עבודה/הגנה מן הצדק כנגד העסקת עובדים בשבת/עבודה
עובדות וטענות:
כנגד הנאשמות - חברות אשר מפעילות חנויות מסוגים שונים במרכזי קניות ציבוריים שונים באזורים שונים בארץ - הוגשו כתבי האישום בהם מצוינים פרטי עבירות לכאורה אשר ביצעו בכך שהעבידו עובדים ביום המנוחה השבועית, עבירה על חוק שעות עבודה ומנוחה.
הנאשמות טוענות להגנה מן הצדק. לטענתן, המאשימה אוכפת את העבירות לפי חוק שעות עבודה ומנוחה באופן בררני ("אכיפה סלקטיבית"). המאשימה איננה שולחת את פקחיה לעסקים הזהים במהותם לעסקי הנאשמות ולא מוגשים כנגד בעלי עסקים אלו כתבי אישום. הנאשמות מצביעות על עסקים שונים הפועלים בשבת אשר פקחי המאשימה כלל אינם נשלחים אליהם, בעוד שכנגד הנאשמות מוגשות הודעות קנס וכתבי אישום רבים. הנאשמות מציינות כי חוק שעות עבודה ומנוחה איננו נאכף כנגד עסקים הפועלים בנתב"ג, ערוץ הקניות ורשתות מכירה באינטרנט. הנאשמות מציינות כי רשות שדות התעופה אף פרסמה מכרזים לקבלת זכיונות לפתיחת חנויות בנתב"ג המחייבים עבודה בשבת, מבלי שלחנויות שם ישנו היתר מתאים.
דיון משפטי:
כב' הש' אריאלה גילצר כץ:
חוק שעות עבודה ומנוחה הוא דבר החקיקה הקובע את האיסור הפלילי על עבודה בשעות המנוחה השבועית. בחוק זה אף נקבע המנגנון הבלעדי למתן היתרים לעבודה בשעות המנוחה השבועית. כפועל יוצא, כל עבודה ופעילות עסקית בשבת שאיננה על פי חוק שעות עבודה ומנוחה הינה בגדר עבירה פלילית. היתרים כלליים לפי סעיף 12 לחוק ניתנו, בעיקר, בענפים ושירותים חיוניים.
בעקבות הראיות אשר הוצגו בפני בית הדין באשר להיקף האכיפה בשבת ובכדי לעמוד על היקף העבודה המותרת בשבת, היה על בית הדין לעמוד על היקף העבודה המותרת בשבת. המאשימה נצטוותה למסור לתיק בית הדין את רשימת כל העסקים הפועלים לפי היתר העסקה במנוחה השבועית החל משנת 2000. עם זאת, נמסרה רשימה חלקית של היתרים ובכללן, חברות מתחומי עיסוק רבים ובהם ענף הטקסטיל, חברות טכנולוגיה עילית, חברות תעופה, חברות מתחום המזון וכן גופים ציבוריים.
הגנה מן הצדק: הגנה מן הצדק הינה דוקטרינה משפטית שמקורה במשפט המקובל. לפי דוקטרינה זו, כאשר נופל פגם מהותי בהתנהלות הרשות האוכפת יכול ויביא הדבר לביטול הליכים פליליים. ההלכה היסודית בדוקטרינה זו נקבעה בפרשת יפת (ע"פ 2910/94 יפת נ' מ"י), אשר עסקה במשפט הבנקאים אשר נחשדו בפרשת ויסות מניות הבנקים. בפרשה נטענו שתי טענות מרכזיות בעילה של הגנה מן הצדק. אחת מהן, והיא השייכת לענייננו, נגעה למעורבותה העמוקה של המדינה בויסות המניות. המערערים סברו כי היה במעורבות זו של המדינה, כדי להצדיק את הפסקת ההליכים כנגדם. בית המשפט קבע לענין זה, את מבחן "ההתנהגות הבלתי נסבלת של הרשות" לפיו, התנהגות שערורייתית, שיש בה משום רדיפה, דיכוי והתעמרות בנאשם, קרי: מקרים שבהם המצפון מזדעזע ותחושת הצדק האוניברסלית נפגעת. כן נקבע, כי ברי כי טענה כגון זו תעלה ותתקבל במקרים נדירים ביותר, ואין להעלותה כדבר שבשיגרה ובענייני דיומא סתם.
אלא שפרשת יפת לא הייתה סוף פסוק בשאלת ההגנה מן הצדק. לפני כשנה וחצי פורסם פסק-דינו של בית המשפט העליון בפרשת בורוביץ' (ע"פ 4855/02 מ"י נ' ד"ר איתמר בורוביץ ואח'). שם התברר עניינן של חברות ביטוח ומנהלים בחברות הביטוח אשר הואשמו בעבירות שונות על חוק ההגבלים העסקיים. המערערים טענו, כי עומדת להם הגנה מן הצדק משום אכיפה בררנית של רשויות החוק. בית המשפט העליון, על אף שקבע כי למערערים לא עומדת הגנה מן הצדק, שינה את ההלכה הקיימת בעניין זה ויצר מבחן מקל, גמיש יותר, בדוקטרינה זו - מבחן הפגיעה הממשית בתחושת הצדק לפיו, בכל מקרה שבו קיומו של ההליך הפלילי פוגע באופן ממשי בתחושת הצדק וההגינות כפי שזו נתפסת בעיניו של בית-המשפט, תחול ההגנה.
נקבע מבחן תלת-שלבי שמטרתו לקבוע האם יש להחיל את הדוקטרינה של הגנה מן הצדק ובאיזה אופן. בשלב הראשון, על בית המשפט לבחון מהם הפגמים שנפלו בהליך, מהי עוצמתם, וזאת מבלי להתייחס לעבירה עצמה. בשלב השני, על בית המשפט לבחון האם מעשי הרשות, אשר נבחנו בשלב הראשון, גורמים לפגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות. בשלב השלישי, במידה והגיע בית המשפט למסקנה כי אכן נגרמה פגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות, עליו לבחון האם אין אמצעי אחר, מלבד ביטול כתב האישום שיש בו כדי לרפא את העוול. אמצעי שכזה יכול שיהא ביטול חלקי של כתב האישום, פסילת ראיות וכן שיקול לקולא בקביעת העונש.
המבחן הראשון – התנהלות המאשימה:
מהראיות אשר נשמעו בתיק מגיע בית המשפט למסקנה, כי הדרך בה אוכפת המאשימה את חוק שעות עבודה הינה אכן בררנית.
הרושם הנוצר בפני בית הדין לאחר שמיעת נציגי המאשימה הינו כי לכל הפחות לא קיימת מדיניות אכיפה סדורה. בית הדין נוכח לראות, כי עובדי משרד התמ"ת, החל במנכ"ל המשרד וכלה באחראי על הפקחים, אינם בקיאים בחוק ובדרכי אכיפתו, כי שיקול הדעת של מקבלי ההחלטות במאשימה הינו פגום ומבוסס על נימוקים שאינם ממין העניין וכי אצל המאשימה אין הנחיות ברורות וחדות באשר לדרך האכיפה. משכך, בכל הקשור למבחן הראשון יש לקבוע כי הוא מתקיים.
השלב השני – האם ישנה פגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות:
נסיבותיהם האישיות של קורבן העבירה ומבצעה: אין להתעלם מהעובדה כי כתבי אישום אלו לא נולדו כתוצאה מתלונה אלא כתוצאה מפעילות חשיפה של פקחים. העובדה, כי מדובר באכיפה של חוק מבלי שישנו קורבן המתלונן על עבירה, הינה בעלת חשיבות ויש בה כדי לתמוך בקבלת הבקשה.
מידת יכולתו של הקורבן להתגונן: האיסור הפלילי על עבודה במנוחה השבועית הינו במידה רבה פטנרליסטי והערך המוגן הינו חברתי - יצירת יום מנוחה שבועי מוגדר בעל אופי מיוחד. על אף זאת, ככל שנוקפות השנים יותר ויותר עסקים פתוחים בשבת. הלכה למעשה נראה, כי במידה רבה האיסור על עבודה בשבת הולך ונעשה אות מתה בספר החוקים, גזירה שהציבור אינו עומד בה, בין אם יכול הוא, בין אם לאו. מאידך, העובדה כי המאשימה איננה אוכפת את החוק כלל במקומות עבודה מסוימים פוגעת בעובדים המעדיפים שלא לעבוד בשבת או שאינם מקבלים מנוחה שבועית כלל.
