לאחר הודעת הריבית אתמול: הדולר נחלש ב-0.7%, נסחר ברמה של 3.58 שקלים
השקל מתחזק היום מול המטבעות האחרים כברקע החלטת בנק ישראל מאתמול להותיר את הריבית במשק על כנה ברמה של 3.25%. למרות שהחלטה זו הייתה בהתאם לקונצנזוס, בקרב הכלכלנים נשמעו דעות על כך שנגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר נדרש להוריד את הריבית. הדולר נחלש היום במסחר 0.7% לרמה של 3.58 שקלים וגם האירו נחלש 0.7% לרמה של 5.19 שקלים.
איתן אדמוני, מנהל מחלקת מט"ח וסחר חוץ בבנק ירושלים: "החלטת הריבית הייתה צפויה ובהצהרה מבנק ישראל נפתחה האפשרות להורדת ריבית בהמשך, להערכתי זה כנראה יקרה לקראת סוף השנה. הדולר כעת מתקן כלפי מטה, דבר שהיה קורה גם ללא הודעת הריבית. צריך לזכור כי הדולר עלה בחדות לאחרונה ואף הגיע ל-3.63 שקלים והירידה היום היא בגדר תיקון טכני. התיקון צפוי עד 3.55 שקלים לכל היותר ולהערכתי הדולר ימשיך לעלות. חשוב לציין כי אם הוא שובר את רמת ה-3.55 שקלים הוא כנראה בדרך למטה".
אלי שיראזי, מנהל חדר המסחר של למבקס, "ההחלשות של הדולר היום באה בהמשך להחלשות הדולר בעולם מיום חמישי-שישי בשבוע שעבר אחרי נאום יו"ר ה'פד', בן ברנקי, שלא סיפק את ציפיות המשקיעים למדיניות מוניטרית נרחבת. בנוסף, היו גם ציפיות להורדת ריבית אתמול והיחלשות השקל וכשנודע כי הריבית תישאר על כנה, השקל התחזק בחזרה".
"בגזרה העולמית, שר האוצר לשעבר ביפן נבחר להיות ראש הממשלה החדש ויאלץ להתמודד עם נזקי האסון הגרעיני שפקד את יפן בעקבות רעידת האדמה ב-11 במארס השנה. להערכתי הין ימשיך במגמת ההתחזקות שלו".
קובי מורד, סמנכ"ל מיטב ניהול סיכונים, התייחס למגמה חדשה שהחלה: "לאחרונה הבנקים מרחיבים את הפערים לעסקאות עתידיות בשוק המט"ח ומצטטים במרווחים שהולכים וגדלים ככל שמתרחקים בתקופה. המשמעות היא תמחור סיכון גבוה יותר מבעבר והגברת מנגנוני הביטחון כפי שקרה במשבר האחרון. צריך לזכור כי שוק המט"ח הוא השוק הגדול והנזיל בעולם ומהווה גם אינדיקציה למצב הכלכלה העולמית".
"בנוסף אציין כי הפערים בין הבנקים כל כך גדולים שהמרה של 100 אלף דולר יכולה להגיע עד לפער של 1,000 שקלים בין בנק לבנק באותה שנייה של ביצוע העסקה בלי קשר לעמלות הנלוות. בתור טיפ למשקיע שרוצה להמיר מט"ח הייתי מציע שיבחן את כל החלופות".
- 1.מטריד מה שמורד אומר (ל"ת)מנהל סיכונים מתחיל 30/08/2011 11:05הגב לתגובה זו

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".