רפורמת המס והפנסיה תאושר בממשלה ביום א'

שר האוצר הגיש היום לממשלה את ההצעה למס הכנסה שלילי ופנסיה חובה - החל מ-2010
שי פאוזנר |

שר האוצר, אברהם הירשזון, הניח היום (ד') על שולחן הממשלה את נוסח טיוטת החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים. טיוטת החוק באה בהמשך להפצת תזכיר החוק שבנדון להערות ביום 15 בפברואר כמתחייב בחוק.

כזכור, הצעת החוק שהוגשה על ידי שר האוצר לפני כחודש לממשלה נועדה להגדיל את הכנסתם הפנויה של אוכלוסיה עובדת ברמות שכר נמוכות, ולעודד את השתתפותם בשוק העבודה. על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, שיעור העוני בקרב משפחות עם שני מפרנסים הינו כ-3% בלבד, עובדה המציבה את ההשתתפות בשוק העבודה כתרופה המרכזית והיעילה ביותר להתמודדות אמיתית עם העוני בישראל.

מוקד התוכנית המוצעת על ידי שר האוצר הינו טיפול ברווחתם של משפחות עובדות המשתכרות שכר נמוך, ובפרט משפחות עם ילדים, שפוטנציאל העוני בהן גבוה יותר. במסגרת התכנית מוצעים חמישה צעדים מרכזיים – יישום מס הכנסה שלילי, קביעת פנסיית קצבתית חובה לכל עובד, הגברת האכיפה של חוקי העבודה (ובפרט חוק שכר המינימום), הגדלת ההיצע של מעונות יום וצהרונים וחלוקה שוויונית של נטל המס. טיוטת החוק שהופצה היום כוללת שלושה פרקים של תוכנית זו, המחייבים שינוי בחקיקה הראשית - מס הכנסה שלילי, פנסיית חובה לכל עובד והפחתת שיעור מס ליחידים.

במסגרת ההצעה ליישום מס הכנסה שלילי, עובדים ברמות השכר הנמוכות, שהינם הורים לילדים, ייהנו, בנוסף לשכרם, ממס הכנסה שלילי – מענק שתשלם הממשלה ישירות לחשבונות הבנק של העובדים. המהלך נועד להגדיל את הכנסתם הפנויה של עובדים ברמות השכר הנמוכות ככלי לתמרוץ את השתתפותם בשוק העבודה ולצמצם את הפערים הכלכליים ביניהם לבין עובדים ברמות שכר גבוהות יותר. מאחר והעובדים ברמות השכר הנמוכות מצויים ברובם מתחת לסף המס, הם לא נהנו או נהנים מהפחתות בשיעורי המס הישיר שהובילה ושמובילה הממשלה. לעומת זאת, יישום מס הכנסה שלילי, במסגרתו הממשלה תשלם מס לעובדים במקום לגבות אותו מהם, יאפשר גם לאוכלוסיות החלשות יחסית ליהנות מפירות הצמיחה ומהחוסן הכלכלי.

במסגרת ההצעה ליישום פנסיה תעסוקתית חובה לכל עובד, מוצע להחיל חובת ביטוח פנסיוני לכל עובד עד לתחילת שנת 2010. מתוך רצון למזער, עד כמה שניתן, את התערבות הממשלה בשוק העבודה, מוצע לאפשר לעובדים ולמעסיקים לסכם ביניהם על הסדר פנסיוני עד לסוף שנת 2008, ורק לאחר מכן לאפשר לשר האוצר להתערב ולחייב את המעסיקים להפקיד לחסכון פנסיוני בהתאם להוראות שיקבע.

