בנייה נדל"ן נדלן מנוף
צילום: Istock

הלמ"ס: ירידה של 7.7% במספר המשרות הפנויות במשק

בונים פחות, חושבים יותר: ירידה חדה בביקוש לעובדים בבינוי בשנתיים האחרונות, מנגד לעליה בביקוש לעובדים בהיי-טק. ת"א שמרה על יציבות
ערן סוקול |

מספר המשרות הפנויות במשק הישראלי ירד ב-7.7% ברבעון הראשון של 2019 (בחישוב שנתי), לאחר ירידה של כ-6.9% ברבעון הרביעי של 2018. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). על פי הנתונים, חלה ירידה חדה בביקוש לעובדים בענפי הבינוי בשנתיים האחרונות, מנגד לעליה בביקוש לעובדים בהיי-טק.

ירידה קלה בהיקף המשרות הפנויות בחודש מרץ

הלמ"ס מדווחת כי בחודש מרץ נרשמו 97.1 אלף משרות פנויות במשק הישראלי, אשר היוו כ-3.48% מכלל המשרות במשק, לעומת 97.2 אלף בחודש הקודם, אשר היוו כ-3.5% מכלל המשרות במשק.

מספר המשרות הפנויות בענפי הבינוי ברבעון הראשון של 2019 נאמד ב-8,898, ירידה של 20% ביחס לאומדן מספר המשרות הפנויות ברבעון הראשון אשתקד, אשר עמד על 11,191.

 

התפתחות מספר המשרות הפנויות בענפי הבינוי 

מקור: הלמ"ס

על פי נתוני הלמ"ס, חלה ירידה מתמשכת בביקוש לעובדים בענף הבינוי בשנתיים האחרונות ובמקביל נרשמה עלייה בביקוש לעובדים בענפי "מידע ותקשורת" המאופיינים בחברות היי-טק.

 

שיעור המשרות הפנויות בענפי הבינוי, מידע ותקשורת

מקור: הלמ"ס

ת"א שמרה על יציבות

עוד עולה מהנתונים כי חלה ירידה בביקוש לעובדים כמעט בכל המחוזות (למעט תל אביב, בה ששמרה על יציבות יחסית). במחוז ירושלים נרשמה ירידה חדה בשיעור המשרות הפנויות משיעור משרות פנויות של 3.0% ברבעון הראשון של שנת 2018 לשיעור משרות פנויות של 2.5% ברבעון הראשון של שנת 2019.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

שיעור המשרות הפנויות במחוזות בישראל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.76%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.