בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

שר האוצר קיזז את מלוא החוב של הרש״פ לחברת החשמל בסך כ-2 מיליארד שקל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוביל להסדר שסיים את החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, שעמד על קרוב לשני מיליארד שקלים, באמצעות כספים שהוקפאו ונועדו לעזה

אביחי טדסה | (4)

לאחר שנים רבות בהם הרשות הפלסטינית נמנעה מתשלום חובות לחברת החשמל ובהמשך להליך שהניע שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בשנה האחרונה במסגרתו הרש״פ החלה לשלם את חובותיה, קידם היום שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ קיזוז מלא של יתרת החוב של הרש״פ מתוך הכספים אותם הקפיא לרש״פ שיועדו לעזה ועד כה הוחזקו בנורבגיה.


מאז כניסתו לתפקיד, השר סמוטריץ׳ פועל נמרצות לקיזוז כספי הרש״פ וגביית חובות של הרש״פ כלפי חברת החשמל, חברות ישראליות, גביית הוצאה לפועל מהרש״פ כלפי משפחות נפגעי טרור, קיזוז כספי עזה וזאת מעבר לכספים המוקפאים בגין תשלום משכורות מחבלים ע״י הרשות. היסטורית, הרש״פ צברה חובות עתק לחברת החשמל מאחר והיא לא שילמה על צריכת החשמל כנדרש. לאורך שנים בניסיון למזער נזקים, קוזזו חלקים מהחוב אך למרות זאת החוב הלך וצמח. מאז חודש מאי 2023, משרד האוצר בהובלת השר סמוטריץ׳ עצר את ״הדימום״ קרי את צמיחת החוב ווידא תשלום או קיזוז מכספי הסילוקין אל מול אי תשלום החוב. בנוסף, במספר פעימות במהלך השנה האחרונה הורה השר סמוטריץ׳ לגבות מתוך כספי הסילוקין כ-800 מיליון שקל וכתוצאה מכך יתרת החוב ירדה לסכום של כ-1.1 מיליארד שקל. בעדכון לקבינט שהביא היום השר סמוטריץ׳ קוזזה כאמור יתרת החוב מהכספים שהוחזקו בנורבגיה.


ההליך יצא לפועל לאחר מספר פעולות אנטי ישראליות ובתוכן הכרה חד צדדית של נורבגיה במדינה פלסטינית. יצוין כי החוב של הרש״פ לחברת החשמל גרר הלוואות וריביות גבוהות כמו גם פגיעה באשראי של חברת החשמל שבסופו של יום גולגלו לאזרחי ישראל. בנוסף לכך, זהו צעד חשוב מבחינה מדינית, שכן השר סמוטריץ׳ עצר את כספי עזה וסרב להעבירם לרשות וכעת מקזז את הכספים הללו לסגירת חובות לחברות ישראליות. בכך יובא לקיצו גלגול חוב העבר ההיסטורי של הרש"פ כלפי חברת חשמל באופן מלא וסופי, בסך כולל של 1.899, מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עושה חשבון 13/01/2025 07:42
    הגב לתגובה זו
    בפועל כספי עזה נועדו לתשלום פיצויים על נזקי עזה לישראל.
  • 3.
    ישראל 13/01/2025 07:37
    הגב לתגובה זו
    כסף על הרצפה
  • 2.
    רמי 12/01/2025 23:11
    הגב לתגובה זו
    היה לכם קל לצחוק על הגרנדמיזר.אבל להגיד כל הכבוד או מילה טובה......צרצרים.....יישר כוח בצלאל!
  • 1.
    כול הכבוד (ל"ת)
    אלוף 12/01/2025 18:08
    הגב לתגובה זו
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.