אוטובוס קווים תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

אחרי גל תוספות השכר, עד כמה כדאי להיות נהג אוטובוס?

נוכח מחסור חמור בענף, באוצר מדברים על תמריצים להכשרת נהגים ובמשרד התחבורה טוענים לתעדוף גבוה. מנגד, נהגי משאיות מרוויחים 4,000 שקלים יותר

מורן ישעיהו | (13)

בד בבד עם הגידול במספר הקווים והקילומטרז' של האוטובוסים, גדל גם הביקוש לנהגים. נוכח המחסור החמור בענף המוערך ב-3,500 נהגים, שורה של העלאות שכר נרשמה לאחרונה בחברות התחבורה הציבורית.

בתוך כך, במטרופולין עודכן השכר ההתחלתי של הנהגים ל-44 שקלים לשעה, כמו גם בחברת דן, ובאגד עלה השכר ל-43.5 שקלים. בחברות עדכנו גם על תוספת ותק לנהגים שתעמוד על 0.5% בשנה לבעלי ותק של 5 שנים ומעלה בחברת דן, כאשר באגד ומטרופולין תינתן תוספת של 1% בשנה לנהגים בעלי ותק של 6 שנים ומעלה.

בדיון שנערך בכנסת מוקדם יותר החודש עלתה סוגיית הנהגים במסגרתה ציין אריה זדה, מנהל אגף סובסידיות במשרד התחבורה, כי "בחלק מהאשכולות הנהגים מקבלים 39 שקל לשעה, ובחלק 43 שקל לשעה". לדבריו, "שכר הנהגים עלה בעשרות אחוזים. יש מגעים להעלות עוד את השכר. מנסים לתקוף את הנושא, לא רק בשכר אלא במספר מישורים. מעבר לזאת רואים את רווחת הנהג בסדר עדיפות גבוהה".

בהתייחס לגודל התקציב המושקע בתחבורה הציבורית, ציין זדה כי "הצפי לתקצוב ב-2018 הוא 55% לתחבורה ציבורית. מתוך תקציב של 13.2 מיליארד שקל, הופנו 7.3 מיליארד שקל לתחבורה ציבורית".

"פעם לעבוד באגד היה מקצוע מכובד"

טענות משרד התחבורה לא שכנעו את ח"כ דב חנין מסיעת חד"ש שאמר כי "פעם לעבוד באגד היה מקצוע מכובד. 43 שקל אחרי ההסכם באגד, זה לא מספיק. אתם פשוט לא רואים את הנהגים, וכך לא תהיה תחבורה ציבורית".

במשרד האוצר טענו כי "צריך לזכור שזהו שכר של חברות פרטיות שזוכות במכרז. מעבר למחסור בכח אדם, יש סיבות אובייקטייבות כמו הכשרת נהגים, בדיקות רפואיות, פרקי זמן ארוכים בהכשרת נהגים חדשים. התחלנו בבדיקות רפואיות נוספות מעבר למרב"ד בכדי לקצר את הזמנים".

"אנו רוצים גם להעביר את הטיפול ממשרד הבריאות לתחבורה כדי לאפשר טיפול מקצועי וקצר יותר. רוצים לתמרץ גם חברות לבצע הכשרות לנהגים בבתי ספר יעודיים. בנוסף יש צורך בסביבת עבודה נעימה", הוסיפו.

קיראו עוד ב"בארץ"

בהקשר זה של סביבת עבודה, ייתכן כי תופעת האלימות כלפי נהגים גם היא אינה תורמת לגיוס נהגים בענף. לפני כשבועיים הותקף נהג חברת מטרופולין על ידי רעולי פנים, והמעשה זכה לגינוי מצד איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ועד עובדי חברת האוטובוסים מטרופולין ועובדי החברה.

"אנו רואים בחומרה רבה את האלימות המופנית כלפי ציבור נהגי האוטובוסים במדינה. הנהגים משרתים את כלל אזרחי ישראל בנאמנות ובחריצות ולא נאפשר לגורמים אלימים ובריוניים להפוך אותם לשק חבטות. נהגי התחבורה הציבורית בישראל אינם קורבנות! אנו קוראים לכוחות הביטחון ולמשרד התחבורה להגן עליהם בכל אמצעי שיידרש, לפני שיהיה זה מאוחר מדי", נמסר.

