסביבות 8 מיליון שקלים
דור עצמון | (6)

הרשות לניירות ערך ערכה בתקופה האחרונה חקירה סמויה כנגד איש עסקים בחשד לעבירה של הרצת מניות במיליוני שקלים. איש העסקים, שעל שמו הוטל בשלב הזה צו איסור פרסום, נעצר והובא בפני שופט שם הוחלט על שחרורו בתנאים מגבילים ועיכוב יציאתו מהארץ למשך חצי שנה.

מדובר באיש עסקים שכבר הסתבך בעבר בעבירות דומות ואף ריצה מאסר בפועל. על פי החשד, החשוד הריץ מניות באמצעות חשבונות פיקטיביים שונים שהייתה לו שליטה עליהם. היקף ההשקעות מוערך במיליוני שקלים מה שמביא את הדגרת העבירה לכדי הרצת מניות.

על פי רשות לניירות, את ההשקעות הוא ביצע בשורה של חשבונות, ביניהם גם של כמה מבני משפחתו ושל חברות בשליטתו. כאמור, לפני מספר שנים עלה שמו של האיש לכותרות גם כן בהקשר שלילי, כאשר הואשם גם כן בעבירה דומה בכל הקשור לשערי מניות בהיקף של עשרות מיליונים. בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו הוא נשלח אז למאסר. בחקירה החדשה מעורבים על פי החשד גורמים נוספים שטרם נחקרו.

המושג הרצת מניות בא לתאר דרך לשנות את מחירי המניות וניירות הערך הנסחרים בבורסה באופן בלתי חוקי, אשר פוגע בפעילות התקינה של המסחר בניירות ערך. למשל, במקרה שבו המשקיעים מקבלים החלטות שגויות או לא נכונות בהתאם למידע שקיבלו, ורוכשים מניות שהורצו במטרה להעלות את שווין באופן שגורם להפסדים כספיים ניכרים. החוק מגדיר "הרצת מניות" כפעולה הגורמת לרכישת או מכירת מניות באמצעות תרמית, מצג שקרי או מטעה, השפעה לא חוקית על תנודות השערים או העלמת עובדות מהותיות מפני המשקיעים. כלומר, מדובר במסחר שקרי במניות הנועד להשפיע על מחירן.

חשוב לזכור שהרצת מניות היא עבירה פלילית הנחשבת חמורה במיוחד בשל פגיעתה בציבור הרחב, והעונשים המקסימליים בגינה יכולים להגיע עד חמש שנות מאסר מאחורי סורג ובריח ואפילו שבע שנות מאסר בפועל, קנסות בסכומים משמעותיים ועוד.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאיר 09/11/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    בהמשך לחקירה של איש עסקים בהרצת מניות. אני חושב שהרשות לניירות ערך צריכה לחקור הרבה מאד מקרים של חברות שפעלו בצורה רשלנית וכן חברות שהן בשליטה משפחתית שעושות מה שהן רוצות בתוך החברה. חברה בורסאית חייבת להציג שקיפות מלאה לגבי המשכורות של הבכירים ושל בני משפחותיהן. חברות לא נותנות שקיפות מלאה למשקיעים, ישנם קודים של שתיקה והדירקטוריון לא חופשי לחשוף דברים וכשלים...תתעוררו
  • 5.
    בת צעיר (ל"ת)
    ג'קי? 09/11/2022 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ליאור 09/11/2022 13:09
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה שנים הוא ועוד ארבעה היו בבית משפט על האמת מניות
  • 3.
    אני מנחש שג/קי בן זקן (ל"ת)
    אלון 09/11/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כנראה תומר (ל"ת)
    אבי 09/11/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חחח בטח האשדודי (ל"ת)
    דבורה 09/11/2022 12:29
    הגב לתגובה זו
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.