המיסים העקיפים: מגרדים את ה-10 מיליארד בחודש; האטה בהכנסות מיסי נדל"ן

נתוני המיסים לחודש יולי חושפים: זינוק של 10.6% בתשלומי מס על דלק; צניחה של 60% בגבית מס מני"ע; הצניחה בביקושים לדירות גררה ירידה של 10.5% בסך תשלום מיסי הנדל"ן
אריאל אטיאס | (9)

האם המחאה הציבורית ומשבר הקוטג' מתחילים להשפיע על הכנסות המדינה? לראשונה מתחילת השנה, בחודש יולי נרשמה התייצבות בהכנסות ממיסים, הן במיסים העקיפים והן במיסים הישירים, כך עולה מנתוני המגמה שפרסם היום (ד') משרד האוצר.

הממשלה המשיכה ליהנות ביולי מעלייה בגבייה במיסים העקיפים אותם משלם הצרכן כאשר הוא - מתדלק את הרכב, רוכש סיגריות, אלכוהול, מוצרים בחנות או בסופר. עם זאת, נרשמה האטה בעלייה בגבייה. ביולי הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים בכ-9.8 מיליארד שקלים, לעומת 9.6 מיליארד שקלים ביולי 2010. העלייה קוזזה ע"י ירידה בהכנסות מיבוא רכב ובהכנסות מיבוא סיגריות וכן ירידה בהכנסות מסיגריות מקומיות. בסך הכל עלו המיסים העקיפים ב-5% מתחילת השנה לסך של 61.3 מיליארד שקלים.

הכנסות המדינה ממס ערך מוסף (מע"מ) הסתכמו בכ-6.7 מיליארד שקלים, עליה ריאלית של 1.3% לעומת יולי 2010. בהכנסות ממע"מ יבוא חל גידול בשיעור של 9.5%, בהכנסות ממע"מ ייצור מקומי חלה עליה בשיעור של 2.4%.

עליית מחירי הדלק בשנה החולפת המשיכה להעשיר את קופת המדינה והיא קיבלה תזרים של 1.6 מיליארד שקלים בחודש יולי - זינוק חד של 10.6% לעומת יולי אשתקד. מתחילת השנה הסתכמו ההכנסות ממס על הדלק ב-9.1 מיליארד שקלים - עלייה של 5.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מתחילת השנה הסתכמו ההכנסות ממסים בסך של כ-126 מיליארד שקלים שהם כ-59.0% מהתכנון התקציבי השנתי. בתקופה המקבילה אשתקד הסתכמו ההכנסות ממסים בסך של כ-114.5 מיליארד שקלים, מתחילת השנה אפוא חלה עלייה נומינלית של כ-10% בגבייה לעומת אשתקד.

ירידות בבורסה; שוק הנדל"ן מתקרר

חוסר הוודאות בנוגע לכלכלה העולמית והמקומית אשר גרר מסחר תנודתי בשוק ההון והביא להסטת השקעות לאפיקים שקליים פגע בקופת המדינה - ירידה של 60% בגבית מס מני"ע. כמו כן, מתחילת השנה נרשמה ירידה בגביה משוק ההון בשיעור של כ-10% הנובעת מירידת שערי המניות בבורסה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    גו 03/08/2011 19:36
    הגב לתגובה זו
    סימו לב ברגעים אלה במישרד האוצר אחד לא יודע מהשני מישרד מושבת ולא מתפקד הראש אתם יודעים מי זה הפודל שיתינפליץ של ביביהו הד וגמן והפוזאי ומגעיל אתם מבינים איפה אנחנו חיים מי הראש שלנו7 להאיף א ותם כמה שיותר מהר רק נזקים הם גורמים מס שישנסקי מס מכוניות הכי גבוע בעולם מכונית שעולה 60000 באירופה עולה פה אצלנו 140000 תיתאוררו ברה אוכלים אותה מכל הכיונים
  • 7.
    יוסי 03/08/2011 15:25
    הגב לתגובה זו
    אני שכיר עם שני ילדים מהמרכז מרויח 8300 ש" ח נטו. אימי החולה גרה בקריית שמונה. אני והנכדים לא יכולים לנסוע לבקר אותה כי כל נסיעה עולה יותר מ - 200 שקלים רק הדלק. במדינות אחרות שאנשים מרויחים יותר מחיר הדלק עולה פחות ממאה שקלים. נוצר מצב שמחיר הדלק היקר מגביל לנו האזרחים את החופש לנוע ולבקר את הורינו. למה אנחנו צריכים לחיות במדינה שכזאת שהשרים וחברי הכנסת נוסעים כמה שהם רוצים במכוניות ודלק על חשבוננו ומחיר הדלק היקרים לא מזיזים להם. ואנחנו שאחרי שבוע עבודה קשה רוצים לבקר את האם החולה בסוף השבוע אין לנו כסף לדלק איפה הצדק והמוסק המינימלי.
  • 6.
    עינת 03/08/2011 15:07
    הגב לתגובה זו
    חבל שאין יותר שקיפות שנבין לאן הולכים כל המיליארדים שאנחנו משלמים. העם רוצה דין וחשבון לאן הולכים המיסים שגובים מאיתנו.
  • 5.
    חזי 03/08/2011 14:47
    הגב לתגובה זו
    זה המיסים בעצמם שחונקים את הכלכלה ובסופו של דבר הם גורמים לירידה בהכנסות ממיסים. כי כשמשהו יקר בגלל המיסים המועמסים עליו-קונים פחות כי פשוט אין כסף!
  • 4.
    אלי 03/08/2011 14:40
    הגב לתגובה זו
    פשוט מדינה בזיונית ביבי ושטייניץ מובילים אותנו לאבדון לא נשאר לנו איך לחיות כל היום רודפים אחריי הזנב שלנו
  • 3.
    מנהלים כאן עסק ,תתעוררו . (ל"ת)
    בא 03/08/2011 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    blood suckers (ל"ת)
    benny the kid 03/08/2011 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דן 03/08/2011 14:27
    הגב לתגובה זו
    זה כמו לתת מתנה למי שרכש עוד ועוד דירות והעלה את המחירים לשמיים.
  • רעיון0... 03/08/2011 17:48
    הגב לתגובה זו
    עד 2012 , אבל ב-2012 יעלה פי 3.מהר מאוד העכברים יברחו מהסירה...
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?