אומ"ץ פנתה למבקר המדינה: לחקור את היעדר המידע הפומבי על 17 מיליארד שקל בחשבונות רדומים

תנועת אומ"ץ: היעדר מידע נגיש מהווה גניבה לכאורה בסדר גודל ענק מכספי המדינה; הצעת חוק של ח"כ מאיר שטרית - לחייב את הממונה על שוק ההון להקים מאגר מידע פומבי של החשבונות
הדס גייפמן | (3)

כ-15-17 מיליארד שקל מעלים אבק בחשבונות רדומים, בחברות המנהלות קופות גמל, פנסיה וקרנות השתלמות, כך עולה ממחקר שנערך בכנסת. תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה לחקור את הנושא. באומ"ץ מתריעים כי מדובר בגניבה לכאורה בסדר גודל ענק מכספי המדינה. "איננו רוצים להעלות על הדעת שפקידי מדינה בכירים הדואגים ליום המחר ומחפשים מישרות לאחר סיום שירותם במדינה, פועלים בפרשה זו לטובת נותני שכר פוטנציאליים בעתיד", נמסר מאומ"ץ.

על בסיס הערכה זו של היקף החשבונות הרדומים הוגשה לכנסת לפני כחודשיים הצעת חוק פרטית, המחייבת את הממונה על שוק ההון באוצר להקים מאגר מידע פומבי של החשבונות, שיהיה נגיש לציבור ויאפשר לאתר את הזכאים לכספים הרדומים. מאגר מסוג זה קיים במדינות רבות בעולם, אך לא קיים בישראל.

הצעת החוק, שהוגשה על ידי ח"כ מאיר שטרית, גורסת, כי יש להקים יחידה מיוחדת באגף שוק ההון, שתהיה אחראית לרכז במאגר את החשבונות שאין להם דורש. עוד עולה מהצעת החוק, כי המוסדות הפיננסיים יחויבו לדווח ליחידה זו על קיום החשבונות, פעמיים בשנה במועדים קבועים. היחידה תעדכן כל חצי שנה את נתוני החשבונות שיפורסמו ברבים.

בחשבונות אלה אמורים להצטבר כספים שהופרשו לקרנות פנסיה קופות גמל, קרנות השתלמות, ולפוליסות ביטוח מנהלים וביטוח חיים. המאגר יקיף גם חשבונות בנקים של תוכניות חיסכון, כספי פיצויים, ניירות ערך ודיבידנדים שאין בהם תנועה במשך תקופה ארוכה (שטרם הוגדרה) או שלא נפדו במועדם. "בישראל אין כיום נתונים בדוקים על היקף הכספים שאין להם דורש ועל מיקומם", אומר ח"כ שטרית. הוא מתייחס לחשבונות שבעליהם נפטרו ושאריהם אינם מודעים לקיומם, כמו גם לכספים שבעליהם עזבו את הארץ, נשכחו מסיבה כלשהי, וכאלה שזהותה לא ידועה או לא אותרה.

ח"כ שטרית מדגיש, כי למרות הנחיות האוצר לטיפול בכספים ללא דורש, הרי שברוב המקרים המוסדות הפיננסיים לא עושים מאמצים לדווח על הכספים לבעלי החשבונות או למוטבים שלהם. מצב זה מוליד לדבריו טענות וחשדות לכאורה, שהמוסדות הכספיים מעוניינים להחזיק בכספים שנשכחו ומגלגלים אותם בעסקאותיהם.

יש לציין, כי יהודה דרורי, ששירת כחמש שנים בתפקיד דירקטור מהציבור בחברת אסיף שניהלה 16 קופות גמל של בנק הפועלים, ושלוש שנים בכלל גמל שניהלה 20 קופות גמל וקרנות השתלמות בסכום כולל של כ-23 מיליארד שקל, החל להתריע כבר לפני כשלוש שנים על תופעת החשבונות הרדומים. אלא שדרורי לא הצליח להניע את הגורמים הרלוונטים לפעולה בנושא.

בעבר נחלצה גם תנועת אומ"ץ לטפל בנושא ובעקבות טיפולה הגיש ח"כ משה כחלון (ליכוד), שכיום הוא שר התקשורת, הצעת חוק אבל לא הספיק להעבירה בקריאה ראשונה בגלל הקדמת הבחירות והיא נגנזה. יתרה מכך, אחת מקרנות הפנסיה הודיעה לתקשורת שהיא תחלק את הכספים הרדומים בין עמיתי הקרן, אלא שצעד זה מנוגד לחוק. למרות זאת, ההכרזה עברה ללא תגובת המדינה.

הפגם בהצעתו של ח"כ שיטרית טמון בכך שאין בה התייחסות לגורל הכספים שבעליהם לא אותרו. ההצעה גם אינה מגדירה מתי נכנסים הכספים לקטגוריה המחייבת לדווח עליהם ולפרסם את דבר קיומם. החסרים יושלמו בהמשך תהליך החקיקה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טוב 21/08/2011 13:10
    הגב לתגובה זו
    בשנת 1994 טיפלתי בירושה של לקוח-חבר, וגיליתי, כי בבנק לאומי " נעלמו" תוכניות חסכון של המוריש, אדם כבן 80, בסדר גודל של עשרות אלפי ש" ח. לאחר שבל" ל שלח אותי לכל הרוחות פניתי לפיקוח על הבנקים, וכעבור מספר הודיעני בל" ל " בשמחה" , כי הכסף האבוד נמצא...... לאחר שדרשתי לדעת כיצד " נעלם" , הסבירו בבל" ל, שהם החליפו מערכת מיחשוב ומספרי חשבון, ותוכניות חסכון " נפלו כנראה בדרך" ...... מתשובה זו למשתי, שאם לאחד זה " קרה" , אז נעלמו פה עשרות או מאות מיליונים של כפי חוסכים, שאינם יודעים לעשות חישובים ולעקוב אחרי חסכונות לשנים ארוכות. הנתונים הועברו לגברות נורית מור ושולה מישלי בבנק ישראל-הפיקוח על הבנקים. עד היום אני מחכה שיספרו לי מה קרה.
  • 2.
    יהויכין 21/08/2011 12:54
    הגב לתגובה זו
    מדוע " גניבה מכספי המדינה" ? אם ישנה גניבה היא מכספי העמיתים - אזרחי מדינת ישראל !!!
  • 1.
    החוק מחיוב המציאות ועדיף יום קודם. (ל"ת)
    עמך 21/08/2011 12:47
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי

מנדי הניג |

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו.

וכך מגיע היום הנגיד, פרופ' אמיר ירון לכנס על תמורות בשוק האשראי הקמעונאי ומסביר על הפעולות של הבנק, ההצלחות, הכיוון קדימה. אפשר להתרשם, וננסה להיות עדינים שהנגיד לא ממש מבין את הסיטואציה או מנסה לייצר נרטיב שגוי בעם. האמת היא שהאחריות עליו והוא לא שינה את יחסי הכוחות בין הבנקים לציבור - אפילו ההיפך. בתקופתו הבנקים הפכו לחזקים עוד יותר. הוא זה שאשם במצב לצד צמרת בנק ישראל שהמוני ישראלים לא מקבלים ריבית על העו"ש וזו רק דוגמה. מאות סעיפים של עמלות מיותרות ויקרות לצד ניצול ועושק של ציבור הדיוט, מטשטשים את היכולת לבדוק ולהבין על מה הציבור משלם. בנק ישראל יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה. הוא מדבר גבוה על הרצון לשמור על עצמאיות הבנקים - אם בעולם המערבי עושים כך, גם אצלנו אפשר, כשנזכיר לנגיד שאצלנו השוק לא תחרותי ולכן רגולטור יכול וצריך להתערב.

אבל זה לא האינטרס של הנגיד. הוא רוצה ללכת לישון כל לילה כשהוא רגוע לחלוטין שאין שום סכנה ליציבות הבנקים והדרך לעשות זאת היא לפטם אותם ברווחים. הנגיד הוא המנכ"ל על של הבנקים. הוא קובע את הרווחים שלהם דרך המרווחים על הבנקים, דרך עמלות, דרך קביעת התחרות, דרך קביעת מבנה השוק המקומי, השחקנים בו ותעריפי העמלות והריביות. כשהוא רואה שהריבית היא אפס, והוא מדבר על כך שהוא משנה את יחסי הכוחות בין הבנקים לבין הציבור, מצופה שיורה על ריבית על העו"ש. הבנקים ירוויחו במקום 16% על ההון "רק" 14% (הם בתשואות שיא על ההון). מספיק שהבנקים ישלמו כ-2.5%-3% על העו"ש כדי לשנות משמעותית לובה את המאזן כוחות בין בנקים לציבור - הוא בוחר לא לעשות זאת. למה לריב עם החברים שלך? 10 מיליון איש הם אנונימיים בלי שמות, אבל את עשרות הבכירים במערכת הבנקאית הוא מכיר אישית. 

אז הנה דברי הנגיד, איכשהו הם לא ממש מתחברים למציאות - "הצעדים השונים שאנו נוקטים מהווים מהלך סדור שמטרתו לייצר שוק אשראי תחרותי, מגוון וחדשני בו הכוח עובר לצד של הצרכן וכושר המיקוח שלו מול ספקי האשראי השונים, מתעצם. אנחנו פועלים כדי להעביר את הכוח מספקי האשראי והבנקים לציבור הלווים. הדרך לכך נשענת על שני צירים מרכזיים.

"הציר הראשון עוסק בהעצמת כוחו של הצרכן ביחס למידע הפיננסי שלו. בעידן המודרני, מידע הוא אחד הנכסים החשובים ביותר. הוא מאפשר לגופים פיננסיים להבין את צורכי הלקוח, להעריך סיכונים בצורה מיטבית, להציע מוצרים מותאמים ולפעול בסביבה תחרותית והוגנת יותר.