ניתוח קמפיין: ביתילי - ה'סחורה' כתפאורה לתובנה העמוקה
יש כל מיני צורות להגיד 'כדאי לכם לקנות את הרהיטים שלנו'. המסר לכשעצמו אינו מעניין כי הוא ברור מאליו. כל עסק ירצה שנחשוב שמוצריו הכי טובים. שאלת השאלות היא כיצד לייצר תשוקה דווקא למותג הספציפי.
לשם כך זה צריך לקחת בעלות על סיפור שמעניק תפקיד ראשי אחד למותג, ותפקיד ראשי שני - לצרכן. זוהי הצורה היחידה לייצר מעורבות וזיקה. התפקיד שלנו כצופים/צרכנים מגשים את עצמו באמצעות הזדהות כמובן. אך ללא הזדהות יש שעמום ואדישות, ואז לא מתרחש מסחר..
במקרה של ביתילי, מיה דגן, הפרזנטורית, מכניסה אותנו לבית בו גדלה, שזה למעשה הבית בו גדלנו אנו - בני ה-40-60 הרוב הסטטיסטי של בעלי יכולת הקניה. בתוך 16 שניות אנחנו נחשפים לעשרות גירויים שמעוררים את בלוטת הנוסטלגיה: מתלה מעילים מעץ, כסא מתנדנד, מקרר אמקור, פורמייקה ירוקה במטבח, מדפי ספרים מחוברים עם צירי מתכת לקיר, ועוד.
דגן מציגה לנו חלק מהפריטים: שפריץ על הקיר שהותיר מזכרת מעל הגבה (מי לא זוכר שזה קרה לו?), עציץ תלוי במקרמה, תמונת הילד הבוכה, נוצות טווס בתרמיל של פגז מהקרב במיתלה. בתוך שניות מצליח הקליפ להטיס אותנו במנהרת זמן לסיפור הקולקטיבי שלנו, על פני חזיתות של תרבות, מלחמות, פנאי וטראומות..
במחי דלת נפתחת, מעבירה אותנו הגיבורה (שזה יכול להיות אתה, את או אני) לסלון אחר, עדכני, שיש בו תשובה חדשנית לכל פריט ופריט מהעבר התמים והמלנכולי. ספה כנגד ספה, עציץ כנגד עציץ, שטיח כנגד שטיח. רק חדש.
הפרסומת מגחכת במעט את העבר אבל לא שופטת אותו. למעשה, היא בכלל לא מדברת על רהיטים ואבזור ביתי, אלא משתמשת בהם כדי להדגים לנו את הבחירה שיש לנו בכל רגע נתון בחיינו: להיתקע בעבר או להיפרד ממנו לטובת חיים חדשים. באופן פרדוקסאלי, היא אפילו לוקחת סיכון שנחמוד את אייקוני העבר ונתענג על רגעי הרטרו הקצרים שהיא מעניקה לנו..
אבל בגדול, מה שהפרסומת עושה זה לפתור לנו את הקונפליקט שבא ואומר שלהיות ישראלי זה להישאר נאמנים לעבר, בעוד שלפתוח דף חדש זה לא להיות ישראלי. אז זהו שלא, אומר לנו ביתילי. יש כזה דבר עיצוב ישראלי חדש. לא חייבים לשמר את מזכרות העבר. אפשר ומותר להניח להן, ובכל זאת לחיות בבית ישראלי. ואותו עיצוב ישראלי גר בבית שקוראים לו ביתילי..
איקאה, מותג רהיטים אחר, בחר גם הוא לספר לנו, לפני מספר שנים, מדוע עלינו לעבור הלאה ולהיפרד מהבית שבו גדלנו. גם איקאה, כמו ביתילי, עסוקה בשאלת השאלות - מהו הכח המניע להיפרד ממקום נוח ומוכר שאנו קוראים לו בית? איקאה מדגימה לנו סיטואציה שבה שני הילדים המתבגרים שעדיין חיים עם הוריהם, תופסים את ההורים (שחשבו שהם לבד בבית) על חם בקטע מיני פרוורטי משהו.
גם פה המסר יושב עמוק בתובנה אנושית גלובאלית, בעוד שה'סחורה' עצמה משמשת רק כתפאורה.
