גרטנר: עד 2010 יתחברו כ-21% ממשקי הבית לפס הרחב

מספרם של המתחברים לפס הרחב בעולם יגיע ל-364 מיליון; בנוסף, מעריכה החברה כי ספקיות הטלקום לא יכולות להסתמך על אסטרטגיית מחירים אלא יאלצו לפתח שירותים חדשים
אפרת אדיר |

"בסוף שנת 2005, 12% ממשקי בית בעולם היו מחוברים לפס הרחב ובשנת 2010 מספר המנויים לפס רחב בעולם יסתכם ב-364 מיליון", כך לפי גרטנר, חברת המחקר והייעוץ המובילה בעולם לטכנולוגיית מידע ותקשורת (ICT). לפי הערכה זו, עד סוף שנת 2010 שיעור משקי הבית המחוברים לפס הרחב כמעט ויוכפל ל-21%.

כמו כן, השווקים הבשלים בדרום מזרח אסיה ויפן ישמרו על נתח שוק של כ-40% מחיבורי הפס הרחב בעולם. באזור זה, צופה גרטנר, שליש ממשקי הבית יהיו מחוברים לפס הרחב עד סוף 2010 לעומת אמריקה הצפונית ומערב אירופה, בה כמחצית ממשקי הבית יהיו מחוברים לפס הרחב.

"החדירה המהירה של הפס הרחב בקרב הצרכנים בשנים האחרונות נגרמה בעיקר על ידי קיצוץ מחירים של יותר מ-10% בשנה", אומרת סוזן ריצ'רדסון, אנליסטית מחקר ראשית בגרטנר. "הפס הרחב נעשה למקור ההכנסה העיקרי של מפעילי התקשורת ומסייע להם להתמודד עם הירידה בהכנסות משירותים מסורתיים כמו קול ושירותי נתונים".

הפס הרחב הגיע להיקף מאסיבי במערב אירופה, כאשר צרפת, גרמניה ובריטניה מובילות במונחים של מספרים מוחלטים. דנמרק, הולנד ושוויץ היו בעלות שיעור החדירה הגבוה ביותר של הפס הרחב למשקי בית ב-2005.

הספקים יאלצו לעבוד קשה

עוד מעריכים בגרטנר, כי ההכנסות משירותי הפס הרחב יצמחו בקצב שנתי מצטבר של 8.8% עד שנת 2010. יחד עם זאת, קצב צמיחת המנויים במערב אירופה החל לרדת לקראת סוף 2006. לדעת גרטנר, ספקיות השירותים יצטרכו לנקוט בצעדים כדי לשמור על הכנסות עתידיות.

"הספקים ייאלצו לעבוד קשה יותר כדי למשוך לקוחות חדשים ולהעלות את ההכנסה הממוצעת למשתמש", אמרה ריצ'רדסון. "עקב התחרות מול מפעילים אלטרנטיביים, מהירות הגלישה לא תהווה יותר גורם מבדל בין הספקים השונים, אלא אמצעי בלבד לאספקת יישומים שונים מבוססי web, קול ושירותי וידיאו שהמשתמשים ידרשו".

האסטרטגיות בהן ינקטו הספקים להגדלת ההכנסות העתידיות יהיו שונות ממדינה למדינה בהתאם לבגרות ולתחכום השוק. בארצות סקנדינביה, למשל, צופה גרטנר, כי שיעור החדירה יגיע לכ-70%, בעוד שבאירופה הדרומית פוטנציאל שיעור החדירה נמוך מ-50%.

"בארצות עם שיעורי חדירה גבוהים יותר של הפס הרחב קיימת כדאיות עסקית להתמקדות במצטרפים מאוחרים", מסבירה ריצ'רדסון. "בשווקים אחרים הספקים יצטרכו להתמקד יותר בלקוחות הקיימים, מאחר ושיעור גדול מהאוכלוסייה צפוי לא להתחבר אל הפס הרחב. יחד עם זאת, בשני התרחישים, שמירה או העלאת ההכנסה ממוצעת למשתמש הינה קריטית".

גרטנר ממליצה לספקיות בשוק הצרכני לא להתמקד רק בקיצוץ מחירים, ולפתח שירותים נוספים העונים לצרכי לקוחות חדשים. צרכים אלה כוללים רוחב פס נוסף להורדות ואחסון מוזיקה, אחסון תמונות, קישוריות אלחוטית ושירותי אבטחה. "ללא ערך מוסף, הספקים יאלצו לבדל את עצמם באמצעות מחיר. בידול באמצעות שירות, אינו מפחית את התחרות, אך מסייע לשמור על ההכנסות".

ריצ'רדסון אף הדגישה את חשיבות הבניה של חבילת שירותים רווחיים המותאמים לדפוסי השימוש של הלקוחות. "ההכנסה הממוצעת למשתמש ממשיכה לרדת בכל אירופה, אך יחד עם זאת, בארצות התחרותיות ביותר כמו צרפת ושוודיה, הירידה נבלמה באופן דרמטי, בזכות חבילות שירותים תחרותיות. כך הספקים ייהנו מיחסים מוצלחים וארוכי טווח עם הלקוחות בשנים הבאות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה