משמעות הפרת חובת השימוע בפיטורי צמצום

תע"א 4598-07 אביגיל צוברי נ' בנק דיסקונט למשכנתאות בע"מ, מיום 05.09.2010, תקציר מאת עו"ד אילנית מילוא
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

-------------

אביגיל צוברי (להלן: "העובדת") הועסקה בבנק דיסקונט למשכנתאות בע"מ (להלן: "המעביד" ו/או "הבנק") כפקידה במחלקת בטחונות מיום 14.9.92 ועד ליום 18.5.06.

על עובדי הבנק חל מסמך "ריכוז הנהלים הקשורים בתנאי העסקת עובדים בבנק" (להלן: "ריכוז הנהלים").

בריכוז הנהלים נקבע, כי הבנק רשאי לפטר עובד בכל עת באחד מהמקרים המנויים במסמך, ובין היתר "אם קיימת הצדקה לכך לדעת הבנק", במקרה של "צמצומים בעבודה, סגירת סניפים או ארגון מחדש של העבודה בבנק" או "אם לדעת הבנק חדל העובד מלמלא את עבודתו במסירות או חלה ירידה משמעותית ברמת תפקודו".

עוד מבהיר ריכוז הנהלים, כי "במקרה שהבנק בדעה שעל העובד לשפר את תפקודו, ישתדל הבנק להביא לידיעת העובד את אי שביעות רצון הבנק מתפקודו, יתריע על כך בכתב, ויתן לעובד ארכה מתאימה לתקן את המעוות. רק אחרי מתן ארכה לאחר שהמעוות לא תוקן, ינקוט הבנק בצעדים...".

ביום 09.05.06 זומנה העובדת לפגישה עם הסמנכ"ל בנוכחות מנהלת המחלקה והובהר לה, כי לאחר כשנה של בדיקות מתבהרת התמונה של צמצומי כ"א ועל כן הם נאלצים להיפרד ממנה. בסיום הפגישה סוכם, כי המעביד יעשה מאמץ לאתר לעובדת לבקשתה תפקיד חלופי.

ביום 15.5.06 זימן הסמנכ"ל את העובדת לפגישה נוספת ומסר לה, כי לא נמצא עבורה תפקיד חלופי כלשהו, ולכן הליך הפיטורים יימשך.

ביום 17.5.06 נמסר לעובדת מכתב פיטורים.

העובדת הכחישה את טענות המעביד, לפיהן נערכו לה שיחות טרם פיטוריה עם מנהלת המחלקה והדגישה, כי הודעת הפיטורים נמסרה לה כעובדה מוגמרת מבלי שידעה טרם הפגישה מה מטרתה, כאשר זומנה אליה "מהרגע להרגע" ומבלי שיכולה הייתה להתכונן לטיעון כלשהו במהלכה.

פסק הדין

--------------

המעביד טען לשתי סיבות מצטברות לפיטורי העובדת. באשר לסיבה הראשונה, השתכנע בית הדין, כי תפקידה של העובדת אכן התייתר, וזאת בהתחשב במחשוב התהליכים במחלקה ובכך שמטלותיה "נבלעו" בתוך תפקידה של עובדת אחרת אשר היה מלכתחילה תפקיד מקצועי ומהותי יותר.

מהראיות שהובאו בפני בית הדין נמצא, כי המעביד לא שקל כלל את אפשרות הניוד הפנימי ומיהר להגיע למסקנות בדבר "כישורים נמוכים" של העובדת. עם זאת, טענות המעביד בקשר לכך לא הוכחו כלל. בנוסף, המעביד לא שקל כלל את השלכותיה של החלטת הפיטורים בהתחשב בנתוניה האישיים לרבות גילה (56). יתרה מכך נקבע, כי העובדת צדקה, כי ככל שעילת פיטוריה נעוצה ב"כישוריה הנמוכים" או דרך ביצוע עבודתה אמור היה המעביד להתריע בפניה על כך כאמור בריכוז הנהלים.

לאמור לעיל יש להוסיף את הפגמים שנפלו בהליך השימוע. המעביד לא כפר בכך שאמור היה לבצע לעובדת שימוע טרם פיטורים. "הלכה פסוקה היא, מימים ימימה, כי זכות הטיעון הנה מזכויות היסוד הראשוניות בשיטתנו המשפטית, ומקום של כבוד שמור לה ביחסי העבודה בכלל, קל וחומר עת נשקלת האפשרות לסיום עבודתו של עובד... ודוק. זכות הטיעון איננה מטבע לשון, אין לראות בה "טקס" גרידא שיש לקיימו, מצוות אנשים מלומדה, כדי לצאת חובה. זכות הטיעון נמנית על זכויות היסוד של שיטתנו המשפטית ומטרתה להביא לידי כך שתתקבל החלטה עניינית, מושכלת ומבוררת, תוך מתן תשומת לב מלאה ומשקל ראוי לעמדותיו ולעניינו של מי שעלול להפגע מן ההחלטה. זוהי זכותו הראשונית של העובד לדעת מה הן הטענות המועלות נגדו או בעניינו ובהתאם ליתן תגובתו להן, להציג את האידך גיסא מנקודת ראותו, ולנסות לשכנע את בעל הסמכות לשנות מדעתו ככל שיש בה לפגוע בזכויותיו...".

במקרה שלפנינו העובדת לא זומנה כלל להליך שימוע מסודר אלא נקראה לפגישה אצל הסמנכ"ל "מהרגע להרגע", מבלי שנמסר לה מראש מהי מטרת הפגישה, מהן עילות הפיטורים, ומבלי שהתאפשר לה להתכונן על מנת להגן על מקור פרנסתה. עוד עלה כי הפגישה לא נועדה באמת ובתמים על מנת לשמוע את דבריה של העובדת טרם קבלת החלטה בדבר פיטוריה, אלא נועדה למסור לה על ההחלטה המוגמרת כי פוטרה. העובדת כלל לא ידעה עד ההליך המשפטי, כי המעביד מייחס לה "כישורים נמוכים" ועל כן לא יכלה להתגונן מפני מסקנה זו אשר הובילה לפיטוריה.

טענת העובדת, כי פוטרה שלא כדין והופלתה מטעמי גיל

בית הדין קבע, כי המעביד עמד בנטל ההוכחה המוטל עליו עפ"י חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 ולאור העובדה שהוכיח כי פיטר את העובדת במסגרת הליך צמצומים ולאחר שתפקידה התייתר. לפיכך, רכיב תביעה זה של העובדת לא הוכח.

טענת העובדת, כי פוטרה שלא כדין ופיצוי בגין עוגמת נפש

בהתחשב בנסיבות המקרה, בית הדין סבר, כי אין זה מוצדק לאכוף את המשך יחסי העבודה על המעביד. בית הדין התחשב בסוג הפגמים שנפלו בפיטורים, בעובדה כי העובדת פוטרה במסגרת הליך צמצומים וארגון מחדש אותנטי וכן במועד הגשת התביעה ע"י העובדת, כשנה לאחר פיטוריה, מבלי שהגישה בקשה למתן סעד זמני.

לפיכך נקבע, כי יש לפצות את העובדת בפיצוי כספי הלוקח בחשבון את העובדה כי לא מצאה לפי עדותה שלא נסתרה, עבודה חלופית על אף מאמציה.

בהתחשב בכלל השיקולים לרבות תקופת עבודה, סוג הפגמים וחומרתם, ונתוניה האישיים של העובדת, בית הדין סבר, כי הסעד הראוי הינו פיצוי בגובה של שמונה משכורות. לכך יש להוסיף בנסיבות המיוחדות של המקרה פיצוי בגין עוגמת נפש בסך של 10,000 ש"ח.

דרישת העובדת לפיצויים מוגדלים, פיצוי בגין ימי מחלה לא מנוצלים ומענק יובל

העובדת העידה כי לפי ההסכם הקיבוצי הנהוג בבנק עובד המפוטר זכאי לפיצויי פיטורים מוגדלים. נקבע, כי העובדת לא הוכיחה את דרישתה לפיצויי פיטורים מוגדלים. לא הוכח כל מקור חוקי או הסכמי גם ביחס לדרישתה לפיצוי בגין ימי מחלה לא מנוצלים.

לעניין מענק יובל, עפ"י ריכוז הנהלים, זכות זו מוענקת רק ל"עובד אשר השלים בבנק 20 שנות עבודה". אין חולק כי העובדת עבדה פחות ועל כן לא זכאית לתשלום בגין רכיב זה.

לסיכום, התביעה התקבלה בחלקה. המעביד ישלם לעובדת פיצוי בגין פיטורים שאינם כדין בסך של 33,720 ש"ח, כן ישלם לה פיצוי בגין עגמת נפש בסך של 10,000 ש"ח.

(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.