"חוק הוד"לים יגביר את הריכוזיות ויתרום למשבר במחירי הנדל"ן"

כך אמר היום יו"ר עמותת אדריכלים בלשכת המהנדסים והאדריכלים במכתב לראש הממשלה. "אין צורך להמציא מחדש את הגלגל - אפשר פשוט לתקן את הפנצ'ר הקיים"
לירן סהר | (3)

"חוק הוד"לים מגביר ריכוזיות בתכנון במקום לבזר ולפשט אותו, וזאת מבלי להתעלם מהעובדה שלטווח הארוך החוק יתרום ויסייע למשבר במחירי הנדל"ן", כך אמר היום פרופ' ברוך ברוך, יו"ר עמותת האדרכלים בלשכת המהנדסים והאדריכלים, במכתב לראש הממשלה הדורש לבצע שינויים נוספים בהליכי התכנון והבנייה (לכתבה בנושא מהו חוק הוד"לים).

"נחוצה פעילות מידית שתעצים ותגביר את יעילותו על ידי הגברת מעורבותם של אדריכלים ומתכננים בהליכי האישור בוועדות התכנון המקומיות. אנו קוראים לך להורות על תוספת כוח אדם: מתכננים, אדריכלים ואנשי מקצוע מנוסים שיוכלו לתגבר ולהאיץ את פעילות וועדות התכנון המחוזיות והמקומיות הקיימות. תגבור הוועדות המקומיות ימנע עיכובים באישורי תכניות בינוי, יאפשר תוספת משמעותית של דירות ויעודד חיים עירוניים אינטנסיביים, יקדם פיתוח חברתי, תרבותי וכלכלי של האוכלוסייה הקיימת ויתרום לשיפור חזות העיר. ומאחר ובידי וועדות התכנון המקומיות הסמכויות לאישור תכניות להתחדשות עירונית אין כל יתרון או הכרח לדון בהן גם בוועדות המחוזיות ולא כל שכן בווד"לים!"

ברוך מוסיף כי אין צורך להמציא מחדש את הגלגל וכי אפשר לתקן את ה"פנצ'ר" הקיים, לייעל ולהשביח את השיטות הקיימות בלוחות זמנים קצרים. "חשוב לחדש את האפשרות לרישוי עצמי לאדריכלים בעלי ידע מוכח, ולמנותם כמורשי היתר תוך החלת האחריות גם על יועצי התכנון, כל אחד בתחומו. זהו צעד אחראי הנחוץ בשעה זו וללא ספק צעד שיתרום להוזלת מחירי הדיור באופן משמעותי בהרבה מהסבת הפעילות התכנונית למנגנון המוצע בחוק הווד"לים. זאת ועוד, הצעתנו ניתנת ליישום גם לאחר שחוק הווד"לים עבר."

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ומדוע לדעתך קידמנו את החוק הזה?... (ל"ת)
    בובו ממרכז הליכוד 22/08/2011 17:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סחור סחור 22/08/2011 14:10
    הגב לתגובה זו
    הרבה יותרר ישר יהיה מצד המציע שיבקש שיתנו לו ישירות כסף. במקום להציע הצעות שבעקיפין יתנו לו כסף. תחת מעטה של ביקורת.
  • 1.
    לבדוק אם אין שחיתות בועדות ומקדמים רק את מי ו (ל"ת)
    אדריכל 22/08/2011 14:08
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי