סלקום מציגה גידול של 95% ברווח הנקי לרבעון
סלקום הודיעה היום על תוצאותיה לשנה ולרבעון שהסתיימו ב-31 בדצמבר 2006.
סלקום דווחה כי הכנסותיה בשנת 2006 הסתכמו לסך של 5.622 מיליארד שקל (1,331 מיליון דולר), ה-EBITDA הסתכם לסך של 1.864 מיליארד שקל (441 מיליון דולר), המהווה 33.2% מסך ההכנסות, והרווח הנקי הסתכם ב-517 מיליון שקל (122 מיליון דולר), או 5.30 שקל למניה (1.25 דולר למניה).
ברבעון הרביעי של שנת 2006, הסתכמו הכנסות סלקום ב-1,431 מיליון שקל (339 מיליון דולר), גידול של 13% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ה-EBITDA הסתכם ב-435 מיליון שקל (103 מיליון דולר), גידול של 35%, והרווח הנקי הסתכם ב-127 מיליון ש"ח (30 מיליון דולר), גידול של 95%.
בהתייחסו לתוצאות החברה אמר עמוס שפירא מנכ"ל סלקום: "התוצאות המצוינות אשר אנו מציגים היום הינן פועל יוצא של המאמץ שהושקע על ידי כל עובדי החברה ומנהליה לאורך כל שנת 2006. אלה הן תוצאות של שיפורים בכל התחומים ,השירות ,הטכנולוגיה , השיווק והמכירות בד בבד עם מאמצי התייעלות.
"בשנת 2006 השקענו משאבים ניהוליים וכספיים רבים בשיפור השירות ושביעות הרצון של לקוחותינו. דבר זה הוא שהביא לעלייה בחלק השוק שלנו הן במונחי מספר מנויים והן במונחי הכנסות. אנו צופים כי שירות הלקוחות שלנו, חוזק המותג והגידול המהיר בלקוחות הדור השלישי, יאפשרו לנו את המשך מגמת הצמיחה".
עוד הוסיף עמוס שפירא כי: "במחצית השניה של 2006 החלה החברה בשיווק נרחב של מגוון שירותים ותכנים מבוססי טכנולוגיות מתקדמות דור 3.5 HSDPA, אשר ישמשו את החברה כמנוע צמיחה. רשת ה-HSDPA 3.5 המתקדמת בעולם, מאפשרת לסלקום להציג מגוון רחב של שירותים, מכשירי קצה מתקדמים וחווית גלישה ייחודית ומהירה. רשת זו מכסה כבר היום, כחצי שנה לאחר השקתה, את מרבית מרכזי האוכלוסיה במדינה. בתחילת הרבעון השלישי של השנה השקנו גם את שירותי התקשורת הקווית ואנו מעריכים כי גם הם ישמשו כמנוע צמיחה בעתיד". "אנו גאים בתוצאות ורוצים להודות לכל ציבור לקוחותינו, לעובדי החברה ולבעלי המניות ומתחייבים להמשיך במאמצים גם בשנה הבאה".
טל רז מנהל הכספים הראשי של החברה ציין, כי השיפור הניכר ברווחיות החברה חל על אף השחיקה הנמשכת בתעריף לדקה כתוצאה מירידת דמי הקישוריות והתחרות הגוברת בענף. השיפור נובע בעיקרו מהגידול הכמותי בדקות זמן אוויר בשעור של 15%, גידול במספר המנויים וצמיחה בהכנסות משירותי התוכן לצד חיסכון בעלויות. במהלך השנה נשחקו תעריפי זמן האויר בלמעלה מ-6%. בעוד שה-ARPU גדל ב-1%, כמות דקות השמוש החודשי הממוצע למנוי גדלה ב-7% ובנוסף, שירותי התוכן גדלו בלמעלה מ-50%".
