רכבת ההפתעות
בחודשים האחרונים חלים שיבושים באתר האינטרנט של רכבת ישראל. הבעיות החריפו בתקופת חג הסוכות, ובימים שלאחר מכן נשברו שיאים נוספים. מדובר בדרך כלל בהשבתת האתר התפעולי החשוב, האמור לשרת את הציבור הרחב, לשעות לא מעטות בכל פעם. יחד עם אנשים נוספים, עקבתי בעצמי אחר מספר מופעים של אי-תפקוד האתר. לפני כשבוע חדלתי מן התחביב המפוקפק.
נכון, האתר אף פעם לא הצטיין משום בחינה, אבל לפחות היה יציב יחסית. כל מומחה אינטרנט מתחיל יודע להסביר, כי "נפילת" אתר היא אחד האינדיקאטורים הבולטים ביותר לדירוגו השלילי. משהבנתי כי לא מדובר במקרה חד פעמי, פניתי אל הארגון בכדי לקבל הסברים. קודם לכל, ראויות לשבח מהירות התגובה וההתייחסות העניינית שקיבלתי. במקומותינו הדבר איננו מובן מאליו, כפי שכבר טענתי בעבר במדור זה. לגופו של עניין, מסבירה טלי סרנגה מאגף הדוברות של רכבת ישראל: "אתר האינטרנט הנוכחי של רכבת ישראל הוקם במתכונתו הנוכחית לפני למעלה מעשור. מאז הקמתו לא נעשו באתר שינויים מהותיים, והוא עודנו נסמך על התשתית הטכנולוגית ששימשה אותנו בעת הקמתו. עקב כך אנו נתקלים לעתים בקשיים רבים בתחזוקת האתר ובשיפורו". כך, בפשטות, ההסבר הכן והישיר למציאות הקשה.
התירוץ הנו "עומס גולשים חריג. אין באפשרותנו, לצערנו, ליתן מענה הולם לבעיה זו במסגרת האתר הנוכחי". סביר להניח שבתקופת החגים יש יותר כניסות לאתר עממי זה. אולם זו בודאי איננה הסיבה העיקרית. ניתן היה לוותר על הסיפא אחרי רישא כל כך צלולה ומדברת בעד עצמה.
יחד עם הקביעה הקשה, יש לרכבת ישראל גם בשורה. על פי אנשיה, הרי שבימים אלה הם מצויים בשלבים מתקדמים של פיתוח אתר אינטרנט שונה לחלוטין: "אתר חדש זה, שמתוכנן להיחנך בחודשים הקרובים, יהיה בעל יכולת להתמודד עם מספר גולשים גדול פי כמה ממספר הגולשים לאתר הנוכחי, כמו גם יאפשר לייעל ולהקל את השימוש בו. בנוסף, תשתית האתר החדש תאפשר להתמודד עם גידול נוסף במספר הגולשים הן מבחינת החומרה והן מבחינת התוכנה". יש לקוות שהאתר החדש יעלה לאוויר בהקדם וייתן מענה לצרכים המתפתחים של לקוחות מוביל לאומי זה.
ההתקדמות הטכנולוגית בעולם מסילות הברזל כרוכה ברכישת קטרים והתקנת ציוד איתות, אך חייבת להיות מלווה בפיתוח מקביל של מערכות המידע. לא מוגזם לצפות מהמנכ"ל המיועד של רכבת ישראל ומשר התחבורה להבין, כי אינטרנט איננו יותר מושג עתידי. הוא שייך להווה ואפילו לעבר.
לפני כמה חודשים פניתי בעניין אחר ללשכת השר האמור באמצעות הדוא"ל, אך חרף בקשותי הם התעקשו לענות לי רק באמצעות הדואר הרגיל ואף הכריזו על כך בגאון. ברמות הבכירות הללו חייב, לדעתי, לחול השינוי. ראוי שהנהלות בארץ יבינו, כי ריבוי גולשים איננו בעיה. נהפוך הוא, מדובר ביתרון גדול שצריך לדעת לנצלו. אין להמתין לקריסתו של אתר. ההתארגנות לגרסה הבאה צריכה לבוא מבעוד מועד. חוכמת הניהול נעוצה מאז ומתמיד בראיית הנולד