ביקוש גבוה למסגרים ונהגי משאיות

נתוני מדד הרייטינג לעבודה של משרד העבודה והרווחה המתייחסים לשנת 2016 מעלים כי השכר הממוצע לנהגי האוטובוסים עומד על 6,344 שקלים. בקצה העליון של הביקוש לתחומים עבורם נדרשת הכשרה מקצועית בלבד נמצאים המסגרים עם ממוצע שכר של 7,125 שקלים ונהגי משאיות המשתכרים ב-4,000 שקלים יותר מנהגי האוטובוסים.

הנתונים מתבססים בין השאר על סקר מעסיקים של המשרד במגזר העסקי הנערך מדי רבעון בקרב כ-2,000 עסקים. כל עסק נדרש להעביר נתונים על המשרות הפנויות, משך הזמן שבו הן לא היו מאוישות, השכר המוצע בהן, משרות שאוישו, סוג האיוש (קבוע, זמני), השכר ההתחלתי במשרות שאוישו, משך הזמן שלקח לאייש משרה ונתונים נוספים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רפי 26/01/2019 09:31
    הגב לתגובה זו
    שלום לכם.כנהג אוטובוס שנים רבות אומר לכם כך.הנוסע שמשלם לך חושב שקנה אותך את האוטובוס את אישתך והילדים.בקופסא הזאת שאתה מסיע יש נרקומנים מעט פסיכים מעט נורמלים והמצב ההטרוגני הזה מביא לפיצוץ.אתם המנהלים חיים בבועה.אתם לא מבינים את הצרכים הפיסיולוגים של הנהג.אין זמן לאכול אין זמן להתפנות לשירותים .בקיצור מקצוע שלא מכבד את בעליו.אנשים יקרים לא 44 לא 60 יספק מקצוע דפוק זה.תתרחקו כמו מאש.
  • 7.
    עיסא לובט 28/06/2018 12:31
    הגב לתגובה זו
    עדיין השכר נמוך .ולא מצדיק לנהג אוטובס שיש עלין אחראיות גבוה
  • 6.
    קוברסקי 28/06/2018 11:07
    הגב לתגובה זו
    חברים וחברות הקופראטיב בצרות
  • 5.
    נהגוס 26/06/2018 21:09
    הגב לתגובה זו
    ענף מסוכן מאוד ולא מתוגמל בכלל.לעבוד כל היום בסיר לחץ של התנועה ,ובנוסף ציבור לא קל .אין שום אופק והבטחון כלכלי ,הנהגים חסופים לסיכון תמידי .עדיף לעבוד נהג משאית למי שחושב לעבוד כנהג ,אין לכם מושג כמה זה קשה ולעיתים לא אנושי.
  • גדי 27/06/2018 23:20
    הגב לתגובה זו
    מסכים לכל מילה מקצוע קשה מאוד שכר רע אין מנוחה לחץ תמידי קנסות ועוד הכל אל נהג
  • 4.
    אבי 26/06/2018 18:53
    הגב לתגובה זו
    שבוע בוקר שבוע צהריים בשבוע צהריים יש פיצול עד 4 שעות שהחברה לא משלמת עליו אז מה שייך 44 שח לשעה?
  • 3.
    בן צבי אטיה 26/06/2018 18:31
    הגב לתגובה זו
    ועד העובדים וההסתדרות בשיתוף עם הנהלת אגד, עושקים את ציבור העובדים באגד ובעיקר את הנהגים הותיקים בעלי ותק 15 שנים ומעלה הקבועים . באגד אין עתיד לא להגיע לעבוד באגד.
  • 2.
    rubh 26/06/2018 17:51
    הגב לתגובה זו
    אתה חי בסרט - לא יהיה בישראל אוטובוס מלא נוסעים אוטונומי וגם עם יהיה אי פעם בעתיד המאוד רחוק בינתיים זקוקים נואשות לנהגים מקצועיים ולכן חייבים לשפר שכר
  • 1.
    עמוס 26/06/2018 15:17
    הגב לתגובה זו
    ברור להרבה אנשים שתוך עשור הרבה מהרכבים יהיו אוטונומים למחצה ותוך 2 עשורים רוב הרכבים יהיו אוטונומים לחלוטין. כלומר למה לבחור במקצוע שעומד להכחד תוך 2 עשורים ? למה להשקיע כסף בתמרוץ ?
  • אלוני 27/06/2018 08:40
    הגב לתגובה זו
    לפעמיים חלומות מתגשמים !!! למרות רוחך נהגים תמיד צריכים ולא ניתן להחליף אותם .
  • אילן 26/06/2018 23:40
    הגב לתגובה זו
    מה נראה לכם יהיה החלטה של הנהלת חברת אוטובוסים שיהיה לה את האופציה לאוטובוס עם נהג או בלעדיו ? כנראה שתוך 10 שנים בסביבות מחצית מהאוטובוסים יהיו אוטונומיים !
  • רכבים אוטונומים לא יהיו תהיה רגוע מחרטטים אותך (ל"ת)
    מיכה 26/06/2018 18:08
    הגב לתגובה זו
  • ערן הכלכלן 26/06/2018 16:07
    הגב לתגובה זו
    נשמע מוזר? :)))
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

