עבודה/אימתי ידון בית הדין בסעד הצהרתי?/עבודה
עובדות וטענות:
החל משנת 1976 הועסק המערער במשיבה, עיריית נצרת עילית, בתפקיד הממונה על שירותי הביטחון. ביום 1.4.02 הודיע ראש העירייה למערער על העברתו מתפקידו, ומספר ימים לאחר מכן הוחלט על הוצאתו לחופשה. בתאריך 21.7.02 הוגש נגד המערער כתב אישום לבית הדין למשמעת, בעקבות קובלנה שהגישה נגדו העירייה. הדיון המשמעתי לא הסתיים מחמת פיטוריו, לימים, של המערער, כפי שיבואר להלן.
ביום 29.7.02 קוים למערער הליך שימוע כנגד הכוונה להשעותו ולאחריו, החליט ראש העירייה על השעייתו מן העבודה. כנגד כך הגיש המערער לבית הדין האזורי, תביעה ועתירה לסעד זמני, להצהיר על בטלות החלטת ההשעיה ולהורות על החזרתו לתפקידו. הבקשה לסעד זמני התקבלה בחלקה בלבד, ובהחלטה מיום 26.9.02 נקבע כי החלטת ההשעיה בטלה מחמת הפגמים שנפלו בה. בקשת המערער להשיבו לעבודה בתפקיד שמילא, נדחתה מחמת שיהוי בהגשת הבקשה. החלטת ראש העירייה מיום 1.4.02 בדבר הוצאת המערער לחופשה, הוגבלה ל-90 יום נוספים בלבד (להלן: ההחלטה).
במסגרת הדיון בערעור העירייה על ההחלטה, הגיעו הצדדים להסכמה לפיה יוותר ההסדר שנקבע בהחלטת בית הדין האזורי מיום 26.9.02, וייעשו צעדים לקידום ההליכים בבית הדין למשמעת ולסיומם.
בינתיים, ביום 18.7.04, פוטר המערער מעבודתו בעירייה במסגרת הליכי צמצום והתייעלות. כנגד פיטוריו הגיש המערער תביעה נוספת, שאינה מעניינו של ערעור זה. בפועל, לא עבד המערער כשנתיים ימים, מאז הוצא לחופשה ב-16.4.02 ועד שנכנסו פיטוריו לתוקף ביום 19.8.04 ובכל העת הזו שולמה משכורתו.
בפסק הדין בתביעה העיקרית כנגד החלטת ההשעיה והעברת המערער מתפקידו, קבע בית הדין, כי חומר הראיות שהובא בפניו לא שינה ממסכת העובדות כפי שנקבעו בהחלטתו בסעד הזמני, בה הורה על ביטול הליך ההשעיה. למרות זאת, נדחתה עתירת המערער לסעד הצהרתי בדבר בטלות החלטת ההשעיה, מן הטעם שסעד הצהרתי זה אינו אקטואלי עוד, נוכח פיטוריו (להלן: פסק הדין). כנגד פסק דין זה מוסב הערעור דנן.
דיון משפטי:
כב' הש' נ' ארד:
ככלל, לא תידרש ערכאה משפטית לעתירה המעלה שאלות תיאורטיות וכאשר הסכסוך שנדון נפתר, מעצמו או בהחלטה. בבואו לקבוע את האיזון הנדרש בין ההיבט התיאורטי לבין הכרעה בסכסוך, ייתן בית הדין דעתו לכלל נסיבותיו של המקרה הספציפי, לסכסוך בו מדובר, להיקפו, להשלכותיו, לרקע העובדתי והדיוני ההולם הכרעה בסוגיות הנדונות, ולצורך בחריגה מגבולותיה של ההכרעה בעצם הסכסוך, אל עבר התחום התיאורטי עיוני. כלל זה לא יחול במקרה בו סירובו של בית-הדין לדון בשאלות בעלות אופי "תיאורטי" עלול לסכל כל דיון עתידי בהן, או כאשר העתירה מגלה על פניה שאלה עקרונית כללית הדורשת הכרעה.
שלא כמו סעד תיאורטי, שהוא היוצא מן הכלל, נוטה המגמה הכללית בפסיקה ליתן סעד הצהרתי ביד נדיבה ככל האפשר, ובלבד שאין מדובר בסעד אקדמי גרידא. תובע עשוי לקבל סעד הצהרתי אף אם בידיו לתבוע סעד ממשי אחר, ובלבד שבכוחו להצביע על אינטרס לגיטימי, על עניין ממשי בקבלת הסעד שיביא לו תועלת, או יסיר מפניו מכשול כלשהו. זהו גם המבחן שנקבע בפסיקה - מבחן העניין הממשי.
בהידרשו לשאלה מהו אינטרס לגיטימי בו יינתן סעד הצהרתי, אף אם לתובע אפשרות לתבוע סעד ממשי אחר, פסק בית המשפט העליון, כי אינטרס התובע לנקות את שמו הינו אינטרס לגיטימי. כך גם נפסק, כי אינטרס לגיטימי למתן סעד הצהרתי ולקיומו של עניין ממשי של התובע בפתרון הסכסוך יכול ויקום מקום בו מדובר במעמדו של העובד או בזכויותיו העתידיות; בקידום יחסי עבודה תקינים, בהבטחת זכויות הצדדים ליחסי עבודה ובכשרות ההליכים שננקטו על ידם. לפיכך, הגנה על שמו הטוב של עובד תיחשב אף היא כאינטרס לגיטימי למתן סעד הצהרתי, במיוחד במסגרת יחסי העבודה וסביבת העבודה. שכן, מקום העבודה אינו מקור פרנסה בלבד עבור העובד, אלא מהווה חלק מתדמיתו, ומהסביבה החברתית המלווה אותו במרבית שעות היממה.
מנגד, נקבע כי מהותו של הליך ההשעיה ותכליתו היא להגן על הציבור ועל מקום העבודה בו מועסק העובד. כך נקבע, כי ההשעיה הינה חיצונית לדין המשמעתי והיא נועדה להגן על השירות מפני עובד שחרב האישום המשמעתי תלויה על צווארו. ההשעיה נועדה לנתק, זמנית, את העובד מתפקידו השוטף ובכך להגן על סביבת העבודה שלו וכן לשמור על שמו הטוב של השרות ועל אמון הציבור במערכת בה הועסק העובד ובמערכת השרות הציבורי בכללותה.
עם זאת, בעצם ההשעיה יש כדי להטיל דופי בעובד ומעצם מהותה היא פוגעת בעבודתו ובמשרתו בטרם ההרשעה, ובזכותו לעבוד ולקדם עצמו בעבודה. כן היא מכתימה את שמו ופוגעת בכבודו בקרב החברה הסובבת אותו בהיותה מבטאת הנחה של קיום אשמה בעובד ומטילה עליו סטיגמה חברתית. בגין אלה, רשאי העובד למצות את זכותו ולהוכיח, כי ההחלטה על השעייתו התקבלה שלא כדין וכתוצאה מכך, בטל ומבוטל הכתם שהותירה בו השעייתו, כלפי משפחתו וכלפי חבריו ומנהליו במקום העבודה.
נקבע, כי הסעד ההצהרתי, המבוקש בענייננו, כנגד חוקיות הליך ההשעיה ותקפותו, אינו סעד תיאורטי, כי אם סעד ממשי שתועלתו בצידו. מדובר בסעד לגיטימי ורלבנטי בעל השלכות על אירועי העבר ועל מהלכי העתיד, בחיי העבודה של המערער. לסעד ההצהרתי עשויה להיות השפעה על תדמיתו של המערער, על יחסיו במקום העבודה ממנו פוטר, ובמקומות עבודה בהם יועסק בעתיד. תועלתו של הסעד בהגשמת מבוקשו להגן על שמו הטוב ועל המוניטין שלו ומעמדו כעובד, ולהסיר בכך רבב שדבק בו ובהתנהגותו, כתוצאה מההליך המשמעתי של השעיה שננקט נגדו. משכך, אין לומר כי מבוקשו של המערער הוא לסעד תיאורטי שאינו בר מימוש.
תקפותה של ההחלטה בדבר השעיית המערער: בבחינת החלטת השעיה יתייחס בית הדין הן לפגמים הנובעים מאי מילוי תנאים מוקדמים, או פגמים שמקורם בתנאים פורמאליים שנקבעו בחוק או בהלכה, והן לפגמים שנפלו בהחלטה גופה. השיקולים אליהם יש להידרש, במסגרת הראיה הכוללת של דיני המשמעת החלים על עובדי ציבור, טרם קבלת החלטה בדבר השעיה של עובדי ציבור הם: אופי העבירה, היקפה וחומרתה; תפקידו של העובד, מעמדו ומקומו בהיררכיה של מקום העבודה; מידת ההשפעה על הציבור ועל עובדים אחרים במקום העבודה; מידת ההשפעה על המוסר והמשמעת בעבודה, כתוצאה מההעמדה לדין או מפתיחת חקירה משמעתית וחקירה פלילית נגד העובד; מניעת אפשרות של ביצוע עבירות נוספות במילוי התפקיד על ידי העובד; התחשבות בהתנהגות קודמת של העובד; התחשבות בנסיבותיו האישיות המיוחדות של העובד; התייחסות ערכאות השיפוט המשמעתיות לעבירות מסוג העבירה המיוחסת לעובד הנדון ואמצעי המשמעת שהוטלו בגין אותן עבירות.
