האם התקשורת אכן שמאלנית? סקר עדכני ומחקר מקיף בדקו את השאלה המטרידה
פעמים רבות עולה הדיון האם התקשורת היא שמאלנית? יש הטוענים חד משמעית כי היא שמאלנית אך האם זה נכון? בציבור הישראלי נשמעות טענות רבות על הטיה בתקשורת לשמאל. התפיסה היא שההטיה נובעת מן העובדה שמרבית אנשי התקשורת הם בעלי נטייה שמאלנית. לעומת זאת אנשי התקשורת טוענים שהם אובייקטיביים ומקצועיים ואינם נוטים לטובת שום צד במחלוקת הפוליטית. סקר ומחקר העוסקים בנושא, 'האם התקשורת שמאלנית?', מפורסמים היום (ג') - התוצאות מעניינות ומפתיעות, מה שבטוח שזה לא בטוח.
במחקרו של ד"ר אבי גור שבדק את אופי הסיקור של התקשורת הישראלית, נמצא שבתקשורת קיימת הטיה קבועה ועקבית לטובת השמאל הפוליטי בישראל. מנגד, סקר שערכה חברת שילוב Millward Brown עבור כנס אילת לעיתונות מגלה כי, למרות הדעה הרווחת בציבור, אין הסכמה גורפת שהתקשורת בישראל שמאלנית. לדעת כמעט 70% מהציבור בישראל התקשורת ב-3 השנים האחרונות נוטה יותר למרכז וימינה.
יש להדגיש כי מדובר במחקר אוניברסטאי מול סקר שנעשו בתקופות שונות, כאשר מחקרו של גור נערך במהלך השנים 1994-2004, ביחס לסקר של חברת שילוב המדבר על 3 השנים האחרונות, כאשר הנתונים הסביבתיים משתנים כל הזמן וכמו כן הדעות הרווחת בקרב האוכלוסייה בישראל. הסקר והמחקר יוצרים תמונה רחבה של תקופות שונות ותפיסת התקשורת בקרב בציבור.
69% מכלל האוכלוסייה טוענים כי התקשורת בישראל נוטה למרכז וימינה
בניגוד לדעה הרווחת כי התקשורת בישראל נתפסת כשמאלנית, ממצאי סקר שביצעה חברת המחקר שילוב Millward Browm חושפים, כאמור, כי בקרב הציבור אין הסכמה גורפת שהתקשורת בישראל נוטה שמאלה.
מתוך הסקר עולה כי 55% מכלל האוכלוסייה מסכימים כי התקשורת בישראל היא שמאלנית, לעומת 38% מכלל האוכלוסייה אשר לא מסכימים כי התקשורת בישראל היא שמאלית.
בהתייחס למגמותיה של התקשורת ב-3 השנים האחרונות, הסקר מצא כי, 69% מכלל האוכלוסייה טוענים כי ב-3 השנים האחרונות התקשורת בישראל נוטה למרכז וימינה. 16% מכלל האוכלוסייה טוענים כי התקשורת הפכה להיות יותר מאוזנת ו- 8% ציינו כי התקשורת הפכה להיות יותר שמאלנית.
עוד עולה מהסקר, גוש הימין נוטה יותר לתפוס את התקשורת כשמאלנית. הסקר מצא כי, ככל שהעמדה הפוליטית נוטה יותר ימינה, כך התקשורת בישראל נתפסת כשמאלנית יותר. בקרב גוש הימין, 79% מסכימים כי התקשורת בישראל היא שמאלנית, זאת למול 45% בקרב גוש המרכז ו- 37% בקרב גוש השמאל.
מנגד, נמצא כי ככל שהעמדה הפוליטית נוטה יותר שמאלה, יש אי הסכמה עם קביעה זו. מתוך הסקר עולה כי, 58% בקרב גוש השמאל אינם מסכימים כי התקשורת בישראל שמאלית, זאת למול 16% בקרב גוש הימין.
64% מהצעירים תופסים את התקשורת כשמאלנית, לעומת 53% בקרב המבוגרים
הסקר מצא כי אוכלוסיית הצעירים בגילאי 18-29 תופסים את התקשורת כשמאלנית, בשיעורים גבוהים יותר מהאוכלוסייה הבוגרת בגילאי 30 ומעלה. מתוך הסקר עולה כי 64% בקרב גילאי 18-29 תופסים את התקשורת כשמאלנית, זאת למול 51% בקרב גילאי 30-49 ו- 53% בקרב גילאי 50 ומעלה.
גברים תופסים יותר את התקשורת כנוטה למרכז, לעומת הנשים. תפיסת התקשורת בישראל כנוטה למרכז גבוהה יותר בקרב גברים. עוד נמצא כי, ככל שעולה רמת ההשכלה, התקשורת בישראל נתפסת כפחות שמאלית ויותר נוטה למרכז. בעלי הכנסה ממוצעת תופסים את התקשורת בישראל כשמאלנית יותר מבעלי הכנסה גבוהה מהממוצע.
