משפטנים: ריבוי תאונות בין אופניים להולכי רגל - מציאות משפטית סבוכה
מדיניות מוצהרת של עיריית תל אביב גרמה לגאות משמעותית בתנועת תושבי העיר בכלי תחבורה לא מזהמים דוגמת אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים חשמליים.
אלא שבצד התרומה לסביבה החלה להתפתח תופעה סימפטית פחות: ריבוי תאונות שבהן מעורבים רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים.
תאונות שבהם מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים אינן נחשבות לתאונות דרכים (כל עוד לא מעורב בהן גם כלי רכב ממונע), ועל כן הנפגעים בהן עלולים לצאת ללא פיצוי חרף היות התאונות תאונות קשות שגרמו לנכות משמעותית.
כבוד השופטת בדימוס אלישבע ברק הלכה לפני מספר שנים לתומה בשביל המיועד להולכי רגל באזור הדולפינריום בתל אביב כשלפתע הגיח רוכב אופניים ופגע בה. מעוצמת הפגיעה היא הוטחה בעוצמה בקרקע ונפצעה פצעים קשים. הרוכב ניצל את ההתקהלות שנוצרה ונמלט מהמקום. הוא לא אותר עד היום. בעקבות הפגיעה נזקקה השופטת בדימוס להשתלת מפרק ירך חדש ניתוח הנחשב קשה, וההתאוששות ממנו ארוכה ולא פשוטה.
ואולם השופטת ברק אינה הולכת הרגל התמימה היחידה שנפגעה קשות בתאונה עם אופניים, אופניים ממונעים או קורקינטים חשמליים. מדובר במאות מקרים בשנה, שמעטים מהם מגיעים לבית המשפט בשל קשיים בקביעת האחראי לתאונה, וכן בקושי למצות את הדין עם האשמים בה.
חוק הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים לא מגן על נפגעי אופניים
חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) מבטיח פיצוי לנפגעים עקב פגיעת כלי רכב מכוח ביטוח החובה של כלי הרכב המעורב בתאונה. החוק חל רק על רכב מנועי דוגמת מכונית או אוטובוס ומכסה נזקי גוף של המעורבים בתאונה שבה היה מעורב כלי הרכב, לרבות רוכב אופניים שנפגע ממכונית.
מי שנפגע מאופניים או מקורקינט, אינו נחשב בחוק כנפגע בתאונת דרכים. יתרה מכך - מכיוון שאין ביטוח על אופניים - גם כשמדובר באופניים בעלי מנוע חשמלי לא יוכלו הנפגעים לתבוע חברת ביטוח כלשהי.
במקרה כזה, כדי לקבל פיצוי יש לתבוע את רוכב האופניים עצמו - בהנחה שהתאונה אירעה בשל רשלנותו. הבעייתיות רק מתגברת בנקודה זו, מפני שאם לא קיימת התרשלות, או אין אשם ברור בתאונה, יהיה קשה מאד לנפגעים לתבוע את רוכב האופניים. דין רוכבי אופניים, רוכבי אופניים ממונעים ורוכבי קטנועים ממונעים דומה.
גם במקרה שבו התאונה נגרמה כתוצאה מהתנגשות שני רוכבי אופניים זה בזה, אחד הרוכבים יאלץ להוכיח כי הרוכב השני נהג ברשלנות על מנת לתבוע פיצויים, וגם אז, כאמור, התביעה תיעשה מול אדם פרטי, בהיעדר ביטוח ברקע; וגם במקרה שבו ניתן לטעון שרוכב האופניים נהג ברשלנות ואז לכאורה אפשר להגיש נגדו תביעה, הרי הפרוצדורה הזו מורכבת בהרבה לעומת תאונות דרכים רגילות, שוב, מפני שלאופניים אין ביטוח חובה, ומעטים מבטחים את עצמם בביטוח צד שלישי המכסה תאונות אופניים.
פגיעה במעבר חצייה: סיכוי גבוה יותר להוכחת רשלנות של הרוכב
למקום שבו ארעה תאונת הדרכים עשויה להיות משמעות, במיוחד לשם הוכחת רשלנות.
במקרה שבו התרחשה התאונה במעבר חצייה למשל, גבוהים הסיכויים שיהיה אפשר להוכיח רשלנות מצד רוכב האופניים. אף על פי כן, אם התאונה התרחשה במסלול המיועד לרוכבי אופניים או בכביש - מקומות שלכאורה הולך הרגל לא אמור להיות בהם - קטנים הסיכויים שתוטל אחריות לפגיעה על רוכב האופניים.
אם התאונה נגרמה כתוצאה ממפגע בדרך, למשל מחניית אופניים על המדרכה, יהיה אפשר לתבוע את העירייה הרלוונטית אם אכן מדובר במפגע משמעותי שגרם לתאונה.
פסק דין נדיר: רוכב האופניים הורשע, ונפסקו לו עבודת שירות
פסק דין נדיר שהתקבל בשנת 2012 בבית המשפט לתעבורה בתל אביב. התביעה עסקה בפגיעה של רוכב אופניים, רואה חשבון מהרצלייה, בהולך רגל בטיילת שליד חוף שרתון בתל אביב.
