רכבת ההפתעות

ליונתן קורפל נמאס מאתר האינטרנט המקרטע של רכבת ישראל. בהתחלה חשב שמדובר בעומס זמני – בגלל החגים, אך עד מהרה התברר שמדובר בהרבה יותר מזה. ומה יש לרכבת לומר בנידון? לא מספיק
יונתן קורפל |

בחודשים האחרונים חלים שיבושים באתר האינטרנט של רכבת ישראל. הבעיות החריפו בתקופת חג הסוכות, ובימים שלאחר מכן נשברו שיאים נוספים. מדובר בדרך כלל בהשבתת האתר התפעולי החשוב, האמור לשרת את הציבור הרחב, לשעות לא מעטות בכל פעם. יחד עם אנשים נוספים, עקבתי בעצמי אחר מספר מופעים של אי-תפקוד האתר. לפני כשבוע חדלתי מן התחביב המפוקפק.

נכון, האתר אף פעם לא הצטיין משום בחינה, אבל לפחות היה יציב יחסית. כל מומחה אינטרנט מתחיל יודע להסביר, כי "נפילת" אתר היא אחד האינדיקאטורים הבולטים ביותר לדירוגו השלילי. משהבנתי כי לא מדובר במקרה חד פעמי, פניתי אל הארגון בכדי לקבל הסברים. קודם לכל, ראויות לשבח מהירות התגובה וההתייחסות העניינית שקיבלתי. במקומותינו הדבר איננו מובן מאליו, כפי שכבר טענתי בעבר במדור זה. לגופו של עניין, מסבירה טלי סרנגה מאגף הדוברות של רכבת ישראל: "אתר האינטרנט הנוכחי של רכבת ישראל הוקם במתכונתו הנוכחית לפני למעלה מעשור. מאז הקמתו לא נעשו באתר שינויים מהותיים, והוא עודנו נסמך על התשתית הטכנולוגית ששימשה אותנו בעת הקמתו. עקב כך אנו נתקלים לעתים בקשיים רבים בתחזוקת האתר ובשיפורו". כך, בפשטות, ההסבר הכן והישיר למציאות הקשה.

התירוץ הנו "עומס גולשים חריג. אין באפשרותנו, לצערנו, ליתן מענה הולם לבעיה זו במסגרת האתר הנוכחי". סביר להניח שבתקופת החגים יש יותר כניסות לאתר עממי זה. אולם זו בודאי איננה הסיבה העיקרית. ניתן היה לוותר על הסיפא אחרי רישא כל כך צלולה ומדברת בעד עצמה.

יחד עם הקביעה הקשה, יש לרכבת ישראל גם בשורה. על פי אנשיה, הרי שבימים אלה הם מצויים בשלבים מתקדמים של פיתוח אתר אינטרנט שונה לחלוטין: "אתר חדש זה, שמתוכנן להיחנך בחודשים הקרובים, יהיה בעל יכולת להתמודד עם מספר גולשים גדול פי כמה ממספר הגולשים לאתר הנוכחי, כמו גם יאפשר לייעל ולהקל את השימוש בו. בנוסף, תשתית האתר החדש תאפשר להתמודד עם גידול נוסף במספר הגולשים הן מבחינת החומרה והן מבחינת התוכנה". יש לקוות שהאתר החדש יעלה לאוויר בהקדם וייתן מענה לצרכים המתפתחים של לקוחות מוביל לאומי זה.

ההתקדמות הטכנולוגית בעולם מסילות הברזל כרוכה ברכישת קטרים והתקנת ציוד איתות, אך חייבת להיות מלווה בפיתוח מקביל של מערכות המידע. לא מוגזם לצפות מהמנכ"ל המיועד של רכבת ישראל ומשר התחבורה להבין, כי אינטרנט איננו יותר מושג עתידי. הוא שייך להווה ואפילו לעבר.

לפני כמה חודשים פניתי בעניין אחר ללשכת השר האמור באמצעות הדוא"ל, אך חרף בקשותי הם התעקשו לענות לי רק באמצעות הדואר הרגיל ואף הכריזו על כך בגאון. ברמות הבכירות הללו חייב, לדעתי, לחול השינוי. ראוי שהנהלות בארץ יבינו, כי ריבוי גולשים איננו בעיה. נהפוך הוא, מדובר ביתרון גדול שצריך לדעת לנצלו. אין להמתין לקריסתו של אתר. ההתארגנות לגרסה הבאה צריכה לבוא מבעוד מועד. חוכמת הניהול נעוצה מאז ומתמיד בראיית הנולד

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".


סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.