איזה גוף נחשב להכי שמאלני?
הסקר מאשש תפיסה רווחת כי מבין העיתונים היומיים, 'הארץ' נתפס הכי שמאלני. מבין מהדורות החדשות, 'חדשות 2' נתפסת הכי שמאלנית ובקרב תוכניות האקטואליה 'לונדון את קירשנבאום' נתפסת הכי שמאלנית
מבין העיתונים המובילים בישראל, עיתון 'הארץ' נתפס כשמאלני ביותר. הסקר מצא כי, 55% מהציבור טוענים כי 'הארץ' הוא שמאלני, זאת למול 36% מהציבור שטוענים כי 'מעריב' הוא שמאלני ו- 26% מהציבור שטוענים כי 'ידיעות אחרונות' הוא שמאלי.
מבין מהדורות החדשות המובילות בישראל, מהדורת החדשות של ערוץ 2 נתפסת כשמאלנית ביותר. הסקר מצא כי, 45% מהציבור שטוענים כי מהדורת 'חדשות 2' היא שמאלנית, זאת למול 36% מהציבור שטוענים כי מהדורת 'חדשות 10' היא שמאלנית ו- 34% מהציבור שטוענים כי מהדורת 'מבט' היא שמאלנית.
מבין תוכניות האקטואליה בטלוויזיה, התוכניות 'לונדון את קירשנבאום' ו-'5 עם רפי רשף' נתפסות כשמאלניות ביותר (כ- 37% מהציבור תופסים אותן כשמאלניות), כאשר התוכניות 'פוליטיקה' ו-'היום בחדשות' של ערוץ 1 נתפסות הכי פחות שמאלניות (כ- 20% מהציבור תופסים אותן שמאליות). התוכנית 'פגוש את העיתונות' נתפסת כשמאלנית בקרב 27% מהציבור, התוכנית 'ערב חדש' נתפסת כשמאלית בקרב 23% מהציבור והתוכנית 'שש עם' נתפסת כשמאלנית בקרב 22% מהציבור.
ישראל אוליניק מנכ"ל חברת שילוב Millward Bbrown מסביר את הממצאים ומציין כי "לראשונה אנו עדים לכך כי בניגוד לדעה הרווחת, הציבור בישראל אינו תופס את התקשורת כשמאלנית בצורה גורפת. עוד מציין אוליניק, "הציבור אינו תופס את התקשורת כמכלול פוליטי, אלא רואה בה רבדים שונים. נתון זה משקף את העמימות הקיימת לגבי שמאל וימין פוליטי, אשר השתנה בשנים האחרונות".
עכשיו זה מדעי: התקשורת שמאלנית?
בשונה מנתוני הסקר של חברת שילוב, מחקרו של ד"ר אבי גור הממצאים שונים ומראים על הטייה ברורה בתקשורת הישראלית לכיוון השמאל. המחקר נערך במסגרת עבודת הדוקטורט של גור ובוחן את התנהלות ותפקוד התקשורת הישראלית בתקופת תהליך אוסלו (בין השנים 1994-2004).
מחקר זה הוא המחקר הכמותי הראשון שניסה לבדוק באמצעות כלים מחקריים האם קיימת הטיה בתקשורת. ד"ר גור יצר כלים מתודולוגיים חדשים המאפשרים קביעה כמותית חד-משמעית של שיעור ההטיה והיקפה.
במסגרת המחקר, אמצעי התקשורת שנבדקו כללו את ערוצי הטלוויזיה ערוץ 1 וערוץ 2; ברדיו נבחנו 'קול-ישראל' ו'גלי צה"ל'; עיתוני 'ידיעות אחרונות' ו'מעריב'. על פי המחקר כולם נחשבים כחלק מהזרם המרכזי של התקשורת בישראל.
עם תחילת המחקר השערת הבסיס הייתה כי בתקשורת הישראלית קיימת הטיה פוליטית / אידיאולוגית לטובת השקפת השמאל בישראל ממצאי המחקר אוששו גם באמצעות ניתוח סטטיסטי.
תוצאות המחקר מאשרות את ההשערה הבסיסית ומצביעות על כך שבאמצעי התקשורת של 'הזרם המרכזי' בישראל, המתיימר להיות אובייקטיבי ומאוזן, קיימת הטיה קבועה ועקבית לטובת השמאל המשתנה לאורך זמן רק בהיקפה ובעוצמתה.
תוצאות המחקר הצביעו על כך שבזמן ממשלות רבין או פרס, בין השנים מאי 1994 עד מאי 1996, ההטיה המשוקללת של ששת אמצעי התקשורת הנבדקים הייתה לטובת השמאל - 47%. בדומה לכך, בתקופה של ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו, בין השנים מאי 1996 עד מאי 1999, הייתה הטיה לטובת השמאל - 40%.
