מגלים מניה בארה"ב: פוטאש בדרך לגל ירידות

הטור השבועי של רובי סלם, מנהל תחום המט"ח במרכז להשכלה פיננסית מבית מטריקס
רובי סלם |

"בנוסף גם כיוון המדדים בארה"ב מאותתים עוצמה וכמו שנראה נכון לנקודת הזמן הנוכחית נראה שהקונים חזקים מהמוכרים. במידה והעליות ימשכו במהלך השבוע הקרוב והדאו גונס יפרוץ את רמת ה 12,800 נק' נזכה לראות מהלך חד צפונה. הדבר יחזק את אמינות האיתותים ויאפשר מסחר ברמת סיכון נמוכה." כך כתבתי ב 25.02.

בסקירות האחרונות ציינתי שמדד הדאו גונס נסחר בין שתי רמות עיקריות, 12,800 ו 12,000. בשבוע שעבר נראה היה ומהלך עליות בפתח אבל סוף השבוע הוכיח אחרת.

בכל מקרה רק בנקודה בה אחת הרמות תיפרץ נוכל לקבוע שמהלך יציב וחזק יותר יצא לדרך. עד אז יהיה נכון לסחור על פי כיוון הפריצה ובינתיים ניתן להמתין על הגדר עד שהתמונה תתבהר.

נכון לנקודת הזמן הנוכחית, עקבנו אחר מספר מניות, חלקן טובות לשוק עולה וחלקן לשוק יורד. בסקירה הנוכחית נוסיף מניה לרשימת המעקב שסביר ותרד חזק במידה והמדדים אכן יפרצו את גבולות הדשדוש כלפי מטה.

כדאי לציין שגם בשבועות הבאים המסחר הרווחי ביותר יהיה מסחר טקטי לטווח זמן בינוני- ארוך על בסיס SWING-TRADING .

מדובר בשיטת מסחר לטווחים אשר נעים בין 14-40 ימים. הניתוח יהיה נקי ויבוצע על גרף עמודות יומי בשלוב מחזורי מסחר. מטרת השיטה היא לנצל תנודות מהירות וחדות במניות לצורך יצירת הכנסה שוטפת כמקצוע עיקרי או נוסף.

לרוב מדובר במהלכים עם פוטנציאל רווח שבין 15-50% תלוי בשוק ובמניה. ההוראה לבלימת הפסד ברוב המקרים לא תעלה על 10% וזאת על מנת לשמור על יחס רווח:הפסד חיובי.

המניה אותה נסקור הפעם היא POTASH CP SASKATCHEW (סימול: POT ). החברה נוסדה ב-1953 ועוסקת בכריית מחצבים, הפקת אמוניה ועוד לחקלאות ותעשיית המזון. אסטרטגית מסחר טקטי לשורט - טווח בינוני ע"ב SWING –TRADING

קודם חשוב להבין שהמניה נמצאת במגמת עליה חזקה מאוד אך נבלמה בשבוע האחרון. ביומיים האחרונים התפתח תיקון קל וכרגע נסחרת ברמת 157.36 דולר למניה.

בהנחה והמניה תפרוץ את רמת ה-153.95 ניתן לבצע מכירה בחסר ולהרוויח מהירידות. בנקודה זו חשוב לבחון את כיוון המדדים שיאשרו את הכיוון. הוראה לבלימת הפסד תמוקם 10% מעל למחיר המכירה לצורך טיפול באירועים לא צפויים.

יעד המחיר ללקיחת רווח על פי חישובי הינו ברמת ה- 75 דולר למניה.

כדאי לציין שניתן לבחון את הממוצעים הנעים 6,13,26 אשר מחשבים את ממוצע שערי הסגירה בערכים הנקובים. במידה ועמודת המחיר תחתוך אותם כלפי מטה הדבר יאשר שהכיוון אכן דרומה.בנוסף אמורים הממוצעים להוות התנגדות למניה בכל תיקון במידה ויתפתח. כמו כן ישמשו כלי נהדר לניהול העסקה לצורך הורדת הנקודה לבלימת הפסד בהתאם לקצב התקדמות המניה.

* מאת - רובי סלם, מנהל תחום המט"ח במרכז להשכלה פיננסית מבית מטריקס

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".