צבר עושים באהבה או לא עושים בכלל - סיפור בניגוב

משפחת ינקו מייסדת סלטי צבר הפנתה בתחילת דרכה את משאביה לשוק המעדניות. 15 שנה אחרי מצאה עצמה המשפחה בבעלות של חברת אם גדולה ומוכרת, עם מובילות בשוק החומוס ותפוצה ארצית ברשתות המזון. "סלט" של סיפור.
אפרת אדיר |

חברת "סלטי צבר" הוקמה בשנת 1982 על-ידי משפחת ינקו שעסקה בתחום הסלטים שנים קודם לכן והיתה מהחלוצות בארץ בתחום. באותה תקופה, עיקר המכירות של החברה היו לשוק המעדניות ומאוחר יותר הורחבה פעילותה לרשתות המזון ולשוק הפרטי.

בשנת 1995 ייצאה לראשונה סלטי צבר את תוצרתה לאירופה, ושנתיים לאחר מכן רכשה חברת אסם-נסטלה באמצעות חברת טבעול 51% ממניות חברת סלטי צבר. בשנת 2000 השלימה אסם-נסטלה את רכישת מלוא הבעלות של החברה והציבה לעצמה יעד מאתגר במיוחד, נטילת המובילות בשוק הסלטים. ההנהלה החדשה של סלטי צבר הנהיגה בחברה סטנדרטיים בינלאומיים אותם הביאה מחברת האם אסם-נסטלה בכל תחומי העשייה בחברה: בתהליכי הייצור, באבטחת איכות המוצרים, בפיתוח מוצרים ובניהול. השינויים נעשו תוך שמירת אופיה המשפחתי של החברה ומיקוד החברה והתמחותה בתחום הסלטים.

בשנת 2000 פיתחה סלטי צבר קטגורייה חדשה של חומוס עם תוספות של צנובר, גרגירים, זעתר וכו', מנות שעד לאותו זמן הוגשו רק במסעדות, ולא ניתן היה למצוא אותן במקררי הסופרמרקט. הקטגורייה החדשה הביאה לצמיחת השוק כולו והפכה את חברת סלטי צבר למובילה בשוק החומוס.

אריזות לשמירת הטריות ולנוחות המשתמש

מתוך רצון שהמפגש של הצרכן עם מוצרי סלטי צבר יהיה אופטימלי בטעם ובשימוש נעשתה השקעה מאסיבית במפעל באריזות המוצרים. סלטי צבר היתה הראשונה שהביאה את האריזה העגולה עם הפתח הרחב המאפשר ניגוב ישיר מתוך האריזה וכל זאת עם סגירת ניילון ומכסה שקוף. בשנת 2003 חודש ליין האריזות של סלטי צבר בעיצוב חדש ובפורמט חדש אשר כללו גם אריזות אישיות של 125 גרם עם מכסה המאפשר סגירה חוזרת.

באותה שנה פותחה גם סדרה חדשה של חומוסים אותנטיים כמו בחומוסיות אמיתיות. על מנת ללמוד את סוד הטעם האמיתי והכנתו של החומוס הסתובב ברחבי הארץ צוות של אנשי שיווק וטכנולוגים, שביקר בכ-35 חומוסיות אותנטיות. האתגר היה לייצר חומוס בטעם ובאיכות של חומוס טרי אבל בעל אורך חיים משמעותי של 30 יום. לאחר תהליך פיתוח שארך כשנה הגיעו בחברת סלטי צבר לשורה של מוצרים מנצחים בטעם ובמירקם. הסדרה הושקה במסגרת פסטיבל ניגובים 2003.

בזכות סדרת "מלך החומוס" ושאר המהלכים שביצעה באותה תקופה החברה, נטלה סלטי צבר את ההובלה בשוק הסלטים כולו.

ההצלחה בסדרת "מלך החומוס" לא האטה את הרצון להתפתח בסלטי צבר והיא בחרה לעשות צעד נוסף על מנת להעניק לצרכן את החוויה האולטימטיבית והטעם האמיתי של חומוסיות אותנטיות, והשיקה ביולי 2004 סדרה של תוספות לחימום ל"מלך החומוס", המבוססות על טעמי תוספות אותנטיות מחומוסיות אמיתיות: תוספת חמה של גרגירי חומוס ברוטב חריף; גרגירי פול חמים ברוטב חריף וגרגירי חומוס חמים ברוטב אבו-גוש פיקנטי. הסדרה הזאת הושקה במסגרת פסטיבל ניגובים 2004.