לעומת זאת, בזמן התקופה השלישית שנבדקה, תקופת שילטונו של אהוד ברק, בין יוני 1999 עד פברואר 2001 מצאו במחקר הטיה משמעותית לטובת השמאל - 89%.
בנוסף, המחקר בחן את ההטיה לפי אמצעי תקשורת השונים ומצא את הנתונים הבאים: ידיעות אחרונות - 76.4%, קול ישראל ורשת ב' - 75%, ערוץ הטלוויזיה 2 - 70%, ערוץ הטלוויזיה 1 - 55%, רדיו וגלי צה"ל - 43.5% ובמעריב - 30%.
*את המחקר יציג במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון ד"ר גור, במסגרת כנס למשפט ותקשורת של המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון - הכנס עוסק במעמדה של ישראל בתקשורת הבינלאומית ובמשפט הבינלאומי ובמעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בדעת הקהל העולמית.
- 1.אייל 22/05/2011 17:05הגב לתגובה זונותנים לאיש תשקורת לעשות תחקיר על הנושא ...נו באמת...

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

הישראלים אוהבים להמר: הטוטו עם מעל 2 מיליארד שקל הכנסות במחצית הראשונה של 2025
למרות שלא התקיים טורניר בינלאומי גדול במהלך החצי הראשון של 2025, הכנסות הטוטו זינקו ב-4% לעומת התקופה המקבילה ב-2024; הרווחים למדינה עמדו על 462 מיליון שקל, וערוץ האונליין כבר מהווה מעל רבע מהפעילות
דירקטוריון הטוטו אישר את הדוחות הכספיים לחציון הראשון של 2025, שהראו שיא חדש בהיקף ההכנסות, כ־2.073 מיליארד שקל. זוהי עלייה של כ-4% לעומת החציון המקביל אשתקד, שבו נכלל גם טורניר היורו, ובגידול של כ-300 מיליון שקל מעל היעדים התקציביים שנקבעו מראש. הרווחים שהועברו לקופת המדינה הסתכמו ב-462 מיליון שקל,עלייה של כ-3% לעומת החציון הראשון של 2024, שגם הוא נחשב עד כה לחציון שיא. במקביל, חולקו לציבור מהמרים פרסים בהיקף של יותר מ-1.4 מיליארד שקל.
מגמה נוספת שניתן לראות היא שערוץ האונליין של הטוטו הולך וגדל, וייצר הכנסה של 569 מיליון שקל בחציון הראשון, שהם כ-27% מכלל ההכנסות. מדובר בעלייה של כ-45 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בפילוח לפי ליגות, ליגת ווינר בכדורגל הישראלית מייצרת רק כ-119 מיליון שקל, לעומת ליגת האלופות, שמובילה עם הכנסות של כ-150 מיליון שקל. אחריה נמצאת ליגת ה-NBA עם כ-147 מיליון שקל והליגה הספרדית עם כ-123 מיליון שקל.
בזירת המשחקים הבודדים, גמר ליגת האלופות בין פריז סן-ז'רמן לאינטר היה המשחק המכניס ביותר בחציון עם כ-10 מיליון שקל. המשחק המקומי הבולט היה גמר גביע המדינה בין בית"ר ירושלים להפועל באר שבע, שהכניס 5.3 מיליון שקל.
יו"ר הטוטו, שבתאי צור: " החציון הראשון בשנת 2025 ממשיך להתנהל כשברקע הלחימה של ישראל במספר חזיתות והוא הסתיים כידוע במערכה מול איראן. אף על פי כן הטוטו בזכות שורת מהלכים שהוביל בשנים האחרונות הצליח גם בחציון הזה להמשיך לשפר את חווית הלקוח ולהגדיל את הרווחים שהוא מעביר למדינה, וכה חיוניים לה דווקא על רקע האתגרים הרבים שניצבים בפניה בימים אלה".
- סכום שיא: הטוטו יעניק חסות לליגת העל ויעביר 40 מיליון שקל
- מיהי "אשת השיווק" של חודש דצמבר ולמה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל הטוטו, מאיר ברדוגו:
" אני גאה בעובדי הטוטו שעל אף המורכבות ברמה הלאומית הצליחו לשמור על רצף תפקודי מלא בחציון הראשון, שהוביל לתוצאות העסקיות הטובות בתולדות החברה גם בהכנסות וגם בכספים המועברים לציבור. צריך לזכור שמדובר בשנה ללא אירוע ספורט גדול, ואף על פיכן הצלחנו לעקוף בחציון
הראשון את ההכנסות שהיו בחציון של 2024 אשר כלל גם את היורו בגרמניה ונחשב ל