טל רז הוסיף, כי בין ההשגים המשמעותיים של השנה חשוב לציין את הגידול בתזרים המזומנים הפנוי (FCF) ב- 29%, שנבע מהגידול הניכר בצד ההכנסות אך לא פחות מהשיפור המשמעותי בהוצאות, הנובע מתהליכי ההתייעלות של החברה, שכללו בין השאר צמצום במצבת כלל עובדי החברה ב-2006 של מעל ל-6%, שהתבטא בעיקר בקרב עובדי המטה (מעל ל-18%), שבחלקו הופנה לשיפור מערך השירות.
עוד הוסיף טל רז כי: "התהליכים הפיננסיים המורכבים שליוו את שנת 2006, גיוס האג"ח ורישומו למסחר, גיוס חוב מסינדיקציה בנקאית בינלאומית בהובלת Citibank וכלה בהנפקת החברה ב- NYSE בתחילת 2007, מוכיחים פעם נוספת את אמון שוק הון, הישראלי והבינלאומי באיתנותה ובחוסנה הפיננסי של סלקום".
סקירה פיננסית:
הכנסות סלקום בשנת 2006 הסתכמו ב- 5,622 מיליון שקל (1,331 מיליון דולר) בהשוואה ל- 5,114 מיליון שקל בשנת 2005, גידול של 9.9%. ברבעון הרביעי של 2006 הסתכמו ההכנסות ב- 1,431 מיליון שקל (339 מיליון דולר) בהשוואה ל- 1,270 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 12.7%. מאמצי השיווק הממוקדים של החברה הניבו גידול בהכנסות שמורכב מעליה של כ-15% בשימושי זמן אויר יוצא ונכנס, כתוצאה מגידול במצבת המנויים ומעליה בשימוש הממוצע החודשי למנוי מ-321 דקות אשתקד ל-338 דקות בשנת 2006, גידול של 5.3%. הגידול בהכנסות ב-2006 נבע גם מעלייה של 55% בהכנסות מתוכן ושירותי ערך מוסף (ללא SMS), אשר נבעה בעיקרה מהשקת שרותי תוכן מתקדמים מבוססי טכנולוגיות מתקדמות בדור 3.5 HSDPA, זאת בנוסף לגידול משמעותי בשימושים בשרותי הנדידה. הגידול בהכנסות קוזז באופן חלקי ע"י ירידת תעריפי הקישוריות בהתאם להחלטת משרד התקשורת.
הרווח הגולמי בשנת 2006 השתפר וגם שיעורו עלה מ-38.7% ל-40.8%, על אף שהחברה הגדילה את השקעותיה בשימור הלקוחות. הרווח הגולמי הסתכם ב-2006 ב- 2,296 מיליון שקל (543 מיליון דולר), בהשוואה ל- 1,981 מיליון שקל אשתקד, גידול של כ- 16%. הגידול נבע בעיקרו מהעלייה בהכנסות החברה, שקוזזה בחלקה על ידי העלייה בעלות ציוד הקצה כתוצאה ממכר מכשירים יקרים ומתקדמים יותר והעמקת הסבסוד שלהם. ברבעון הרביעי של שנת 2006 הסתכם הרווח הגולמי ב-575 מיליון ש"ח (136 מיליון דולר) בהשוואה ל-401 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-43%. שיעור הרווח הגולמי ברבעון הרביעי עלה מ-31.6% ב-2005 ל-40.2% ב-2006. הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות בשנת 2006 הסתכמו ב– 1,315 מיליון ש"ח (311 מיליון דולר) בהשוואה ל- 1,279 מיליון ש"ח ושיעורן ירד מ- 25% ל- 23.4%. ההוצאות ב-2006 גדלו ב- 2.8% לעומת 2005, כאשר הגידול נבע בעיקר מהגברת מאמצי השיווק וההשקעה המתמשכת בשירות הלקוחות לצד ירידה בתקציב הפרסום וצעדי התייעלות נוספים שכללו בין היתר צמצום במצבת עובדי המטה וחסכון בעלויות.
