הדולר-שקל דורך במקום: ההזדמנות במקום אחר

עוד שבוע של מסחר רגוע עובר על שוק המטבעות המקומי.בינתיים המטבע האירופאי והאוסטרלי מככבים
רובי סלם |

"בנקודה זו מי שמחזיק בפוזיציות שורט על הדולר כדאי שיסגור את העסקאות, יממש רווחים וימתין על הגדר לפחות בשבוע הקרוב עד לאישור סופי שהמגמה אכן התהפכה. אז יהיה ניתן להחליף כיוון ולהרוויח מהתחזקות הדולר." כך כתבתי בסקירה ב 13.02.

במהלך השבוע האחרון לא חזינו בתנודות משמעותיות בדולר-שקל ומה שכתבתי אז נכון גם להיום-סוחרים שבו על הגדר לעת עתה.

חשוב להבין שסוחר מיומן, במיוחד בדולר שקל שהוא צמד שלא מתאים למסחר יומי, לא אמור לנחש עד לאן ירד או יעלה מטבע בטווח של חודשים.אז הדבר יחשב כהימור. אולם על פי ניתוח טכני וניסיון מעשי במסחר ניתן לחזות את התנועה הקרובה לטווח זמן של שבועיים שלושה. הדבר מאפשר לרכב על מגמות יחסית יציבות ונטולות עמלות מיותרות, להם הינו עדים בחודשים האחרונים.

כרגע מתנהל הצמד בין 2 רמות חשובות לטווח הזמן הקרוב -3.66 גבול עליון ו- 3.56 גבול תחתון. עד שאחד מהרמות לא תיפרץ אין טעם להיכנס לעסקה אולם ומרגע הפריצה אמור הצמד לטפס ל 3.80 או לרדת ל 3.40 בהתאם לכיוון.

הדבר מאפשר לבנות אסטרטגיה על פי כיוון הפריצה והמגמה עם יעד מחירים ברור כאשר ההוראה לבלימת הפסד חייבת להיות יחסית צמודה -1% לערך ולא יותר.

מבחינת הצמד החביב עלי למסחר יומי לטווח קצר - היורו דולר, השבוע צפויים להתפרסם מספר נתונים חשובים שיהוו טריגר לתנועה קצרה בשוק אותה נוכל לנצל לרווח מהיר. אחד הנתונים החשובים שצפוי לגרום לתנודה בצמד הינו מדד המחירים לצרכן בארה"ב.

מדד האינפלציה המרכזי ברב מדינות העולם - מודד את שינוי המחירים לצרכן של סל מוצרים המורכב מסחורות ושירותים חיוניים אותם צורך הצרכן הממוצע. הסל כולל פריטים כמו מזון, ביגוד, דיור, דלק, תחבורה, בריאות וכל שאר הסחורות ו/או השירותים אותם צורכים האנשים מדי יום. הפריטים מחולקים לשבע קטגוריות ולכל קטגוריה משקל משלה בהתאם לחשיבותה.

הנתון צפוי להתפרסם מחר 20.02.08 באירופה 15:30 בצהריים שעון ישראל. הצפי עומד על 0.20% ובעצם נחשב שלילי לדולר שכן הפרסום הקודם עמד על 0.3%.

אולם הניסיון מלמד שהשוק לא תמיד מגיב בצורה לוגית לנתונים ולכן יש לבחון את התנהגות הצמד לאור הפרסום ולאור דבריו של הנגיד האירופי מחר במקביל לפרסום.

במקרה הנוכחי הייתי בוחר באסטרטגיה טקטית מסוג SWING- TRADING לטווחים שבין יומיים-חמישה ימי מסחר.

נכון לעבוד עם גרף של 4 שעות לעמודה ולבחון את מגמת המחיר התוך יומית בשבוע האחרון על מנת לקבל תמונה כללית ורחבה על הנעשה מסביב.

ניתן גם להיעזר בשלושה ממוצעים נעים 6,13,26 לתזמון אופטימאלי וניהול הפוזיציה. בעסקאות מסוג זה פוטנציאל הרווח עומד על 2% וההוראה לבלימת הפסד על 0.75%.

יש לציין שבשבוע שעבר אותתנו על קניה באזור 1.46 ולכן מי שנמצא בפוזיציה כדאי שימתין בסבלנות. על פי התנהלות הצמד בימים האחרונים סביר ויטפס בחזרה לאזור רמת ה 1.49 ולכן הדבר יאפשר רווח נאה של 300 פיפס לערך שהם 2%.

מי שהתמהמה ולא נכנס לעסקה אז יוכל להיכנס עכשיו ועדין לבצע עסקה יחסית בטוחה, להרוויח 150 פיפס לערך ולמקם הוראה לבלימת הפסד 70 פיפס מתחת לשער הקניה.

אגב כדאי לעקוב אחר המטבע האוסטרלי הנסחר נגד הדולר האמריקאי מכוון שבימים האחרונים נמצא במגמת עליה חזקה. לפני מספר ימים פרץ את רמת ה 0.91 וכעת נסחר סביב רמות ה 0.92. סביר ומכאן הדרך פנויה לניסיון תקיפה נוסף של השיא האחרון מנובמבר אשר עומד על 0.94. שוב גם כאן ניתן להשיג רווח מהיר יחסית של 2% והוראה לבלימת הפסד שלא תעלה על 0.75%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".