התשוקה לאוכל או המנגנון השיווקי של תעשיית המזון
מחקר חדש, שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג, במדינת פנסילבניה שבארצות הברית, קבע כי קיים קשר הדוק בין השמנת יתר לבין היעדרות מהעבודה. המחקר, אשר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת האמריקאי למקצועות הרפואה הסביבתית, הוכיח כי השמנת יתר משפיעה על התפקוד בעבודה בקרב עובדים בתפקידים פקידותיים ובקרב עובדים בתפקידים ניהוליים הסובלים מהשמנת יתר.
על פי המחקר, מתוך כ-19 אלף עובדים המועסקים בתפקידי ניהול ובתפקידים זוטרים יותר, אלו שסבלו מהשמנה נעדרו מהעבודה בשל בעיות רפואיות שונות, יותר מאשר חבריהם הרזים.
המחקר החדש של אוניברסיטת פיטסבורג, בדק עובדים בתפקידים שונים ברחבי ארצות הברית, אולם מבט על סגנון החיים הישראלי המודרני, המושפע מסגנון החיים האמריקאי עשוי להבהיר לנו כי מסקנותיו מרחיקות הלכת רלוונטיות גם לישראל.
עוד לפני המחקר הזה ידענו כי להשמנה יש השלכות בריאותיות רבות, החל מכושר גופני ירוד ועד למחלות לב ועורקים. בשנים האחרונות התברר כי אפילו סוגים שונים של סרטן קשורים בהשמנה. הגדיל לעשות מחקר אוסטרלי שפורסם לאחרונה וקבע כי השמנה וחוסר פעילות גופנית גם מקטינים את סיכויי ההחלמה ממחלת הסרטן.
השמנה היא אחת מתוצאות הלוואי של סגנון החיים המערבי ועולם השפע המתועש, שאומצו באופן מושלם בישראל ממש כאילו היינו חלק מארצות הברית. תעשיית המזון האמריקאית, ובעקבותיה גם הישראלית מייצרת הרבה יותר מזון ממה שהציבור יכול לאכול. השפע הרב והחשיפה הנרחבת לגיוון גורמת כבר כמה עשורים לדור שלם שלא סובל מרעב לצרוך מזון עשיר בקלוריות הגורם להשמנה.
מדובר בתהליך המתחיל כבר בגיל הילדות, בו ילדים רבים מוצפים במזון מהיר בעידוד הוריהם העסוקים. הילדים השמנים הופכים למבוגרים שמנים אשר מתמודדים עם התשוקה לאוכל כל חייהם. מבוגרים אלו הולכים לעבודה, ובלוח הזמנים הצפוף שלהם לא מספיקים לאכול ארוחות מסודרות אלא מנהלים את יום העבודה בין נשנוש אחד למשנהו. כאשר מדובר במקצועות חופשיים ובדרגים ניהוליים, מוקדש חלק מיום העבודה גם לישיבות שבהן מוגשים בורקסים ועוגיות. כל אלו מבלבלים את מנגנון השובע במוח והתוצאה היא הרגשה כאילו "לא אכלתי כל היום", דבר המביא לתחושת רעב גדולה כאשר מגיעים הביתה.
הפרסומות מעודדות אכילת מזון משמין
המנגנון השיווקי המשומן של תעשיית המזון תורם אף הוא לתרבות ההשמנה ומעודד את התשוקה לאוכל. בגילוי דעת שפרסמה אגודת רופאי הילדים בארצות הברית בגיליון האחרון של המגזין האמריקאי לרופאי ילדים, הובהר כי אמצעי התקשורת משפיעים באופן ישיר על הרגלי האכילה והבריאות של ילדים ומבוגרים. הרופאים הדגישו כי פרסומות באמצעי התקשורת השונים, אשר מעודדים ילדים לאכול מאכלים עתירי שומן, הם גורם משמעותי בהרגלי האכילה הלא בריאים של הציבור האמריקאי. פרסומות אלו, כך קבעו הרופאים, אחראיות להיקף המשמעותי של תופעת ההשמנה.
במחקר שפורסם כבר בשנת 1996 בכתב העת המדעי לבריאות הציבור, הוכח הקשר בין עודף משקל לצפייה בטלוויזיה, ככל ששעות הצפייה רבות יותר, כך גם שיעור ההשמנה. הקשר נובע משלוש סיבות עיקריות. צפייה בטלוויזיה אינה כרוכה בפעילות גופנית, גם אם צופים במשחק ספורטיבי, רבים נוהגים לנשנש במהלך הצפייה ובנוסף, השידורים כוללים פרסומות למזון שאינו בהכרח בעל ערך בריאותי.
הקריאה להגביל את הפרסומות למזון משמין מושמעת לא רק בארצות הברית. באנגליה כבר כמעט מיושם הרעיון ובישראל מדי פעם בפעם נשמעים מכיוונה של הכנסת רעיונות יצירתיים לחוקים אשר יגבילו פרסומות של מזון לקטינים.
חלק מחברות המזון נענו בשנים האחרונות לקריאות למאבק בהשמנה והחלו בייצור מוצרים בריאים יותר וליוו את ההכרזה בקמפיין יחסי ציבור נרחב, אבל זה עדיין לא מספיק. מוצרים אלה מכילים רק שמן "בריא" יותר, אולם במרבית המקרים במנת הצ'יפס עדיין יש כ-400 קלוריות.
אין ספק שבהשמנה צריך להילחם, אבל האחריות מוטלת על כולם. במלחמה כמו במלחמה, צריך אסטרטגיה, טקטיקה, צבא חזק ועורף איתן. ישנן דרכים להילחם בהשמנה באמצעות הסברה של רשויות הבריאות, חינוך ראוי בבתי הספר וחינוך של כל הורה לילדיו. ישנן גם דרכים להיגמל מהתשוקה לאוכל ולהילחם בהשמנה שכבר קיימת, בעזרת יעוץ תזונתי, טיפולים תרופתיים ושינוי הרגלים לכל החיים.
עד שישולבו כל הכוחות, ייקח עצמו כל אחד בידיים וינהל קרב קטן משל עצמו: יחליף את הנשנושים במשרד בירקות חתוכים; ילמד את ילדיו לאכול רק כשרעבים; ישלב פעילות גופנית כחלק מהחיים; יזכור שלא חייבים לסיים הכל מהצלחת וכששבעים מוטב לזרוק מזון לפח מאשר לגופנו. אז אולי הניצחון הפרטי של כל אחד בקרב, יביא לניצחון כולל במלחמה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