בהחלטתו בבקשה למתן סעד זמני קבע בית הדין האזורי, כי אמנם לא ניתן לשלול את ההליך המשמעתי שננקט כלפי המערער, אולם בענייננו היה מקום לפעול במסלול של אי התאמה. בית הדין האזורי מנה מספר נימוקים, בגינם פסק בסופו של דבר, כי החלטת ההשעיה התקבלה שלא כדין וכי על כן דינה להתבטל. ודוק: בית הדין האזורי נעתר לבקשה לסעד הזמני בהסתמך על הראיות לכאורה שהוצגו בפניו לקיום עילת התביעה העיקרית לסעד הצהרתי בדבר השעיה שלא כדין. הראיות לכאורה שהציג המערער בפני בית הדין, נמצאו על ידו מהימנות לכאורה וכבדות משקל, הן תמכו בסעד המבוקש בתביעה העיקרית והצביעו על סיכויי הצלחה טובים.
בהליך העיקרי, התחזק בית הדין האזורי במסקנתו, כי ההליך הנכון לא היה זה המשמעתי, כי אם הליך של אי-התאמה בקובעו, כי הראיות שהוגשו במהלך ההוכחות לא העשירו אותו בפרטים נוספים שיש בהם כדי לשנות מערכת העובדות כפי שהוצגה בפניו במהלך הדיון בבקשה הזמנית. מרבית החקירה התמקדה בתפקוד התובע במהלך שנות עבודתו אצל הנתבעת כאשר התובע מנסה בתשובותיו להזים את הדברים. למרות קביעתו, המבוססת בחומר הראיות, שהמדובר באותה תשתית עובדתית, נמנע בית הדין מלנמק טעמיו לדחיית תביעתו של המערער, ואף לא פירט טעמיו להערתו, לפיה "גם אם היינו מגיעים למסקנה שונה הרי ביטול ההשעיה והחזרה לעבודה הפך לתיאורטי או בלתי מעשי" בשל פיטורי המערער. לפיכך, יש לדון בפגמים שנפלו בהחלטת ההשעיה.
הרכב פסול של ועדת השימוע: בפעולתה כתובעת החתומה על כתב האישום, הפכה היועצת המשפטית ל"צד בעניין" בדבר סיכויי הרשעתו של המערער. כתוצאה מכך, הפכה להיות אף צד מעוניין ובעל דעה מוקדמת לעניין נחיצות השעייתו של המערער. כאחת מבין שלושת חברי ועדת השימוע, פעלה היועצת המשפטית בעירוב תחומים של סמכויותיה ובניגוד אינטרסים מובהק. בכך נגרמה פגיעה ממשית של מראית פני הצדק, המהווה פגם של ממש בהמלצתה של ועדת השימוע, עליה התבסס ראש העירייה בהחלטתו להשעות את המערער מעבודתו בעירייה.
חלופה להשעיה: בתקנה 7 לתקנות המשמעת נקבע, כי במקום השעיה, רשאי ראש העירייה להעביר את העובד זמנית לעבודה אחרת. בהוראה זו בא לידי ביטוי עקרון המידתיות והסבירות הכרוך בתוצאותיה הקשות של ההשעיה. לא למותר לציין, כי בענייננו, לאחר מחיקת חלק מהסעיפים בכתב האישום בגין התיישנות וחוסר רלבנטיות, היה על ראש העירייה להידרש מחדש לנחיצות הליך ההשעיה והחלופות האפשריות. אף בשל כך נפל פגם בהחלטת ההשעיה, משלא שקל ראש העירייה את כלל השיקולים הצריכים לעניין, ואף דחה בעליל חלופה להשעיה.