היוזמה לקיום "פסטיבל ניגובים" באה באוגוסט 2003, השנה בה קיימה חברת סלטי צבר את פסטיבל החומוס הראשון בישראל. במסגרת הפסטיבל, שנערך בנמל ת"א, אירחה חברת סלטי צבר כ- 15 חומוסיות מרחבי הארץ ואיפשרה לציבור לטעום מגוון סוגי חומוס מהטובים בארץ. הפסטיבל הראשון היה להצלחה גדולה וביקרו בו כ-80,000 איש במהלך יומיים ונאכלו בו כ-25 טון חומוס (מתוכו כ-8 טון חומוס מסדרת מלך החומוס והשאר חומוס של החומוסיות).

בזאת, החליטה חברת סלטי צבר להפוך את "פסטיבל ניגובים" למסורת ומדי שנה בימי הקיץ מארחת כ-12 חומוסיות מהטובות בארץ, דרך אבו גוש, מרכז הארץ ועד באר-שבע אשר מכרו את מנת החומוס המפורסמת והמיוחדת שלהם.

מפעל חדש לסלטי צבר

על מנת להמשיך ולהבטיח את המובילות בתחום הסלטים החליטה הנהלת החברה להשקיע 20 מיליון דולר במפעל חדש הכולל: ציוד, טכנולוגיות ותהליכים יחודיים להמשך שיפור איכות המוצרים וייצורם באיכות בייתית. השקעה זו היתה הכרחית לאור הצמיחה המהירה של סלטי צבר בשוק המקומי ובייצוא ומגבלת הייצור במפעל באזור ובהמשך למדיניות החברה הבוחרת להעמיד במרכז את צרכניה ולספק להם את המוצרים הטובים והאיכותיים ביותר.

כך באוגוסט 2004 החלו עבודות הבנייה של המפעל החדש של סלטי צבר בקריית גת, כאשר הבחירה להקים את המפעל בקריית גת נעשתה לאור בקשת גורמי ממשלה לעזור ולסייע לתעסוקה באזור. מעבר המפעל מאזור לקרית גת נמשך כשנה, במהלכו עבדו שני המפעלים במקביל למרות העלויות הגבוהות. הדבר נעשה על מנת להבטיח את איכות מוצרי צבר והמעבר לקרית גת הושלם במאי 2006 מיד לאחר יום העצמאות. המפעל החדש תוכנן באמצעות צוותים טכניים מסלטי צבר, אסם ונסטלה, ואין ספק שהוא הציב סטנדרטים חדשים למפעלי מזון בישראל.

גם בתקופה קריטית בחיי חברה של מעבר מפעל הצליחה סלטי צבר לשמור על איכות מוצריה ואף לחזק את מעמדה בשוק הסלטים עם נתח שוק של 45% בשוק הסלטים בשנת 2006 (יוני-נובמבר 2006) ו-55% בקטגוריית החומוס.

סוד ההצלחה של צבר

הטעם של חומוס סלטי צבר הוא תולדה של ארבעה מרכיבים מרכזים. האחד הוא מיומנות של 30 שנה בהכנת חומוס תוך כדי פיתוח תהליכים טכנולוגיים וציוד ייעודי המאפשר לייצר חומוס בטעם ובמרקם הדומה לחומוס שמיוצר בחומוסיות ומסעדות. הסיבה השניה היא השקעה מתמשכת בפיתוח מוצרים. סיבה נוספת, היכרות מעמיקה של צבר עם הצרכנים והעדפותיהם תוך כדי דיאלוג שוטף עימם ולבסוף, השקעה בהון האנושי.

התוצר של ארבעת המרכיבים הללו הוא חומוס ייחודי בטעמו ובמרקמו, כשלכל זה מתווספת העשייה באהבה של כל העוסקים במלאכה במשפחת סלטי צבר, כפי שמודגש בכל הפרסומות של החברה: "צבר עושים באהבה או לא עושים בכלל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה