הקונצרני בניגוד למניות: "כסף רב זורם מהקרנות הכספיות והאפיק הממשלתי, אין לזה הצדקה"

כך טוען מיכה צ'רניאק, מנכ"ל להבה, בשיחה עם Bizportal. מדדי התל בונד רשמו היום עליות של כ-0.3%
איתי זהוראי |

שבוע המסחר בשוק המניות נפתח אתמול באותה מגמה בה סיים בשבוע שעבר. עליות שערים נרשמו בכל מדדי המניות המובילים כאשר בהתאם למגמה סחפה האופטימיות גם את שוק האג"ח שהמשיך לרשום עלייה במחירים וירידה בתשואות. מתחילת השנה רשם מדד המעו"ף עליות של 3%, כאשר מדד ת"א 75 זינק בשיעור של 7.7%. גם מדד היתר זינקו בחדות בהתאם למגמה הכללית.

כמו שוק המניות כך גם שוק האג"ח. איגרות החוב זכו לעדנה ומרביתן רשמו עליות חדות שהביאו לצמצום המרווחים בינם לבין תשואות האג"ח הממשלתיות. ברקע למסחר בשבועות האחרונים, זרמו עוד ועוד אינדיקציות להתאוששות המהירה של השווקים בעולם, אינדיקציות שדחפו קדימה את שוקי המניות, כמו גם את מדדי הא"גח הקונצרני שזינקו ב-1.5% מתחילת השנה.

היום, בניגוד למגמה, נראה כי שני השווקים מתנהלים בכיוונים מנוגדים. בעוד ששוק המניות רשם היום ירידות שערים, המשיך שוק האג"ח במגמה החיובית והוסיף להתחזק. מדדי התל בונד רשמו היום עליות של כ-0.3%, כאשר אלביט הדמיה אגח ד ריכזה מחזור חריג ביותר של 21.6 מיליון שקלים, זאת לעומת מחזור יומי ממוצע בנייר (ב-3 החודשים האחרונים) של 1.9 מיליון שקלים בלבד ונסחרה ביציבות. גם כלכלית ים אגח ה ריכזה מחזור חריג וירדה ב-0.2%.

מיכה צ'רניאק, מנכ"ל להבה ניהול תיקי השקעות, רואה את שוקי המניות עולים במקביל לעליות בשוקי האג"ח הקונצרני. "הירידות בשוק המניות היום נובעות ממימוש בריא שבא לאחר רצף של עליות. העליות בשוק האג"ח מתבטאות בעיקר באג"ח הקונצרני." לדבריו של צ'רניאק, "המגמה היא למעבר מאפיקי ההשקעה באג"ח מדינה להשקעה בקונצרני ומעבר מהשקעה באג"ח עם דירוג גבוה לאג"ח עם דירוג נמוך או ללא דירוג בכלל".

עוד מוסיף צ'רניאק וטוען כי אנו עתידים לראות את הפרשי התשואות בין האג"חיות ה'מדורגות' ל'לא מדורגות' הולכים ונסגרים - בדומה למה שקורה בשוק המניות. "בשוק מחפשים סיכון גבוה יותר, האג"חים משתוללים כאשר הרבה כסף זורם מהכספיות והאג"ח הממשלתי לאג"חים הקונצרנים. קרנות אג"חיות המשלבות חשיפה מנייתית שלא שמענו עליהם ב-2008 חזרו היום להיות הטרנד החם ".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.