הנפגע טען כי רוכב האופניים נסע בחוסר זהירות, התקרב יתר על המידה להולך הרגל שהלך במדרכה שמימינו, פגע בו מאחור בגבו ובכתפו והפילו למדרכה. על פי התביעה, כתוצאה מהתאונה נחבל הולך הרגל באופן קשה ואושפז בבית החולים עם צלעות שבורות. לאחר השחרור מבית החולים התגלו אצלו דימומים בריאה ובכבד, ובמשך חצי שנה הוא עבר 50 טיפולים רפואיים, אשר פרט לסבל ולכאב, היו כרוכים בהוצאות כלכליות כבדות.
הנפגע הגיש תביעה אזרחית נגד רוכב האופניים, זכה בה, ונפסקו לו פיצויים על סך 30,000 שקלים, אך הוא לא הסתפק בזאת. לצד ההליך האזרחי הגיש הנפגע תלונה במשטרה, שהיא תלונה יוצאת דופן במקרה של פגיעה מאופניים או מקורקינט. חרף העובדה כי מדובר ברוכב אופניים ולא בנהג רכב, הגישה המשטרה כתב אישום נגד הרוכב, שנדון בבית המשפט לתעבורה. במסגרת כתב האישום ביקשה התביעה לפסול את רישיון הנהיגה של הרוכב לחצי שנה.
במסגרת פסק הדין ציין בית המשפט כי "אופניים הם בגדר רכב, כמשמעו בפקודת התעבורה" ועל כן ניתן להשית על הרוכב עונשים מתחום התעבורה.
בית המשפט השתכנע ברשלנותו של הרוכב, וגזר עליו 100 שעות עבודות לתועלת הציבור, ופסילת רישיון על תנאי לשלושה חודשים בתוקף לשלוש שנים, במקרה שיעבור עבירת תנועה חמורה. כמו כן הטיל בית המשפט על הרוכב לפצות את הנפגע ב-7,000 שקלים נוספים, וכן קנס אותו ב-3,000 שקלים.
מדובר בפסק דין תקדימי ויוצא דופן, אשר למרות שבילי האופניים הייעודיים שהולכים ומתרבים, פותח פתח לתביעות דומות.
"המצב המשפטי בעייתי וחייב בפתרון דחוף"
המצב כיום בעייתי, וחושף את אוכלוסיית הולכי הרגל לסכנות מוגברות על מדרכות הערים הצפופות. חרף הסכנה המתגברת, אף גוף אינו פועל לתיקון המצב המשפטי הבעייתי והמקפח, ומדובר בעניין של זמן בלבד עד אשר ייפלו קורבנות בנפש לתאונות שכאלה.
כדי להגן הן על הולכי הרגל והן על רוכבי האופניים והקורקינטים, על המחוקק לקדם חוק אשר יטיל על רוכבי אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים חשמליים, לרכוש ביטוח נגד פגיעה בהולכי רגל ועוברי דרך אחרים בדומה לחוק ביטוח חובה לכלי רכב.
הביטוח יפתור בעיה חמורה האורבת לשני הצדדים: מחד גיסא, הולך הרגל יוכל להתנהל מול חברת הביטוח המבטחת את האופניים או את הקורקינט, ולקבל פיצוי בגין נזקיו. מאידך גיסא, רוכב האופניים או הקורקינט לא יהיה חשוף לתביעות של מאות אלפי שקלים, ולעיתים אף יותר, בגין נזקים שגרם לעוברי הדרך.
הצעדים המומלצים לנפגע בתאונת אופניים
למעורבים בתאונות דרכים עם אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים מומלץ לנקוט כמה פעולות שיגדילו את הסיכויים שלהם לקבלת פיצוי מהפוגעים:
התעקשו לקבל פרטים בדומה לתאונת דרכים רגילה יש להתעקש ולקבל את פרטיהם של המעורבים. צילום של תעודת זהות או רישיון נהיגה יכול לחסוך את הצורך לאתר את הפוגע לאחר התאונה.
אספו פרטים של עדים לתאונה אתרו במהירות עדים לתאונה, רשמו את פרטיהם, ובקשו מהם לשמש עדים למעשה.
צלמו את אתר התאונה צלמו מכמה זוויות את המקום שבו אירעה התאונה. צלמו את האופניים המעורבים ואת הנזק שנגרם מהתאונה הן נזק לרכוש, והן נזקים גופניים. השתדלו שהתמונות יכללו תאריך ושעה (בטלפונים חכמים התאריך, השעה והמיקום מוטמעים אוטומטית בתצלום).
פנו לטיפול רפואי באופן מידי, וציינו את הסיבה לפגיעה פנו לקופת חולים או לחדר מיון, ושמרו את הרישומים הרפואיים. מומלץ לעמוד על כך שסיבת התאונה תצוין במסמכים הרפואיים של מי שבודק אתכם. דבר זה יקל בבוא העת להוכיח את התאונה ואת נזקיה.
במקרים קיצוניים פנו למשטרה והגישו תלונה במקרה שהפגיעה קשה, או שהרוכב מסרב לתת פרטים, אל תוותרו פנו לתחנת המשטרה הקרובה והגישו תלונה מיידית נגד הרוכב. בריחה של הרוכב ממקום התאונה, כמוה כתאונת פגע וברח, עבירה הנחשבת חמורה ביותר.
פנו לייעוץ משפטי אספו את התיעוד לתאונה ופנו לעורכי דין העוסקים בנזקי גוף, אשר ידריכו אתכם בדרכים למצות את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניכם לקבלת פיצוי הולם.

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב
ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.
בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.
הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית?
מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%
יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב.
- ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש. לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר
השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד
סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר
ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.
הצצה לנכסים של ויטקוף
לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.
המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.
World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ
ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.
לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.