ברבעון הרביעי של שנת 2006 הסתכמו הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות ב- 356 מיליון ש"ח (84 מיליון דולר) בהשוואה ל- 314 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-13%.
ה- EBITDA בשנת 2006 הסתכם ב- 1,864 מיליון ש"ח (441 מיליון דולר) בהשוואה ל- 1,643 מיליון ש"ח בשנת 2005, גידול של כ-13%. שיעור ה- EBITDA מסך ההכנסות עלה אף הוא מ- 32.1% ב-2005 ל-33.2% ב-2006. הגידול ב- EBITDA נבע בעיקר מהגידול בהכנסות החברה וממאמצי ההתייעלות של החברה, שקוזזו בחלקם על ידי הוצאות בגין פעולות שימור הלקוחות של החברה, העמקת סבסוד ציוד הקצה ועיבוי מערך השירות. ברבעון הרביעי של שנת 2006 הסתכם ה- EBITDA ב- 435 מיליון ש"ח (103 מיליון דולר) בהשוואה ל- 323 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-35%. הוצאות פחת והפחתות בשנת 2006 הסתכמו ב- 883 מיליון ש"ח (209 מיליון דולר) לעומת 941 מיליון ש"ח אשתקד, קיטון של כ-6% שנבע בעיקרו מסיום הפחתתם של נכסים ישנים. הוצאות אלה כוללות הפחתה של ארבע רשתות התקשורת של החברה (TDMA, GSM, UMTS/HSDPA ורשת הסיבים האופטיים). הרווח התפעולי בשנת 2006 הסתכם ב- 981 מיליון ש"ח (232 מיליון דולר) לעומת 702 מיליון ש"ח ב-2005 , גידול של כ- 40%. השיפור ברווח התפעולי נבע בעיקרו מהגידול בהכנסות החברה בשנת 2006, שקוזז בחלקו על ידי העמקת סבסוד ציוד הקצה. הרווח התפעולי ברבעון הרביעי גדל בכ-152% מ- 87 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של 2005 ל- 219 מיליון ש"ח (52 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2006.
הוצאות המימון נטו בשנת 2006 הסתכמו ב- 155 מיליון ש"ח (37 מיליון דולר), לעומת הכנסות מימון נטו של 24 מיליון ש"ח אשתקד. הגידול בהוצאות המימון נבע מגיוס החוב של החברה בסוף שנת 2005 ובמהלך המחצית הראשונה של שנת 2006, שהתבצע הן באמצעות הנפקת אג"ח והן על ידי גיוס הלוואות ואשראי מסיטיבנק. הוצאות הריבית בגין האג"ח ובגין הסכם המימון עם סיטיבנק הסתכמו ב-2006 בכ- 179 מיליון ש"ח (42 מיליון דולר). ברבעון הרביעי של שנת 2006 הסתכמו הוצאות המימון נטו ב- 26 מיליון ש"ח (6 מיליון דולר) לעומת הכנסות מימון נטו של 11 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. המיסים על ההכנסה הסתכמו בשנת 2006 ב- 304 מיליון ש"ח (72 מיליון דולר) בהשוואה ל- 232 מיליון ש"ח בשנת 2005, גידול של 31%. הגידול נבע בעיקרו מהגידול ברווח שלפני המיסים על ההכנסה וכן כתוצאה מהפרשה נוספת למס בסך של 55.5 מיליון ש"ח בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון מיום 20.11.06 בענין פז גז חברה לשיווק בע"מ ואח' נ' פשמ"ג ואח' , שהפך את ההלכה שנהגה בעניין הכרה בהוצאות מימון. הפרשה זו הינה אומדן תוספת הוצאת המס המתייחסת לאפשרות לפיה חלק מהוצאות המימון שנצברו בשנת 2006 בגין חוב פיננסי, הניתן לייחוס בין היתר, למימון דיבידנד שחולק במהלך תקופה זו, לא תוכרנה כהוצאות המותרות בניכוי לצורכי מס. לחברה טענות המצדיקות הכרה בהוצאות האמורות לצורכי מס או בחלקן, אך מטעמי זהירות ובהעדר, בשלב זה, רמת הוודאות הדרושה להמשך ההכרה בהוצאות, נכללה ההפרשה האמורה.