מידת האשם הרובץ על כתפי הרשות שפגעה בהליך או בנאשם: העובדה, כי המאשימה נמנעה מלאכוף את החוק בצורה מלאה היה בה כדי לתרום למצב בו עבודה ביום המנוחה השבועי הינה כמעט נורמטיבית. העובדה כי חלק ניכר מהעסקים הפועלים בשבת עושים זאת בהיתר, איננה משנה את העובדה כי עבודה בשבת הופכת משנה לשנה ליותר ויותר נורמטיבית. כעולה מחומר הראיות, המאשימה מעסיקה ארבעה פקחים במשרה חלקית לאכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה. גם אם לא היה כל פגם בהתנהלותה, קשה להבין, איזה אפקט ישנו לאכיפה כה דלה ביחס להיקף העבודה כיום במנוחה השבועית.
תום ליבה של הרשות האוכפת: אין לדעת מהם השיקולים שהנחו את המאשימה לאכוף את החוק באופן בררני וחלקי כל כך. עם זאת, בכדי לקבוע כי המאשימה אכפה את החוק באופן בררני, אין להוכיח יסוד נפשי כלשהו. משלא מסרה המאשימה כל הסבר מניח את הדעת, אלא הכחישה טענה זו מכול וכול, אין לתהות על קנקנם של נימוקיה ודי בכך שאכיפתה הייתה אכן בררנית. יתרה מזאת, אי בקיאותה של המאשימה בחוק והשיקולים הזרים באכיפתו, מצביעים על התנהלות שאיננה תקינה.
מכאן, שגם המבחן השני תומך בקבלת הבקשה. באיזון שבין זכויות החברה וזכויות נפגעי העבירה אל מול דרך הפעולה של הרשות, תיסוג זכותה של האחרונה. נקבע, כי דרך אכיפתה של המאשימה הינה שולית ביחס לכמות העבירות המבוצעות ולא רק שבהעמדת הנאשמות לדין נגרמה פגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות אלא אף מדובר בהתנהגות בלתי נסבלת מצד המאשימה, כך שמתקיים גם המבחן המחמיר של פרשת יפת. העובדה, כי המאשימה אוכפת את החוק רק כלפי חלק מסוים מאוד מהאוכלוסייה, וכנגד חלק אחר לא מתקיימת אכיפה כלל, הינה מקוממת ויש בה כדי לפגוע בצורה חריפה בתחושת הצדק וההגינות. כמו כן, עניין לנו בהכתמת שמו של אדם בפלילים - תיוגו כעבריין כאשר המאשימה אוכפת את החוק באופן בררני משיקולים שאינם ממין העניין.
המבחן השלישי - קיומו של אמצעי אחר: נקבע, כי אין אמצעי אחר אשר ביכולתו לרפא את התנהלות המאשימה. ביטול חלקי של פסק הדין יהא חסר משמעות. גם פסלותן של ראיות שונות איננה רלוונטית לענייננו מאחר שלא בכך נפלו הפגמים. המישור השני הינו המישור המינהלי. המאשימה הינה גוף ציבורי עליו חלים כללי המינהל הציבורי. כל החלטה המתקבלת אצל המאשימה שומה עליה להיות סבירה, מידתית, נקייה משיקולים זרים ומשרירות. במקרה דנן, שיקול דעת המאשימה נשען על שיקולים זרים ואף לא היה מבוסס דיו על שיקולים ענייניים. במישור המינהלי, החלטה מינהלית המתקבלת באופן שאיננו ראוי, דינה בטלות.
ויודגש - ההחלטה לבטל כתב אישום כתוצאה מטענת הגנה מן הצדק החלטה קשה היא עד מאוד. הדין הפלילי הינו שומר הסף שמטרתו להגן על החברה מפני העשבים השוטים הפוגעים בערכיה המוגנים יחד עם זאת, אל מול הערכים המוגנים המקודשים לציבור ניצבים זכויותיו של החשוד והנאשם. אותו אדם, אשר עליו להתמודד לבדו אל מול עוצמתה של המדינה. כאשר השימוש שעושה המדינה, או מי מזרועותיה, בכוח זה הינו פסול באופן גורף כל כך, לא ניתן לעבור על כך לסדר היום.
אכן, יש להצר על הפגיעה הקיימת בזכויותיהם הסוציאליות של ציבור העובדים וביום המנוחה השבועי על צביונו המיוחד. אלא שדרך האכיפה הנוכחית איננה משיגה את המטרה.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותא"ע הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות -0.19% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.