מה שיפה במיתוג טוב הוא שבדיוק מאותו מקום שהוא מרפה מאמביציית המכירה האגרסיבית לטובת אמת צרכנית אוניברסאלית - שם הוא מחזיר את אמון קהל היעד ועתיד להשיג לעצמו את נתחי השוק הנחשקים.
ביתילי
איקיאה time to move out
- 12.שושנה 14/08/2011 13:32הגב לתגובה זועם כל הכבוד לכל ההסבר המעמיק, בכל פעם שמתחילה הפרסומת אני לא מצליחה לזכור למה ולמי היא. קמפיין שהמותג שלו הוא הפאנץ', וגם אז הוא מצולם בדרך הכי שבלונית ולא ממותגת, לא יוכל לעשות עבודה אמיתית למותג.
- 11.המבקר 12/08/2011 10:01הגב לתגובה זוכולה מלאה כעס ונרגנות בבית ה"ישן". לא כיף. בלי קשר - 90% מהבית שלי מביתילי..
- פולניה,מה רצית (ל"ת)סטאשק 14/08/2011 10:26הגב לתגובה זו
- 10.שמרת הזורע 11/08/2011 00:46הגב לתגובה זופרסומת חמודה, קריאטיב יפה מאוד, דווקא יותר מסתדר לי עם הערכים של שמרת הזורע - בית ישראלי וכו' ... גם ביתילי חברה טובה, אבל אם כבר אושיה בתחום נראה לי יותר רלוונטי ל- MILF הצפונית "שמרת הזורע"
- 9.אחלה פרסומת (ל"ת)נטלי 09/08/2011 22:02הגב לתגובה זו
- 8.קול המפרסם 07/08/2011 21:17הגב לתגובה זואבל בעצם גם ביתלי רלבנטית לשנות ה 70
- 7.א.א 07/08/2011 17:54הגב לתגובה זומגיב 5- מה הקשר בין קמפיין מכבי לקמפיין הזה? לא הקריאטיב, לא התובנה. כלום. אבל תשמיץ. מה איכפת לך... מגיב 4 - קריאייטיב ישן ושחוק? תזכיר לי מתי היה משהו דומה. אבל תשמיץ. מה איכפת לך... מגיב 3 - סופסוף תגובה אינטיליגנטית. אז אענה לעניין - הקמפיין לא משקף מציאות כי ביתילי מסמלת את ישראל של פעם והקמפיין נועד להעביר את השינוי של המציאות ואת העובדה שביתילי מציע משהו שונה ומודרני הרבה יותר ממה שאנשים חושבים או זוכרים. תהנו
- 6.גורי 07/08/2011 17:52הגב לתגובה זויש פה פיצוח דטרמיניסטי לבעיה פוסט ריאליסטית עם קריצה אסטרטגית על תובנה אגואיסטית של צרכן פרימיטיבי... חזק!
- 5.ספי 07/08/2011 17:01הגב לתגובה זוהקונספט הזה לא משומש מדי ביהושע? לא עשו את אותו קמפיין למכבי גם? והיה עוד איזה קמפיין שבו הם הלכו על עבר מול עתיד או ישן מול חדש. האמת שיטה טובה - חסכונית
- 4.המסר אולי נכון אבל הקריאייטיב ישן ושחוק (ל"ת)דני 07/08/2011 13:58הגב לתגובה זו
- 3.עופר 07/08/2011 13:36הגב לתגובה זוביתילי מתקיימים בבועה של מסרים משנות השבעים. לטעמי, התובנה אכן נכונה אבל הזכות לקיומה כבר פג מזמן. מותג בעל עולם תוכן רגשי כמו ביתילי, שמסמלת אפילו בשמה את הישראליות שלי, צריך להוביל אותי בתובנות שלו ולא לשקף את המציאות הנוכחית.
- 2.מדהים מדהים מדהים (ל"ת)צביה בילר 07/08/2011 11:51הגב לתגובה זו
- עטרה 07/08/2011 13:04הגב לתגובה זוצביה תודה על תגובותייך האוהדות :-)
- 1.iDos 07/08/2011 11:27הגב לתגובה זויש פרסומת הרבה יותר מפורסמת של איקאה שאומרת שהגיע הזמן להתקדם http://www.youtube.com/watch?v=ZdIJOE9jNcM

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