הרווח הנקי של סלקום בשנת 2006, גדל ב- 7%, מ- 483 מיליון ש"ח ל- 517 מיליון ש"ח (122 מיליון דולר), למרות הגידול בהוצאות המימון ותוספת ההפרשה למס, שנבעה כתוצאה מפסק דין פז-גז.
הרווח הנקי ברבעון הרביעי של שנת 2006 הסתכם ב- 127 מיליון ש"ח (30 מיליון דולר) בהשוואה ל- 65 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-95%.
סקירה תפעולית:
גיוס לקוחות – בסיס הלקוחות של החברה לסוף שנת 2006 עומד על כ– 2.884 מיליון לקוחות. החברה גייסה במהלך שנת 2006 201,000 לקוחות חדשים נטו (בנוסף לכ- 80,000 מנויים שהתווספו ברבעון השלישי למצבת המנויים של החברה כתוצאה משינוי שיטת ספירת המנויים), מתוכם 56,000 ברבעון הרביעי של השנה, בהשוואה לגיוס נטו של 153,000 לקוחות בשנת 2005, מתוכם 32,000 ברבעון הרביעי. סלקום ממשיכה להתמקד בשימור לקוחותיה ובגיוס לקוחות איכותיים, בין היתר, באמצעות הוספה והפנייה של משאבים לשיפור רמת השירות ללקוח.
בתחילת הרבעון השלישי של שנת 2006 אימצה החברה שיטת ספירת מנויים לפיה גורעים מנויים שאינם ו/או בקשר אליהם לא מיוצרות הכנסות או פעילות ברשת סלקום במשך שישה חודשים, בעוד שבשיטה הקודמת נגרעו מנויים כאלה לאחר שלושה חודשים בלבד. כאמור, שינוי שיטת הספירה הביא להכללת כ- 80,000 מנויים נוספים במצבת המנויים. החברה סבורה, כי השיטה החדשה עדיפה, שכן מנויים רבים אשר לא היו פעילים במשך שלושה חודשים, הופכים שוב לפעילים לפני שחלפו שישה חודשים. כמו כן, למיטב ידיעתה של החברה, השיטה החדשה תואמת את זו של מפעילים סלולרים אחרים בארץ ובחו"ל.
דקות שימוש – בשנת 2006 היה מספר דקות השימוש הממוצע למנוי ("MOU") 338 דקות לעומת 321 דקות בשנת 2005, גידול של 5.3% (בנטרול השינוי בשיטת ספירת המנויים היה ה-MOU 343 דקות, גידול של 6.9%).
הכנסה למנוי – ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי ("ARPU") בשנת 2006 הסתכמה ב- 151 ש"ח (35.8 דולר), בדומה לאשתקד (בנטרול השינוי בשיטת ספירת המנויים הסתכם ה-ARPU ב- 153 ש"ח, גידול של 1.3%). יציבות זו עומדת מול גידול של 5.3% ב- MOU וגידול נוסף בשימושי תוכן ושירותי ערך מוסף אחרים.
בהתייחסו לסקירת המימון וההשקעות אמר טל רז, כי השיפור המתמשך בכל הפרמטרים התפעוליים והפיננסים והירידה בסעיפי ההשקעות ברכוש קבוע, תורמים ישירות לקצב ייצור המזומנים של החברה וליכולתה לעמוד במדיניות חלוקת הדיבידנד אותה אימצה בתחילת 2006.