אופי העבירה, היקפה וחומרתה: בית הדין האזורי התייחס לאופי הטענות שהועלו כנגד המערער בכתב האישום וכפועל יוצא הימנו, בהליך ההשעיה, שעיקר עניינן היה "תפקוד התובע במהלך שנות עבודתו". בית הדין ציין, כי "הטרוניות נגד התובע מצביעות בעיקרן על "אי התאמה" בתפקוד, אם כי לא ניתן לשלול על הסף עבירות משמעת". קרי, מרכז הכובד של העבירות שיוחסו למערער, התמקד באי-התאמה וחסר את האופי המשמעתי. זאת ועוד. החלטת ההשעיה, באה בעקבות הליך משמעתי, ולא בשל הליך חקירה בגין חשד לעבירה פלילית, או הגשת כתב אישום בגין עבירה פלילית, כאשר בהליך ההשעיה נשמעות ראיות לכאורה ואין הן נדונות לגופן. העבירות בהן הואשם המערער בכתב האישום אינן ממין העבירות החמורות המחייבות השעיה דחופה, כגון: מעילה בתפקיד, או הפרת משמעת זדונית. משכך, היה על ראש העירייה לבחון שיקולים של חומרת העבירה במסגרת כלל נסיבות המקרה, ובהן תפקידו הבכיר של המערער כקצין ביטחון העירייה; המשימות שעליו לבצע במסגרת תפקידו ומידת הרגישות הביטחונית והציבורית לכך; תעודות הערכה והוקרה לגבי מילוי תפקידו שקיבל לאורך השנים ובמיוחד בתקופה שקדמה להליך המשמעתי; כמו גם ויתקו ומעמדו של המערער בעבודה. כל אלה, לא היו לנגד עיניו של ראש העירייה, עובר להחלטת ההשעיה.

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.
טקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןאור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים
מערכת "אור איתן" פותחה במפא"ת במשרד הביטחון, בהובלת רפאל ובשיתוף אלביט, וצפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של צה"ל
אחרי שנים של פיתוח, ניסויים והתאמות מבצעיות, צה"ל מקבל לידיו לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים. משרד הביטחון וחברת רפאל מסרו הבוקר את מערכת "אור איתן" (Iron Beam) הראשונה, בטקס רשמי שנערך במתקן רפאל, במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ ובכירי
מערכת הביטחון. במערכת רואים במהלך צעד נוסף בבניית שכבת הגנה משלימה, שמיועדת להתמודד עם איומים זולים ורבים במספר, ובעיקר לשנות את משוואת העלות של ההגנה האווירית.
במשרד הביטחון מדגישים כי "אור איתן" תשתלב בחיל האוויר כחלק מהמערך הרב-שכבתי, לצד כיפת
ברזל, קלע דוד וחץ. בשלב זה, המערכת מיועדת בעיקר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים, איומים שמאפיינים את הזירות הקרובות לישראל. לא מדובר עדיין במענה לטילים בליסטיים ארוכי טווח, אך במערכת הביטחון מבהירים כי הפיתוח לא נעצר כאן, וכבר
מתבצעת עבודה על יכולות מתקדמות נוספות.
המערכת עברה סדרת ניסויים נרחבת והוכיחה יכולת יירוט בפועל של מגוון איומים. הניסויים כללו תרחישים מבצעיים שונים, והם היוו תנאי מרכזי לפני ההחלטה להעביר את המערכת לשימוש מבצעי בצה"ל.
יירוט בעלות שולית נמוכה
אחד האלמנטים המרכזיים שמבדילים את "אור איתן" ממערכות יירוט קודמות הוא ההיבט הכלכלי. בניגוד למיירטים מבוססי טילים, שבהם כל יירוט כרוך בעלות גבוהה, מערכת הלייזר פועלת בעלות שולית נמוכה במיוחד לכל הפעלה. במשרד הביטחון מציינים כי השילוב בין
מקור לייזר מתקדם למכוון אלקטרו־אופטי ייעודי מאפשר דיוק גבוה, טווח פעולה משופר ויעילות מבצעית, בלי תלות במלאי מיירטים יקרים.
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות היא לא רק שיפור ביכולת ההגנה, אלא גם שינוי באופן שבו ניתן להתמודד עם מתקפות רוויות, שבהן נדרש מספר גדול של יירוטים
בזמן קצר. עבור מערכת הביטחון, מדובר בכלי שמרחיב את סל האפשרויות, גם מבצעית וגם תקציבית, ומוסיף שכבה נוספת לאסטרטגיית ההגנה האווירית של ישראל.