לאור הציפייה להצטרפותם של מאות אלפי עובדים לשוק החיסכון ארוך הטווח, שהינו שוק מורכב ומסובך, מוצע, במסגרת טיוטת החוק, כי החל משנת 2010 יושוו משטרי המס החלים על כלל קופות הגמל בישראל למשטר המס החל לגבי קופות הגמל לקצבה. השוואת משטר המס תאפשר לכל עובד לחסוך בכל קופה שהיא ולזכות בהטבות המס העדיפות הניתנות היום במכשירים הקצבתיים. בשונה מהמצב לפני יישום טיוטת החוק, בו העובד נדרש להחליט בגיל צעיר באשר לאופי החיסכון הפנסיוני שלו בעתיד מבלי שיש בידו די מידע לגבי גובה הפנסיה שיצבור, צרכיו בגיל הפרישה ומכלול ההטבות הניתנות למסלול זה או אחר, עם השלמת הליך החקיקה, יידחה מועד ההחלטה למועד הפרישה, מועד שבו רמת האינפורמציה העומדת לרשות העובדים גבוהה לאין שיעור. למעשה, לאחר השלמת החקיקה, כל מסלולי החיסכון ייהנו מאותה הטבת מס, ועם הגיעו של העובד לגיל הפרישה הוא יוכל להמיר את החיסכון שלו לפנסיה חודשית שתשולם לו כל ימי חייו או לחילופין, ועל פי כללים שיקבע שר האוצר, להוון חלק מהחיסכון הפנסיוני לסכום חד פעמי.

איחוד מסגרת הטבות המס יאפשר התמצאות רבה יותר של ציבור החוסכים בהטבות השונות וכן יאפשר לקופות הגמל לתגמולים להשתתף בתחרות בשוק חסכון הפנסיוני הקצבתי, שצפוי לגדול בעקבות חקיקת פנסיית חובה. בנוסף, בהתאם למוצע במסגרת טיוטת החוק, יוכל כל עובד לבחור, במועד ההפקדה לחסכון פנסיוני, היכן לרכוש כל אחד ממרכיבי החיסכון הפנסיוני - בין אם יחפוץ ברכישה מרוכזת של כל הכיסויים ובין אם יחפוץ לפצל את הכיסויים השונים בין מספר יצרנים שונים, בהתאם להעדפותיו. קביעת כללים אחידים על כל הגופים העוסקים בניהול החיסכון הפנסיוני ומתן האפשרות לכל אחד מהגופים להציע לחוסכים את כל מכלול הכיסויים ללא נחיתות ביחס להטבות מס כאלה ואחרות יגביר את התחרות ויגדיל את מספר השחקנים שיתמודדו על ליבו של הצרכן הפנסיוני.

במסגרת ההצעה מוצעת, כאמור, גם הפחתה של שיעורי המס על יחידים. מהלך זה מוצע במקביל להעמדה הצפויה של שווי השימוש ברכבים צמודים על ערכו הכלכלי. מדובר במהלך חברתי מהמעלה הראשונה, המבטל את האפליה הקיימת בין עובדים המקבלים רכב צמוד ממקום עבודתם (10% מהעובדים בלבד!!!) לבין עובדים שלא מקבלים (90% מהעובדים!!!), תוך הפניית המקורות להפחתה שוויונית של נטל המס על יחידים. מאחר והעמדת שווי השימוש על ערכו הריאלי אינו כרוך בתיקון חקיקה ראשית, הוא אינו נכלל בטיוטת החוק, אלא יבוצע באמצעות תקנות, שיובאו לאישור וועדת הכספים של הכנסת.

השלב הבא בתהליך אישור התכנית הינו אישורה על ידי וועדת שרים לענייני חקיקה ביום א' ולאחר מכן הגשתה לכנסת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיל SM3 (RTX)טיל SM3 (RTX)

כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים

הפנטגון מבקש 3.5 מיליארד דולר לשיקום מלאים בעקבות פעילות צבאית בישראל. בקשה כזו מוגשת אחת למספר חודשים. בנוסף יש הוצאות שוטפות של שכר החיילים והוצאות התחזוקה השוטפות שאינן חלק מתקציב התמיכה בסך 14 מיליארד דולר. העלות הכוללת מגיעה למעל 25 מיליארד דולר 

רן קידר |
נושאים בכתבה טיל בליסטי

המסמכים התקציביים מצביעים על היקף ההוצאה האמריקאית בעקבות ההגנה על ישראל מול איראן. משרד ההגנה האמריקאי מתכנן להוציא מעל 3.5 מיליארד דולר על שיקום מלאים בעקבות שורת פעולות צבאיות שבוצעו בחודשים האחרונים בהגנה על ישראל. ההוצאה כוללת רכש נרחב של מערכות יירוט, תחזוקת מכ"מים, שיפוץ כלי שיט והובלת תחמושת, וממחישה את העלויות הגבוהות של נוכחות אמריקאית מתוגברת במזרח התיכון.

המסמכים שהוכנו עד חודש מאי ושהוגשו לוועדות הביטחון בקונגרס מתבססים על חוק התמיכות הביטחוניות לישראל משנה שעברה, במסגרתו אושרו כ-14 מיליארד דולר לחידוש מלאים אמריקאים ולרכש מערכות יירוט נוספות עבור ישראל. כמעט כל סעיף במסמכים מוגדר כ"בקשת תקציב חירום". הסכומים האלו לא כוללים את התמיכה הגדולה בעת מלחמת 12 הימים ביוני. למעשה, אישור תקציב לחידוש מלאי מוגש באופן שוטף, אחת למספר חודשים והוא חלק מהתקציב של ה-14 מיליארד דולר. אלא שההוצאות בפועל גדולות הרבה יותר וכוללות גם את "ההוצאות השוטפות הקבועות", לרבות כוח אדם, תחזוקה שוטפת של המערכות הקיימות במזרח התיכון לצורך המלחמה ועוד. מדובר על פי ההערכות על יותר מ-20 מיליארד דולר של תמיכה כלכלית בישראל עוד לפני מלחמת 12 הימים שהזניקה את ההוצאות כנראה לכיוון 25 מיליארד דולר ומעלה.  


הגנה מול איראן - טילים, מל"טים ומערכות יירוט מתקדמות


הבקשה התקציבית נועדה לכסות את ההוצאות של פיקוד מרכז האמריקאי בעקבות התקפות איראניות ישירות או באמצעות שלוחותיה, כמו גם השתתפות בפעולות שבוצעו לבקשת ישראל. כך למשל, באפריל אשתקד שיגרה איראן מעל 110 טילים בליסטיים, לפחות 30 טילי שיוט וכ-150 מל"טים, התקפה שנבלמה בעיקר באמצעות מערכות יירוט אמריקאיות. נזכיר כי היקף השימוש גדול פי כמה היה ביוני השנה, כשהסכום הזה ככל הנראה עדיין לא תוקצב. 

הבקשה הגדולה ביותר עומדת על כ-1 מיליארד דולר לצורך רכישת מיירטי SM-3 מתקדמים מתוצרת RTX, ובפרט הדגם SM-3 IB Threat Upgrade. מדובר במערכת שמיועדת ליירט טילים בליסטיים בעלות של 9 עד 12 מיליון דולר ליחידה. מערכות אלו הופעלו לראשונה על ידי ספינות הצי האמריקאי במהלך התקיפות האיראניות באפריל שעבר. בנוסף, נדרשת הוצאה נוספת לכיסוי טיסות מיוחדות להובלת מיירטים חדשים במהירות לישראל.

במהלך יוני 2025 השתמשו שתי משחתות אמריקאיות, USS Arleigh Burke ו- USS The Sullivans, במזרח הים התיכון, במיירטי SM-3 כדי להגן על ישראל. הן פעלו לצד סוללות THAAD שהופעלו ביבשה, שיירטו טילים בליסטיים איראניים. בהתאם לכך, בקשה נוספת עומדת על 204 מיליון דולר לרכישת מיירטי THAAD מתוצרת לוקהיד מרטין. כל מיירט כזה עולה כ-12.7 מיליון דולר.