לייזר אור איתןלייזר אור איתן

ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם

מערכת הלייזר החדשה של משרד הביטחון, חיל האוויר ורפאל השלימה סדרת ניסויים מוצלחת ותימסר לצה״ל עד סוף השנה כאשר היא צפויה לחולל מהפכה במערך ההגנה האווירית של ישראל עם יירוט מהיר, מדויק וזול של רקטות, פצמ״רים ומל״טים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רפאל מערכת לייזר

משרד הביטחון, חיל האוויר וחברת רפאל השלימו בהצלחה את הפיתוח של מערכת הלייזר רב העוצמה הראשונה בעולם שמוכנה לשימוש מבצעי. המערכת, שקיבלה את השם "אור איתן" לזכרו של סרן איתן אוסטר שנפל בקרב בדרום לבנון, הוכיחה את יכולותיה בסדרת ניסויים מתקדמת שארכה מספר שבועות בשדה ניסוי בדרום הארץ. הישג זה מעמיד את ישראל כמדינה הראשונה בעולם שמפעילה יכולת יירוט לייזר מבצעית.


הניסויים הוכיחו את יעילות המערכת כנגד מגוון איומים מבצעיים. במהלך הבדיקות, המערכת ביצעה יירוטים מוצלחים של רקטות, פצמ"רים ומל"טים בתרחישים שמדמים קרב אמיתי. זהו השלב הקריטי האחרון לפני מסירת המערכת לצה"ל עד סוף השנה, כאשר היא תשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל לצד כיפת ברזל, קלע דוד וחץ.


הפיתוח בוצע על ידי יחידת המו"פ במפא"ת, חברת רפאל כמפתחת הראשית, וחברת אלביט מערכות שמייצרת את מקור הלייזר. בפרויקט השתתפו גם תעשיות ביטחוניות נוספות כמו SCD ושפיר מערכות. המערכת מבוססת על טכנולוגיה ייחודית של "אופטיקה אדפטיבית" שפותחה ברפאל, המאפשרת קליעה יציבה, מרוכזת ומדויקת של קרן הלייזר.


המערכת מצוידת במכוון משודרג המאפשר טווח פעולה מרחיב, דיוק גבוהה ויעילות רבה. היתרון המרכזי שלה הוא היכולת לנטרל איומים במהירות הבזק באמצעות קרן לייזר ובעלות שולית זניחה לעומת מיירטים רקטיים. זוהי פריצת דרך טכנולוגית והנדסית ברמה עולמית שצפויה לשנות את משוואת ההגנה האווירית.


הטכנולוגיה כבר הוכיחה את עצמה בקרב. כפי שפורסם במאי האחרון, דגמים מבצעיים של מערכות לייזר לטווח קצר מתוצרת רפאל פעלו לאורך המלחמה וביצעו עשרות יירוטים. כעת, עם הוכחת היכולת המבצעית של "אור איתן", צפויה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה באמצעות מערכות נשק לייזר לטווח ארוך.