מעבר לרכש המערכות, הפנטגון מבקש תקציבים נוספים לצורך תחזוקה ושדרוג. כך למשל, הוגשה בקשה להקצות 10 מיליון דולר להחלפת מנועים וגנרטורים במערכת המכ"ם TPY-2, המשמשת את מערכות ה-THAAD. במסמכים נכתב כי מדובר בצורך בלתי מתוכנן שנבע מהפעלת מערכות היירוט באופן ממושך.

יוחננוף
צילום: Google Street View

יוחננוף הטעה צרכנים ויקנס כמעט במיליון שקל - זה בכלל מרתיע?

הרשות להגנת הצרכן מודיעה על כוונה להטיל קנס של 946 אלף שקל על רשת יוחננוף; ברשת נמצאו מאות מוצרים ללא מחיר, פערים בין מחיר הקופה למחיר על המדף ואי־סימון של ארץ ייצור - השאלה המתבקשת: כמה קנס של פחות ממיליון ירתיע רשת שמגלגלת כ-5 מיליארד שקל בשנה?

מנדי הניג |

אין הרבה אנשים שיחזירו את המיונז למדף אחרי שיגלו בקופה שהוא עולה 12 שקל במקום 8, הרוב בכלל לא ישימו לב לשינוי במחיר בין המדף לקופה בתוך השורות הצפופות בחשבונית. זה חלק מהמשחקים של רשתות השיווק שמשתמשות בחוויית הקניה עמוסת הגירויים כדי להכניס לנו לעגלה מוצרים במחירים שלא חשבנו לשלם. במקרים אחרים המחיר בקופה הוא הפתעה גמורה כי הרשתות מתעצלות או "שוכחות" לציית לחובה של סימון מחירים על מוצרים, גם כאן קשה לראות אנשים שיוותרו על הקטשופ או הטיטולים של התינוק כי יש הבדל של כמה אחוזים בתג המחיר.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה כי בכוונתה להטיל עיצום כספי בהיקף של 946,680 שקל על יוחננוף, אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל. על פי הודעת הרשות, החקירה העלתה כי החברה הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן ופגעה בשקיפות כלפי לקוחות. על פי הממצאים, בסניפי הרשת נמצאו מאות מוצרים שעליהם לא היה בכלל מחיר, בניגוד להוראות החוק שמחייבות סימון ברור של המחיר הכולל על גבי כל מוצר. 

בנוסף, נמצאו מקרים בהם המחיר שנגבה בקופה היה גבוה מהמחיר שהופיע על המדף או על המוצר עצמו, זו כבר הטעיה חמורה של הצרכן, זו לא רק פגיעה בזכות לקבל מידע אמין לפני הרכישה אלא גם הטעיה מכוונת.

אבל הייתה גם הטעיה נוספת בחלק מהמוצרים המיובאים שנבדקו נמצא כי ארץ הייצור שצוינה על המוצר לא תאמה את ארץ המקור בפועל. כמו כן, יוחננוף לא סימנה באופן תקין את ארץ הייצור בצמוד לתוצרת חקלאית לא ארוזה או כזו שנארזה במקום המכירה שזו גם פעולה המחויבת על פי החוק.

מליון שקל מתוך יותר מ-5 מיליארד שקל - זו הרתעה?

יוחננוף אולי תצטרך לשלם כמעט מיליון שקל קנס, אבל כשמסתכלים על המספרים האמיתיים זה נשמע יותר כמו טיפ שהשאירו לקופאית מאשר עונש מרתיע. יוחננוף מגלגלת כמעט 5 מיליארד שקל בשנה ורושמת רווחים של עשרות מיליונים, הרווחים האלו מגיעים גם מהממצאים של חקירת הרשות - מאי־סימון מוצרים, מהפרשי מחירים מול הקופה. הקנס הזה הוא חלקיק מהרווחים ולא מתקרב אפילו ליצור הרתעה.